WISH

WISH

03 April, 2012

kepada para pejuang

PRU13: Muhasabah untuk semua


Gendang perang pilihan raya semakin hampir. Tarikhnya menjadi teka teki, sejak tahun lepas lagi apabila Umno sendiri menangguhkan Mesyuarat Agung Pemilihan Umno kerana bimbang perpecahan yang sukar diubat. Hampir setahun sudah berlalu, namun tarikhnya belum lagi muncul kerana Datuk Seri Najib Tun Razak belum mendapat ilham.

Di mana sahaja saya bertemu dengan ahli dan orang ramai, soalan yang ditanya bila tarikh pilihan raya? Ini ada soalan lazim yang dikemukakan oleh orang ramai. Persoalannya bukan tarikh pilihanraya, tetapi persediaan untuk menghadapi pilihanraya. Apakah jentera kita sudah bersiap dengan pasarana untuk bertempur, kerana ini adalah pilihanraya yang paling kritikal. Pihak Barisan Nasional tidak semudah itu untuk menyerah kalah kepada Pakatan Rakyat. Lebih lebih lagi mereka sudah melihat regim yang tumbang akan dibawa kepada pengadilan dan dibongkar skandal penyelewingan sepanjang mereka berkuasa.

Oleh itu kepada petugas PAS mesti menganggap bahawa ini adalah kerja jihad. Jihad adalah fardu yang berterusan dan tidak  pernah terhenti. Ia berterusan sehingga kiamat. Maka menjadi tanggungjawab kepada kita untuk  memepertahankan kemenangan dan menambahkan kemenangan.

Musuh kita akan berusaha secara berterusan untuk memisahkan manusia daripada pengabdian diri kepada Allah SWT. Yakinlah bahawa kerja Jihad  adalah satu perniagaan yang sangat menguntungkan. Allah sendiri  menggalakkan hambanya yang beriman supaya  berjihad dengan janji yang cukup mewah tanpa tolak banding.

Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai mereka yang beriman, mahukah kamu aku tunjukkan satu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab yang pedih, iaitu kamu beriman dengan Allah dan Rasulnya dan kamu berjihad  di jalan Allah dengan harta  benda dan jiwa raga kamu, itulah yang lebih baik kepada kamu jika kamu mengetahui”(al-Saf: 10-11)

Allah SWT telah menyatakan habuan dan keuntungan yang diperolehi kepada hambanya yang berjihad.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Allah membeli daripada mukmin (yang berupa) jiwa raga mereka , dan harta benda mereka  dengan (keuntungan) syurga untuk mereka, mereka berperang di jalan Allah; mereka membunuh dan juga mereka terbunuh) (al-Taubah, 111)

Tanpa jihad rakyat akan terdedah kepada kezaliman dan ketidak adilan  dan diperbodoh-bodohkan. Sebab itu PAS meletakkan bahawa kerja pilihanraya adalah merupakan usaha jihad. Kerana inilah pedekatan muwajahah silmiah (perjuangan secara aman)  yang sudah diambil sejak  daripada pilihanraya yang pertama 1955. Sehingga kini, inilah  pendekatan yang baik  di ambil walaupun penuh dengan  penipuan  dan berat sebelah. Kerana ini adalah merupakan satu cara untuk PAS menyampaikan risalah perjuangan Islam kepada masyarakat di negara ini, termasuk kepada orang bukan Islam.

Persoalannya apakah kita sudah bersedia menghadapai gerombolan Barisan Nasional yang telah menghalalkan cara dalam semua tidakan sehingga mencemar sisitem demokrasi di negara ini. Siri-siri gangguan yang dilakukan oleh penyokong BN  tidak pernah melunturkan semangat PAS. PAS terus bersabar sambil menunggu kejayaan.

Beberapa perkara yang boleh menjadi renungan dan muhasabah bersama ketika hampir pilihanraya umum ke 13.

1.Apakah kita telah  melakukan kerja semaksimum mungkin?. Bagaimana persiapan bilik gerakan, penculaan, kewangan, pengundi luar.  Jika perkara ini tidak diselesaikan, apakah  layak kita menempah kejayaan.

2. Amat malang kepada kita, jika  ia mampu memberi banyak tenaga dan usaha yang lebih besar tiba-tiba ia tidak menyumbangkan perkara ini untuk merintis perjuangan. Sedangkan Allah di dalam firmannya: “Dan persiapkanlah kekuatan untuk mereka sedaya upaya kamu” (Surah al-Anfal: 60)

3. Adakah kita malas dan lemah semangat untuk berjuang. Sedangkan pihak penentang kita bekerja siang malam bukan kerana redha Allah, sebaliknya hanya untuk kepentingan duniawi. Ingatlah amaran Allah kepada mereka yang dihinggap penyakit ini.

