WISH

WISH

12 Januari, 2010

Air dan Ayaq di Kedah.........


Tertarik juga dengan isu air di Kedah..pemimpin umno dok hingaq bagaikan masalah air di Kedah ni berlaku sebaik saja Pakatan rakyat mengambilalih teraju kepimpinan negeri..Oghang Kedah kata mana ada air di Kedah ni...jadi hangpa dok bising buat apa..Kat Kedah ni yang ada hanya AYAQ dan disatu dua kawasan hanya ada A je.

Itu dari sudut sebutan saja..tapi hakikatnya masalah tekanan air yang rendah,kebocoran paip dan penyelenggaraan adalah kesinambungan dari masalah yang wujud sejak zaman be endd dahulu. Setahu aku masalah ni bukan sekadar berlaku dalam tempoh setahun dua ni, malah dah lama dah. Sepuluh tahun yang lalu aku pernah pi kat pejabat-pejabat jabatan yang berkaitan untuk mendapatkan penjelasan mengenai masalah air kat taman perumahan yang aku diami.Akhirnya aku jumpa juga punca masalah ni berlaku setelah kena jadi bola. Tekanan air masih gitu juga walaupun diberi janji bahawa masalah tersebut akan diselesaikan segera. Itulah mentaliti dan sikap pegawai kerajaan yang ada pada masa tu.

La ni masalah tu makin bertambah disetengah kawasan. Ada tangki air besar yang bocor,ada yang sudah diganti dengan tangki "Stainlessteel" sejak lebih kurang 6 tahun yang lalu tapi tak pernah berfungsi sampai sekarang. Masalah tu mudah je kalau nak diatasi, tapi tak payah nak coretkan disini.

Sekarang pemimpin umnooooo dok sibuk untuk menjuarai rakyat yang diperbodohkan sejak merdeka dengan isu ni. Maka dicanangkanlah melalui media yang ada untuk menunjukkan bahawa kerajaan Kedah sekarang tak mampu nak atasi masalah ni. Rakyat menderita kononnya...tak disebut pun penderitaan tu hasil dari ketidakcekapan kerajaan pimpinan terdahulu. Kerajaan Kedah sebelum ni dikhabarkan mendapat peruntukan yang berjuta-juta RM juga untuk projek menaiktarafkan paip ayaq di Kedah, tapi entah ke mana paip yang sepatutnya dipasang pun tak tau laa.Perumahan,bangunan dan penduduk makin bertambah masa tu tapi paip air dok besar tu juga dikebanyakan daerah. Paip air besar yang kelihatan tersadai ditepi jalan sejak 5 tahun lalu pun ada juga dibeberapa tempat. La ni rakyat jadi mangsa lee...mangsa kepada sapa ? Bagi aku pasti mangsa kepada kepincangan pemerintahan kerajaan Kedah sebelum ni.

Sekarang Jabatan Bekalan Air sudah di Korperatkan....BUKAN DISWASTAKAN. Bila berlaku pengkorperatan ni,maka pemimpin umnoooooo pun nak ambil kesempatan nak perbangangkan lagi rakyat Kedah. Maka timbullah cerita tarif ayaq di Kedah akan naik..bila naik nanti akan membebankan rakyat Kedah..Bila bebanan dirasai oleh rakyat,maka kerajaan Kedah yang bagi rakyat terseksa. gitu le gamaknya matlamat politik depa..

Bab korperat dan swasta ni berbeza maksudnya. Pada umnooo yang will be endddd, bila sebut saja korporat, alamat kena bagi kat syarikat lain. syarikat berhad kee...sendirian berhad kee yang mengendalikan dan menguasai saham syarikat koporat ni. Al-maklum le bila sebut korporat pula tentu nak untung..maka tentu tarif akan dinaikkan.

Kerajaan Kedah sekarang hanya mengkorporatkan sahaj JBA ni. Itu pun kerana Akta atau peraturan yang ditetapkan oleh Kerajaan pusat, dimana semua yang berkaitan air kena urus cara korperat. Akta atau peraturan ni diluluskan oleh Parlimen bukan oleh DUN. pemimpin umnoooooo masa tu tak lawan pun untuk menjuarai rakyat. Depa kira cara macam tu boleh memudahkan kerajaan jee atau memudahkan depa jeee.
Pengkorporatan yang dilakukan ni hanya menukarkan JBA kepada SADA ( Syarikata Air Darul Aman) yang sahamnya 100 % dimiliki oleh Kerajaan negeri Kedah...BUKAN oleh syarikat sapa-sapa. Ni sebahagian dari kata MB Kedah..

ALOR SETAR 11 Jan. - Kerajaan negeri hari ini menafikan telah membuat keputusan menaikkan kadar tarif air di negeri ini berikutan pengkorporatan Jabatan Bekalan Air (JBA) Kedah baru-baru ini.
Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, ini kerana Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) yang baru mengambil alih pengurusan air daripada JBA Kedah masih dalam peringkat penyusunan semula operasinya.
Menurutnya, ia bagi membolehkan syarikat berkenaan memberi perkhidmatan lebih bermutu kepada rakyat di negeri ini.
"Siapa buat cerita kadar tarif air naik? Kita (kerajaan negeri) baru sahaja susun Lembaga Pengarah (SADA), berita ini menimbulkan kegelisahan di kalangan rakyat, terlalu awal untuk naik tarif," jelasnya.
Beliau berkata demikian selepas mengadakan perjumpaan dengan kakitangan dan penuntut serta melawat Kolej Universiti Insaniah (INSANIAH) di sini hari ini.
Azizan mengulas desas-desus termasuk laporan media sebelum ini bahawa kadar tarif air di negeri ini akan dinaikkan di bawah pengurusan SADA.
"Kenaikan tarif air perlu mengikut penyelarasan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN)," tambah beliau.
Jelasnya, kerajaan negeri tidak menswastakan JBA Kedah sebaliknya menerusi pengkorporatan syarikat itu, ia masih dimiliki kerajaan negeri.
"Menerusi pengkorporatan, kita akan bantu SADA dan untung atau rugi syarikat ini semuanya ditanggung oleh kerajaan negeri.

Jadi sapa yang dok hingaq sangat untuk memangsakan rakyat ? Memang diakui masalah ayaq ni ada, tapi kini sedang cuba diatasi oleh kerajaan Kedah dengan membina loji dan pemasangan paip yang baru...sabaq-sabaq le sikit bila...siap nanti tentu masalah dibeberapa kawasan tu akan selesai...Tu kata exco YB Dato' Hj Phahrulrazi dalam satu majlis.

Bagi aku pun setuju juga dengan Dato' ni...kena sabaq..oghang yang baru menikah pun kena tunggu sampai lebih kurang setahun baru boleh anak leee..tu kalau produktif. Nak bina loji atau pasang paip yang baru pun bukan boleh siap dalam masa sehari atau seminggu atau sebulan, tentu le ada prosedur dan tempoh yang terpaksa dilalui. Aku yakin kerajaan Kedah yang ada dibawah kepimpinan sekarang mampu untuk mensejahterakan rakyat Kedah dengan lebih baik dari cara kepimpinan umnooooo be enddd.


Kalau kepimpinan yang ada tak boleh selesaikan langsung masalah rakyat sedikit demi sedikit...kita sebagai rakyat nak takut apa. Kita ada POWER untuk menjatuh atau memberikan POWER kepada pemimpin. Undii...undi....pangkah parti mana yang anda rasa boleh mensejahterakan rakyat bukan kroni atau perut depa sendiri.


Ayaq ada POWER...rakyat pun ada POWER...Allah lagi Maha POWER

10 Januari, 2010

10.1.1931 hingga kini 10.1.2010

Selamat Menyambut Hari Lahir


 

Semoga Allah panjangkan umur dan memberi kesihatan yang baik untuk terus memberi peringatan kepada ummah.

rakyat mangsa umno....


Siappppp.....



Pelancaran program Umnoooo juara Rakyat telah dibuat oleh Presiden umnooooooo semalam.Dengar cerita habis juga RM 2 juta dibelanjakan untuk program tersebut. Hebat dan gah seluruh negara dengan disiarkan  ucapan presiden parti itu melalui tv....entah berbayar atau pun tidak. Kalau nak dikatakan berita..panjang juga...kalau iklan lagi bukan. Hanya mereka yang terlibat je yang boleh menjawabnya..

Program Umno Juara Rakyat akan diteruskan sehingga pilihan raya umum ke-13. Kempen Umno Pengkhianat Rakyat pula akan dilancarkan pada Seminar Penerangan Isu-isu Semasa PAS di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam.Ditanya mengapa lokasi di kawasan Hulu Selangor dipilih untuk majlis perasmian program itu, Dato' Ahmad Mazlan berkata ia adalah permintaan Perdana Menteri yang ingin turun padang bertemu masyarakat.
“Kita nak elakkan program Umno hanya bertumpu di PWTC (Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur) sahaja, kita nak anjakkan ke kawasan pedalaman kerana permintaan Datuk Seri Najib yang ingin turun padang,” katanya.
Ahmad memberitahu program itu membawa maksud parti itu menjuarai kehidupan rakyat, menjuarai pembelaan rakyat, menjadi johan membangunkan rakyat dan sentiasa di barisan hadapan membela dan menyelesaikan masalah rakyat.
“Program terbesar Umno itu pada tahun ini juga bermakna Umno berusaha menjadi nombor satu di dalam hati dan minda rakyat dan rakyat menjadi nombor satu dalam perjuangan Umno, kalau ada masalah apa-apa Umno yang datang dulu turun padang menyelesaikan masalah rakyat,” katanya.

