WISH

WISH

01 Februari, 2010

Kepala BABI punya cerita...

Lempar kepala babi: Polis temui petunjuk

SUBANG JAYA 31 Jan. - Polis Selangor sudah menemui petunjuk berhubung suspek yang terlibat dalam kes lempar kepala babi di Masjid Jumhuriah Taman Datuk Harun, Petaling Jaya dekat sini baru-baru ini.
Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, petunjuk itu bagaimanapun tidak boleh didedahkan buat masa ini kerana ia boleh mengganggu siasatan.
"Petunjuk itu diperoleh selepas kita mengambil keterangan daripada hampir 10 orang termasuk ahli jawatankuasa masjid yang menjumpai kepala babi itu serta beberapa orang awam.
"Selain itu kita juga mendapat petunjuk tersebut berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di belakang masjid itu," katanya.

Dulu seingat aku dalam tahun 90an telah berlaku beberapa kes "kepala babi" yang dilemparkan kemasjid termasuk di Kedah. sampai sekarang ni rasanya aku belum dengar lagi orang yang melakukannya dihadapkan kemahkamah. Entahlah mungkin aku lupa kot.Ni mai lagi kes begini...macam plot cerita lama juga. Harap-harap mereka yang terlibat akan diambil tindakan dan hukuman yang setimpal. Jangan setakat dapat petunjuk jee...lepas tu petunjuk jadi kelabu pula..kemudian terus senyap kes ni. Bila boleh jadi pengajaran kepada orang lain.

Dalam hidup kita ni..ada pemimpin dan ada pengikutnya. Orang kata..Pemimpin jangan berkepala batu...keras kepala..ikut suka aku saje..nak menyondol apa saja..aku punya suka laa...takut nanti jadi macam BABI yang kepalanya bermulut muncung menyondol kesana kesini.Yang pengikut pula janganlah ikut "Membabi Buta" tanpa menilai baik dan buruknya yang dibawa oleh pemimpin.Akhirnya jadi macam babi juga. Berbadan bulat gedempol tapi terpaksa makan bahan yang terbuang,sisa orang lain atau cacing-cacing saja. Nak makan gitu pun susah kena sondol dan sedut sana sini...asalkan ada tempat boleh disondol dan disedut..janji dapat makannn. Aku takut jadi macam nasib BABI juga yang akhirnya dimakan oleh orang bukan Islam saja. Kalau jadi macam kes sekarang lagi tak berguna..Kepala BABI dibuang ketempat yang tak sepatutnya...lagi menambahkan kebencian masyarakat yang berfikiran waras Walau berpangkat setinggi mana atau handsome seadanya tetap dipanggil kepala Babi juaaaaaaaaaaa..

Jilbab,Niqab dan Kepala...

Tertarik aku satu isu yang melibatkan umat Islam seluruh dunia. Hangat dihebohkan melalui media massa yang ada termasuk di negara tercinta ini tentang langkah tindakan yang akan diambil oleh Perancis dan diikuti oleh Itali.Semuanya atas nama keadilan dan hak asasi manusia kononnya.
          Mereka lantang bercakap tentang cadangan untuk mengharamkan pemakaian "jilbab" atau niqab bagi wanita muslim dinegara mereka.Apa hak mereka yang bukan Islam untuk bercakap tentang hak asasi manusia lain mengikut hukum Islam ? Apakah umat atau wanita Islam sahaja yang perlu dijaga atau diberi hak kebebasan mengikut acuan fahaman mereka ? Adakah tindakan mereka ini pula betul supaya umat Islam mengenepikan hukum yang mesti diparktikkan dengan mengikut hukum yang dikehendaki oleh mereka ?. Dimana pula hak umat Islam ?.Apakah umat Islam tidak mempunyai kebebasan atau Hak Asasi sendiri ? Jika diperhatikan sudah tentu mereka ini mahu manusia lain mengikut kemahuan atau kehendak mereka semata-mata. Jika semuanya mengikut kehendak mereka mungkin itulah yang dikatakan Hak Asasi Manusia biarpun yang wanitanya bertelanjang...lelakinya berbogel.

Berpoligamami tidak boleh.... bersetubuhan dengan yang bukan isteri atau suaminya dengan kerelaan boleh saja...tidak salah.Hidup berpasangan wanita dengan wanita atau lelaki dengan lelaki tidak mengapa...Hak Asasi Manusia. Aku punya suka kot.. Lebih teruk dari manusia purba. atau lebih teruk dari haiwan yang ada kepala tetapi tiada akalnya.
              Aku tertarik dengan isu ini jika digabungkan dengan yang sedang berlaku di Malaysia. Umno dengan lantang bersuara untuk menjaga Islam dari dulu hingga kini. Bukti penjagaan umno keatas Islam memang banyak hinggakan sudah semakin banyak yang tidak dapat dibezakan mana satu umat Islam dan mana satu bukan Islam atau kafir didalam Malaysia dari sudut pakaian. Umno kini dilihat hanya mahu menjaga "Allah" dari digunapakai oleh penganut kristian. Selebihnya biar dilondehkan atau dibogelkan depa tak kisah. Hingga saat ini aku belum terjumpa satu kenyataan oleh pemimpin negara Islam one Malaysia ini bercakap tentang Hak Asasi Islam dan menentang cadangan atau hasrat pemimpin negara eropah itu. Kalau mengikut ajaran Islam " cubit paha kiri paha pun terasa". Pemimpin one Malaysia lebih suka bercakap tentang penjagaan "global warming" agar manusia dapat hidup dalam keadaan suhu yang nyaman.

            Hingga saat ini juga,rakyat Islam di Malaysia dimomokkan dengan kes "kepala" haiwan. Sebelum ini kes "Kepala Lembu" kini timbul semula kes "kepala babi"yang sudah bertahun-tahun berlalu. Waduhhhhhhh...makin pusing kepala mau mencari jalan penyelesaian yang sengaja dan sudah lama dikusutkan.Apa pun punca busuk sesuatu itu datangnya dari "kepala juga". Kalau ikan busuknya bermula dari kepalanya. Kalau manusia juga hilang kewarasannya dari "kepala" juga. Kalau rumahtangga berantakan juga dari kepala rumahnya..Kalau negara berkecamuk sudah tentu berpunca dari kepala negara juga. Semuanya ini fakta sejarah kehidupan manusia.Jadi kalau mahu hidup dalam suasana yang damai dan sejahtera, pastikan "kepala" kita berfikiran waras...berfikiran jauh bukan sekadar untuk hidup diatas bumi ini...betul dalam tindakan dengan panduan kehidupan dari Yang Maha Penciptanya.Kalau ada "kepala" yang berfikiran tidak waras...songsang...penipu atau seumpamanya...perlulah dibuangkan atau diganti, macam kepala keretapi yang sudah lama...selalu rosak kalau nak repair pun jadi lebih mahal dari yg baru.
  Gunakan POWER didalam Kepala dan POWER didalam Hati untuk buang kepala yang gila POWER.