"Wahai orang-orang yang beriman, apakah yang menyebabkan kamu  apabila dikatakan kepada kamu, “keluarlah di jalan Allah”, kamu berasa berat. Apakah kamu lebih suka kehidupan dunia daripada akhirat. Hidup di dunia  ini tidak ada apa-apa kalau dibandingkan dengan akhirat kecuali sedikit sahaja. Sekiranya kamu tidak  keluar nescaya diazabkan kamu dengan azab yang pedih dan dilantikan kaum dengan kaum yang lain dan kamu tidak akan dapat memudaharatkan Allah sesauatu pun, sedangkan Alah amat berkuasa atas setiap sesuatu” ( Surah al Taubah 38-39)

4. Adakah sewaktu berada di waktu kritikal ini kita pula mahu berundur daripada medan perjuangan. Kita menghentikan wakaf diri, harta, jiwa dan tenaga kepada perjuangan. Kita sanggup biarkan sahabat kita bersusah payah, sedangkan kita bercuti daripada berjuang.

5. Betulkan niat kita untuk bersama dengan Pas. Perjuangan kita ialah kerana menuntut redha Allah.  Kita berjuang bukan ada agenda peribadi. Bukan untuk mengaut kekayaan jika kita menang Putrajaya. Bukan jawatan yang kita hendak rebut.

6. Kita tidak boleh berlengah-lengah. Sekarang sudah berada dipecutan terakhir. Kita mesti cergas bergerak dan berhemah tinggi. Kita mahu setiap  petugas kuat dan lincah supaya hati-hati kita segar dan pantas. Hati yang berperasaan cemburu, marah, bengis, kurang sopan semuanya tidak membantu ke arah kemenangan.

7. Adakah kita menjaga hubungan dengan Allah SWT? Kerana inilah kekuatan yang menjadi senjata yang pailing kukuh. Kita bimbang jika hubungan dengan Allah rosak maka Allah tidak akan membantu kita di saat kita susah. Perbanyakkan doa, baca quran, zikir dan solat hajat untuk kemenangan kepada kita dan keselamatan kepada perjuangan kita.

nasib baik tak kojol masa tu..

Kes wartawan saman Monorel selesai selepas 10 tahun

2 April 2012
KUALA LUMPUR - Kes saman wartawan kanan Bernama David Chelliah, yang menjadi tajuk utama akhbar sepuluh tahun lalu apabila roda monorel seberat 14 kilogram jatuh dan menyebabkan beliau cedera parah di kepala, akhirnya berjaya diselesaikan secara baik.

Penyelesaian itu dimuktamadkan menerusi proses mediasi di Mahkamah Tinggi di sini Jumaat lepas.

Sesi mediasi itu dipengerusikan Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad pada 12 Mac, dan kedua-dua plaintif serta defendan bersetuju dengan jumlah penyelesaian, yang dirahsiakan.

Defendan menerusi syarikat insuransnya diarah membuat pembayaran penuh dalam tempoh 45 hari dari tarikh penyelesaian kes itu direkodkan oleh mahkamah.

David, 50, kini penyunting kanan di agensi berita nasional itu, berkata beliau lega kerana kes itu akhirnya tiba ke penghujung.

"Akhirnya saya dapat melihat keadilan dalam kes ini, dan saya gembira ia telah berakhir.

"Saya gembira dan ingin menutup bab ini dalam hidup saya kerana ia bukanlah suatu pengalaman yang menyenangkan untuk diingati," katanya di sini hari ini.

David cedera parah dan tengkoraknya retak di lapan tempat apabila roda keselamatan monorel menimpa beliau ketika pengangkutan awam itu dalam sesi percubaan pada 16 Ogos 2002 di Jalan Sultan Ismail.

Beliau kemudian memfailkan saman kecuaian RM5 juta pada Mac 2003 dan enam tahun kemudian, Mahkamah Tinggi mendapati defendan iaitu Monorail Malaysia Technology Sdn Bhd dan KL Monorail Systems Sdn Bhd bertanggungjawab bagi kemalangan itu.