Betul kah apa yang dinyatakan oleh Ketua Penerangan umnooo nii.

Bagi PAS pula...

Harakah Daily) - PAS akan melancarkan kempen 'Umno Pengkhianat Rakyat' pada 9 Januari 2010 bagi membongkar segala pembohongan dan juga kezaliman yang telah dibuat oleh Umno hingga ke hari ini kepada rakyat khususnya bagi orang-orang Melayu dan umat Islam. Ketua Penerangannya, Ustaz Idris Ahmad dalam satu kenyataan memberitahu jentera penerangan disemua peringkat telahpun diminta bersedia untuk mengerakkan kempen  tersebut hingga ke peringkat akar umbi, khususnya dikubu-kubu kuat Umno bagi memastikan rakyat dapat melihat wajah sebenar Umno.

"PAS akan mengunakan segala fasiliti media dan saluran maklumat yang pelbagai bagi memperjelaskan fakta-fakta kezaliman yang selama ini disembunyikan oleh Umno.

"Umno yang selama ini selalu melaung-laungkan slogan Hidup Melayu kini tersepit kerana semakin ramai orang-orang Melayu hilang kepercayaan kepada Umno selepas beberapa siri kezaliman yang mereka lakukan.

"Kaum Cina, India dan lain-lain bangsa juga semakin menjauhi Umno yang kini menjadi diktaktor dalam BN dan menjadi pemimpin defacto kepada parti-parti bermasalah seperti Gerakan, PPP, MIC dan MCA," katanya.

Sehubungan itu semua Ketua Penerangan PAS negeri diminta supaya berkerja keras untuk memastikan Umno dapat ditumbangkan dikubu-kubu kuat mereka pada Pilihanraya ke-13 nanti.

Lajnah Penerangan PAS Pusat juga jelasnya sudah menyiapkan buku kecil yang menjelaskan umno khianat kepada Islam dan Melayu di negara ini.

Pakat-pakat fikir le...buat penilaian sapa jadi juara...Lihatlah sejak 52 tahun lalu..sapa jadi mangsanya.Pada aku umnooo nak jadi juara rakyat...dengan rakyat jadi mangsa umnoooooo..Semuanya kerana Kuasa/Power.

reaction to..call of lonely.

Here's come the next episode after the call of lonely by umno..may be.

PETALING JAYA: A fourth arson attack on a church on Friday was discovered yesterday.

The IGP " Musa confirmed that there were currently four cases of churches that had been attacked."

Political leaders united against attacks on churches

Friday, January 8th, 2010 13:34:00
KUALA LUMPUR: The political divide has closed for once with all soundly condemning the arson attempts on several churches this morning — and shocked politicians of all colours into calling for the police to act fast.
The Malay Mail spoke with political leaders from the Klang Valley this morning for their reaction and all were united in urging the people to stay calm and remain tolerant in the true spirit of Malaysia.

PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang also visited the church, saying that the attacks were uncouth.
“I am saddened over this. This should not have happened,” said Abdul Hadi, who was accompanied by his deputy Nasharudin Mat Isa.
PAS, he said, had from Day One promoted peaceful talks and dialogue among those concerned over the usage of the word “Allah” by the Catholic weekly The Herald.
He also said that he had asked party members to look out for and ensure the safety of non-Muslims in the country.

DAP Segambut Member of Parliament Lim Lip Eng: In expressing his shock over the incidents, he made a plea to the people by saying: "If people were to retaliate, I urge the people retaliate with love and forgiveness."Lim also expressed hope that all Muslims would "pray for peace, acceptance, forgiveness and tolerance among all of us" during the Friday prayers in the afternoon."And I believe that police need to work fast."

Be like one and act like one...dont let the history repeat.

sapa kata PAS jumud...?

Paderi puji ketegasan PAS
|
 E-mail
Dzulfikar Mashoor   
KUALA LUMPUR, 9 Jan: Ketua Paderi bagi Gereja Metro Tarbenacle, Hock Teck Leong merakamkan penghargaan kepada PAS kerana mengutuk pengeboman tiga gereja tempatan, pagi semalam.
Demikian maklum balas Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan at-Tantawi, yang turut menyertai Ziarah Mesra PAS ke Gereja Metro Tarbenacle di Desa Melawati, Setapak, Kuala Lumpur petang tadi.
“Dia cukup terharu dan mengucapkan terima kasih atas kunjungan dan simpati yang ditunjukkan oleh para pemimpin PAS,” jelas Nasruddin ketika dihubungi Harakahdaily.
Menurutnya, pihak gereja turut memuji ketegasan PAS mengutuk pengeboman tiga gereja terbabit oleh pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab.
Dalam sesi dialog, Nasruddin turut menjelaskan bahawa Rasulullah s.a.w. melarang umatnya meruntuhkan rumah ibadat bukan Islam.
“Kita berdialog, saya sempat jelaskan bahawa Rasulullah s.a.w. melarang umatnya membunuh budak kecil, wanita dan orang tua, tumbuh-tumbuhan hatta rumah ibadat ketika berperang.
“Kalau waktu berperang, Islam mengajar sebegitu, inikan pula waktu aman, orang yang terbabit tidak belajar keadilan dalam Islam,”ujarnya.
"Kalaupun timbul isu perbezaan pendapat dengan orang bukan Islam, kita tidak sepatutnya bertindak seperti ini dan langkah yang paling bijak ialah berdialog, berbincang dan berhujjah.
"Apabila saya tengok sendiri hari ini, saya bukan sahaja tidak setuju tapi mengutuk tindakan (membakar gereja) ini" tegas beliau.
Selain itu beliau turut mendesak kerajaan supaya mengambil tindakan yang cepat bagi menyelesaikan isu ini kerana ditakuti ia akan menjadi lebih parah lagi.
Sebelum itu, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bersama-sama beberapa pemimpin PAS Pusat sendiri turun melawat gereja tersebut.
Dalam perkembangan berkaitan, pengeboman tiga gereja di sekitar Lembah Klang dipercayai umum ekoran Gereja Roman Katholik memohon menggunakan nama Allah dalam akhbar mingguan mereka, The Herald.
Permohonan yang masih di mahkamah itu mengundang kritikan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) Islam dan pemimpin Umno sendiri sedangkan PAS berpendirian, al-Quran membenarkan penggunaan nama Allah di kalangan penganut agama-agama samawi.

Allah Maha Besar Lagi Maha Mengetahui...

08 Januari, 2010

beware ...the call of lonely by umno

Umno is barking  for what they have loose. Hunting for support to their failure before...


This is a part of what has been said by veteran umno leader Ku Li.


.....................................“In a milestone moment, PAS, the Islamic party, is holding onto the more plural and moderate position while Umno is digging itself into an intolerant hard-line position that has no parallel that I know of in the Muslim world.
“Umno is fanning communal sentiment, and the government it leads is taking up policy lines based on ‘sensitivities’ rather than principle. The issue appears to be more about racial sentiment  than religious, let alone constitutional principles,” he said in his luncheon address.
He said Umno’s response to the “Allah” controversy was “short of leadership and moral fibre.”
Tengku Razaleigh’s latest attack on Umno and the government is not likely to go down well with the hardline conservatives in his party.
But the Umno veteran has been unrelenting in his call for reforms in Umno. Recently, he also slammed the BN government’s position in refusing to give oil royalties to Kelantan, which is ruled by PAS.
On the “Allah” issue, the former Finance Minister is particularly scathing in his remarks.
“Sensitivities is the favoured resort of the gutter politician. With it he raises a mob, fans its resentment and helps it discover a growing list of other sensitivities. This is a road to ruin. A nation is made up of citizens bound by a shared conception of justice and not of mobs extracting satisfaction for politicised emotional states,” he said.
Tengku Razaleigh said that when the government began speaking the language of sensitivities, it was a mark of the country’s decline.
He said the controversy over the use of “Allah” should not be about managing sensitivities but about doing what was right..........

Dont shout and barking around while you are shitting all the way.
 

 Be ware of racism that been shout by umno...they are lonely now......................let us manage the issue by the Power of our heart and minds and also by the power of our vote.

07 Januari, 2010

guna keldai....otak keldai..

Mekanisme Baru Subsidi Petrol Diumum 1 Mei
PETALING JAYA: Kerajaan akan memperkenalkan mekanisme baru bagi menentukan sama ada seseorang warganegara itu layak atau tidak mendapat subsidi petrol bermula 1 Mei ini.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri berkata, mekanisme tersebut akan dibahagikan kepada subkategori yang memberi tumpuan kepada golongan berpendapatan rendah.
"Subsidi petrol bagi yang layak akan ditentukan berdasarkan kapasiti enjin kenderaan mereka, dengan tumpuan diberikan pada golongan berpendapatan rendah yang kebiasaannya menggunakan kapasiti enjin rendah.
"Pada masa sekarang semua mendapat subsidi, termasuk warga asing. Bermula 1 Mei, pembelian menggunakan MyKad akan diperkenalkan, dengan hanya warganegara layak mendapat subsidi," katanya.
Ismail berkata, kerajaan juga mungkin akan mengenakan cukai yang akan ditentukan oleh Kementerian Kewangan. Pengumuman lanjut mengenai mekanisme baru itu akan dibuat pada 1 Mei....

