WISH

WISH

31 Januari, 2012

naga hijau lawan naga biru

 Haiya...tahun baru Cina baru saja lepas...berdentum dentam bunyi mercun..Sekarang,masing-masing dah kerja semula. Bagi kaum Cina..mereka bercuti untuk menyambut perayaan tahun baru mereka. Bagi yang bukan Cina..cuti sakan juga...relax..ada yang buat kenduri kahwin. Tahun ni mengikut kalendar cina Tahun Naga..wah depa percaya akan bertambah makmur. Itu kepercayaan mereka.
Selepas ni ada lagi satu perayaan bagi kaum cina iaitu Chap Goh Meh.Ia disambut pada 15 haribulan pertama setiap tahun.Perayaan pada tarikh ini juga menandakan berakhirnya perayaan Tahun Baru Cina.http://ms.wikipedia.org/wiki/Hari_Chap_Goh_Mei.

Aku bukan nak komen bab kaum Cina ni. tapi pasai orang Melayu Islam sendiri. Bila sampai je perayaan apa pun pakat kalut juga walaupun bukan perayaan yang ada dalam Islam. Berdentun dentam juga di kawasan penempatan orang Melayu dengan bunyi mercun. Sama naik dgn kaum Cina. Mungkin yang ni merupakan kemuncak asuhan umnoo selama lebih 50 tahun memperjuangkan bangsa Melayu. 1 Malaysia le..bangganya..hahahha lingkup.
Mana jatidiri Melayu dalam menjaga budaya sendiri. Menghormati dan meraikan perayaan kaum lain pun berpada-pada le. Kena ada sempadannya juga. Kita ada budaya kita dan kita ada pegangan kita "Addin" yang mencakupi semua aspek kehidupan.

TEBAS dalam telinga tu supaya boleh dengar..TEBAS semak dalam hati supaya jadi lebih bersih.

nyawa pun kena cabut nak heran apa.

Gelaran Profesor Ditarik Balik Tidak Jejas Kredibiliti – Aziz Bari

Dr Abdul Aziz Bari. Foto UU BAN.
PETALING JAYA: Bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Abdul Aziz Bari berkata, gelaran profesornya yang digugurkan oleh universiti itu langsung tidak menjejaskan kredibilitinya.
“Gelaran profesional itu kerana ilmu saya dan bukannya pangkat di universiti. Jika UIAM mahu gugurkan gelaran itu, saya tidak kisah.
“Ia sedikitpun tidak menjejaskan kredibiliti saya sebagai seorang yang berilmu untuk terus memberi pendapat dan pandangan,” katanya ketika dihubungi mStar Online, Selasa.
Dr Abdul Aziz mengulas laporan akhbar Utusan Malaysia pada Selasa yang memetik kenyataan Pengarah Bahagian Komunikasi UIAM, Abdul Rahim Ahmad bahawa beliau tidak boleh lagi menggunakan status profesor kerana ia gugur secara automatik setelah beliau menamatkan perkhidmatan dengan institusi pengajian tinggi itu baru-baru ini.
Menurut Dr Abdul Aziz, beliau merasakan tindakan UIAM merupakan sesuatu yang lucu kerana pengumuman pengguguran gelaran itu tidak pernah berlaku di negara ini.


Syok juga tengok kelaku gulungan pembodek ni...bab gelaran gini pun dok ulas macam orang yang tak pernah belajar tinggi-tinggi. Kalau habaq kata semua harta hang kami tarik kerana ia hasil dari gaji hang masa dok kerja kat tempat kami mungkin le orangramai akan tau ada peraturan tu rupanya. Nyawa pun kena cabut nak heran pa.

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2012/1/31/mstar_berita/20120131121108&sec=mstar_berita

kerana DAP melayu PP merempat..betoi kaa.

Persoalan..adakah Melayu semakin terpinggir selepas PRU 12 dulu ?
Nak ku rujukkan ke negeri Pulau Pinang.
Ni petikan dari...

GEORGE TOWN – Kira-kira 7,000 penduduk di negeri ini didakwa tidak mampu memiliki rumah sendiri dan terpaksa hidup menumpang kerana harga kediaman yang melambung tinggi sejak kebelakangan ini.
Kebanyakan mereka terutamanya orang Melayu menumpang di tanah wakaf, tanah kerajaan negeri atau tanah individu dan hanya menunggu masa untuk diusir keluar sekiranya kawasan tersebut dimajukan pemiliknya.
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, keadaan menyedihkan itu sudah lama berlaku atas pelbagai sebab termasuk penjualan tanah oleh pemilik asal.
Katanya, kerajaan negeri di bawah Barisan Nasional (BN) sebelum ini telah mengambil langkah membangunkan beberapa kawasan terutama bahagian pulau dengan membina rumah mampu milik sama ada jenis pangsapuri kos rendah atau sederhana.
“Malangnya, sejak kerajaan negeri bertukar tangan kepada DAP, pembangunan rumah mampu milik terbantut.
“Ramai penduduk di sini terpaksa berhijrah ke negeri Kedah dan utara Perak apabila tanah yang mereka diami diambil semula oleh pemiliknya selain harga rumah yang tinggi,” ujarnya pada sidang akhbar selepas menziarahi seorang warga emas di Tanjong Tokong di sini semalam.

Selepas DAP menerajui pemerintahan Pulau Pinang dengan mealaksanakan apa yang terdapat didalam manifestasi perjuangan parti mereka,maka mulalah kedengaran suara lantang para pemimpin umno Pulau Pinang khususnya dalam usaha menarik sokongan terhadap umno. Mereka bersuara lantang dengan berbagai gelagat dari tunjuk pungkoq hingga ke kek TAIK yang kononnya berjuang untuk membela Melayu.
Ingin aku membawa kembali ketahun-tahun sebelum PRU 12, apakah benar majoriti Melayu di Pulau Pinang sudah hidup selesa ?..Sudah tentu tidak..Ketua tunjuk pungkoq sendiri telah mengakui akan masalah Melayu
(Kebanyakan mereka terutamanya orang Melayu menumpang di tanah wakaf, tanah kerajaan negeri atau tanah individu dan hanya menunggu masa untuk diusir keluar sekiranya kawasan tersebut dimajukan pemiliknya.
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, keadaan menyedihkan itu sudah lama berlaku atas pelbagai sebab termasuk penjualan tanah oleh pemilik asal).
Persoalannya lagi..adakah selama berpuluh tahun sebelum ini,umno sudah berusaha sebaik mungkin bagi menyelesaikan masalah MENUMPANG ditanah wakaf,tanah kerajaan atau tanah individu ini ? Aku akui ada TETAPI tidaklah seberapa. Sekiranya benar umno dan mereka yang bersuara sebagai Pembela Melayu ini jujur dalam perjuangan sudah tentu ramai Melayu dan orang Islam di PP tidak menjadi seperti pendatang.

Sedarkah kita bahawa kenyataan Ketua Pembangkang PP ni diambil dari statistik pada tahun 2010 ?  Cari punya cari..terjumpalah satu artikel dari blog puak umngok yang diterbitkan pada 12 Nov 2010..antaranya berbunyi begini ..

30 Januari, 2012

umno dah gila talak..mca makin sasau

Semakin lama semakin meraban..PRU makin hampir sokongan semakin dicari. Presiden MCA ni dilihat semakin terdesak untuk menarik sokongan kaum Cina terhadap MCA
Tajuk berita dlm utusan meloya online hari ni.