18 Januari, 2010

Dirgahayu Tuanku Sultan Kedah


    
  Sekilan rakyat Kedah Darul Aman merafak sembah menyucapkan tahniah dirgahayu diatas ulangtahun kelahiran ke 82 Tuanku Sultan Kedah semalam. Rakyat Kedah juga turut berdoa agar Tuanku Sultan diberi kesihatan yang baik untuk terus memayungi negeri yang tercinta ini.
Sempena dengan sambutan ulangtahun tersebut, Tuanku Sultan telah menyampaikan titah ucapan yang agak menarik untuk ditatapi oleh semua..

http://www.sinarharian.com.my/utr/content/story6383081.aspALOR SETAR- Corak pentadbiran Kerajaan Negeri yang baik di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dengan meningkatkan kualiti hidup rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah tanpa mengira kaum dipuji oleh Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah pada titah ucapan baginda sempena menyambut Hari Keputeraan ke-82 di Istana Anak Bukit, semalam.

Baginda bertitah, corak pentadbiran Kerajaan Negeri yang mendukung tinggi prinsip keadilan tanpa mengira kaum dan agama itu amatlah dipuji dan rakyat diingatkan agar terus memelihara suasana aman damai yang membolehkan taraf hidup rakyat ditingkatkan tanpa ada sebarang ancaman atau gangguan terhadap keselamatan.

Baginda bertitah, kemudahan asas seperti prasarana, kemudahan kesihatan dan pelajaran telah disediakan di semua kawasan penempatan yang utama dan golongan yang kurang bernasib baik turut diberikan bantuan kewangan bagi meringankan perbelanjaan sara hidup.

“Skim Kifalah yang dilancarkan yang pada tahun ini dengan memberi bantuan sejumlah RM500 kepada kepada keluarga termiskin yang meninggal dunia akan dapat membantu meringankan beban bagi membiayai kos pengurusan jenazah kepada seluruh rakyat tanpa mengira kaum dan agama,” titah baginda.

Baginda bertitah, pembinaan rumah kategori rumah mampu milik yang dilaksanakan telah memberi peluang kepada semua pihak untuk memiliki rumah yang sempurna dan mengurangkan rakyat mendiami kawasan setinggan yang tidak mempunyai kemudahan asas.

Baginda bertitah, Kerajaan Persekutuan diharapkan dapat memberi peruntukan dan melaksanakan Projek Tebatan Banjir yang mampu mengurangkan ancaman banjir dengan segera demi faedah dan kesejahteraan rakyat.

Di akhir titah ucapan, baginda turut merakamkan penghargaan kepada semua pihak termasuk Pasukan Keselamatan yang berusaha gigih bagi memastikan keamanan negeri sentiasa terpelihara....

  Dirgahayu Tuanku...

Apa menarik sempena Ulangtahun kali ini ialah mengenai anugerah Pingat dan Bintang Kebesaran. Jelas jika diperhatikan penganugerahan tersebut tidak dimonopoli oleh pihak parti memerintah sebagaimana lazimnya berlaku. Jika dulu sudah tentulah mereka yang menerima anugerah yang membawa gelaran Dato' dan seumpamanya ramai yang terdiri dari kalangan pimpinan umno/ bn...Ketua Bahagian laa..Setiausaha Bahagian laa dan dari berbagai jawatan lagi dalam umno yang memperolehi anugerah tersebut...
Kali ni berbeza..tiada Yang Dipertua Kawasan/Setiausaha Kawasan ( Jawatan setaraf dlm Bahagian umno) yang mendapat anugerah seperti zaman umno dulu.Kalau nak kira dari sudut kelulusan apa kurangnya yang ada didalam PAS..apalagi jika nak dibandingkan dari sudut keperibadian,sudah tentu jauh lebih baik dari umno. Kalau nak kira dari sudut pengorbanan untuk negeri pasti yang dari umno lebih tertinggal..

Aku bukan nak bangkitkan tentang sapa dapat atau tak dapat, bagi orang PAS tak jadi masalah tentang Pingat atau Bintang..Allah Maha Mengetahui..penghargaan dari Allah yang terlebih tinggi...Aku cuma nak terangkan bahawa Pimpinan Kerajaan dibawah PR atau PAS ni tak mau masuk campur urusan tu. Para pegawai dan pihak berkenaan boleh buat kerja depa tanpa tekanan politik. Pandai-pandailah depa buat kerja ikut bidang tugas masing-masing. Kalau depa buat dengan adil maka bertambahlah pahala depa, bukan setakat pahala saja bertambah tapi akan tambah dihormati oleh manusia. Kalau depa tu tak berlaku adil akan mendapat penghinaan dari Allah dan juga manusia...ni janji Allah yang Maha POWER.

Yang jelas..MB Kedah tak mempengaruhi depa dalam pengagihan untuk hanya sebutir Pingat atau Bintang yang belum tentu menjaminkan tempat duduk didalam syurga..Ketelusan ini yang perlu dilihat oleh segenap lapisan masyarakat. Biarpun POWER ada ditangan tetapi bukan digunakan untuk perkara yang belum tentu boleh membahagiakan diri,masyarakat serta negeri samada didunia atau diakhirat. Syabas...dan Dirgahayu Tuanku.
Buat renungan

"Wahai Nabi, katakanlah kepada orang-orang tawanan yang ada dalam tangan kamu: "Jika Allah mengetahui ada kebaikan (iman) dalam hati kamu, nescaya Ia akan memberi kepada kamu (balasan) yang lebih baik daripada (harta benda penebus diri) yang telah diambil dari kamu, dan Ia akan mengampunkan dosa kamu; kerana Allah Maha Pengampun, lagi maha Mengasihani."
( Al-Anfaal ; 70)

"Kalaulah kamu kufur ingkar (tidak bersyukur) akan nikmat-nikmatNya itu, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah tidak berhajatkan (iman dan kesyukuran) kamu (untuk kesempurnaanNya); dan Ia tidak redakan hamba-hambaNya berkeadaan kufur; dan jika kamu bersyukur, Ia meredainya menjadi sifat dan amalan kamu. Dan (ingatlah) seseorang yang memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). Kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kembalinya kamu, maka Ia akan memberitahu kepada kamu tentang apa yang kamu telah kerjakan. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada."

