WISH

WISH

16 Jun, 2010

Sabung Pak Pandir

Dalam kesibukan masalah ekonomi negara yang semakin teruk, kini kerajaan Malaysia dibawah kepimpinan DSNR telah melancar RMK 10. Negara dikatakan oleh Timbalan Menteri Kewangan akan menjadi MUFLIS pada tahun 2019 iaitu setahun sebelum Malaysia menjadi Negara Maju seperti yang diletakkan oleh mantan PM yang teramat lama TDM.
Negara dijangka muflis kerana terlalu banyak SUBSIDI untuk rakyat..jadi subsidi ni perlu dipotong..Kata menteri dan para penyokong be end..Betul atau tidak kenyataan ini ? Hanya rakyat yang berfikir dapat memberi jawapannya.

Apapun dalam keadaan sekarang ada beberapa cadangan kerajaan yang melibatkan pertahanan negara.
1. Pembelian jet pejuang baru untuk kegunaan TUDM.
2. Pembelian Kereta Perisai Pengangkut Personel untuk kegunaan TDM.
3. Penjualan lapangan terbang Sungai Besi untuk tujuan pembangunan.

Perkara ini telah menarik minat rakyat yang peka untuk mengkaji dan memberi pendapat terhadap kerajaan. Aku pun rasa terpanggil juga nak komen bab ni.

1. Bab Jet Pejuang..dah dikomen sebelum ni.
2. Bab nak beli APC baru.
                         Kata menteri Pertahanan nilainya RM8b untuk sebanyak 267 buah APC, tapi kerajaan masih mengkaji nak beli kat mana atau kat sapa.Syok juga ni..Dulu seingat aku Malaysia sudah mempunyai APC yang besar saiznya dikenali sebagai SIBMAS.
Kenderaan APC Sibmas ni tak lama mana pun digunakan oleh TDM kerana banyak masalahnya. Bila bergerak atas jalanraya kekawasan operasi alamat kenderaan lain kena ketepi la sebab Sibmas telah memenuhi 3/4 saiz jalanraya. Nak guna dalam kawasan hutan atau belukar pun susah..Apalagi nak turun dalam sungai di Malaysia alamat tenggelam disitu lee..sebab sungai kita berselut.
Sekarang kerajaan cadang nak beli lagi APC beroda 8..alahai lagi besar dari SIBMAS tu..

Ni MOWAG








Ni PARS.



Yang ni pula PATRIA




Banyak dah kerajaan Malaysia ni beli kelengkapan pertahanan.Antaranya;
* APC Kondor; nasib macam Sibmas juga.
* Skyhawk : entah dimana selebihnya.
* Senjata Styyer : Jadi senjata untuk kawad jee.
* Kapal Selam : dah tak boleh selam.
 
 Dari satu sudut bagus juga untuk pertahanan negara...tapi dari banyak sudut aku rasa tak sesuai juga APC begini digunakan dlm negara.Lebih digunakan kenderaan kombat yang lebih kecil dan mudah untuk bergerak sesuai dengan bentuk mukabumi Malaysia. TAK BESAR tetapi BANYAK. Boleh digunakan secara HIT n RUN.

Nasib le rakyat Malaysia..ada pemimpin kira dok jadi macam meriam buluh jee.. Bila nak berubah ??????
Dalam hal pertahanan semua negara mahukan senjata dan kelengkapan yang POWER..Dalam Islam tiada guna segala senjata dan kelengkapan yang power sekiranya kekuatan itu tidak bersandarkan kepada The Most Powerful One...Allah The Almighty.

Katak sudah menurun...hujan sudah turun.

Penggal ini rakyat Malaysia menyaksikan satu fenomena baru dalam landskap politik negara. Bermula dari perubahan minda dan sokongan rakyat kepada parti-parti politik semasa PRU 12 hinggalah saat ini dengan peristiwa lompat melompat oleh beberapa orang wakil rakyat yang telah dipilih oleh pengundi.
 