Pembangkang menipu Cina

IPOH 29 Jan. - Pengundi kaum Cina di negeri ini diingatkan supaya tidak terpedaya dengan helah terbaru parti pembangkang yang kononnya mahu menubuhkan 'Kerajaan Cina' di Perak jika menang dalam pilihan raya umum akan datang.
Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek (gambar) ketika mendedahkan perkara itu, menyifatkan tindakan tersebut sebagai satu pembohongan yang amat besar.
"Saya mendapat maklumat daripada sumber-sumber yang boleh dipercayai, kononnya parti pembangkang berkempen kepada masyarakat Cina di peringkat akar umbi bahawa orang Cina akan dijadikan 'taiko' sekiranya mereka memerintah Perak.
"Ini merupakan satu pembohongan besar kerana selepas pilihan raya yang lalu, walaupun pembangkang menang, tetapi Menteri Besar yang dilantik bukan daripada kaum Tionghua, tetapi seseorang daripada Pas," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis sambutan Tahun Baru Cina anjuran MCA Perak yang dihadiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini hari ini.
Turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir; Setiausaha Agung MCA yang juga Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha; Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk R. Ganesan dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Puhat Mat Nayan.
Mengulas lanjut, Soi Lek yang juga Pengerusi MCA Perak berkata, kebanyakan masyarakat Cina tidak sedar bahawa sekiranya mengundi DAP, mereka sebenarnya hanya memberi lebih kekuatan kepada Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk mendominasi pakatan pembangkang.
Kebanyakan pengundi Cina katanya, hanya melihat DAP sebagai sebuah parti tunggal sedangkan ia bekerjasama dengan pakatan pembangkang lain dengan menggunakan simbol berbeza semasa pilihan raya.
"Jika dilihat pada pilihan raya umum 2008, DAP mempunyai 18 wakil rakyat sementara Pas dan PKR hanya 11 orang, tetapi yang menjadi 'taiko' di negeri ini ialah Pas, bukannya DAP.
"MCA selalu percaya bahawa 'abang besar' dalam pakatan pembangkang ialah Pas kerana mereka mempunyai lebih ramai keahlian, sumber dan akan bertanding lebih banyak untuk kerusi Parlimen," katanya.

CSL ni.dilihat telah mengambil cara sahabat karibnya umno dalam memperbodohkan kaum sendiri.
Puak umno bila berkempen kepada orang Melayu dok bercakap "kalau PAS menang PRU 13 nanti.bukan PAS yang berkuasa tapi Cina DAP yang berkuasa. Ni mai pula CSL dok canang.."kalau bagi undi kat DAP dan DAP menang,bukan DAP yg jadi taiko tetapi PAS".
Mana satu mau percaya maaa..sama itu umnoo atau mca.Bagi aku mudah je..dua-dua tak boleh percaya.Apa pun ABU..
TEBAS kasi depa BE ENDDD

hijau kuning kebanggaanku

Politik Kedah dan Ustaz Azizan

Ahmad Lutfi Othman,
BAHAGIAN PERTAMA
Berbanding negeri-negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat, Kedah dilihat tidak begitu diserang media Umno-BN. Tentulah ia bukan disebabkan kerajaan negeri yang diterajui PAS itu akan diberi laluan mudah untuk melanjutkan tempoh penggal pertama pemerintahannya. Seperti Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan, BN tetap mengidam untuk menawan semula negeri Jelapang Padi itu.

Sewaktu Tan Sri Khalid Ibrahim di Selangor diserang bertubi-tubi dan Lim Guan Eng di Pulau Pinang dilanyak habis-habisan, khususnya oleh Utusan Malaysia dan TV3, Dato' Seri Ustaz Azizan Abd Razak di Kedah agak selesa menarik nafas lega. Namun ia tidak bermakna Umno membiarkan negeri yang pernah menyumbangkan dua perdana menteri itu terlepas begitu sahaja.

Ketika kerajaan negeri Perak ditumbangkan melalui pakatan jahat yang dirancang Najib Razak -- tidak sampai setahun selepas memegang amanah rakyat -- Kedah turut dilihat goyah. Usaha membeli wakil rakyat tertentu rancak dijalankan. Pakatan Rakyat memiliki 22 kerusi, dengan PAS menguasai 16, BN (14), DAP (1) dan KeADILan lima wakil (termasuk seorang Adun Bebas yang kemudiannya menyertai parti itu).

Kiraan mudahnya, jika lima Adun Pakatan dapat "dibeli", sepertimana berlaku kepada tiga Adun di Perak, kerajaan negeri pimpinan Ustaz Azizan akan tumbang. Alhamdulillah, situasi genting itu berjaya dilalui dengan baik sekali. Meskipun KeADILan terlepas dua Adunnya (dan dua ahli Parlimennya mengisytiharkan diri sebagai wakil rakyat Bebas), hasrat BN untuk merebut Kedah dapat dipatahkan. Kini semua Adun KeADILan merupakan anggota Exco kerajaan negeri!

Sebenarnya asas kekuatan pengaruh PAS di Kedah -- terutama selepas pilihan raya umum 1969 yang menyaksikan ramai tokoh utama Umno negeri itu kalah mengejutkan, seperti Dr Mahathir Mohamad dan Senu Abd Rahman -- hampir seimbang dengan Umno. Meskipun ada ketikanya PAS hanya mempunyai seorang wakil dalam sidang Dun dan langsung tidak mempunyai ahli Parlimen dalam tempoh yang agak lama, namun secara puratanya sokongan pengundi Melayu tidak merosot.

Faktor kemenangan BN lebih ditentukan oleh sokongan pengundi Cina dan India, yang mewakili hampir 30 peratus penduduk Kedah. Semasa era reformasi, yang dizahirkan secara terbuka dalam pilihan raya umum November 1999, lonjakan pengundi Melayu menyokong PAS begitu terasa di Kedah. Hasilnya, Parti Islam itu menang 12 kerusi Dun dan lapan Parlimen; semuanya di kawasan majoriti Melayu. Hanya di Kubang Pasu dan Langkawi, pengundi Melayu masih dilihat terikat dengan Umno, mungkin disebabkan faktor Mahathir.

Melalui proses persempadanan semula kawasan pilihan raya pada 2002, sebagai persiapan Umno untuk mengalahkan PAS dalam PRU11, kaedah gerrymandering diguna pakai secara menjolok mata di Kedah. Formula mudahnya, tambahkan jumlah pengundi bukan Melayu di kawasan Parlimen yang dimenangi PAS. Pengundi Cina, India dan juga Siam dianggap penyelamat BN pada 1999, serta diandaikan akan terus menyokong parti berkenaan dalam pilihan raya berikutnya.

Kerusi Parlimen Pokok Sena (yang diwakili Mahfuz Omar), Baling (Ustaz Taib Azamuddin), Kuala Kedah (Mohamad Sabu) dan Yan (Ustaz Nasharuddin Mat Isa) menjadi tumpuan perancangan licik Umno, yang menguasai sepenuhnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Kerusi Dun yang menawarkan jumlah pengundi bukan Melayu agak ramai dimasukkan dalam kawasan Parlimen terbabit, misalnya Gurun di Yan (bertukar nama kepada Jerai) dan Kuala Ketil di Baling.

Terbukti perancangan Umno-SPR itu mencapai target apabila pada 2004, keempat-empat kerusi Parlimen itu berjaya direbut kembali BN.

Bagaimanapun, tanpa perlu menunggu lama, pada 2008, strategi itu memakan diri. Kerusi Dun di sebelah selatan Kedah, yang agak ramai pengundi bukan Melayunya itu, diisytiharkan lebih awal, tumbang satu demi satu.

Mungkin menyedari hakikat kemenangan PAS dan Pakatan di Kedah "agak rapuh" atau beliau sendiri suka memilih pendekatan "low profile", Ustaz Azizan mempunyai kaedah tersendiri dalam mengemudi bahtera kerajaan negeri. Beliau lebih gemar menjauhi pertembungan dan konflik terutama apabila berdepan kerajaan pusat.

Malah hubungan baiknya dengan bekas pemimpin tertinggi Umno, Dr Mahathir, mengundang pelbagai tafsiran, terutama di kalangan aktivis PAS. Di kala bekas Perdana Menteri itu tersisih dalam partinya sendiri, termasuk di negeri kelahirannya, Kedah, bagi pemerhati politik, Ustaz Azizan bijak memanfaatkan ruang dan peluang.

Susulan itu, agak sukar untuk media mendapatkan komentar Dr Mahathir yang agak negatif kepada pentadbiran Ustaz Azizan di Kedah. Bukan itu sahaja, Ustaz Azizan juga dikatakan tidak menjadikan zaman pemerintahan BN sebelum itu sebagai sasaran kritikannya. Bekas Menteri Besar, Dato' Seri Mahdzir Khalid, kini Ketua Pembangkang di Dun, juga "terselamat".