Ni nak komen sikit kat Menteri dan kerajaan Malaysia..Subsidi ikut kapasiti enjin macam cadangan tok menteri nii
"Subsidi petrol bagi yang layak akan ditentukan berdasarkan kapasiti enjin kenderaan mereka, dengan tumpuan diberikan pada golongan berpendapatan rendah yang kebiasaannya menggunakan kapasiti enjin rendah.
 

oghang miskin kena guna macam ni..baru nampak miskin kot.

 
 Akai depa ni letak kat mana lee...awat dia ingat orang yang guna kereta kapisiti yang rendah tu orang miskin semua kee..Orang kaya lagi banyak guna kereta kapasiti rendah laa...kereta kedua..ketiga..keeempat... Ini satu penghinaan dari pemimpin Umnoooooo be enddddddd.
Orang miskin yang guna kereta kapasiti besar pun berlambak laa...tapi kereta tua...murah nak beli..janji ada kereta. Kalau guna kaedah ni haru lee..

oghang kaya macam ni kot..
 
Guna la kaedah lain....ikut cadangan guna Mykad tu baguih laa..tapi bagi kat semua rakyat..baru adil, tak payah nak pening kepala pengusaha stesyen minyak atau sapa-sapa rakyat Malaysia.Kalau nak ambil balik duit dari orang-orang kaya tu guna kaedah lain.

Awat haru sangat tok menteri Malaysia...Oooiii minyak ada power...rakyat pun ada Powerr..

06 Januari, 2010

Gajah putih...kambing hitam..

Kes kehilangan 2 enjin jet F5E TUDM semakin menarik perhatian bukan setakat Malaysia je...dunia..dunia. Mungkin ramai pemimpin seluruh dunia dok tergelak sampai keras perut bila baca kenyataan pemimpin negara kita.
Kronologi kehilangan tu seolah-olah yang hilang tu adalah enjin motorsikal yang boleh dibawa dalam beg galas. Kelakar..kelakar..Dah  setahun baru sedar enjin tu dah lesap ke negara lain tambah setahun lagi baru dipecahkan kepengetahuan seluruh rakyat jelata..Ada apa-apa ke ?
Entah...entah enjin jet tu dah dipasang dan berterbangan di udara dah di negara tu..Kat negara kita dah di kondemkan..

 
 Guna traktor jee...tak payah guna yg canggih pun nak tarik tuu

Dalam dok kalut macam-macam kes dalam negara ni berita yang kita dengar..

Ni dalam utusan mel...

Enjin jet F-5E hilang: Dua termasuk sarjan TUDM didakwa hari ini

 

KUALA LUMPUR 5 Jan. - Anggota tentera berpangkat sarjan bersama seorang awam akan didakwa esok berhubung kes kehilangan dua enjin pesawat pemintas F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada 2007.
Sarjan TUDM itu akan didakwa mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 109 atas tuduhan melakukan kesalahan curi dalam bangunan dan menolong menghapuskan barang curi.
Orang awam berusia 36 tahun yang merupakan pengarah di syarikat yang terlibat dengan industri penerbangan itu pula didakwa di bawah Seksyen 414 kanun sama.
Kedua-duanya akan didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya.
Dalam pertuduhan itu, lelaki awam itu dikatakan diwakili peguam, Pritam Singh Doal.
Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dalam kenyataannya di sini malam ini mengesahkan mengenai pendakwaan sarjan TUDM dan pengarah syarikat itu esok.
"Siasatan menunjukkan kedua-dua enjin F5 itu dibawa keluar dari Gudang Material Udara 1 (Matra 1) Kuala Lumpur hasil persubahatan anggota tentera berpangkat sarjan dan seorang pengarah syarikat menolong melupuskan kedua-dua enjin itu yang diketahuinya harta curi," katanya.
Pendakwaan itu adalah yang pertama berhubung kes kehilangan enjin F-5E itu.
Pada Jun dan November 2007, dua enjin F-5E berpangkalan di Skuadron 12 Scorpion Butterworth dilaporkan hilang ketika proses penyenggaraan rutin.
Kehilangan enjin pertama dilaporkan di Gudang Material Udara manakala enjin kedua sebaik meninggalkan pangkalannya di Butterworth untuk ke ibu negara.
Ia dipercayai dijual sebagai komponen alat ganti kepada sindiket antarabangsa di luar negara.
Bagaimanapun, kehilangan kedua-dua enjin bernilai RM100 juta itu hanya disedari setahun kemudian sebelum laporan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields, 4 Ogos 2008.
Gani dalam sidang akhbarnya semalam memaklumkan, polis telah melengkapkan siasatan kes itu dan beliau berpuas hati dengan hasilnya yang mendapati tiada pegawai tinggi tentera terlibat.
Lokasi terakhir enjin pesawat itu dikesan adalah di Uruguay.

Hebat juga...baru je heboh dah dapat tangkap dan akan didakwa terus ? Yang 2 tahun tak diketahui atau disembunykan tentang kehilangan tu macamana ? pelik juga...

Syabas le kpd pihak berkuasa..bertindak pantas (lepas 2 tahunnn). Apa yang menjadi pertanyaan umum sekarang adalah tentang yang kena tangkap tu..2 orang saja ke yang terlibat ?

Sarjan tu kira pangkat besar le boleh meluluskan keluar masuk sesuatu alat atau kelengkapan yang bernilai jutaan ringgit.
Lepas hilang setahun baru sedar ?...Prosedur yang ada dalam kementerian tu macamana,
hingga begitu mudah jee dilesapkan inventori dan enjin-enjin tu sekali.

Banyak lagi persoalan yang perlu dijawab oleh semua pihak yang terbabit termasuk Menteri Pertahanan sebelum dan selepas kes ni.

Rakyat mahu penjelasan konkrik..bukan cerita budak-budak..jadi Gajah Putih dan Kambing Hitam.






Sapa lebih power ?
Enjin Jet atau Duit ?

Pemimpin atau Rakyat ? 

Sapa Gila Power ?
Rakyat atau Pemimpin ?

Sapa ada Power ?
Rakyat atau Pemimpin yang dipilih oleh Rakyat ?





Our Muslim Brothers..Who's Right or wrong...?

Fury over British Muslim cleric's anti-war march threat


London, England (CNN) -- A controversial British Muslim cleric is threatening to stage a march through the town that receives the bodies of British war dead as a protest against the war in Afghanistan, drawing fury and outrage.

Anjem Choudary has accused soldiers of "murderous crimes," and said the United States and United Kingdom are seeking to "establish their own military, economic, strategic and ideological interests in the region."

British and American troops are suffering "depression" as they realize "there is no real moral or ethic (sic) reason for them to murder innocent men, women and children to fulfill their politicians (sic) agenda," the preacher says.

His organization proposes to parade empty coffins through the streets of the English town of Wootton Bassett, where the bodies of British war dead are traditionally brought when they return to the country.

Relatives and friends line the streets of the town along with local residents as hearses carry the flag-draped British remains, in scenes of public mourning widely reported by British media.

Choudary has not announced a date for his planned march and local police said Saturday he had not contacted them about it, as people planning marches are required to do before staging a demonstration.

But the threat itself prompted more than 215,000 people to join a Facebook group opposing the march as of Monday, a day after he posted a letter online justifying it.
Video: Anti-war march protested
Most people in the Islamic community believe that those people who have adopted a perverted view of Islam to justify murder as terrorism are outside the traditional elements of what is a peaceful faith.

"The highway for heroes & wonderful people of WB do not deserve this march to happen," the group's home page says. "This group can march anywhere it wishes in the country but have chosen WB to cause outrage & offense. Islam4UK is an extremists (sic) Islamic group & does not represent the Muslim community in this country."

Choudary's open letter, "To the Families of British Soldiers who have died or who are currently in Afghanistan," appeared on the Web site of his organization, Islam4UK, on Sunday. The group had announced its intention to stage the protest earlier in a short statement on its Web site.

"The procession in Wootton Basset (sic) is therefore an attempt to engage the British publics (sic) minds on the real reasons why their soldiers are returning home in body bags and the real cost of the war," Choudary wrote.

"The parades, the speeches about soldiers doing their duty and the feeling of patriotism has obfuscated the reality of the conflict and the murderous crimes being committed by the occupiers and their agents. The British public is blissfully unaware of what is being done in their name," Choudary wrote.

"Afghanistan is not a British Town near Wootton Basset (sic) but rather Muslim land which no one has the right to occupy, with a Muslim population who do not deserve their innocent men, women and children to be killed for political mileage and for the greedy interests of the oppressive U.S. and UK regimes," he said.

Choudary signs himself "UK Head of Al-Muhajiroun," a banned British group which supports al Qaeda. Choudary spoke positively of Osama Bin Laden in the letter and in interviews with British media on Monday.