(Az-Zumar : 7)

12 Januari, 2010

Air dan Ayaq di Kedah.........


Tertarik juga dengan isu air di Kedah..pemimpin umno dok hingaq bagaikan masalah air di Kedah ni berlaku sebaik saja Pakatan rakyat mengambilalih teraju kepimpinan negeri..Oghang Kedah kata mana ada air di Kedah ni...jadi hangpa dok bising buat apa..Kat Kedah ni yang ada hanya AYAQ dan disatu dua kawasan hanya ada A je.

Itu dari sudut sebutan saja..tapi hakikatnya masalah tekanan air yang rendah,kebocoran paip dan penyelenggaraan adalah kesinambungan dari masalah yang wujud sejak zaman be endd dahulu. Setahu aku masalah ni bukan sekadar berlaku dalam tempoh setahun dua ni, malah dah lama dah. Sepuluh tahun yang lalu aku pernah pi kat pejabat-pejabat jabatan yang berkaitan untuk mendapatkan penjelasan mengenai masalah air kat taman perumahan yang aku diami.Akhirnya aku jumpa juga punca masalah ni berlaku setelah kena jadi bola. Tekanan air masih gitu juga walaupun diberi janji bahawa masalah tersebut akan diselesaikan segera. Itulah mentaliti dan sikap pegawai kerajaan yang ada pada masa tu.

La ni masalah tu makin bertambah disetengah kawasan. Ada tangki air besar yang bocor,ada yang sudah diganti dengan tangki "Stainlessteel" sejak lebih kurang 6 tahun yang lalu tapi tak pernah berfungsi sampai sekarang. Masalah tu mudah je kalau nak diatasi, tapi tak payah nak coretkan disini.

Sekarang pemimpin umnooooo dok sibuk untuk menjuarai rakyat yang diperbodohkan sejak merdeka dengan isu ni. Maka dicanangkanlah melalui media yang ada untuk menunjukkan bahawa kerajaan Kedah sekarang tak mampu nak atasi masalah ni. Rakyat menderita kononnya...tak disebut pun penderitaan tu hasil dari ketidakcekapan kerajaan pimpinan terdahulu. Kerajaan Kedah sebelum ni dikhabarkan mendapat peruntukan yang berjuta-juta RM juga untuk projek menaiktarafkan paip ayaq di Kedah, tapi entah ke mana paip yang sepatutnya dipasang pun tak tau laa.Perumahan,bangunan dan penduduk makin bertambah masa tu tapi paip air dok besar tu juga dikebanyakan daerah. Paip air besar yang kelihatan tersadai ditepi jalan sejak 5 tahun lalu pun ada juga dibeberapa tempat. La ni rakyat jadi mangsa lee...mangsa kepada sapa ? Bagi aku pasti mangsa kepada kepincangan pemerintahan kerajaan Kedah sebelum ni.

Sekarang Jabatan Bekalan Air sudah di Korperatkan....BUKAN DISWASTAKAN. Bila berlaku pengkorperatan ni,maka pemimpin umnoooooo pun nak ambil kesempatan nak perbangangkan lagi rakyat Kedah. Maka timbullah cerita tarif ayaq di Kedah akan naik..bila naik nanti akan membebankan rakyat Kedah..Bila bebanan dirasai oleh rakyat,maka kerajaan Kedah yang bagi rakyat terseksa. gitu le gamaknya matlamat politik depa..

Bab korperat dan swasta ni berbeza maksudnya. Pada umnooo yang will be endddd, bila sebut saja korporat, alamat kena bagi kat syarikat lain. syarikat berhad kee...sendirian berhad kee yang mengendalikan dan menguasai saham syarikat koporat ni. Al-maklum le bila sebut korporat pula tentu nak untung..maka tentu tarif akan dinaikkan.

Kerajaan Kedah sekarang hanya mengkorporatkan sahaj JBA ni. Itu pun kerana Akta atau peraturan yang ditetapkan oleh Kerajaan pusat, dimana semua yang berkaitan air kena urus cara korperat. Akta atau peraturan ni diluluskan oleh Parlimen bukan oleh DUN. pemimpin umnoooooo masa tu tak lawan pun untuk menjuarai rakyat. Depa kira cara macam tu boleh memudahkan kerajaan jee atau memudahkan depa jeee.
Pengkorporatan yang dilakukan ni hanya menukarkan JBA kepada SADA ( Syarikata Air Darul Aman) yang sahamnya 100 % dimiliki oleh Kerajaan negeri Kedah...BUKAN oleh syarikat sapa-sapa. Ni sebahagian dari kata MB Kedah..

ALOR SETAR 11 Jan. - Kerajaan negeri hari ini menafikan telah membuat keputusan menaikkan kadar tarif air di negeri ini berikutan pengkorporatan Jabatan Bekalan Air (JBA) Kedah baru-baru ini.
Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, ini kerana Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) yang baru mengambil alih pengurusan air daripada JBA Kedah masih dalam peringkat penyusunan semula operasinya.
Menurutnya, ia bagi membolehkan syarikat berkenaan memberi perkhidmatan lebih bermutu kepada rakyat di negeri ini.
"Siapa buat cerita kadar tarif air naik? Kita (kerajaan negeri) baru sahaja susun Lembaga Pengarah (SADA), berita ini menimbulkan kegelisahan di kalangan rakyat, terlalu awal untuk naik tarif," jelasnya.
Beliau berkata demikian selepas mengadakan perjumpaan dengan kakitangan dan penuntut serta melawat Kolej Universiti Insaniah (INSANIAH) di sini hari ini.
Azizan mengulas desas-desus termasuk laporan media sebelum ini bahawa kadar tarif air di negeri ini akan dinaikkan di bawah pengurusan SADA.
"Kenaikan tarif air perlu mengikut penyelarasan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN)," tambah beliau.
Jelasnya, kerajaan negeri tidak menswastakan JBA Kedah sebaliknya menerusi pengkorporatan syarikat itu, ia masih dimiliki kerajaan negeri.
"Menerusi pengkorporatan, kita akan bantu SADA dan untung atau rugi syarikat ini semuanya ditanggung oleh kerajaan negeri.