"Umno menunggu tindakan provokatif Ustaz Azizan sebaik menjadi menteri besar, tetapi impian itu tidak kesampaian," kata seorang penganalisis politik semasa, yang dahulunya pernah aktif dalam Pemuda Umno.

"Dia pandai mengatur rentak dan membaca situasi di bawah. Umno gagal mengeksploitasi tindakan pembaharuan yang digerakkan kerajaan PAS di Kedah. Ternyata Ustaz Azizan cukup berhati-hati," tambahnya, sambil menyifatkan kemungkinan ahli PAS sendiri yang tidak berpuas hati dengan Ustaz Azizan.

"Mengapa pula?" tanya saya.

"Yalah ... kalau orang PAS mengharapkan pembaharuan Islamik di Kedah sama seperti perubahan awal di Kelantan dan Terengganu semasa PAS mula memerintah dahulu, tentu mereka akan kecewa. Ustaz Azizan mungkin popular di kalangan rakyat tetapi akan ditafsirkan daripada pelbagai perspektif oleh rakan-rakannya sendiri," ujar rakan saya itu, yang juga seorang blogger.

"Percayalah cakap saya, Umno Kedah tidak akan berjumpa satu isu besar dan kontroversi, yang boleh menggugat dengan mudah kedudukan PAS di Kedah. Lihat saja, dulu dimainkan isu balak, kemudian hilang begitu saja. Sekarang, isu perobohan Madrasah Salihiah, di Kanchut ... lagi mudah dipatahkan dan akhirnya akan menikam Umno balik," tambahnya.

"Hang balik tengok sendirilah, Lutfi. Pelik juga bila Catatan Hujung jarang sentuh perkembangan di Kedah," katanya. Beliau, yang juga anak Kedah seperti saya, menjangkakan isu personaliti calon dan kualiti servis wakil rakyat akan menjadi penentu dalam PRU13.

Saya akui, memang kolum saya tidak pernah menyinggung isu-isu Kedah dari dekat. Semasa malam kemenangan, 8 Mac 2008, saya turut meraikannya di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut. Bagaimanapun, saya hanya sempat sekali mengadakan wawancara khas dengan Ustaz Azizan, hampir empat tahun lalu, pada malam 17 Mei 2008, di rumahnya, di Jalan Sultanah, Alor Setar.

Dalam pertemuan itu, saya cuba menimbulkan beberapa persoalan yang berlegar dalam pemikiran ahli-ahli PAS termasuk berkaitan soal perubahan yang nampak begitu perlahan berjalan di Kedah.

Mengenali wataknya semasa menjadi Pengarah Urusan Harakah dahulu, saya jangkakan Ustaz Azizan akan bingkas menyanggah, tetapi dengan tenang, beliau memberi respons: "Saya lihat begini, ia berkaitan budaya orang Kedah. Budaya yang cukup terbuka, suka bergurau, suka berkawan. Malah ini juga yang berkembang dalam Dun, di antara wakil Umno dan PAS.

"Masa kita jadi pembangkang pun kita baik dengan Umno, Umno juga baik dengan kita. Sekarang kita jadi kerajaan pun kita baik dengan mereka. Saya tak suka kita buat sesuatu yang mengejutkan, biar rakyat menerima realiti ini sebagai satu proses demokrasi. Dalam Islam pun ada, misalnya saya baca buku tentang Fiqh Aulawiyat.

"Saya juga tekankan soal akhlak Islam. Kita tidak ada balas dendam dan akhirnya nescaya kita akan dapat simpati dan sokongan masyarakat. Umno yang lama berkuasa tentu sedih, tapi janganlah dalam kesedihan mereka itu kita tambahkan lagi pedihnya. Kalau perlu kita juga bekerjasama dengan mereka. Saya tahu mereka juga ada yang berpendidikan tinggi dan bersikap terbuka.

"Dulu mereka rasa PAS tak boleh memerintah, sekarang okey, boleh memerintah dengan baik, malah semua pihak lebih senang bekerja. Saya sendiri beri kebebasan kepada pegawai ... Perlembagaan menjamin hak bersuara, hak berpolitik, hak berfikiran."

Keuzuran membataskan saya untuk turun meninjau situasi akar umbi di Kedah. Namun, apabila seorang teman lama,  sarjana sains politik terkemuka, membuat penyelidikan tentang perkembangan siasah di sebuah daerah di Kedah, dan melahirkan keyakinannya tentang kemampuan PAS mempertahankan kemenangan, saya teruja untuk melihat sendiri rencah peristiwa menarik di sana.

"PAS perlu cermat memilih calon. Ada wakil rakyat PAS yang tidak peduli masalah masyarakat bawahan. Rakyat marah, kalau calon itu juga bertanding, saya boleh bagi kepastian, PAS akan hilang kerusi," katanya melalui telefon.

Semasa minum limau panas berdekatan Pekan Rabu, jam 2 pagi, 22 Januari lalu, seorang rakan yang pernah belajar bersama saya 30 tahun lalu di Sekolah Teknik Alor Setar, turut mengemukakan isu sama: "Jangan pandang remeh isu-isu longkang tersumbat, jalan tak berturap, sampah bersepah hatta tempoh pendek lampu isyarat hijau. Semuanya boleh beri kesan kepada persepsi pengundi."

Beliau mahukan pentadbiran kerajaan PAS dilihat cekap dan pantas bertindak menangani isu-isu rakyat. "Biar bandar-bandar di negeri-negeri Pakatan lebih bersih dan teratur berbanding negeri BN. Sikap antirasuah pemimpin PAS saya sanjung tinggi, tapi kadang-kadang rakyat awam tidak nampak atau tidak merasai kesannya dalam jangka pendek. Mereka mahu Adun atau Ahli Parlimen yang mesra rakyat, ambil berat masalah orang ramai dan tidak sombong," katanya.

Rakan saya itu turut membawa seorang kawannya, yang banyak bercerita tentang Madrasah Salihiah. Kebetulan dia pernah tinggal berdekatan surau yang kini menjadi pejabat syarikat insuran.

"Dulu saya selalu main dekat kawasan tapak Kompleks Tunku Yaakob, yang terbengkalai lebih 30 tahun lalu itu. Sekarang dah tak ada orang Islam di kawasan itu, ramai yang berpindah. Surau yang ada pun hanyalah bilik solat di pejabat insuran. Satu waktu dulu orang yang gunakan stesen bas di Kanchut ada juga solat di situ, bila bas pindah ke Shahab Perdana, tak ada jemaah lagi. Lagipun, Masjid Zahir pun dekat," ceritanya lancar.

Esoknya, saya  "menziarahi" surau kontroversi itu, tidak jauh dari hotel penginapan. Segera saya faham mengapa isu ini tidak akan dapat dimanfaatkan -- walaupun sedikit -- oleh Umno Kedah. "Patutlah orang PAS Kedah dan Ustaz Azizan macam tak risau aja dengan isu surau ini," saya berkata kepada Azamin Amin, wartawan Harakah Kedah. "Sesiapa yang lihat sendiri madrasah ini dan kawasan sekitarnya akan segera faham manipulasi Umno Kedah," tambah saya.

"Siap ... kita pergi rumah Ustaz, pukul 8 pagi," panggilan Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Helmi Khalid mengejutkan saya. Beliau merujuk rumah Ustaz Azizan di Markas PAS Jerai.

Panorama Alam ciptaan Illahi..Gunung Jerai

Tanggal 26-27 Jan 2012. Gunung Jerai, Kedah
Dalam perjalanan naik/turun 







28 Januari, 2012

pelakun kafir nak peluk Islam..melayu Islam ikut kafir..

Pelakon Liam Neeson (gambar atas) sedang menimbangkan untuk memeluk Islam  setelah mengakui bahawa SOLAT 5 WAKTU SEHARI SEMALAM telah menyentuh jiwa semasa menjalani penggambaran filem Taken 2 di Turki. 