British Prime Minister Gordon Brown said Sunday that there would be "no support" for the march or Choudary's "perverted view of Islam."

"I think most people in the Islamic community believe that those people who have adopted a perverted view of Islam to justify murder as terrorism are outside the traditional elements of what is a peaceful faith," he said.

"The vast majority of the Muslim population in this country and other countries agrees with my view on this," Brown said.

Police in Wiltshire, the county where Wootton Bassett is located, said they had the authority to control the terms and conditions of the march or even to apply to ban it if Choudary took steps towards staging it.

"If the march or procession is believed to be likely to result in serious disorder, disruption or damage, then the police can impose conditions upon the organizer," the police said in a statement. "In exceptional circumstances, the police may apply to the Local Authority for an order prohibiting such a march."

"To date there has been no contact from Islam4UK or any other group wishing to arrange such a march in Wootton Bassett," they said.

Sokong susah tak sokong pun susah........semuanya tentang Power juga. Let Islam rule our life.

05 Januari, 2010

Kes Penggunaan Perkataan "Allah"...Pendirian PAS

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik." 
Ali-Imran [3] : 110


DI BAWAH ADALAH KENYATAAN PENUH PRESIDEN PAS

PAS sebagai parti Islam, amat menghormati prinsip kebebasan beragama seperti mana yang ditekankan oleh Islam kerana manusia tidak boleh dipaksa untuk menerima mana-mana agama melainkan ia merupakan pilihan sendiri.

Prinsip kebebasan beragama ini juga telah termaktub di dalam 
Perkara 11 Perlembagaan Persekutaan.Walaupun demikian dalam konteks masyarakat di Malaysia, suasana dan keadaan setempat perlu diambil kira di atas kepentingan awam bagi memelihara keharmonian berbagai kaum dan agama.

Setiap warganegara Malaysia wajib memelihara suasana dan keadaan ini. PAS ingin menjelaskan bahawa berdasarkan kepada kaedah Islam, penggunaan nama Allah pada asasnya adalah dibenar untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi.

Walau bagaimanapun, penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama dalam negara ini.

PAS memberikan peringatan kepada semua pihak supaya tidak menyalahgunakan perkataan Allah bagi mengelirukan atau menjadikan politik murahan untuk mendapatkan sokongan rakyat.Al-Quran telah menyarankan cara yang betul menggunakan perkataan Allah, sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah Al Imran ayat 64 yang bermaksud.

‘‘Katakanlah: Hai Ahli Kitab,marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sesama manusia seperti pemimpin dan sebagainya sebagai tuhan selain Allah’’.

PAS dengan tegasnya ingin menolak sebarang bentuk tindakan agresif dan provokatif jahat yang boleh mengugat keharmonian dan mencetuskan ketegangan masyarakat.PAS dengan segala rasa penuh tanggungjawab bersedia untuk menjelaskan isu ini kepada semua pihak bagi mewujudkan suasana yang harmoni berdasarkan kepada prinsip keadilan sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan dan dijamin oleh Islam.

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang
Presiden Parti Islam Semalaysia (PAS)

Cerdik tak Boleh Tumpang......

 
"Patutkah ada bagi mereka (kaum Yahudi itu) sesuatu bahagian dari kekuasaan memerintah? (Tidak, bahkan kalau ada) maka sudah tentu mereka tidak akan memberikan sedikitpun kebaikan kepada manusia." 
( An-Nisa2 :53 )


  "Atau Patutkah mereka dengki kepada manusia (Nabi Muhammad dan umatnya) disebabkan nikmat (pangkat Nabi dan ugama Islam) yang telah diberikan oleh Allah kepada mereka dari limpah kurniaNya? kerana Sesungguhnya Kami telahpun memberi kepada keluarga Ibrahim: Kitab (ugama) dan hikmat (pangkat Nabi), dan Kami telah memberi kepada mereka kerajaan yang besar." 
( An-Nisa': 54 )

         Kes ni nampak gayanya akan jadi macam kes Kota Siputeh juga kot..Fail untuk tangguhkan keputusan mahkamah jee..Lepas tu mahkamah terima sat...kemudian pihak Gereja failkan balik..pi mai pi mai tang tu juga..Aku takut akhir sekali depa boleh guna. Bukan apa sangat aku ni..kalau dilihat pada beberapa fakta yang ada, aku rasa mahkamah akan putuskan depa boleh guna.

1.  Dalam penghakiman lisannya, Lau berkata, Menteri Dalam Negeri dan kerajaan selaku responden pertama dan kedua gagal mengemukakan bukti bahawa penggunaan kalimah 'Allah' dalam penerbitan Herald boleh mengancam keselamatan negara dan menimbulkan salah faham serta kekeliruan di kalangan umat Islam di negara ini.

2. Beliau berkata, Herald mempunyai hak dari segi perlembagaan menggunakan kalimah itu dalam penerbitannya untuk menyebarkan agama Kristian kepada penganutnya selaras dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa agama lain selain Islam boleh diamalkan dengan aman di negara ini. 

3. Lau mengakui berdasarkan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah 'Allah' kepada orang Islam untuk penyebaran agama, tetapi ia boleh digunakan untuk bukan Islam bagi tujuan penyebaran agama kepada bukan Islam.

4.  Persoalan..apa hak KDN dan Menteri Dalam Negeri terhadap perkataan "Allah"?. Ia bukan satu perkataan atau nama yang didaftarkan sebagai "Hak Cipta" atau Trade Mark sapa-sapa jika mengikut undang-undang. KDN adalah hanya satu Kementerian saja dalam Kerajaan Malaysia dan Menteri tu hanya seorang yang mempunyai kuasa menguruskan Kementerian tu saja. Menteri pula bukan ada kuasa veto terhadap sesuatu kalau mengikut undang-undang.

5.  Perkataan "Kerajaan": Kalau dirujukkan kepada Erti perkataan ni pula : Ia merangkumi Tanah Air, penduduk dan pemimpin. Bila ada ketiga-tiga unsur ni maka boleh la dikatakan Kerajaan. Pemimpin pula tentulah yang dipilih oleh penduduk. Jadi persoalan akan timbul tentang apa hak dan tanggungjawab seorang Pemimpin / Menteri pula.

Dari sudut lain pula, ada berbagai telahan yang dibuat.  Ini adalah sebahagian yang dinyatakan oleh seorang penulis:
http://kedahlanie.blogspot.com/2010/01/penulis-tamu-zolkharnain-abidin-ada.html

Dengan semua itu, masih ramai lagi orang Islam yang menjadi sibuta meraba gajah?
Kita boleh marah kepada orang bukan Islam menuntut apa yang mereka anggap sebagai hak mereka, tetapi adakah kemarahan kita itu menguntungkan Islam atau kemarahan itu menjadikan wajah Islam semakin hodoh?
Wajah Islam bukan menjadi hodoh kerana diconteng oleh orang bukan Islam yang menuntut apa yang mereka anggap sebagai hak mereka, tetapi menjadi hodoh kerana orang Islam sendiri. Dia menyangka dia menyolek Islam dengan tindakannya, pada hal dia menconteng arang ke muka Islam.
Lupakah kita kepada penjelasan al-Quran bahawa Allah akan mengganti kaum lain sebagai pembawa Islam sekiranya kaum yang sedia ada tidak lagi berkemampuan membawa Islam?
Apa kita ingat Islam adalah hak mutlak orang Melayu? Atau, kita syok sendiri kerana dilahirkan sebagai orang Islam? Atau, kita ingat Islam adalah hak mutlak dan ekslusif orang Islam sahaja?

Atau dengan kes ini juga akan memberi ruang kepada umat Islam di Malaysia agar menjadi manusia yang lebih pro aktif dalam berfikir dan mengambil sebarang keputusan atau tindakan.

Kalau dilihat dari sudut lain pula..apabila kes ini berlaku, ia menunjukkan bahawa pemimpin yang beragama Islam yang mempunyai kuasa sejak dari merdeka telah gagal dalam menjaga Islam itu sendiri.Pemimpin-pemimpin ini tentu sekali terdiri dari pemimpin Umno yang menjadi PM, Menteri, timbalan Menteri dan sebagainya dan termasuk juga dikalangan Pegawai-Pegawai Tinggi Kerajaan.

Firman Allah yang bermaksud :

  "Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka Dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka Dengan sebab dosa mereka mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain?" (Al-An 'Am : 6)


Mereka tidak meminda Perlembagaan Negara semasa kedudukan Islam atau orang Melayu merupakan pendudukyang teramai di Malaysia (lebih dari 80%) pada ketika itu. Mereka gagal melihat masa hadapan ataupun mereka memang gulungan yang "Cerdik tetapi tak boleh tumpang dan Bodoh tak dengar cakap" atau mereka memang gulungan yang tidak menghayati atau mencintai Islam.Mereka hanya gulungan yang mencintai poket atau kedudukan mereka sendiri.

Firman Allah yang bermaksud :

   "Bertanyalah (Wahai Muhammad): "Hak milik siapakah Segala yang ada di langit dan di bumi?" katakanlah: "(Semuanya itu) adalah milik Allah. ia telah menetapkan atas dirinya memberi rahmat. Demi Sesungguhnya ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada sebarang syak padanya". orang-orang yang merugikan diri sendiri (dangan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab yang tersebut) tidak beriman." (Al-An'Am : 12 )


Dalam kes ini.....Salah sapa sebenarnya ? Salah pemimpin atau salah rakyat yang memilih pemimpin.
Fikir-fkirkanlah...Semua orang gila Power...Tapi ada orang yang tidak tau menggunakan Power.