Jadi sapa yang dok hingaq sangat untuk memangsakan rakyat ? Memang diakui masalah ayaq ni ada, tapi kini sedang cuba diatasi oleh kerajaan Kedah dengan membina loji dan pemasangan paip yang baru...sabaq-sabaq le sikit bila...siap nanti tentu masalah dibeberapa kawasan tu akan selesai...Tu kata exco YB Dato' Hj Phahrulrazi dalam satu majlis.

Bagi aku pun setuju juga dengan Dato' ni...kena sabaq..oghang yang baru menikah pun kena tunggu sampai lebih kurang setahun baru boleh anak leee..tu kalau produktif. Nak bina loji atau pasang paip yang baru pun bukan boleh siap dalam masa sehari atau seminggu atau sebulan, tentu le ada prosedur dan tempoh yang terpaksa dilalui. Aku yakin kerajaan Kedah yang ada dibawah kepimpinan sekarang mampu untuk mensejahterakan rakyat Kedah dengan lebih baik dari cara kepimpinan umnooooo be enddd.


Kalau kepimpinan yang ada tak boleh selesaikan langsung masalah rakyat sedikit demi sedikit...kita sebagai rakyat nak takut apa. Kita ada POWER untuk menjatuh atau memberikan POWER kepada pemimpin. Undii...undi....pangkah parti mana yang anda rasa boleh mensejahterakan rakyat bukan kroni atau perut depa sendiri.


Ayaq ada POWER...rakyat pun ada POWER...Allah lagi Maha POWER

10 Januari, 2010

10.1.1931 hingga kini 10.1.2010

Selamat Menyambut Hari Lahir


 

Semoga Allah panjangkan umur dan memberi kesihatan yang baik untuk terus memberi peringatan kepada ummah.

rakyat mangsa umno....


Siappppp.....



Pelancaran program Umnoooo juara Rakyat telah dibuat oleh Presiden umnooooooo semalam.Dengar cerita habis juga RM 2 juta dibelanjakan untuk program tersebut. Hebat dan gah seluruh negara dengan disiarkan  ucapan presiden parti itu melalui tv....entah berbayar atau pun tidak. Kalau nak dikatakan berita..panjang juga...kalau iklan lagi bukan. Hanya mereka yang terlibat je yang boleh menjawabnya..

Program Umno Juara Rakyat akan diteruskan sehingga pilihan raya umum ke-13. Kempen Umno Pengkhianat Rakyat pula akan dilancarkan pada Seminar Penerangan Isu-isu Semasa PAS di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam.Ditanya mengapa lokasi di kawasan Hulu Selangor dipilih untuk majlis perasmian program itu, Dato' Ahmad Mazlan berkata ia adalah permintaan Perdana Menteri yang ingin turun padang bertemu masyarakat.
“Kita nak elakkan program Umno hanya bertumpu di PWTC (Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur) sahaja, kita nak anjakkan ke kawasan pedalaman kerana permintaan Datuk Seri Najib yang ingin turun padang,” katanya.
Ahmad memberitahu program itu membawa maksud parti itu menjuarai kehidupan rakyat, menjuarai pembelaan rakyat, menjadi johan membangunkan rakyat dan sentiasa di barisan hadapan membela dan menyelesaikan masalah rakyat.
“Program terbesar Umno itu pada tahun ini juga bermakna Umno berusaha menjadi nombor satu di dalam hati dan minda rakyat dan rakyat menjadi nombor satu dalam perjuangan Umno, kalau ada masalah apa-apa Umno yang datang dulu turun padang menyelesaikan masalah rakyat,” katanya.

Betul kah apa yang dinyatakan oleh Ketua Penerangan umnooo nii.

Bagi PAS pula...

Harakah Daily) - PAS akan melancarkan kempen 'Umno Pengkhianat Rakyat' pada 9 Januari 2010 bagi membongkar segala pembohongan dan juga kezaliman yang telah dibuat oleh Umno hingga ke hari ini kepada rakyat khususnya bagi orang-orang Melayu dan umat Islam. Ketua Penerangannya, Ustaz Idris Ahmad dalam satu kenyataan memberitahu jentera penerangan disemua peringkat telahpun diminta bersedia untuk mengerakkan kempen  tersebut hingga ke peringkat akar umbi, khususnya dikubu-kubu kuat Umno bagi memastikan rakyat dapat melihat wajah sebenar Umno.

"PAS akan mengunakan segala fasiliti media dan saluran maklumat yang pelbagai bagi memperjelaskan fakta-fakta kezaliman yang selama ini disembunyikan oleh Umno.

"Umno yang selama ini selalu melaung-laungkan slogan Hidup Melayu kini tersepit kerana semakin ramai orang-orang Melayu hilang kepercayaan kepada Umno selepas beberapa siri kezaliman yang mereka lakukan.

"Kaum Cina, India dan lain-lain bangsa juga semakin menjauhi Umno yang kini menjadi diktaktor dalam BN dan menjadi pemimpin defacto kepada parti-parti bermasalah seperti Gerakan, PPP, MIC dan MCA," katanya.

Sehubungan itu semua Ketua Penerangan PAS negeri diminta supaya berkerja keras untuk memastikan Umno dapat ditumbangkan dikubu-kubu kuat mereka pada Pilihanraya ke-13 nanti.

Lajnah Penerangan PAS Pusat juga jelasnya sudah menyiapkan buku kecil yang menjelaskan umno khianat kepada Islam dan Melayu di negara ini.

Pakat-pakat fikir le...buat penilaian sapa jadi juara...Lihatlah sejak 52 tahun lalu..sapa jadi mangsanya.Pada aku umnooo nak jadi juara rakyat...dengan rakyat jadi mangsa umnoooooo..Semuanya kerana Kuasa/Power.

reaction to..call of lonely.

Here's come the next episode after the call of lonely by umno..may be.

PETALING JAYA: A fourth arson attack on a church on Friday was discovered yesterday.

The IGP " Musa confirmed that there were currently four cases of churches that had been attacked."