Liam Neeson may convert to Islam: Actor says he’s considered ‘becoming a Muslim’ 

Islamic prayer 'got into his spirit' while filming 'Taken 2' in Istanbul


Mudah-mudahan belaui terus mendapat hidayah Allah dan hasrat tersebut akan dimakbulkan Allah jua.
Ramai orang bukan Islam menyedari tentang Islam ini adalah satu cara hidup yang sempurna...tetapi ramai juga kat Malaysia yang dilahirkan dari perut ibu Islam dan dibesarkan secara Islam nak jadi macam orang bukan Islam..na'uzubillah...Apalagi yang tidak dibesarkan dengan cara hidup Islam,pasti dilakukan berbagai perkara yang bertentangan dengan Islam.
Kat negara kita ramai pelakun Islam berlakun bermacam-macam watak..ada yang jadi wanita solehah.anak solehah.lelaki solehah..bercakap tentang Islam didalam filem...bila diluar filem macam tak Islam pakaian dan perangainya. Bawa-bawa le bertaubat.

kisah 2 jet..pelik tapi benar..

Jurucakap Tentera Udara Belanda telah menyatakan bahawa 2 buah jet F 16 mereka telah cuba membantu polis dalam mengejar suspek penjenayah pada 13 Jan 2012 yg lepas..Wussshhhh hebat.

 Jenis mcm ni..masih in service kat sana

 Penjenayah tu curi kereta je..tapi tak dapat dikesan melalui kamera infrared jet...suspek berjaya ditangkap setelah maklumat disampaikan oleh pendudu je..tu pun selepas kereta yg nak dilarikan terbabas...Hahaha..kes macam ni pun ada.
Tapi kat negara kita..terdapat kes 2 enjin jet hilang dan didapati telah dijual keluar negara.Bila guna jet atau kapal terbang,kena bina landasan le kecuali jenis yg ada VSTOL..Tu pun kena TEBAS juga tempat landingnya bagi bersih..
berita lanjut,baca sendiri le kat
.http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2012/01/13/international/i061639S98.DTL

kasut PM pun kena lelong..

Kali ni bab lelong le pula..

SYDNEY: Sebelah kasut Perdana Menteri Australia Julia Gillard yang hilang ketika beliau dibawa ke kereta oleh pengawal peribadi mendapat tawaran sebanyak Aus$2,000 (RM6,466) dalam lelongan sebelum ia ditarik daripada laman web lelongan, eBay, semalam.
Kasut berwarna biru itu dilaporkan sudah dipulangkan kepada pemimpin Australia itu selepas tertanggal daripada kakinya kelmarin di Canberra ketika beliau lari daripada penunjuk perasaan hak asasi pribumi negara itu. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/eBaylelongkasutGillard/Article
( Kasut tu dah dipulangkan kpd PM Australia) hehehe.


Kasut PM depa pun nak dilelongnya..Kalau kena kasut bini PM kita nak lelong gitu..tentu gegak gempita satu negara dibuatnya..Dengar kata BN kita ni ada banyak kasut berjenama...entah le.ni aku ciluk dari satu laman tu http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=528935,
yg dakwa kasut BN kita tu.Kasut FLOM kita le.

Jenama Christian Dior beb...Harganya entah le..bini aku tak pernah beli pun kasut gini...Kalau kena lelong,agak-agak berapa le harga yang berani ditawarkan oleh pembida..

Kasut gini nak pakai untuk pergi TEBAS lalang atau semak tak boleh lee..tapi kalau pakai gi shopping2 kat Australia atau kemana destinasi yg tak bersemak boleh le.Apapun pakai yang sederhana sudah le, Tapi ramai juga dikalangan kita, kasutnya ratusan malah ribuan RM harganya.Alasannya kasut tu selesa dan sesuai dgn kakinya.Boleh jaga kesihatan kaki..Dalam dok jaga kaki bagi sihat ada yang terlupa yang dia dok bertelanjang.Yang dikaki harga ribu-ribu RM,tapi yang dikepala harga belasan RM je tak diendahkan..
Malangnya ramai juga yang pakai kasut gitu,kakinya sihat tapi kaki tu tak pernah atau jarang-jarang sentuh sejadah atau pijak lantai masjid. Aku takut nanti kaki serta dgn tuannya dibakar oleh api neraka.

cara hangpa tak hancur tapi lesap jee.

Ni bab ekonomi.petikan dari ucapan PM 1 Malaysia di Kangar.

Janji ditabur pembangkang tidak realistik untuk jangka panjang: PM

KANGAR: Datuk Seri Najib Razak, berkata tindakan pembangkang menabur janji manis, termasuk menghapuskan tol dan bayaran balik Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) serta menurunkan harga minyak jika menang pilihan raya adalah resipi yang akan membawa kehancuran ekonomi negara...
 “Adalah tidak realistik nak hapuskan tol dan hutang PTPTN sebanyak RM40 bilion kerana pada masa akan datang semua pelajar yang dapat pinjaman PTPTN akan tuntut kerajaan lupuskan pinjaman... ini resipi untuk kemusnahan ekonomi,” katanya selepas program Tinjauan Mesra Rakyat di Simpang Empat, di sini semalam..

Aku bukan orang ekonomi..tapi semua  manusia boleh tau tentang urus ekonomi kecuali orang gila atau org terencat akal..Ni dia bercakap nak bagi org yang hanya fikir urusan pemerintahan diserahkan kepada pemerintah saja..hangpa rakyat biasa tak payah ambiltau biar kami saja yang urus.
Yang hilang dan lesap berbilion RM selama ni tak boleh menghancurkan negara ke kalau dibiarkan berterusan untuk jangkamasa yang panjang ? Tu cara hangpa yang urus.
Bila PR berjanji nak hapuskan TOL dan Pinjaman PTPTN, tentu ada cara pihak PR untuk pastikan ekonomi kita tidak hancur. Lain padang lain belalang laa.Bukan boleh samakan cara orang lain dengan cara kita sendiri. Alahai..kalau hangpa biar lama-lama kat puak umnooo BE END begini bertambah hancur le ekonomi negara dan ekonomi kita sendiri.
Nak tau boleh atau tidak nak hapuskan TOL dan pinjaman PTPTN ni. bagi laa kepercayaan untuk memerintah dulu baru boleh tau..Bila dah bagi tapi tak berlaku gitu.kita tukar le pula undi kita..itu pun susah ke.? TEBAS le sikit fahaman lama tu..kita cuba TEBAS laluan baru untuk negara kita.kemudian kita ikut le tengok ..berjaya atau tidak sesuatu tu..
Apa pun kita TEBAS umnooo BE END dulu supaya rebah PRU 13 nanti.

Dengar Bunyi pun dah kecut...ni nak mai yang seketoi pula.

Asteroid saiz bas hampir jatuh ke bumi
2012/01/28

WASHINGTON: Asteroid bersaiz sebuah bas hampir jatuh ke bumi hari ini di mana pakar bidang itu menyifatkan perkembangan terbabit tidak menimbulkan sebarang kebimbangan.

Pengarah bersekutu Pusat Planet Kecil yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), Gareth Williams, berkata asteroid yang dinamakan 2012 BX34 itu berukuran pada diameter enam dan 19 meter. - AFP

Nah aihh...nak hentam kat mana pula..walaupun tidak membimbangkan tapi kalau jatuh atas KLCC atau Sri Perdana..lebur..

Any asteroid falling from the sky would have a tremendous amount of energy. Here's a typical example. In 2028, the asteroid 1997XF11 will come extremely close to Earth but will miss the planet. If something were to change and it did hit Earth, what you would have is a mile-wide asteroid striking the planet's surface at about 30,000 mph. An asteroid that big traveling at that speed has the energy roughly equal to a 1 million megaton bomb. It's very likely that an asteroid like this would wipe out most of the life on the planet.

A rendering of an asteroid colliding with Earth.
Photodisc/Getty Images
It's difficult to imagine 1 million megatons, so let's try some smaller sizes. Let's say that an asteroid the size of a house crashed on Earth at 30,000 mph. It would have an amount of energy roughly equal to the bomb that fell on Hiroshima -- perhaps 20 kilotons. An asteroid like this would flatten reinforced concrete buildings up to half a mile from ground zero, and flatten wooden structures perhaps a mile and a half from ground zero. It would, in other words, do extensive damage to any city.

Maka renung-renungkanlah.bahawa kehidupan dunia kita kini sudah semakin hampir keakhirnya.

وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ
 Dan tatkala bintang-bintang bertebaran.
(Al-Infithar : 2)

Beginilah yang terjadi sebagai akibat dari ayat pertama. Intatsarat artinya 'bertaburan secara serampangan'. Kawâkib adalah 'planet-planet'. Menurut pendapat kita, ketika lelangit retak, planet-planet yang terdekat kepada kita akan bertaburan. Kekuatan yang dengan kuat menjaganya agar tetap dalam orbit akan hancur dengan sendirinya.
Kawkaba, akar kata yang merupakan asal kata kawâkib, artinya 'bersinar cemerlang', terutama digunakan untuk menggambarkan kilau besi yang mengkilat. Jika suatu 'hari' digambarkan sebagai kawkabi, berarti hari tersebut memiliki arti penting atau kesulitan tertentu. Dalam hal ini, menurut pendapat kita, kata tersebut menunjuk kepada berbagai unsur di alam raya yang keberadaannya menonjol dalam sistem tata surya, dan mereka bersinar dengan kecemerlangan yang lebih besar dibanding sinar benda langit lainnya.
Intatsara yang berarti 'bertaburan atau berhamburan, bertebaran', menunjukkan bahwa pertaburan ini terjadi secara serampangan meskipun mengikuti pola tertentu. Gerakannya acak, namun tidak tanpa makna, dan bersifat abstrak. Kata intatsarat menimbulkan kesan menaburkan benih di atas tanah. Dari sudut pandang si penabur, si pelaku, maka penaburan ini mengikuti pola tertentu, yakni pola yang ditentukan oleh beberapa faktor seperti ukuran tangan dan gerakan serta iramanya yang normal, meskipun dari sudut pandang pengamat atau peneliti penaburan tersebut nampak serampangan. Tindakan menebar itu sendiri adalah menaburkan, namun ia mengikuti pola tertentu yang sudah ditetapkan.
Nasihat untuk diriku dan semua..insaf-insaf dari segala kedurjanaan,kemaksiatan dan kerosakan diatas mukabmi yang sedang kita lakukan.TEBAS lah minda dan hati kita dari lalang dan semak dunia agar  kesyumulan Islam yang dianugerahkan kepada kita dapat tumbuh didalam diri dan kehidupan kita.

26 Januari, 2012

dedah sampai terdedah.

Anak dedah isi perjanjian Felda Global-MB
ZULAIKHA ZULKIFLI
January 26, 2012
KUALA LUMPUR - Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) hari ini mendedahkan isi perjanjian yang dibuat antara Felda Global Ventures Holdings (FGVH) bersama Felda Holdings untuk ditandatangani oleh Menteri Besar di setiap negeri yang antara lainnya bertujuan untuk pajakan tanah peneroka.

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata, pendedahan dibuat berikutan suara mereka sebelum ini tidak diendahkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak apabila Anak menyarankan supaya mempertimbangkan semula usaha penyenaraian FGHV di Bursa Malaysia.

Tegasnya, penyenaraian tersebut tidak menguntungkan warga Felda sebaliknya akan memberi keuntungan kepada mereka yang berkepentingan.

"Perbincangan seolah-olah ditutup oleh pihak kerajaan dan mereka seolah-olah bersungguh-sungguh nak membuat penyenaraian yang bagi kami ini sesuatu yang tak boleh diterima sama sekali.

“Jadi memandangkan kami telah memberi masa secukupnya pada kerajaan untuk timbang pandangan kami,  maka kami akan membuat pendedahan mengenai apakah sebenarnya agenda di sebalik penyenaraian ini," katanya pada satu sidang media hari ini.

Pada 15 Januari lalu, Najib meminta peneroka Felda supaya tidak percaya dengan hasutan pihak pembangkang kononnya cadangan kerajaan menyenaraikan FGVH di Bursa Malaysia akan merugikan peneroka tanah rancangan itu.

Perdana Menteri berkata, peneroka tidak perlu berasa bimbang dan jangan percaya dengan hasutan pihak pembangkang yang mengatakan bahawa penyenaraian itu akan merugikan mereka.

"Jangan bimbang kerana ia tidak merugikan tetapi memberi keuntungan besar kepada penduduk Felda.

"Itu semua hasutan dan mainan politik... mereka (pembangkang) gusar kita mampu buat macam-macam sebab ia akan dapat sambutan masyarakat Felda," katanya.

Selain itu, Mazlan menegaskan, perjanjian itu juga meliputi kawasan seluas 360,067 hektar tanah Felda yang diurus oleh Felda Plantations Sdn Bhd (FPSB) yang akan diberi kepada FGHV.

"Felda kini tidak ada apa-apa kekuatan lagi. Peranan Felda hanya sebagai simbol dan patung kerana segala urus niaga kini ditentukan oleh FGVH. Bahkan dalam perjanjian ini ada ditulis supaya Felda memberi keistimewaan kepada FGHV dengan memberi 'kenikmatan sentosa' kepada mereka. Begitu tinggi martabat mereka.

"Jika Perdana Menteri, (Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri) Datuk Ahmad Maslan dan ( Pengerusi Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPFB) Tan Sri Isa Samad anggap kami pengkhianat kerana mendedahkan perjanjian ini, kami (Anak) bersedia untuk menghadapi risiko dan akan sahut cabaran. Tujuan kita tampilkan perjanjian ini kerana ia adalah institusi terpenting orang Melayu," tegasnya.http://www.sinarharian.com.my/nasional/anak-dedah-isi-perjanjian-felda-global-mb-1.20247

Isu KUIN :Awas jerat APCO

Laa...tak habeh-habeh lagi bab isu KUIN ni.Dah ramai yang tulis bab isu ni, tapi tak boleh juga nak senyap. Kes pelajar dengan pihak KUIN pun dah hampir senyap,tapi yang kat luar pula dok riuh macam biawak masuk dalam lau ayam.Awat la sampai lagu tu sekali.
Taras juga nak masuk campur bab ni.Aku cari le sedikit maklumat mudah-mudahan boleh mencerahkan cuaca ni.


PENUBUHAN INSANIAH
Susulan daripada usaha murni ini Dewan Undangan Negeri Kedah telah meluluskan penubuhan INSANIAH ini, pada 7hb Disember 1994 di bawah enakmen Bil 4 Tahun 1995 dan kemudiannya diwartakan pada 22hb Jun 1995.
Institusi tersebut dinamakan dengan 'Institut Agama Islam Negeri Kedah Darul Aman' atau nama singkatannya ialah INSANIAH. Nama institut ini dalam bahasa Arab pula ialah 'Al Jamiah Al Islamiah Al Hukumiah Bi Kedah Darul Aman'.
INSANIAH ketika itu , telah diberikan status (Institusi Pendidikan Tinggi Kerajaan [IPTK]) oleh Kementerian Pendidikan Malaysia serta berdaftar di bawah Akta Pendidikan 1996 dengan nombor pendaftaran K/IPTK/07 (021). INSANIAH juga mempunyai sebuah badan eksekutif yang dikenali sebagai Majlis Insaniah yang berfungsi sebagai badan yang mengelola, mengawal dan mentadbir INSANIAH. Majlis Insaniah ini, dipengerusikan oleh Yang Amat Berhormat Menteri Besar Kedah Darul Aman.
INSANIAH memulakan operasinya pada 1 Oktober 1995 dan pada ketika itu hanya menjalankan program Pengajian Islam secara berkembar dengan Universiti Al-Azhar, Mesir yang menawarkan program peringkat pengajian ijazah pertama iaitu di dalam bidang Usuluddin, Syariah dan Bahasa Arab. Tenaga pengajarnya pula pada ketika itu hanya 9 orang pensyarah yang bertaraf Profesor Madya yang terdiri daripada 6 orang daripada Universiti Al-Azhar, seorang daripada Indonesia dan 2 orang daripada Malaysia. Jumlah pengambilan pertama seramai 43 orang pada sesi 1995/1996.http://www.kuin.edu.my/v3m/index.php?option=com_content&view=article&id=84&Itemid=180&lang=bm 

pemimpin bodoh rakyat bangang ?

Letak jawatan..Ketua jurulatih olahraga negara..gua tabek sama hang..Mungkin hang fikir ada orang yang lebih berwibawa utk melatih olahragawan kita sebab tu letak jawatan.