04 Januari, 2010

Lawak gula awal tahun..

Pagi ni berita jam 7 pagi melalui Radio Kedah, ada satu berita menarik yang aku rasakan jadi lawak awal tahun.

PM kita mengharapkan agar dengan kenaikan harga gula baru-baru ni maka wajarlah rakyat mengurangkan kadar pengambilan makanan yang manis kerana Malaysia mempunyai bilangan pesakit Kencing Manis yang tertinggi. Begitu le lebih kurang kata PM kita ni.

Dalam pada itu pula, Menteri sorang lagi kata:

Isnin Januari 4, 2010
Tambahan Subsidi Sebanyak RM260 Juta Jika Harga Gula Kekal

BERA: Kerajaan terpaksa menambah peruntukan subsidi gula sebanyak RM260 juta setahun jika harga gula di pasaran kekal pada harga RM1.45 sekilogram, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Katanya walaupun berlaku kenaikan bahan itu sebanyak 20 sen setiap sekilogram kerajaan masih memberikan subsidi berjumlah RM1.2 bilion seperti subsidi tahun lepas.
Beliau berkata rakyat seharusnya memahami masalah kenaikan harga bahan itu dan bukannya kerajaan bertujuan menghapuskan subsidi atau membebankan rakyat.
"Walaupun perjanjian harga gula mentah yang kita beli secara pukal sebanyak 70 peratus daripada negaranegara pembekal akan tamat pada tahun 2011 tetapi kita terpaksa membeli 30 peratus lagi dengan harga baru mengikut pasaran semasa.
"Harga gula di negara kita masih rendah iaitu RM1.65 sekilogram berbanding di negaranegara jiran seperti Thailand, Indonesia, Singapura, Vietnam dan lainlain," katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra dengan para pekerja kilang kelapa sawit Felda Bukit Kepayang dan acara pesta membuat bubur asyura dekat Bera di sini, semalam.
Beliau berkata kerajaan memberi subsidi sebanyak 80 sen bagi setiap sekilogram gula yang sekarang ini dijual pada harga RM1.65.
Sebahagian besar gula dibeli dari Brazil, Thailand, Australia dan beberapa buah negara pengeluar lain, katanya......

Yang rakyat jelata dok mengeluh bukan kerana subsidi atau penyakit...tapi pasai apa harga gula naikkkk..Subsidi kee...penyakit ke...itu hal lain..ni harga gula sudah naik maaa...lain barang pun pasti akan ikut naik harga juga..

Dah tau masalah ni akan timbul..kenapa tak dicari kaedah supaya Malaysia tak payah dok import gula dari luar negara..

Tu ladang gula di Chuping (Perlis)..Padang Terap (Kedah) dan dilain-lain tempat dalam negara dok ada macamana ? Mungkin tak cukup penghasilannya untuk menampung keperluan dalam negara..tapi kenapa tak di tambahkan kawasan perladangan tebu atau lain-lain tanaman untuk menghasilkan gula.?

(KUALA LUMPUR - Ketika kenaikan harga gula mulai Jumaat lalu mendapat pelbagai reaksi, sebuah syarikat tempatan bercadang membuka ladang terbesar dan pusat pemprosesan bioteknologi menggunakan tumbuhan herba 'stevia' secara komersil.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia

Stevia rebaudiana flowers


Payah sangat ke nak buat..sedangkan banyak projek Kerajaan yang bernilai berbilion Ringgit boleh dibuat tapi tak menguntungkan kepada rakyat pun...macam tajaan untuk kereta lumba F1. Koridor sana koridor sini..yang dah berjuta-juta ringgit dibelanjakan..

Alahai...kata Malaysia ni boleh..hebat..advance..stabil ekonominya..bab gula yang kecik ni pun masalah...Power juga yee bab gula ni.

Power kepada syarikat kee...power pada kerajaan kee...power pada penyakit kee...atau power pada poket kee ? tapi rakyat masih ramai yang belum tau guna power undi..Lawak bodoh dah berlangsung berpuluh tahun dah..tapi masih dok macam tu juga kita ni..

Pakat-pakat le guna power yang ada tuu untuk tukar orang yang boleh diberi Power yang bukan berserah kepada usaha dan suasana semasa, tapi berusaha dan berserah kepada Yang The Most Powerfull untuk menjaga kebajikan rakyat jelata.

03 Januari, 2010

Kedah..makin sejahtera

Sebagaimana yang dikatakan dahulu, Kedah pasti akan berubah.Perubahan minda rakyat pasti akan berlaku walaupun secara perlahan-lahan. Ni baru dua tahun Kedah dibawah teraju pimpinan yang mengutamakan kesejahteraan untuk rakyat dan bukan untuk diri sendiri.

Mungkin ini juga rahmat dari Allah yang memberi berkat atas keikhlasan pemimpin maka rakyat mula merubahkan keadaan diri mereka walaupun kerajaan yang ada belum dapat memberi sebanyak yang diminta. Syukur atas perubahan ini. 

Tahniah kerajaan Kedah.

03 January 2010

 Kedah berjaya kurangkan kadar kemiskinan sepanjang 2009

oleh Ali Hashim

ALOR SETAR, 2 Jan: Kerajaan Negeri Kedah berjaya mengurangkan kadar kemiskinan dan kemiskinan tegar di negeri ini, kata Menteri Besarnya, Datuk Seri Azizan Razak.

"Kita juga telah berjaya mencapai beberapa sasaran penting tahun 2009 seperti pengurangan kadar kemiskinan kepada 3 peratus.

"Begitu juga dengan kadar kemiskinan tegar telah berjaya dikurangkan kepada 0.3 peratus dan kadar pengangguran kepada 3.3 peratus," katanya.

Untuk tahun 2010 ini, kerajaan negeri katanya akan terus memberi keutamaan kepada kesejahteraan dan keadilan semua pihak di negeri ini dengan mengotakan janji sebagai asas perjuangan kerajaan yang diterajui oleh Pakatan Rakyat.

Menurut Azizan, azam tahun baru tidak akan memberi apa jua pengertian sekiranya ia tersasar daripada membawa keadilan dalam mencapai keredaan Allah.

"Sehingga Oktober 2009 yang lalu daripada anggaran hasil sebanyak RM480 juta, Kerajaan Negeri telah berjaya mengutip sebanyak RM211.6 juta.

"Dalam tahun 2010 ini aspek yang akan diberi keutamaan ialah kebajikan rakyat, pertanian, kemudahan ICT, agama dan juga sosial, pembangunan infrastruktur dan pentadbiran.

"Kerajaan Negeri juga akan memperbanyakkan lagi program baru yang mampu membantu usahawan tempatan untuk memasuki pasaran tempatan dan juga antarabangsa,"katanya lagi.

Menurut beliau lagi setiap masyarakat tanpa mengira kaum dan agama adalah bertanggungjawab untuk memastikan kesejahteraan negeri Kedah supaya kehidupan yang aman, selesa dan diberkati dapat dinikmati bersama.
.- KedahLanie.

Mengikut kenyataan YAB DS Ustaz Azizan ni, jelas menunjukkan inilah tindakan Fasa kedua Kerajaan pimpinan beliau. Rakyat Kedah berharap agar ia dapat dilaksanakan dengan penuh keikhlasan dan proaktif.

Masih banyak tanah-tanah terbiar milik rakyat yang belum terurus serta memberi pulangan hasil kepada rakyat dan kerajaan sendiri. Kalaulah pendekatan dengan melibatkan rakyat secara keseluruhan dalam bidang pertanian ni amatlah baik.Janganlah terlalu memfokuskan kepada projek atas tanah yang luas saja. macam kerajaan bawah umno dulu. Libatkan lah rakyat yang ada tanah dibelakang rumah tu...kalau dicampurkan semua pasti lebih luas dan lebih ekonomik dari dok buka tanah baru.

Bukan sekadar masa dapat dijimatkan, tenaga kerja dan upah pun dapat dikurangkan. sekaligus rakyat akan mendapat ilmu dan pengalaman selain pendapatan hasil dari menceburi dalam bidang tersebut.

Aku pasti yang ada tanah sepenjuru dua dibelakang rumah tu akan turut memajukan tanah mereka. Yang rakyat serik tu bila kerajaan promote suruh tanam depa tanam...macam tanam mempelam dulu...rakyat pakat tanam sorang sepokok atau dua..tapi bila keluar hasil rakyat kena cari sendiri pasaran...ini pun susah bagi rakyat biasa....makan tak habeh..nak jual yang lebih tu tak dak pembeli pula..Kerajaan Kedah kena cari kaedah kalau nak mulakan projek baru.

Nak kucadangkan..agar GLC yang berkenaan tu bertindak sebagai " Perunding dan Peraih ". Kakitangan GLC beri khidmat nasihat kepada penduduk yang terlibat dari mula hingga hasil dituai. Kemudian GLC tu beli balik hasil tanaman tu untuk dipasarkan kemana saja, Jangan pula GLC dok kalut nak buka ladang luas-luas  macam kerajaan bawah umnooo be endd dulu..nanti rakyat dok melopong tengok saja...