Political leaders united against attacks on churches

Friday, January 8th, 2010 13:34:00
KUALA LUMPUR: The political divide has closed for once with all soundly condemning the arson attempts on several churches this morning — and shocked politicians of all colours into calling for the police to act fast.
The Malay Mail spoke with political leaders from the Klang Valley this morning for their reaction and all were united in urging the people to stay calm and remain tolerant in the true spirit of Malaysia.

PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang also visited the church, saying that the attacks were uncouth.
“I am saddened over this. This should not have happened,” said Abdul Hadi, who was accompanied by his deputy Nasharudin Mat Isa.
PAS, he said, had from Day One promoted peaceful talks and dialogue among those concerned over the usage of the word “Allah” by the Catholic weekly The Herald.
He also said that he had asked party members to look out for and ensure the safety of non-Muslims in the country.

DAP Segambut Member of Parliament Lim Lip Eng: In expressing his shock over the incidents, he made a plea to the people by saying: "If people were to retaliate, I urge the people retaliate with love and forgiveness."Lim also expressed hope that all Muslims would "pray for peace, acceptance, forgiveness and tolerance among all of us" during the Friday prayers in the afternoon."And I believe that police need to work fast."

Be like one and act like one...dont let the history repeat.

sapa kata PAS jumud...?

Paderi puji ketegasan PAS
|
 E-mail
Dzulfikar Mashoor   
KUALA LUMPUR, 9 Jan: Ketua Paderi bagi Gereja Metro Tarbenacle, Hock Teck Leong merakamkan penghargaan kepada PAS kerana mengutuk pengeboman tiga gereja tempatan, pagi semalam.
Demikian maklum balas Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan at-Tantawi, yang turut menyertai Ziarah Mesra PAS ke Gereja Metro Tarbenacle di Desa Melawati, Setapak, Kuala Lumpur petang tadi.
“Dia cukup terharu dan mengucapkan terima kasih atas kunjungan dan simpati yang ditunjukkan oleh para pemimpin PAS,” jelas Nasruddin ketika dihubungi Harakahdaily.
Menurutnya, pihak gereja turut memuji ketegasan PAS mengutuk pengeboman tiga gereja terbabit oleh pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab.
Dalam sesi dialog, Nasruddin turut menjelaskan bahawa Rasulullah s.a.w. melarang umatnya meruntuhkan rumah ibadat bukan Islam.
“Kita berdialog, saya sempat jelaskan bahawa Rasulullah s.a.w. melarang umatnya membunuh budak kecil, wanita dan orang tua, tumbuh-tumbuhan hatta rumah ibadat ketika berperang.
“Kalau waktu berperang, Islam mengajar sebegitu, inikan pula waktu aman, orang yang terbabit tidak belajar keadilan dalam Islam,”ujarnya.
"Kalaupun timbul isu perbezaan pendapat dengan orang bukan Islam, kita tidak sepatutnya bertindak seperti ini dan langkah yang paling bijak ialah berdialog, berbincang dan berhujjah.
"Apabila saya tengok sendiri hari ini, saya bukan sahaja tidak setuju tapi mengutuk tindakan (membakar gereja) ini" tegas beliau.
Selain itu beliau turut mendesak kerajaan supaya mengambil tindakan yang cepat bagi menyelesaikan isu ini kerana ditakuti ia akan menjadi lebih parah lagi.
Sebelum itu, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bersama-sama beberapa pemimpin PAS Pusat sendiri turun melawat gereja tersebut.
Dalam perkembangan berkaitan, pengeboman tiga gereja di sekitar Lembah Klang dipercayai umum ekoran Gereja Roman Katholik memohon menggunakan nama Allah dalam akhbar mingguan mereka, The Herald.
Permohonan yang masih di mahkamah itu mengundang kritikan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) Islam dan pemimpin Umno sendiri sedangkan PAS berpendirian, al-Quran membenarkan penggunaan nama Allah di kalangan penganut agama-agama samawi.

Allah Maha Besar Lagi Maha Mengetahui...

08 Januari, 2010

beware ...the call of lonely by umno

Umno is barking  for what they have loose. Hunting for support to their failure before...


This is a part of what has been said by veteran umno leader Ku Li.


.....................................“In a milestone moment, PAS, the Islamic party, is holding onto the more plural and moderate position while Umno is digging itself into an intolerant hard-line position that has no parallel that I know of in the Muslim world.
“Umno is fanning communal sentiment, and the government it leads is taking up policy lines based on ‘sensitivities’ rather than principle. The issue appears to be more about racial sentiment  than religious, let alone constitutional principles,” he said in his luncheon address.
He said Umno’s response to the “Allah” controversy was “short of leadership and moral fibre.”
Tengku Razaleigh’s latest attack on Umno and the government is not likely to go down well with the hardline conservatives in his party.
But the Umno veteran has been unrelenting in his call for reforms in Umno. Recently, he also slammed the BN government’s position in refusing to give oil royalties to Kelantan, which is ruled by PAS.
On the “Allah” issue, the former Finance Minister is particularly scathing in his remarks.
“Sensitivities is the favoured resort of the gutter politician. With it he raises a mob, fans its resentment and helps it discover a growing list of other sensitivities. This is a road to ruin. A nation is made up of citizens bound by a shared conception of justice and not of mobs extracting satisfaction for politicised emotional states,” he said.
Tengku Razaleigh said that when the government began speaking the language of sensitivities, it was a mark of the country’s decline.
He said the controversy over the use of “Allah” should not be about managing sensitivities but about doing what was right..........

Dont shout and barking around while you are shitting all the way.
 

 Be ware of racism that been shout by umno...they are lonely now......................let us manage the issue by the Power of our heart and minds and also by the power of our vote.

07 Januari, 2010

guna keldai....otak keldai..

Mekanisme Baru Subsidi Petrol Diumum 1 Mei
PETALING JAYA: Kerajaan akan memperkenalkan mekanisme baru bagi menentukan sama ada seseorang warganegara itu layak atau tidak mendapat subsidi petrol bermula 1 Mei ini.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri berkata, mekanisme tersebut akan dibahagikan kepada subkategori yang memberi tumpuan kepada golongan berpendapatan rendah.
"Subsidi petrol bagi yang layak akan ditentukan berdasarkan kapasiti enjin kenderaan mereka, dengan tumpuan diberikan pada golongan berpendapatan rendah yang kebiasaannya menggunakan kapasiti enjin rendah.
"Pada masa sekarang semua mendapat subsidi, termasuk warga asing. Bermula 1 Mei, pembelian menggunakan MyKad akan diperkenalkan, dengan hanya warganegara layak mendapat subsidi," katanya.
Ismail berkata, kerajaan juga mungkin akan mengenakan cukai yang akan ditentukan oleh Kementerian Kewangan. Pengumuman lanjut mengenai mekanisme baru itu akan dibuat pada 1 Mei....