Sebermula dari di Perak hingga tersungkurnya kepimpinan PR kepada bn,kita menyaksikan rentetan peristiwa satu persatu dengan berbagai alasan. Al-kisah sikatak yg melompat, ada yang berkata..kami mahu jadi spesis yang lebih baik dari spesis sekarang yang hidup berkubang penuh dengan selut dan lumpur. Maka dilompatnya menyertai spesis satu lagi yang dikatakan bersih sedangkan spesis itu juga telah lama hidup dikubang dan lopak. Ada sikatak yang kata kehidupannya kini didalam kelompok ini membuatnya menjadi kepanasan dek kekeringan,maka dilompatnya menyertai spesis yang hidup didalam kawasan berair yang basah dan banyak agar sejuk tubuh badannya.
               Ada juga sikatak yang melompat ini berkata, spesis yang aku sertai ini asyik berbunyi menunjuk hebat untuk menyaingi kelompok lain. Maka ku lompat menyertai spesis yang satu lagi yang memang asyik berbunyi sejak berkurun dulu untuk menunjukkan gahnya dengan berbagai warna badannya.
             Ada juga sikatak yang berkata...aku sudah tidak percaya kepada kelompok ini kerana ketuanya tidak boleh dipercayai dan disertainya spesis yang dikatakan ketuanya boleh dipercayai sedangkan lumrahnya spesis tersebut memang mempunyai sejarah ketua yang lebih dasyat kelentongnya.
            Alahai...dunia katak..umpama kehidupan yang tiada prinsipnya.Tiada kata " Membujur lalu melintang patah" dugaan dan cabaran hidup samada susah atau senang pasti kuharungi.Tiada lagi kata " Patah sayap bertongkatkan paruh,namum terbang ku terbang jua". Akhirnya pengundi menjadi kecewa,maka akan hilanglah keprcayaan mereka terhadap gulungan sikatak. Manalah maruah dan harga diri mereka yang bergelar YB yang menjadi katak.Apakah bodohnya mereka untuk menilai sesuatu sebelum menerima sesuatu atau memang gulungan ini gila jawatan dengan mengharapkan habuan jika bergelar Yang Berhormat atau memang mereka ini bodoh walaupun berkelulusan tinggi.
             Sebagai manusia yang berakal,tidak semestinya yang berkelulusan tinggi itu cerdik dan tidak semestinya yang berkelulusan rendah itu bodoh. Cerdik adalah anugerah tuhan Yang Maha POWER, bodoh juga anugerahNya. Justeru itu, dalam menyusuri kehidupan, kita perlu pandai menggunakan akal tanpa meninggalkan pedoman anugerah Illahi..Ingatlah bahawa Islam telah mengajar penganutnya agar " Tinggalkan orang-orang yang bodoh." kerana orang yang bodoh jika diajar bagaimana sekalipun tetap akan kekal bodoh,tidak dapat memahami atau mengerti tentang sesuatu yang memerlukan penelitian yang lebih jauh.
Hai katak pisang..katak puru...katak bukit...
Hidup engkau melompat-lompat. 
Lompatlah engkau kemarata tempat
Hingga sampai kesuatu tempat

Nak lompat kemana ni haaaaaaaahhhh....


26 Mei, 2010

MB Kedah - Isu Bubar DUN..Awat BN nie gagal matematik kaa..




Bab ni mungkin orang kata hujjah lawak..tetapi inilah realiti yang sedang berterusan dilakukan oleh pemimpin umnooooo sejak dulu. Pemimpin umnooo sering bercakap tentang sesuatu fakta yang kerap kali bercanggah dari apa yang dilaporkan oleh pihak agensi kerajaan melalui penyata atau laporan penggal/tahunan.

Umum melihat ia hanyalah mainan politik,tetapi pada hakikatnya ia memperlihatkan kebodohan diri dan cara bawa pemimpin untuk memimpin masyarakat atau rakyat. Andainya mereka yang mampu berfikir secara kritis,pastilah mereka dapat melihat halatuju yang akan dibawa oleh gulungan pemimpin yang menganggap rakyat seolah-olah orang bodoh.

Kata YB Senator Shahrizat Jalil; ".....negeri-negeri yang diperintah oleh pembangkang...." Apakah dalam sistem demokrasi kita ini ada parti yang mendapat undi majoriti dan boleh membentuk barisan exconya tidak dapat memerintah dan kuasa pemerintahan itu diberi kepada parti yang kalah atau dipanggil parti pembangkang ?

Fikir-fikirkan...gunakan Power minda yang ada..Jangan kita turut menjadi gila Power juga kerana kita ada "The most Powerfull" yang telah menentukan takdir kita.

18 Mei, 2010

Sibu ooo Sibu...

PRK P212 Sibu telah berlalu..
Keputusannya DAP menang dengan majoriti 398 undi..Tahniah kepada DAP dan semua petugas PR serta kepada para pengundi yang telah menjalankan tanggungjawab mereka.Aku pun turut kesana bersama-sama tiga orang rakan menjalankan tanggungjawab kami.
Banyak kenangan manis dan pahit sepanjang tempoh menjalankan tugas di Sibu..Berbagai isu dan pendekatan digunakan oleh parti yang bertanding.Macam biasa Be ends dgn hal wangnya dan keegoannya.Pembangunan dimana-mana pun depa kata hasil dari be end...Malas nak tulis banyak. Pakat tengok gambar-gambar ni dah kot..






Ni depan pusat pembuangan undi Kg Bawang Assan...air pasang..bukan banjir.


 
Ni jambatan kat perkampungan Rumah Panjang Bawang Assan..lebih 50 tahun usianya..

Ni bahan kempen be end...kalau kat Semenanjung jangan harap boleh dok terpasang disitu.


Apa pun aku respect juga kat orang Sibu...bandarnya bersih...pasarnya juga bersih...Sungainya...hehehe...macam pemimpin ameno kata dulu kat Kelantan laa...air sungai macam air teh susu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...