Ladang Bunga sapa tu haahh..? Leh buat di Kedah juga nii..

Kalau tak silap aku di Jepun, kerajaan Jepun bagi  sepokok benih  kepada setiap rumah untuk ditanam. Kemudian dihantarnya pegawai kerajaan yang berkaitan untuk melawat dan memberi khidmat nasihat kepada penduduk bagaimana nak jaga pokok tu. Tak payah kerajaan dok sibuk buka tanah sana sini. Tanah hak milik rakyat pun dah luas.rakyat lagi seronok tanah depa boleh diusahakan berterusan dan negeri pula pasti lebih makmur dengan hasil yang ada serta pimpinan kerajaan pula pasti lebih seronok melihat rakyat yang pasti akan semakin berusaha kerana hasil yang ada dapat dijual oleh mereka.

Pokok Herba Sabung Nyawa

Kalau ramai rakyat dok ambil bahagian dalam program kerajaan macam tu...aku rasa alamat menghijau lagi negeri Kedah yang serata-ratanya ni dana akan terlaksanalah slogan Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua.

Dalam hidup pasti ada angan-angan
Dari angan-angan menjadi cita-cita
Dari cita-cita menjadi Kerjaya
Dari Kerjaya menjadi kaya dan sejahtera...

Tapi kena ingat pada The Most Powerfull..

02 Januari, 2010

umno..pembela atau pengkhianat ?


Umno juara rakyat ?..

Setelah 52 tahun merdeka persoalan tersebut semakin terjawab satu demi satu.
Walaupun tidak dinafikan terdapat banyak juga jasa umno selama ini.
Tetapi masih banyak persoalan yang akan terjawab apabila rakyat semakin berfikiran jelas.

Persoalan kali ini adakah Umno mempertahan atau memperjuangkan Islam selama ini dengan urutan kes-kes yang berlaku ?


1. Mahkamah membenarkan Gereja Katolik menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan bahan cetak.

Membuka tirai 2010 dengan tamparan kencang bagi "Dunia Melayu Dunia Islam" apabila seorang hakim yang bertugas di Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas), Datuk Lau Bee Lan membenarkan permohonan Gereja Katolik menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mingguannya, Herald - The Catholic Weekly .

Adakah wajar dalam suasana kini ia dibenarkan ?..atau adakah ia sebahagian dari merealisasikan hasrat One Malaysia.

2. Pertubuhan Melayu Murtad telah ditubuhkan ..?

Pertubuhan Melayu Murtad telah diluluskan!! persatuan Melayu Kristian telah SAH ditubuhkan di Malaysia !! Injil telah dicetak & di edar… IFC buat RoadshoW besar-besaran sokong kebebasan Beragama…
http://www.topix.com/forum/world/malaysia/TFBVALP1TNK93OE3Q

Gelaja yang semakin berleluasa hingga terdapat beberapa kes permohonan murtad telah dibawa
ke mahkamah.

Dimana suara umnooooo???

3  . Tragedi Memali :

Yang telah berlaku pada 19 Nov. 1985 mengorbankan ramai penduduk yang semuanya orang Melayu masih belum terlerai kes di Mahkamah. Tiada kedengaran suara umnoooo dalam menuntut kes ini diselesaikan segera. Apakah umno turut terlibat atau hanya pasukan keselamatan yg terlibat ?.
Sistem perundangan dan kehakiman apakah yang diamalkan ?


Ooooooohhhhhhhhh banyak lagi kes yang memerlukan penjelasan dari pemimpin negara terutama pemimpin umnoooooooo.

Islam for all...

Tiada masalah orang Islam bangsa lain, jadi MB



Muhammad Yusri Amin




 
KOTA BHARU, 2 Jan: Exco Kelantan Datuk Takiyuddin Hassan bersetuju dengan pandangan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa orang bukan Melayu beragama Islam boleh menjadi menteri besar.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri berpendapat, perkara itu wajar asalkan individu tersebut mempunyai ilmu yang tinggi mengenai Islam.

"Calon Menteri Besar atau pemimpin bagi kerajaan yang berteraskan Islam, calon itu mestilah mempunyai ilmu yang tinggi mengenai Islam.

"Ini kerana sebagai menteri besar dan pemimpin, perlu memutuskan satu-satu perkara berdasarkan kepada syariat dan hukum," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis jamuan kesyukuran dan doa selamat sempena pembukaan Bazar Tengku Anis di sini kelmarin.

Beliau berkata,  dalam sejarah Islam itu sendiri, aspek 'bangsa' itu adalah sebagai satu yang tidak pernah diambil kira oleh Rasulullah s.a.w .

"Bahkan dari segi ilmu, Hadis Nabi saw sendiri menyebut (bahawa) disaran supaya menuntut ilmu walau pun sampai ke negeri Cina.  Itu dari segi ilmu.

"Dalam Islam, setakat yang saya faham, tidak pernah ada syarat untuk menjadi pemimpin itu mesti (dari) bangsa-bangsa tertentu," katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Bunut Payong.

Menteri Besar baru-baru ini menyatakan kesediaan Kerajaan Kelantan untuk meminda Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri bagi membolehkan orang bukan Melayu beragama Islam menjadi Menteri Besar negeri itu.

Beliau berkata bukanlah menjadi persoalan untuk meminda peruntukan dalam undang-undang berkenaan asalkan ia selari dengan kehendak Islam seperti diperkenalkan PAS sejak memerintah negeri Kelantan pada 1990.

Mengikut dasar Islam, kata Nik Aziz,  calon Menteri Besar dari kalangan bukan Melayu itu layak dijadikan pemimpin asalkan calon berkenaan berakhlak baik dan mengamalkan ajaran Islam dengan sebenarnya.

Beliau turut menempelak pemimpin Umno yang taksub terhadap bangsa sendiri apabila menolak saranan tersebut dan menyifatkan Umno pada masa akan datang tiada tempat dalam politik negara, malahan imej Umno pada kacamata masyaakat Cina lebih buruk.

Turut menyokong pandangan Menteri Besar Kelantan itu, Setiausaha Agung PAS Pusat Datuk Mustafa Ali .

Malah Mustafa mencadangkan ianya bukan sahaja untuk Menteri Besar Kelantan saja, bahkan membabitkan pemimpin utama negara.



Mengulas perkembangan perniagaan dijalankan para peniaga di negeri ini membabitkan peniaga di Pasar Buloh Kubu, Bazar KB Mall dan terbaru Bazar Tengku Anis di sini, Takiyuddin berkata semua pihak perlu bekerjasama untuk mewujudkan satu suasana yang kondusif serta selesa.

Peranannya tersebut bukan saja perlu dimainkan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI) dan pihak Kerajaan Negeri, bahkan membabitkan semua jabatan dan agensi berkaitan.

"Pada masa sama, pihak peniaga perlu mengambil inisiatif melariskan perniagaannya, Kerajaan hanya memberi pandangan dan galakan di samping menyediakan kemudahan dan cara (facility), keselamatan, kebersihan dan keceriaan, bahkan MPKB-BRI sendiri amat bertoleransi dengan para peniaga,' katanya

.



01 Januari, 2010

Tahun 2010 sudah naik...Gila..Gula..



Mai pula tahun baru Masihi...nak jadi apalah kita..


Gambar sambutan tahun baru atau barua ?

Ekonomi Negara Akan Lebih Kukuh Pada 2010 – Najib


KUALA LUMPUR: Malaysia akan mencatat pertumbuhan lebih kukuh dan positif pada tahun 2010 dengan inisiatif jangka panjang dan jangka pendek yang akan diperkenalkan oleh kerajaan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Pastikah niiiiii...yang rakyat tau sejak merdeka...duit negara dok lesap je..yang senang lenang pemimpin jee...betoi kaaaa..
 
Khamis Disember 31, 2009


Mahkamah Putuskan Majalah Katolik Herald Boleh Guna Perkataan 'Allah'

KUALA LUMPUR: Majalah mingguan Katolik, Herald, boleh menggunakan perkataan "Allah" dalam penerbitannya,Mahkamah Tinggi di sini memutuskan hari ini.
Mahkamah itu membuat keputusan bahawa setiap orang mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan perkataan "Allah".
Dalam keputusannya, Hakim Datuk Lau Bee Lan menegaskan bahawa Kementerian Dalam Negeri telah bertindak secara salah ketika mengenakan larangan penggunaan perkataan "Allah" dalam penerbitan mingguan itu.
Selepas keputusan itu, Peguam Kanan Persekutuan Datuk Kamaluddin Md Said, yang mewakili menteri dan kerajaan, meminta penjelasan mahkamah sama ada keputusan itu akan menjejaskan penerbitan Herald bagi tempoh 1 Jan hingga 31 Disember 2010.


Ni lagi bertambah haru......kata nak jaga keharmonian kaum..kalau berlaku macam ni akan tambah bercelaru leeeeee..