Ni nak komen sikit kat Menteri dan kerajaan Malaysia..Subsidi ikut kapasiti enjin macam cadangan tok menteri nii
"Subsidi petrol bagi yang layak akan ditentukan berdasarkan kapasiti enjin kenderaan mereka, dengan tumpuan diberikan pada golongan berpendapatan rendah yang kebiasaannya menggunakan kapasiti enjin rendah.
 

oghang miskin kena guna macam ni..baru nampak miskin kot.

 
 Akai depa ni letak kat mana lee...awat dia ingat orang yang guna kereta kapisiti yang rendah tu orang miskin semua kee..Orang kaya lagi banyak guna kereta kapasiti rendah laa...kereta kedua..ketiga..keeempat... Ini satu penghinaan dari pemimpin Umnoooooo be enddddddd.
Orang miskin yang guna kereta kapasiti besar pun berlambak laa...tapi kereta tua...murah nak beli..janji ada kereta. Kalau guna kaedah ni haru lee..

oghang kaya macam ni kot..
 
Guna la kaedah lain....ikut cadangan guna Mykad tu baguih laa..tapi bagi kat semua rakyat..baru adil, tak payah nak pening kepala pengusaha stesyen minyak atau sapa-sapa rakyat Malaysia.Kalau nak ambil balik duit dari orang-orang kaya tu guna kaedah lain.

Awat haru sangat tok menteri Malaysia...Oooiii minyak ada power...rakyat pun ada Powerr..

06 Januari, 2010

Gajah putih...kambing hitam..

Kes kehilangan 2 enjin jet F5E TUDM semakin menarik perhatian bukan setakat Malaysia je...dunia..dunia. Mungkin ramai pemimpin seluruh dunia dok tergelak sampai keras perut bila baca kenyataan pemimpin negara kita.
Kronologi kehilangan tu seolah-olah yang hilang tu adalah enjin motorsikal yang boleh dibawa dalam beg galas. Kelakar..kelakar..Dah  setahun baru sedar enjin tu dah lesap ke negara lain tambah setahun lagi baru dipecahkan kepengetahuan seluruh rakyat jelata..Ada apa-apa ke ?
Entah...entah enjin jet tu dah dipasang dan berterbangan di udara dah di negara tu..Kat negara kita dah di kondemkan..

 
 Guna traktor jee...tak payah guna yg canggih pun nak tarik tuu

Dalam dok kalut macam-macam kes dalam negara ni berita yang kita dengar..

Ni dalam utusan mel...

Enjin jet F-5E hilang: Dua termasuk sarjan TUDM didakwa hari ini

 

KUALA LUMPUR 5 Jan. - Anggota tentera berpangkat sarjan bersama seorang awam akan didakwa esok berhubung kes kehilangan dua enjin pesawat pemintas F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada 2007.
Sarjan TUDM itu akan didakwa mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 109 atas tuduhan melakukan kesalahan curi dalam bangunan dan menolong menghapuskan barang curi.
Orang awam berusia 36 tahun yang merupakan pengarah di syarikat yang terlibat dengan industri penerbangan itu pula didakwa di bawah Seksyen 414 kanun sama.
Kedua-duanya akan didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya.
Dalam pertuduhan itu, lelaki awam itu dikatakan diwakili peguam, Pritam Singh Doal.
Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dalam kenyataannya di sini malam ini mengesahkan mengenai pendakwaan sarjan TUDM dan pengarah syarikat itu esok.
"Siasatan menunjukkan kedua-dua enjin F5 itu dibawa keluar dari Gudang Material Udara 1 (Matra 1) Kuala Lumpur hasil persubahatan anggota tentera berpangkat sarjan dan seorang pengarah syarikat menolong melupuskan kedua-dua enjin itu yang diketahuinya harta curi," katanya.
Pendakwaan itu adalah yang pertama berhubung kes kehilangan enjin F-5E itu.
Pada Jun dan November 2007, dua enjin F-5E berpangkalan di Skuadron 12 Scorpion Butterworth dilaporkan hilang ketika proses penyenggaraan rutin.
Kehilangan enjin pertama dilaporkan di Gudang Material Udara manakala enjin kedua sebaik meninggalkan pangkalannya di Butterworth untuk ke ibu negara.
Ia dipercayai dijual sebagai komponen alat ganti kepada sindiket antarabangsa di luar negara.
Bagaimanapun, kehilangan kedua-dua enjin bernilai RM100 juta itu hanya disedari setahun kemudian sebelum laporan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields, 4 Ogos 2008.
Gani dalam sidang akhbarnya semalam memaklumkan, polis telah melengkapkan siasatan kes itu dan beliau berpuas hati dengan hasilnya yang mendapati tiada pegawai tinggi tentera terlibat.
Lokasi terakhir enjin pesawat itu dikesan adalah di Uruguay.

Hebat juga...baru je heboh dah dapat tangkap dan akan didakwa terus ? Yang 2 tahun tak diketahui atau disembunykan tentang kehilangan tu macamana ? pelik juga...

Syabas le kpd pihak berkuasa..bertindak pantas (lepas 2 tahunnn). Apa yang menjadi pertanyaan umum sekarang adalah tentang yang kena tangkap tu..2 orang saja ke yang terlibat ?

Sarjan tu kira pangkat besar le boleh meluluskan keluar masuk sesuatu alat atau kelengkapan yang bernilai jutaan ringgit.
Lepas hilang setahun baru sedar ?...Prosedur yang ada dalam kementerian tu macamana,
hingga begitu mudah jee dilesapkan inventori dan enjin-enjin tu sekali.

Banyak lagi persoalan yang perlu dijawab oleh semua pihak yang terbabit termasuk Menteri Pertahanan sebelum dan selepas kes ni.

Rakyat mahu penjelasan konkrik..bukan cerita budak-budak..jadi Gajah Putih dan Kambing Hitam.