Harun letak jawatan


HARUN Rasheed (kanan) bersama sekumpulan atlet negara ketika bersiap sedia untuk menyertai kejohanan.


KUALA LUMPUR - Ketua jurulatih olahraga negara, Harun Rasheed meletak jawatan dengan alasan pencapaian kurang memuaskan anak buahnya pada Sukan SEA XXVI November lalu.
Harun, yang mengesahkan perletakkan jawatannya dibuat November lalu iaitu selepas berakhir Sukan SEA XXVI berkata, dia telah memaklumkan perkara itu kepada Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM).
“Ya.. Saya telah meletak jawatan sebagai jurulatih olahraga negara.
“Antara sebab utama saya meletak jawatan adalah pencapaian kurang memberansangkan atlet olahraga negara pada Sukan SEA yang lalu.....http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0126&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm  

Tapi tindakan beliau ni rasanya tak akan jadi satu ikutan le kat Malaysia ni...dah berapa banyak yg rakyat desak supaya letak jawatan dari jawatan PM sampai le wakil rakyat biasa..hampeh pun tak berlaku..Yg terbaru

25 Januari, 2012

jgn tanya sumbangan negara utk anda..

Biar papa asal bergaya...negara aman kerana mereka...

pemimpin kaya kami merana.

60 per cent of Sarawak veterans live in poverty *latest!

Posted on January 25, 2012, Wednesday
KUCHING: Some 60 per cent of about 13,550 ex-servicemen in Sarawak are living under the poverty line, Sarawak Veterans Affairs Department director Lt-Col Monday Juhid said.
He added that they comprised those without a pension after leaving the service.
He said the department was intensifying its effort to register them but only managed to register 6,500 people.

 Ramai veteran tentera yang terpaksa tinggal dirumah panjang begini.

Apalah nasib sebahagian dari rakan-rakan seperjuangan dulu.. Negerinya kaya.KMnya juga amat kaya..Dulu para pemimpin sering berkata .,jgn ditanya sumbangan negara utkmu tetapi tanya apa pengorbanan kamu utk negara...jawabnya.dapat duit gaji je..masa mudanya dihabiskan utk keamanan dan kesejahteraan negara. Hutan kami yg TEBAS mencari pengganas komunis..tanah ? banyak pemimpin yang punya..kini ramai veteran tentera terdampar dalam kemiskinan
.Apa silap mereka ? Tak berusaha ? tidak berkeyakinan ? tiada kelulusan ?..pirrrrahhhh..semua alasan hangpa bagi menjijikkan telinga mendengar. Apakah veteran tentera hanya layak jadi drebar ? body guard ? Jaga ? Itu yg selalu kami dengar.. Mana 1 Malaysia.Rakyat didahulukan.?.
PRU 13 ni  TEBAS semua hutan pemimpin yg menyemakkan pemikiran dan kehidupan rakyat..Kita bina lanskap politik dan laluan baru bagi kehidupan kita...ABU.

giliran tok menteri bila pula.

Hukuman penjara mandatori kerana mengedar dadah..penjara setahun.2 tahun .sebulan malah ada sehari untuk berbagai kes. Terima rasuah RM 5 pun ada yang kena penjara sampai 3 bulan..Curi seluar pun ada yang kena sampai 6 bulan.
Dunia..dunia..

Dulu DSAI kena bertahun-tahun juga...Ada kes sorang budak pompuan yg kena rogol oleh pembesar..yg perogolnya bebas yg kena rogol kena tahanan pula.
  Aku heran juga..dah berpuluh tahun ni tak pernah dengar menteri ke..exco ke yang kena hukum penjara. Wah hebat semuanya..BERSIH semuanya..gua caya lu menteri-menteri negaraku.  Lu orang semua memang amanah le..hehehe..hinggakan masuk jamban pun kami kena bayar.
 Ni cadangan yang terbaru;
KUALA LUMPUR 25 Jan. - Kerajaan sedia mempertimbangkan cadangan menggenakan hukuman penjara mandatori ke atas pemandu yang menyebabkan kemalangan maut di jalan raya, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.
 Siap le kita semua..sapa yg cuai memandu..silap-silap haribulan penjara...Tapi tok-tok menteri yg cuai memandu negara samada sengaja atau tidak macam mana oii..hingga lesap berbilion RM duit negara..Cuai yang ni sapa pula kena tanggung...Rakyat semua kena tanggung woii.
 Tapi keadaan gini bukan tak boleh ubah..insysAllah boleh..mudah je..bukan perlu tukar kerajaan pun cuma TEBAS saja pemimpin kerajaan kita dari umnoo be end sekarang ni masa pru 13 nanti..

bila tiba pru ..Wanita jadian vs YB jadian


QS.23.12-15
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.
Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).
Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Suci lah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.
Kemudian, sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati.



Tetapi ada juga manusia yg masih belum puashati akan kejadiannya..maka tukar le rupa dan bentuk..macam jin dan syaitan juga kot.. hai ada ramai manusia lelaki yg sanggup tranform  wanita jadian..macam cerita tranformer kot.


Tapi dalam dok sibuk bab manusia Wanita Jadian ni..ada lagi yg syok juga untuk dinilai..Masa semakin hampir dengan pilihan raya..Dulu-dulu pun macam tu juga..La ni dekat PRU 13 makin rancak le..Masing-masing sedang cuba Tranform menjadi manusia yang prihatin..berbudi luhur.dermawan dan macam-macam lagi laa..ni yg aku kata nak jadi YB Jadian..
Bagi puak sebelah sinumnoo,macam biasa la..sibuk dengan berbagai program..bermacam sumbangan. Ada sumbangan kerajaan dikatakan sumbangan partinya..entah le..mungkin ada yg guna duit bukan milik parti atau milik sendiri utk tunjuk dermawannya.



23 Januari, 2012

Cabar memanjang..Umno(Baru) vs DAP

 Pemuda BN cabar DAP buktikan ramai ahli Melayu

23/01/2012 6:15pm

IPOH 23 Jan. - Pemuda Barisan Nasional (BN) mencabar kredibiliti pemimpin DAP agar mengemukakan lebih ramai ahli daripada kaum Melayu bagi membuktikan parti itu sebagai sebuah parti berbilang kaum.
Ketua Pemuda BN, Khairy Jamaluddin berkata, kemampuan DAP yang hanya mengemukakan tiga orang ahli Melayu tidak boleh membuktikan kewajaran parti itu menggunakan istilah 'DAP parti berbilang kaum'.
"Pemuda BN cabar DAP umumkan berapa ramai ahlinya yang datang daripada masyarakat Melayu...jangan hanya tunjuk tiga orang itu sahaja tapi (tunjukan) keanggotaan keseluruhan jika benar mereka ini adalah parti berbilang kaum," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Buntong di sini hari ini.
Beliau mencabar kepimpinan DAP di semua peringkat untuk membuktikan keahliannya daripada orang Melayu.
"...tetapi jangan cakap DAP parti berbilang kaum jika mereka tak dapat terima keanggotaan (yang lebih banyak) daripada masyarakat Melayu," katanya. - BERNAMA

22 Januari, 2012

Macam pokok Galak Tua...



Isteri makin berumur makin ‘hot’
Habislah. Itu saya boleh kata kepada kawan-kawan yang mahu guna isu ‘kedinginan’ isteri untuk berkahwin lagi. Hari ini, alasan itu sudah tidak relevan lagi. Ini berikutan laporan American Journal of Medicine baru-baru ini yang menyatakan, kepuasan seksual bagi wanita sebenarnya semakin meningkat seiring pertambahan usia.
Malah, jangan tidak percaya bahawa mereka mendapat lebih kuasa pecutan VROOOOMMM setelah melepasi usia 40 tahun. Dan satu lagi kejutan, separuh daripada mereka yang berusia antara 40 hingga 100 tahun, masih aktif melakukan seks. Kajian itu juga mendapati, prestasi lelaki sebaliknya semakin menurun dengan peningkatan usia.

Jika kepada kawan-kawan, saya sudah katakan ‘habislah’, kepada kaum wanita, saya mahu ucap selamat untuk mereka kepada satu motivasi baru, yang sekali gus adalah penangkis bagi suami-suami yang mahu menggunakan alasan itu.