Harga Gula Naik 20sen


PUTRAJAYA: Mulai pukul 12 tengah malam ini, harga runcit gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram iaitu RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak, demikian pengumuman Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Mohd Zain Mohd Dom.

http://www.mstar.com.my/

Pengumuman Selamat untuk Rakyat Malaysia...Rakyat didahulukan...untuk bayarrrrrrrr..


Rakyat puas hati cara Najib jalankan tugas sebagai PM


KUALA LUMPUR 31 Dis. - Lebih separuh daripada 1,027 responden yang terlibat dalam kaji selidik Merdeka Center berpuas hati dengan cara Datuk Seri Najib Tun Razak menjalankan tugas sebagai Perdana Menteri.
Golongan India dan Melayu mencatatkan peratus responden berpuas hati yang paling tinggi iaitu 68 peratus responden India sementara 64 peratus responden Melayu berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri.
Sementara bagi responden Cina pula, 36 peratus bersetuju dengan cara Perdana Menteri berbanding 25 peratus tidak bersetuju dan 38 peratus lagi tidak memberikan sebarang respons.
Ini merupakan kaji selidik Merdeka Center bagi suku ketiga 2009 untuk mendapatkan pandangan umum di kalangan pengundi berdaftar yang ditemu bual melalui telefon.
Kaji selidik yang disiarkan dalam laman web Merdeka Center www.merdeka.org itu dijalankan pada 4 September 2009 sehingga 14 September 2009.
http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0101&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

Seramai 1,027 responden yang terlibat dipilih secara rawak dan ia melibatkan 620 responden Melayu, 310 responden Cina dan 97 reponden India.

Nahhh...tengok...lepas ni PM kita tentu tersengih...mampus lee....oghang sokong aku beb...siap la hangpa..tahun 2010 ni jadi tahun baru kee.atau tahun barua..

Tahun baru dengan keadaan ekonomi baru...entah naik entah lagi merosot...yang pasti...harga gula dah naik..lepas ni..berbagai lagi akan naik....

Bila rakyat nak naik angin atau naik minyak...mengamuk le sekali secara total seluruh negara...mengamuk atas kertas undi jee...bukan payah manapun..


Fenomena gerhana bulan separa tarik 1,500 pengunjung


KUALA LUMPUR: Keunikan gerhana bulan separa yang berlaku awal pagi ini menarik perhatian kira-kira 1,500 orang untuk bersama-sama berkumpul melihat kejadian itu di pekarangan Masjid Negara di sini.
Bagaimanapun, pemandangan fenomena itu sedikit terjejas ekoran keadaan bulan yang dilitupi awan.

Ni pun berlaku pada malam tahun baru..fenomena alam ciptaan tuhan...apapun pakat fikir lee.
 



Jangan biarkan hidup kita jadi gerhana juga..kalau dok ikut pemimpin begitu je tanpa memikirkan untung baik dan rugi untuk hidup didunia dan akhirat.
Ada orang kata...jangan bagi Bulan PAS tuu  jadi gerhana juga.

Moga tahun baru Hijrah 1431 akan diberkati Allah.






31 Disember, 2009

Jangan jadi haru.....


  Rakyat Resolution 2010': 
Learn to appreciate freindship between 
PAS 

DAP
  
By Li Fook Gao   

We have no worry about writing allegations if it involves Pakatan’s politicians, don’t we?

We feel that we are the boss when we are complaining about Pakatan, don’t we?

We forgot about the word I.S.A and sedition laws when we were writing or saying bad things about Pakatan, don’t we?

We somehow believe that whatever we complained about Pakatan, Pakatan will at least listen to us, don’t we?

We find we have bigger balls when we are facing Pakatan’s politicians compare to Barisan’s politicians, don’t we?

We find most of Pakatan’s politicians are easier to access because most of them don’t have bodyguards like Barisan Nasional’s politicians, don’t we?

Those are some of the privileges we are enjoying when it comes to have Pakatan Rakyat as our servant. But many of us are abusing these privileges instead of appreciating the good side Pakatan is offering.

Subconsciously all of us seem to have the perception that it is absolutely safe to criticize Pakatan because they won’t bite us back in any way. But, we have always afraid to say the same things towards Barisan Nasional because subconsciously we find them very intimidating as the police and MACC may just come for us after ridiculing their masters.

We can already see the difference in terms of freedom of speech when it comes to choose between Barisan and Pakatan. Pakatan is trying to help us to heal this tumor call Barisan Nasional. No amount of chemotherapy and radiation can make a difference now. We need a major surgery for complete removal of this tumor scheduled as soon as the next general election comes. We must acknowledge this fact, and start to appreciate Pakatan Rakyat more for what it has to offer when it comes to power.

DAP and PAS: Bitter enemy becomes friend for sake of the nation.

PAS and DAP has come a long way to finally able to sit together for the sake of this country. Some of us argued that they ONLY do that for the sake of power. Well, if they don’t want power, why they join politics then? If they don’t want power, why should they listen to us then? PAS and DAP is no saint – if they don’t have power, how can they defeat Barisan Nasional? And the only one who can give them power is us, the rakyat.

PAS and DAP can choose to remain separated, and let us being ruled by Barisan Nasional for decades to come. But they did not; they decided to find a way to work together so that we no longer need to sit under Barisan Nasional. We have to appreciate that very fact. We can criticize hard at them, but we should refrain ourselves from condemning them to the point of breakup.

PAS, DAP and rakyat has to accept the fact that PAS and DAP comes from opposing side of the spectrum. For over 50 years, to maintain support, PAS has been telling his members that they are fighting for Islam as a faith and syariah and make it as a guide in politics and nation; and to introduce Islamic values** in an effort to establish justice and progress in all areas including governance and administration, social, economic studies and education.

**What it means by Islamic values? Read here: http://www.uga.edu/islam/norms_values.html


Over the years, DAP, too, has been telling their members that they will fight to establish a peaceful and prosperous social democracy that can unite its disparate races and diverse religions and cultures based on a Malaysian Malaysia concept by forging Malaysian race with universal moral values, offering equal access and opportunity; democratic governance and rule of law; creating wealth and distributing wealth equitably; and fighting against corruption.

Both parties are fighting for the day when fairness and democratic governance will be widely adopted in Malaysia. Both parties actually have more similarity in the mission than their differences.

To sit together and work together with PAS, DAP must not be too skeptical about Islam. They should keep an open heart and open ear to learn a thing or two from PAS Kelantan about keeping the people united, happy and satisfied with the state government through Islamic governance.

PAS, too, has to understand that skeptism towards Islam does not form in a day. Judging from the comments I got when I wrote my previous article, “Perhaps we should give Islamic governance a try… http://bit.ly/8FmbYe” – People are generally ok with the idea, but they only trust Islamic governance if they are being lead by Muslims with unquestionable integrity like Tok Guru Nik Aziz and Datuk Nizar Jamaluddin.

So, PAS, I hope you can understand that the problem about implementing Islamic governance is not the system itself, but with the leaders who is going to implement it. The sad part is currently PAS is seriously lacking of leaders with unquestionable integrity like Tok Guru Nik Aziz and the well-liked Nizar.  Perhaps PAS should address this issue first or else these leaders will smear the good name of Islamic governance when it has the chance to be implemented in the future.

Apart from that, PAS, too, should take the opportunity to appreciate and to learn a thing or two from DAP on its consistencies in addressing national issues and its capability in debating policies on national budget and economy; a capability which is severely lacking from PAS leaders.

We, the rakyat, should continue to feel good about this friendship and encourage them to stay together for many years to come. We will lose everything we fight for if PAS and DAP chooses to break-up. Remember, we were the catalyst that pushed them into this marriage of inconvenience.

Yes, you read it right; it is a marriage of inconvenience. This is not a marriage of convenience as alleged by Barisan Nasional because it is a total inconvenience for PAS and DAP to put down their decades of hostility and differences to sit together – yet they put in effort to do it, they did it for us, they did it for the nation and they did it for our future generation – And this is what we should learn to appreciate them for.

Special note to PKR


Although I did not mention much about PKR above, I am not at all belittling PKR’s importance, effort or whatsoever towards the nation and Pakatan Rakyat. Without PKR, there never will be effort to bring PAS and DAP together – without PKR, there will never be Pakatan Rakyat, hence there will never be hope for Malaysian for a new dawn to come -- and with that, thank you.

--------------------------------------

Li Fook Gao @ TohkongMosjid@gmail.com This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it observes that something is very ill in our society when someone tries so hard to change his race after converted to Islam. Perhaps he is trying to give us an example of the term “Ultra Kia-Su” through his writings…..

30 Disember, 2009

Kota Siputeh...PAS Gelabah vs Umnooo Kalut

Kes PRK Kota Siputeh masih dok tergantung lagi...mahkamah pun dah pening nak pusing macamana lagi. SPR pula dok sibuk dengan cadangan pindaan beberapa peraturan berkaitan pilihan raya..tu pun nak dibawa dalam sidang Dewan tahun depan. pindaan yang nak dibuat tu berkaitan pertembungan penyokong-penyokong dan je. bukan berkaitan nak mantopkan kaedah untuk rakyat yang layak boleh mengundi terus tanpa kena daftar sebagai pemilih dengan SPR atau macamana cara nak jadikan penyokong-penyokong parti atau rakyat menjadi lebih sopan dan tertib..