Sapa lebih power ?
Enjin Jet atau Duit ?

Pemimpin atau Rakyat ? 

Sapa Gila Power ?
Rakyat atau Pemimpin ?

Sapa ada Power ?
Rakyat atau Pemimpin yang dipilih oleh Rakyat ?





Our Muslim Brothers..Who's Right or wrong...?

Fury over British Muslim cleric's anti-war march threat


London, England (CNN) -- A controversial British Muslim cleric is threatening to stage a march through the town that receives the bodies of British war dead as a protest against the war in Afghanistan, drawing fury and outrage.

Anjem Choudary has accused soldiers of "murderous crimes," and said the United States and United Kingdom are seeking to "establish their own military, economic, strategic and ideological interests in the region."

British and American troops are suffering "depression" as they realize "there is no real moral or ethic (sic) reason for them to murder innocent men, women and children to fulfill their politicians (sic) agenda," the preacher says.

His organization proposes to parade empty coffins through the streets of the English town of Wootton Bassett, where the bodies of British war dead are traditionally brought when they return to the country.

Relatives and friends line the streets of the town along with local residents as hearses carry the flag-draped British remains, in scenes of public mourning widely reported by British media.

Choudary has not announced a date for his planned march and local police said Saturday he had not contacted them about it, as people planning marches are required to do before staging a demonstration.

But the threat itself prompted more than 215,000 people to join a Facebook group opposing the march as of Monday, a day after he posted a letter online justifying it.
Video: Anti-war march protested
Most people in the Islamic community believe that those people who have adopted a perverted view of Islam to justify murder as terrorism are outside the traditional elements of what is a peaceful faith.

"The highway for heroes & wonderful people of WB do not deserve this march to happen," the group's home page says. "This group can march anywhere it wishes in the country but have chosen WB to cause outrage & offense. Islam4UK is an extremists (sic) Islamic group & does not represent the Muslim community in this country."

Choudary's open letter, "To the Families of British Soldiers who have died or who are currently in Afghanistan," appeared on the Web site of his organization, Islam4UK, on Sunday. The group had announced its intention to stage the protest earlier in a short statement on its Web site.

"The procession in Wootton Basset (sic) is therefore an attempt to engage the British publics (sic) minds on the real reasons why their soldiers are returning home in body bags and the real cost of the war," Choudary wrote.

"The parades, the speeches about soldiers doing their duty and the feeling of patriotism has obfuscated the reality of the conflict and the murderous crimes being committed by the occupiers and their agents. The British public is blissfully unaware of what is being done in their name," Choudary wrote.

"Afghanistan is not a British Town near Wootton Basset (sic) but rather Muslim land which no one has the right to occupy, with a Muslim population who do not deserve their innocent men, women and children to be killed for political mileage and for the greedy interests of the oppressive U.S. and UK regimes," he said.

Choudary signs himself "UK Head of Al-Muhajiroun," a banned British group which supports al Qaeda. Choudary spoke positively of Osama Bin Laden in the letter and in interviews with British media on Monday.

British Prime Minister Gordon Brown said Sunday that there would be "no support" for the march or Choudary's "perverted view of Islam."

"I think most people in the Islamic community believe that those people who have adopted a perverted view of Islam to justify murder as terrorism are outside the traditional elements of what is a peaceful faith," he said.

"The vast majority of the Muslim population in this country and other countries agrees with my view on this," Brown said.

Police in Wiltshire, the county where Wootton Bassett is located, said they had the authority to control the terms and conditions of the march or even to apply to ban it if Choudary took steps towards staging it.

"If the march or procession is believed to be likely to result in serious disorder, disruption or damage, then the police can impose conditions upon the organizer," the police said in a statement. "In exceptional circumstances, the police may apply to the Local Authority for an order prohibiting such a march."

"To date there has been no contact from Islam4UK or any other group wishing to arrange such a march in Wootton Bassett," they said.

Sokong susah tak sokong pun susah........semuanya tentang Power juga. Let Islam rule our life.

05 Januari, 2010

Kes Penggunaan Perkataan "Allah"...Pendirian PAS

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik." 
Ali-Imran [3] : 110


DI BAWAH ADALAH KENYATAAN PENUH PRESIDEN PAS

PAS sebagai parti Islam, amat menghormati prinsip kebebasan beragama seperti mana yang ditekankan oleh Islam kerana manusia tidak boleh dipaksa untuk menerima mana-mana agama melainkan ia merupakan pilihan sendiri.

Prinsip kebebasan beragama ini juga telah termaktub di dalam 
Perkara 11 Perlembagaan Persekutaan.Walaupun demikian dalam konteks masyarakat di Malaysia, suasana dan keadaan setempat perlu diambil kira di atas kepentingan awam bagi memelihara keharmonian berbagai kaum dan agama.

Setiap warganegara Malaysia wajib memelihara suasana dan keadaan ini. PAS ingin menjelaskan bahawa berdasarkan kepada kaedah Islam, penggunaan nama Allah pada asasnya adalah dibenar untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi.

Walau bagaimanapun, penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama dalam negara ini.

PAS memberikan peringatan kepada semua pihak supaya tidak menyalahgunakan perkataan Allah bagi mengelirukan atau menjadikan politik murahan untuk mendapatkan sokongan rakyat.Al-Quran telah menyarankan cara yang betul menggunakan perkataan Allah, sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah Al Imran ayat 64 yang bermaksud.

‘‘Katakanlah: Hai Ahli Kitab,marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sesama manusia seperti pemimpin dan sebagainya sebagai tuhan selain Allah’’.

PAS dengan tegasnya ingin menolak sebarang bentuk tindakan agresif dan provokatif jahat yang boleh mengugat keharmonian dan mencetuskan ketegangan masyarakat.PAS dengan segala rasa penuh tanggungjawab bersedia untuk menjelaskan isu ini kepada semua pihak bagi mewujudkan suasana yang harmoni berdasarkan kepada prinsip keadilan sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan dan dijamin oleh Islam.

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang
Presiden Parti Islam Semalaysia (PAS)

Cerdik tak Boleh Tumpang......