Barang kali selama ini wanita sendiri sudah terlalu dimomokkan dengan propaganda hal kedinginan mereka di ranjang apabila usia meningkat kepada 40-an, sekali gus menyebabkan mereka hilang keyakinan diri, hilang motivasi sehingga mempercayai bahawa mereka sememangnya tiada kemampuan untuk terus berprestasi berbanding zaman berbulan madu dahulu.
Ingat semula waktu itu, ‘karan’ (arus elektrik, mengikut istilah orang kampung saya) sentiasa mengalir dalam tubuh sepanjang masa, setiap ketika, tidak kira di mana. Malah lebih hebat lagi kerana ‘karan’ yang sebenar hanya mengalir apabila suis lampu dihidupkan sedangkan ‘karan’ dalam tubuh pengantin baru akan lebih tinggi voltannya apabila lampu dipadam. Itulah bezanya.

Dan saya percaya, dengan terdedahnya hasil kajian menerusi jurnal ini, ramai wanita baru tersedar bahawa mereka selama ini seperti diperdaya lelaki. Sama ada benar diperdaya atau tidak, itu saya tak pasti.
Gambar hiasa jee.

Namun apa yang rasakan, wanita juga mungkin turut memperdaya diri mereka sendiri. Walaupun secara biologi, mereka masih berkemampuan seperti dalam laporan itu yang menyatakan seluruh responden dalam usia purata 67 tahun mengaku masih mampu terangsang, mempertahankan lubrikasi malah mencapai orgasma ketika bersama suami, namun yang barang kali menjadi masalah bagi mereka adalah berkaitan dengan fokus.

Sudahlah tidak ada keyakinan, mereka juga gagal memusatkan fikiran bukan hanya ketika di ranjang malahan juga dalam kehidupan harian. Setelah mempunyai anak, perhatian mereka kepada suami mulai menurun. Tidak lagi bersikap romantik malah ada yang menolak ketika diajak untuk beromantik. Alasan yang diberi, malu pada anak-anak!

Malah ada juga yang terus mengangkat faktor usia sebagai alasan bahawa tidak lagi sesuai untuk berkelakuan seperti anak-anak muda. Walhal alasan itu diberi hanya ketika usia baru menjangkau pertengahan atau lewat 30-an. Inilah yang sering membuat suami meradang. Tidak! Jangan sangka ini masalah saya tetapi inilah isu yang sering saya dengar menerusi rungutan kawan-kawan di meja teh tarik, di pejabat malah di masjid.

Kerana itu, menerusi tulisan ini, saya harap wanita bukan sahaja mendapat motivasi baru dari segi keyakinan psikologi bahawa secara biologi, mereka sebenarnya masih mampu untuk berprestasi tinggi. Dalam bahasa orang sekarang, masih ‘hot’!

Jadi, tidak perlulah untuk membohongi diri bahawa zaman romantik untuk mereka sudah berlalu apabila menjelang usia 40 tahun. Alangkah ruginya jika tempoh ‘hot’ itu disingkatkan hanya antara usia 25 hingga 35 tahun sahaja. Malah ada juga yang memberi alasan malu jika ‘terpaksa’ hamil.
Nah! Jika tidak mahu hamil, tentu sahaja ada caranya, bukan?

Tiba-tiba saya teringat pada Mek Wok Kundor di Terengganu yang bertemu jodoh dengan suami ke-23, Md Noor Che Musa pada 2009. Ketika itu, usia Mek Wok 107 manakala, Md Noor, 37. Dan saya masih ingat lagi antara kata-kata Mek Wok: “Kalau tidak mampu layan suami, takkan saya kahwin lagi ...”

Hehehehe..macam pokok Galak Tua..makin tua makin merah daunnye...jadi jangan le dok pi TEBAS bagi habis..yg penting hidup bahagia..aman sentosa dan diberkati Allah.

anak soleh..

Mandikan ibu, isteri setiap hari
Wartawan Sinar Harian
January 22, 2012
mandikan ibu& isteri
SEBERANG MARANG –Kehidupan seorang warga emas, Lijah Salleh, 91, dan menantunya, Romelo Ngah, 54, di Kampung Atas Bukit, Jalan Lama di sini, amat menyayat hati apabila mereka berdua hanya mampu duduk dan berbaring akibat uzur dan lumpuh.

Namun, kedua-dua wanita kurang bernasib baik ini amat beruntung kerana Nordin Ali, 54, anak Lijah dan suami kepada Romelo seorang yang bertanggungjawab dan sabar melayani karenah ibu dan isterinya itu.

Malah, Nordin bukan sahaja menguruskan keperluan isterinya yang lumpuh sejak lebih sebulan lalu malah turut perlu menjaga ibunya, Lijah, yang mengidap penyakit nyanyuk dan uzur sejak lebih kurang lima tahun lalu.

“Saya tidak sanggup meninggalkan ibu dan isteri tanpa perhatian dan penjagaan, walaupun keluar sekejap kerana bimbangkan mereka.

“Setakat ini belum ada jabatan atau agensi tampil memberi bantuan namun, bagi menambah pendapatan sesekali saya keluar juga bekerja untuk memperoleh pendapatan bagi menampung perbelanjaan keluarga ini,” katanya yang hanya bekerja kampung.

Nordin berkata demikian ketika menerima kunjungan pihak Pejabat Pembangunan Dewan Undangan Negeri (Dun) Rhu Rendang diketuai Pegawai Pembangunan Dun Rhu Rendang, Nik Dir Nik Wan Ku bersama pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daerah.

Atas kasih sayang yang begitu mendalam, Nordin juga memandikan ibunya dan isteri selepas menunaikan solat subuh setiap hari seterusnya menyediakan sarapan sebelum melakukan rutin hariannya demi tanggungjawab yang terpikul di bahunya sebagai anak serta suami.

21 Januari, 2012

Tahun naga, rezeki melimpah..hasil balak Kedah bertambah .




Selamat Menyambut Tahun Baru Cina kepada semua kaum Tionghua...
Alhamdulillah..dengan berkat kesungguhan..ketelusan dan berhemah..dan atas limpah kurnia Allah Yang Maha Pemurah   pendapatan negeri Kedah Darul Aman untuk tahun 2011 telah meningkat lebih lagi dari tahun lalu.
Dengar-dengar habaq pendapatan dari hasil balak bagi tahun 2011 mencapai RM 80 j
Sama-sama kita tunggu pengumuman dari pihak kerajaan negeri..insyaAllah..kalau berita ni benar...Apa pun Tahniah kepada pimpinan Kedah dan kepada kakitangan kerajaan serta seluruh rakyat Kedah yang sanggup bersabar.
Puas juga nak TEBAS bagi negeri Kedah dapat sebanyak tu...dok tunggu sampai lebih 50 tahun baru boleh dengaq pendapatan dari hasil balak mencecah lebih dari RM 50j.
Kalau rasa nak bagi semak semula aku tak tau la..hangpa bagi le undi kat umnooo yang dah makin be end..Kalau rasa nak lihat lebih cerah dan elok...hangpa TEBAS perabih le calon-calon dari umno be end tu masa PRU 13.

20 Januari, 2012

kes tebas keliling..


 Kes yg berlarutan selama 2 tahun..
9 Jan 2012 Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melepaskan dan membebaskan DSAI dari tuduhan meliwat tu..Kes gini pun sampai 2 tahun baru boleh bagi keputusan ?..tu pun belum selesai sepenuhnya...Rayu pula yg kata kena sondol tu..tu hak dia lantak le...tapi yang aku tak faham..pasai apa PEGUAM NEGARA yang kena buat rayuan ?
.
http://www.malaysiakini.com/news/187182

  .Bukan kah kes ni kes melibatkan individu dgn individu yang tak bersangkut pun dgn mana-mana pegawai atau agensi kerajaan ? ..ish..ish..ish..dia sudah jadi Peguam Kes Sondol menyondol ? Peguam bagi kes individu..lepas ni boleh le kita pakat minta khidmat AG kita ni..Kalau si Saiful tu boleh..org lain pun boleh lee...kan 1 Malaysia Boleh. atau dia mau TEBAS habis semua kes ke...tak mungkin..tak mungkin..atau ada apa-apa ke..?




air dlm bosi..api dlm kaco..untung Singapore

Sudah bercahaya habis ke kat negara kita ni...wah untungnya rakyat Malaysia..kalau kemana kampung pun sudah ada letrik...bab kata..air dalam besi, api dalam kaca..petik ditepi ditengah menyala..hahhaha
jual jangan tak jual..apa nak kisahnya kalau jual kat orang lain pun..janji ada untung.

