WISH

WISH

30 Mac, 2010

looooo...tak habeh lagi bab ayaq niii...

Hai...al-kisah ayaq di Kedah ni tak habeh-habeh lagi.ADUN dari Langkawi tu minta kerajaan Kedah supaya jangan dok tuding jari kat umno dan bee endd atas masalah yg sedang berlaku..Dia kata ini berpunca dari kegagalan kerajaan la ni menguruskan dengan baik...sedangkan zaman bee end umnooooo dulu tak berlaku pun masalah ni katanya.
Alahai YB..awat la hang bercakap macam tu.Jangan la bercakap macam oghang tak dak ilmu pengetahuan..Hang tu Ir beb..buat apa la hang jatuhkan air muka sendiri dengan hujjah kuno ni. Kalau hang tak tau..kami nak habaq bagi hang tau..

1.  Prasarana berkaitan air disediakan sejak zaman bee enddd daaa...dek perancangan zaman tuu...mungkin hangpa buta tak nampak peningkatan jumlah rakyat yg semakin meningkat...pasang pai air besaq batang betis jaa....nak supply masa tu untuk beribu orang jee...laa ni dah meninggkat untuk berpuluh ribu...boleh kembang kee paip tuu..

2.  hang kata zaman bee endd tak dak masalah....mungkin dirumah hang saja atau dirumah besaq-besaq yang ada tangki air melebihi 250 gls..rumah oghang kampung mana ada tangki daaaaaa...bila kemarau hang pun tau laa nasib depa..bukan boleh selesai dlm sehari dua bab prasarana tu.

3. Kata tak dak masalah...kalau ada diatasi segera..betoi kaaa....aku pun heran juga kat hang ni YB dan pemimpin umnooooooo...bab tangki air yang besaq-besaq disetiap taman perumahan hang tak nampak kaa...tangki yang tak berfungsi sejak tujuh tahun lalu pun berlambak juga..Tangki besi yang boleh digunakan lagi diganti dengan stainless steel pun ada...tapi lepas ditukar tak berfungsi juga...tu sejak zaman hangpa perintah lagi...hak ni nak kata apa pulak..

Alahai...la ni hujan sudah mula turun mencurah-curah...lepas ni banjir akan melanda dibeberapa kawasan yang memang sejak dulu berlaku...nak kata apa pulak lepas ni...sebab tak pandai urus air hujan pula kot...supaya turun kat tasek atau sungai jeee.. atau kat hutan.. Sungai tu tak diperlebar atau diperdalamkan...dibawah tanggungjawab JPS dan MADA..Ni agensi bawah sapa nii...Hai serba tak kena....akhirnya rakyat juga yang didahulukan jadi mangsa.

13 Mac, 2010

ASK...Aku sudah Kena.

                  Hari ni orang dok sibuk bab ekonomi yang semakin tak menentu..Pm kata ada peningkatan kpd ekonomi negara tahun ni..Harga minyak mentah juga tak menentu...naik..turun...naik..turun..sampai la harga satu tong berada diparas 80 USD..Rasa-rasanya harga minyak dalam negara akan turut mengalami perubahan juga.
                 Dalam dok sibuk dengan rakyat didahulukan...bermacam-macam kisah pilu telah berlaku dalam negara. Dari kes pembunuhan..kemalangan ngeri..cerai berai rumah tangga dan berbagai lagi. Dalam banyak-banyak kisah sedih tu, ada satu hal yang aku tertarik...bila tok menteri dalam negeri rasa hairan tentang betapa ramainya pendatang asing yang berada didalam negara tercinta ini. Berbagai komen dan cadangan yg didengar untuk kawal atau mengawasi Pendatang ni..tapi semuanya jadi macam cerita lawak...alahai tok menteri..hang jadi pak lawak rupanya...

Ni bab di Kedah pula..bab Saham Amanah Kedah (ASK)..nasib saham amanah ni jadi sama juga macam dinegeri lain...dok terkemut-kemut nak naik..masa mula buka dulu..alahai terbeliak biji mata depa tengok..wow..beli satu unit dgn harga RM 1.00..dapat untung beberapa puluh sen...la ni lepas 15 tahun...alahai...boleh kata AKU SUDAH KENA...harga yang seringgit dulu dah tinggai berapa kupang jeee...
Hoiii...bila mau naik..dah tunggu sampai satu dekad lebih ni....tak nampak perubahan baik langsung.Nasib la org Kedah...nasib laa rakyat Malaysia dlm hal ni.Nak jual balik pun tak laku..dah la tu...jadi rugi pula... Alahai pegawai -pegawai kat ASK..hangpa dok buat apa ?..Tak dak usaha ke nak pulihkan harga tu..ataupun lantak pi laa...peduli apa..bukan duit aku kot nooo...Janji aku terima gaji tiap-tiap bulan.Jenoh le kerajaan Kedah dok bayaq gaji kat depa berpuluh ribu sebulan....melenggak lah hangpa..duit makcik pakcik yg dok terperap dlm ASK tu makin susut lee...Lebih baik hangpa pi kerja lain laa...tak payah dok kat ASK tu..duit kerajan yg berpuluh ribu tu dilaburkan ketempat lain lagi baguih...labur bela ikan keli kee...labur untuk tanam nenas ke..buat jeti baru kat nelayan kat kola-kola sungai lagi baguih..
          Kalau dok macam ni...nanti hangpa akan kata balik kat kerajaan Kedah laa...tak dak inisiatif nak cari duit atau nak naikkan semula harga saham tu...sedangkan hangpa yang bertanggungjawab langsung dalam hal ni...apa nak heran kan...saham amanah dinegeri lain pun macam tu juga...alahai...nasib rakyat didahulukan...saham juta-juta hak depa...saham kupang-kupang hak rakyat...arasanya..ni lee..hasil dari pencapaian diutamakan....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...