 
"Patutkah ada bagi mereka (kaum Yahudi itu) sesuatu bahagian dari kekuasaan memerintah? (Tidak, bahkan kalau ada) maka sudah tentu mereka tidak akan memberikan sedikitpun kebaikan kepada manusia." 
( An-Nisa2 :53 )


  "Atau Patutkah mereka dengki kepada manusia (Nabi Muhammad dan umatnya) disebabkan nikmat (pangkat Nabi dan ugama Islam) yang telah diberikan oleh Allah kepada mereka dari limpah kurniaNya? kerana Sesungguhnya Kami telahpun memberi kepada keluarga Ibrahim: Kitab (ugama) dan hikmat (pangkat Nabi), dan Kami telah memberi kepada mereka kerajaan yang besar." 
( An-Nisa': 54 )

         Kes ni nampak gayanya akan jadi macam kes Kota Siputeh juga kot..Fail untuk tangguhkan keputusan mahkamah jee..Lepas tu mahkamah terima sat...kemudian pihak Gereja failkan balik..pi mai pi mai tang tu juga..Aku takut akhir sekali depa boleh guna. Bukan apa sangat aku ni..kalau dilihat pada beberapa fakta yang ada, aku rasa mahkamah akan putuskan depa boleh guna.

1.  Dalam penghakiman lisannya, Lau berkata, Menteri Dalam Negeri dan kerajaan selaku responden pertama dan kedua gagal mengemukakan bukti bahawa penggunaan kalimah 'Allah' dalam penerbitan Herald boleh mengancam keselamatan negara dan menimbulkan salah faham serta kekeliruan di kalangan umat Islam di negara ini.

2. Beliau berkata, Herald mempunyai hak dari segi perlembagaan menggunakan kalimah itu dalam penerbitannya untuk menyebarkan agama Kristian kepada penganutnya selaras dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa agama lain selain Islam boleh diamalkan dengan aman di negara ini. 

3. Lau mengakui berdasarkan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah 'Allah' kepada orang Islam untuk penyebaran agama, tetapi ia boleh digunakan untuk bukan Islam bagi tujuan penyebaran agama kepada bukan Islam.

4.  Persoalan..apa hak KDN dan Menteri Dalam Negeri terhadap perkataan "Allah"?. Ia bukan satu perkataan atau nama yang didaftarkan sebagai "Hak Cipta" atau Trade Mark sapa-sapa jika mengikut undang-undang. KDN adalah hanya satu Kementerian saja dalam Kerajaan Malaysia dan Menteri tu hanya seorang yang mempunyai kuasa menguruskan Kementerian tu saja. Menteri pula bukan ada kuasa veto terhadap sesuatu kalau mengikut undang-undang.

5.  Perkataan "Kerajaan": Kalau dirujukkan kepada Erti perkataan ni pula : Ia merangkumi Tanah Air, penduduk dan pemimpin. Bila ada ketiga-tiga unsur ni maka boleh la dikatakan Kerajaan. Pemimpin pula tentulah yang dipilih oleh penduduk. Jadi persoalan akan timbul tentang apa hak dan tanggungjawab seorang Pemimpin / Menteri pula.

Dari sudut lain pula, ada berbagai telahan yang dibuat.  Ini adalah sebahagian yang dinyatakan oleh seorang penulis:
http://kedahlanie.blogspot.com/2010/01/penulis-tamu-zolkharnain-abidin-ada.html

Dengan semua itu, masih ramai lagi orang Islam yang menjadi sibuta meraba gajah?
Kita boleh marah kepada orang bukan Islam menuntut apa yang mereka anggap sebagai hak mereka, tetapi adakah kemarahan kita itu menguntungkan Islam atau kemarahan itu menjadikan wajah Islam semakin hodoh?
Wajah Islam bukan menjadi hodoh kerana diconteng oleh orang bukan Islam yang menuntut apa yang mereka anggap sebagai hak mereka, tetapi menjadi hodoh kerana orang Islam sendiri. Dia menyangka dia menyolek Islam dengan tindakannya, pada hal dia menconteng arang ke muka Islam.
Lupakah kita kepada penjelasan al-Quran bahawa Allah akan mengganti kaum lain sebagai pembawa Islam sekiranya kaum yang sedia ada tidak lagi berkemampuan membawa Islam?
Apa kita ingat Islam adalah hak mutlak orang Melayu? Atau, kita syok sendiri kerana dilahirkan sebagai orang Islam? Atau, kita ingat Islam adalah hak mutlak dan ekslusif orang Islam sahaja?

Atau dengan kes ini juga akan memberi ruang kepada umat Islam di Malaysia agar menjadi manusia yang lebih pro aktif dalam berfikir dan mengambil sebarang keputusan atau tindakan.

Kalau dilihat dari sudut lain pula..apabila kes ini berlaku, ia menunjukkan bahawa pemimpin yang beragama Islam yang mempunyai kuasa sejak dari merdeka telah gagal dalam menjaga Islam itu sendiri.Pemimpin-pemimpin ini tentu sekali terdiri dari pemimpin Umno yang menjadi PM, Menteri, timbalan Menteri dan sebagainya dan termasuk juga dikalangan Pegawai-Pegawai Tinggi Kerajaan.

Firman Allah yang bermaksud :

  "Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka Dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka Dengan sebab dosa mereka mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain?" (Al-An 'Am : 6)


Mereka tidak meminda Perlembagaan Negara semasa kedudukan Islam atau orang Melayu merupakan pendudukyang teramai di Malaysia (lebih dari 80%) pada ketika itu. Mereka gagal melihat masa hadapan ataupun mereka memang gulungan yang "Cerdik tetapi tak boleh tumpang dan Bodoh tak dengar cakap" atau mereka memang gulungan yang tidak menghayati atau mencintai Islam.Mereka hanya gulungan yang mencintai poket atau kedudukan mereka sendiri.

Firman Allah yang bermaksud :

   "Bertanyalah (Wahai Muhammad): "Hak milik siapakah Segala yang ada di langit dan di bumi?" katakanlah: "(Semuanya itu) adalah milik Allah. ia telah menetapkan atas dirinya memberi rahmat. Demi Sesungguhnya ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada sebarang syak padanya". orang-orang yang merugikan diri sendiri (dangan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab yang tersebut) tidak beriman." (Al-An'Am : 12 )


Dalam kes ini.....Salah sapa sebenarnya ? Salah pemimpin atau salah rakyat yang memilih pemimpin.
Fikir-fkirkanlah...Semua orang gila Power...Tapi ada orang yang tidak tau menggunakan Power.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...