 PUTRAJAYA: Malaysia is proposing to sell electricity to Singapore in an initiative that will be spearheaded by private companies. Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said that both countries were working on a framework on this matter. (The Star)

 

Sinar Harian 11 Jan 2011

MALAN , Kuala Pilah – Kerana kesempitan wang, seorang warga emas terpaksa tinggal dalam keadaan gelap gelita apabila rumahnya tidak mempunyai bekalan elektrik sejak 20 tahun lalu, selain kediaman yang usang dan daif kerana sudah dimakan anai-anai.

Rumah Maimunah Abu Samah, 63, di Kampung Malan Ulu jauh di kawasan pedalaman dalam ladang kelapa sawit.
Walaupun mempunyai bekalan air tetapi Maimunah terpaksa mandi dalam keadaan tidak selesa, berbumbung langit dan berlantaikan tanah, selain terpaksa menggali lubang sebagai tandas....
===============================================================================
Singapore..bukan jauh manapun,seberang tu je....janakuasa tak payah dibina..pencemaran pasti kurang.kerosakan pembekal yang tanggung...silap-silap kena penalti lagi...harga ?...hangpa fikir le sendiri..jual air pun Singapore yg untung...rakyat Johor juga yang kena bayar harga tinggi..
Lepas ni..mana tanah pula yang nak diTEBASnya untuk bina loji janakuasa tu..bukan boleh bina dalam laut pun...kalau boleh bina dah tentu Singapore bina sendiri..

Pesar tentera pula mau tebas..

Maruah: Pesara tentera

saman Kuan Yew, 6 PM Malaysia

20/01/2012 5:07pm

KUALA LUMPUR 20 Jan. - Seorang pesara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berpangkat Kapten hari ini memfailkan saman terhadap bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew dan enam pemimpin Malaysia berhubung dakwaan melakukan konspirasi, menipu dan menjatuhkan maruah 403 pegawai ATM yang telah bersara.
Tengku Zainal Abidin Tengku Yusoff, 58, yang mewakili 403 pesara ATM itu, memfailkan saman berkenaan di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.
Tengku Zainal dan 403 pegawai berpangkat Leftenan Muda hingga Jeneral, menamakan Kuan Yew, enam Perdana Menteri Malaysia bermula Tunku Abdul Rahman sehingga Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Setiausaha Negara sebagai defendan.
Turut dinamakan sebagai defendan ialah Menteri Pertahanan bermula era Tun Abdul Razak Hussein sehingga sekarang iaitu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Ketua Setiausaha Pertahanan, Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Republik Singapura.
Dalam pernyataan tuntutannya, kesemua plaintif mendakwa Perdana Menteri pertama sehingga keenam dan Ketua Setiausaha Negara telah menipu, melakukan konspirasi dan menyalahguna kuasa mereka untuk menjatuhkan maruah pegawai ATM dengan cara memotong kuantum gaji kor dan elaun pegawai berkenaan dari 1963 sehingga sekarang. - BERNAMA
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0120&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_30.htm

Banyak lagi yang tak diiktiraf oleh para tok menteri terhadap anggota tentera...bekas-bekas tentera tentu sedar. Banyak juga hak utk tentera umpama lepas batuk ditangga..Bagi ponco nak buat lindung dari hujan panas pun kalau tarik kekaki kena hujan kat kepala dan muka..kalau tarik ke kepala kena hujan kat kai..last2 tidur mencanggung..

.nasib..nasib...dulu ramai yang dlm infantri dok kerja TEBAS hutan..dari Perlis sampai ke Sabah..nak cari komunis..Bila berhenti atau tamat perkhidmatan...satu inci tanah pun susah mau minta...
 Elok le kalau kita pakat TEBAS para pemimpin dan parti yang dok memperbodohkan kita...
Aku kira ABU je..

19 Januari, 2012

hihiiihi..Be End

Jangan jadi pekak dan buta pula...ada telinga dengar,ada mata lihat

 
 Bukan aku yg kata...
 

Ada semak..TEBAS..agar cerah dan mudah dilalui.
  

18 Januari, 2012

dah pekak..nak buta pula tu..




Apa punya otak...belum apa-apa sudah HARAM...yg jelas diharamkan oleh Islam tak di HARAMkan pulak..Kata negara kita demokrasi..tak bolehkah rakyat nak buat perhimpunan ? Bagi saja kebenaran ok lee lepas tu...nak kata haram apa pula.Kalau berlaku keganasan pihak keselamatan bertindak le..tangkap je yang buat onar tu..kemudian dakwa mereka..apa susahnya.

Ni..bila ada rakyat yang tak puashati nak tunjuk rasa ketidakpuasan hati kat pemimpin negara disekat dengan berbagai alasan dan halangan..come on men...be a smart guy or leader..Sekarang bukan macam zaman dulu..mau bendung otak manusia dengan alasan bodoh.Manusia dulu pun cerdik..cuma suasana saja berbeza.

Dulu lain sekarang lain..Macam umno juga..dulu perjuangannya dilihat berbeza dari cara sekarang....alahai..begini tahap pemikiran Ketua Pemuda umnooo..patut kena TEBAS le umnoo ni..Kalau biar lama-lama..alamat makin tumpul le otak Melayumnoo...PRU 13 nanti undi je parti lain..

 Kalau TEBAS tu..kena le TEBAS sekali dengan Be End yang dah semakin senget.
kerana

2:18





 Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran). 
(Al-Baqarah :18) 

Hoii...orang bukan ugut..tapi nak bagitau kat pemimpin je..dah kami hantar Wakil ke Parlimen dan suruh depa bercakap..hangpa tak mau ambil kisah..dok kira cara hangpa je...mana tahan..
KAMI BUKAN LEMBU

Kereta Akhirat ?

Wow...mana mau TEBAS cari duit..
nak beli mcm ni..

Semak..Semak..lihat pun jadi lee.




1.  Bugatti Veyron Super Sports
Harga cuma $ 2.4 juta jee

Yg terpantas memecut 0-60 hanya dlm 2.5 saat
Kelajuan hingga 267 mph








Harga $1,850,000.00
Kuasa pecutan 0-60 dlm 3.4 saat.
Kelajuan hingga 217 mph.






3.  Koenigsegg Agera R
Harga cuma $1,600,000.00
Pecutan 0-60 mph dlm 2.8 saat
Kelajuan hingga 260 mph.boleh memcecah hingga 270 mph.







4.  McLaren F1 $970,000.00
  Pecutan 0-60 mph dlm masa 3.2 saat
 Kelajuan hingga 240 mph.





 



5.   . Ferrari Enzo $670,000.00
Pecutan 0-60 mph dlm masa 3.4 saat
Kelajuan maksima 217 mph. 








Harga cuma $667,321.00
Pecutan 0-60 dlm 3.5 saat
Kelajuan 215 mph+ 





 




Harga cuma $654,400.00
Pecutan  0-60 mph dlm 2.7 saat.
Kelajuan hingga 257 + jee.






8.  Ascari A10 
Harga boleh tahan juga $650,000.00
Pecutan 0-60 mph hanya dlm 2.8 saat.
Kelajuan maksima 215 mph jee.



 



Harga tak mahal mana pun $555,000.00
Pecutan 0-60 mph dlm 3.2 saat
Kelajuan maksima 248 mph +.

 



Harga sikit murah  cuma $545,568.00
Pecutan : ??
Kelajuan 245 mph boleh + lagi 




Urusniaga dalam matawang USD laa...kira sendiri berapa RM daa..
LEMBU LAGI MAHAL...????
Mau naik tikar terbang je aku nii..
Ada orang boleh naik kereta lembu setiap hari.
Ada lembu boleh tidur kat kondo
DUNIA...DUNIA

29:64
Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat). 

 ( Al-Ankabut : 64 )
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...