Kes Kota Siputeh ni juga telah menjadi macam perlawanan tarik tali pula. PAS dan rakan-rakan kata kita kena ikut undang-undang.umno pun ngaku juga.Bila ditanya kepada setengah pemimpin PAS, depa kata PRK kali ni akan bertambah sengit..PAS bercita-cita nak rampas kerusi DUN ini dan sekaligus akan membuktikan bahawa dasar yang diperkenalkan dalam pemerintahan kerajaan di Kedah telah diterima oleh rakyat. Umno pula sudah tentu nak pertahankan kerusi DUN ni..nak buktikan bahawa gagasan One Malaysia diterima oleh rakyat.
Apa pun bagi kedua-dua pihak...keputusan dalam PRK ini akan menggambarkan kesinambungan penerimaan rakyat terhadap mana-mana parti yang sekaligus akan mewarnai gelombang sokongan semasa PRU ke 13 nanti.
Baru-baru ni aku dengar umno semakin menggasak DUN ni dengan berbagai kaedah. Orang disana kata depa mai dah..depa mula dah. Anak TDM yang jadi wakil peringkat parlimen dok turun selalu dengan berbagai program memancing undi. Minggu lepas ada syarikat yang telah bergerak di DUN tersebut dalam memberi bantuan pakaian sekolah kepada kanak-kanak..Depa bergerak dari rumah kerumah pula..siap bawa pakaian sekolah..pi ke rumah-rumah pengundi sasaran depa...ukur dibadan budak-budak tu..lepas tu bagi terus...


Bila nak balik wakil depa kata jangan lupa undi umno masa PRK nanti...hebat serangan depa.yang tu baru satu..PAS pasti akan buat serangan balas..tak tau la macamana pula.Apa pun oghang zaman la bukan macam zaman dulu lagi kot...dah pandai menilai la harap-harapnya.



Apa yang menarik PRK kali ini (kalau jadi) pemimpin umno kata Kota Siputeh ni jajahan depa,apa nak heran pada PAS..PAS pasti kecut tapi depa sendiri kata umno lagi takut..sama-sama lee kita tunggu.



 Tapi penantian itu satu siksaan...

Rakyat sudah mau mengundi..apa tunggu lagi...





Yang terbaru..Depa mula dah...perebutan pemimpin umno untuk menjadi calon dalam PRK ini. Dalam keadaan takut-takut depa,macam biasa juga le parti melayu nii..kalau tak dak perebutan kira tak sah.. Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Kedah sudah tentu mau orangnya yang menjadi calon. Semalam aku diberitahu sorang kontraktor yang duduk dalam kawasan Parlimen Alor Setar telah dianggap bakal calon TPP Umno ni..maka dok sibuk le atur orang-orangnya 20-30 orang untuk membelit di Kota Siputeh tu..

Lagi satu kroni pula..dengarnya calon yang dok di KL tu..yang ni pun dah lama dok idam nak bertanding. Maka bermulalah babak biasa umno di Kota Siputeh..Hang cantas aku...aku cantas hang..jadi pengundi pun balas hak hangpa berdua..biasa la..kan..Lagi tak sampai tarikh umum sapa calonnya,akan berterusan begitu..
Bagi pihak PAS pula,jangan rasa selesa dengan keadaan yang ada. Zaman la ni orang kata duit bukan segala-galanya..tetapi nak buat apa pun guna duit juga yang banyak.

Akhirnya PAS gelabah..umnoooo kalut.
Hai...nasib la kita rakyat Malaysia..nak pilihan raya pun...macam tunggu buah tak jatuh.

29 Disember, 2009

rakyat jadi besi buruk.....

                                            

   Jet ohhhh jet....nasib engkau ke nasib rakyat....




 MIG 29  di Hungary

Ni sebahagian dari kata-kata TDM tentang nak melupuskan jet pejuang MIG 29.


Beliau mengulas keputusan kerajaan yang diumumkan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ketika menghadiri sidang Dewan Rakyat baru-baru ini yang berkata perkhidmatan MiG-29 akan diberhentikan pada tahun depan.
Ahmad Zahid memberitahu, penamatan perkhidmatan pesawat selama 10 tahun itu kerana peningkatan ketara kos penyelenggaraan dan operasi jet-jet MiG-29N sebanyak 16 pesawat itu.
Antara pesawat yang menjadi pertimbangan untuk menggantikan skuadron itu ialah SU-35, FA-18 E/F Super Hornet, JAS Gripen, Eurofighter Typhoon, Dassault Aviation Rafael, F-16 C/D Block 52 dan mungkin juga F-15 Eagle.
Dr. Mahathir berkata, kerajaan sepatutnya membaik pulih pesawat-pesawat berkenaan dengan menggunakan kepakaran Rusia dan India yang turut menggunakan pesawat pejuang yang sama jika tentera Udara Diaraja Malaysia (TUDM) tidak mempunyai kepakaran.
"Tak bolehkah kita baik pulih MiG-29 ini? Kalau kita tak boleh, orang Rusia mungkin boleh. Mungkin India juga boleh. Jika pesawat pejuang yang berharga ratusan juta hanya tahan 20 tahun, lebih baik kita tidak ada pesawat pejuang," tegasnya.
Kata beliau, banyak yang telah dibelanjakan untuk membeli dan menyelenggara jet-jet berkenaan, malah perbelanjaan akan bertambah jika kerajaan berhasrat membeli pesawat baru.


http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/12/29/mstar_berita/20091228181908&sec=mstar_berita

Aku sokong kenyataan TDM ni, kerana zaman dia lah MIG 29 ni dibeli. Heran juga ye..dalam keadaan ekonomi negara dok kena suntik masuk rangsangan..nak lupus pula jet pemintas ni..kemudian nak beli baru pula...aku rasa bila nak beli yang baru ni tentu jenis F18 Super Hornet dari USA tu.Semua orang tahu pasai apa nak beli Hornet tu...

F 18 E/F Super Hornet

Jika dilihat dari sejarah pertahanan negara kita, dulu TUDM guna jet Tebuan terpakai peninggalan penjajah sampai berpuluh tahun. Tak dak pun yang dikondem begitu saja. Kemudian ditukarkan kepada F5E selepas berlakunya perubahan teknologi. F 5E tu antara yang tercanggih juga dalam kelasnya walaupun tak sepenuhnya menggunakan sistem eletronik. Singapura pun pernah guna jet tu kemudian digunakan pula Sky Hawk..Malaysia pun beli juga Sky Hawk yang dok tersadai di padang pasir Arizona. Bawa balik ke Malaysia ni beberapa buah je...kondem lagi...nak jual tak boleh..US tak bagi...alahai jadi besi buruk lee.. Singapura upgradekan Sky Hawk tu jadi Super Sky Hawk...hak Malaysia dikondemkan dan yang dok di Arizona berlambak lagi...Lepas pada tu baru mai pula MIG ni...hebat..gah seantero benua..nak kena kondem lagi..Di India depa guna MIG juga..tak dengar pun depa  nak kondemkan jet tu..yang kita tau depa dok "upgrade" supaya boleh digunakan selaras dengan kemajuan teknologi yang ada. Dulu ada juga pegawai-pegawai tentera yang dihantar berkursus di India..depa habaq kereta kebal di India tu kalau kita lihat dari luar macam besi buruk...tapi bila masuk kedalam..fulamak...teramat canggih teknologinya..lebih dari asalnya.Kalau macam tu baru le boleh kita kata kreatif dan berenovasi..Ni kita kat one Malaysia ni kira beli lain jee...bila le nak maju...dok kira guna hak oghang saja...tu pun yang dah ketinggalan entah beberapa tahun.

Tanks T-72 India
http://www.brahmand.com/news/storydetails.php?newsheadid=25&nid=2539


F 5 E
Masih canggih kan...

Awat tak reti sangat ke para tentera kita tuu...yang aku tau bukan para pegawai dan anggota tentera kita yang tak reti tapi para tok menteri yang bengap atau ada agenda tersendiri.. Pasai apa aku kata macam tu..ada kah bila beli peralatan atau sebarang kenderaan, jet pejuang atau kelengkapan lain kita tak buat perjanjian yang menguntungkan kita juga...pakai dok ikut apa yang depa nak saja ke...atau ikut poket sendiri...atau lantak pi la bukan duit mak bapak sendiri.

Enjin jet yang hilang dulu kot...?

Dari pengamatan aku dan dikalangan bekas-bekas tentera, ramai dikalangan pegawai dan anggota tentera yang mampu dan berkebolehan untuk mengubahsuai sebarang senjata atau kelengkapan tentera yang ada...tapi tak diberi peluang oleh kerajaan saja.. depa bukan saja mampu ubahsuai malah kalau nak bina yang lebih canggih pun boleh. Malangnya kerajaan Malaysia ni dari dulu hingga kini (selagi berada dibawah umno be endd) aku percaya tak akan wujudkan skim insentif atau peruntukan untuk membangunkan industri pertahanan untuk keperluan sendiri...beli lebih senang dan untungggggggggg...

Alahai Malaysia ku....amat parah le kalau terus begini. Ada kekayaan pemimpin dok putar belitkan..ada keupayaan pemimpin dok sekatkan..Alamat akan jadi besi buruk juga rakyat negara ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...