 David diwakili peguam Steven Thiru dan Brian Jit Singh di bawah bimbingan Datuk Dr Cyrus Dass dari Tetuan Shook Lin & Bok, manakala peguam T. Tharumarajah dari Tetuan Azim, Tunku Farik & Wong untuk defendan. – Bernama

02 April, 2012

pemimpin umno(baru) otak ubi kentang ? kalau..

'Undi Pas masuk syurga janji kosong'

Wartawan Sinar Harian
1 April 2012

Jamil Khir
kalau undi umnooo..opss silap..undi dacing..hangpa boleh masuk pwtc
  
YAN - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, masuk syurga hanya dijanjikan oleh ALLAH swt kepada manusia yang beriman dan bertakwa dan tidak pernah dijanjikan kepada manusia yang menyokong parti politik tertentu.

"Syurga ini bukan milik manusia tetapi milik ALLAH," kata beliau kepada pemberita selepas majlis Ceramah Politik Semasa di Kampung Selengkoh di sini malam tadi.

Oleh yang demikian, katanya, kenyataan kononnya sesiapa memberi sokongan dan mengundi Pas akan masuk syurga hanya satu janji kosong yang dilakukan semata-mata untuk meraih sokongan pengundi.

Dipetik Bernama, Jamil Khir berkata demikian bagi mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini bahawa Pas tetap dengan pendirian meneruskan kempen menegakkan syiar Islam dengan menekankan aspek syurga apabila seseorang itu menyokong parti tersebut ketika pilihan raya.

Jumaat lalu, Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, Pas tetap dengan pendiriannya meneruskan kempen menegakkan syiar Islam dengan menekankan soal syurga apabila seseorang itu melahirkan sokongan kepada parti itu semasa pilihan raya.

Ketika menjawab kenyataan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan, yang dikeluarkan sehari sebelum itu pada Wacana Sinar Harian,  Nik Abdul Aziz berkata, pemimpin Barisan Nasional (BN) perlu mempelajari agama terdahulu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

“Tiap-tiap orang yang bercakap soal Islam dia akan sebut soal syurga dan neraka, dia (Datuk Abd Rahman) kena ingat, bercakap ini ada soal pahala dan dosa, jangan cakap sembarangan,” kata Nik Abdul Aziz.

Abd Rahman mendakwa Pas melakukan rasuah politik paling tinggi dengan menjanjikan syurga kepada pengundi...

Pak Menteri ni tau mana pula bahawa janji itu hanya janji kosong,sedangkan dia sendiri yang kata "masuk syurga hanya dijanjikan oleh ALLAH swt kepada manusia yang beriman dan bertakwa.." dan juga "Syurga ini bukan milik manusia tetapi milik ALLAH,"? Jadi dalam hal Syurga dan Neraka hasil dari segala niat dan perbuatan manusia nak diletakkan dimana oleh pula Umno(Baru) dan Be End ?
Adakah Niat dan Perbuatan ini pula boleh dikecualikan dari Syurga & Neraka dalam hal yang berkaitan dengan pendirian politik ?
Bagaimana pula nak ditafsirkan IMAN dan TAQWA itu ? Apakah IMAN dan TAQWA ini juga boleh dikecualikan jika bercakap tentang POLITIK ?
Jika PAS dikatakan melakukan rasuah politik yang paling tinggi seperti yang diperakui sendiri oleh pemimpin melayumnoo,maka aku amat berbangga kerana Umno(baru) dan Be End hanya mampu melakukan rasuah ditahap yang paling rendah..low class..kerana mereka hanya mampu menawarkan rasuah berbentuk fizikal..duit..bangunan..kereta...lembu..kain ..beras..gula...buku...notebook..minyak masak dan berbagai lagi yang hanya boleh dilihat dan disentuh atau rasa. Rasuah ini juga membuktikan bahawa tahap pemikiran pemimpin Umno(baru) Be End masih jauh dibelakang PAS kerana tidak mampu melihat sesuatu yang tidak dapat dirasa atau dilihat sekarang ini. Bukti yang menunjukkan bahwa tahap pemikiran pemimpin umno be end ini jauh ketinggalan adalah apabila sering bercakap " Jika PAS memerintah,rakyat akan makan ubi kayu seperti zaman Jepun" dan banyak lagi contoh perkara-perkara keperitan hidup yang berlaku dizaman silam dibawakan keminda rakyat seolah-olah dewasa ini semua rakyat tidak pernah merasa ubi kayu...Oiii ubi kayu lebih mahal dari ubi kentang laa..Kalau nak tanam ubi kayu mudah je...tak payah dok TEBAS pun..lempar saja batang ubi kayu ditepi atau belakang rumah..insyaAllah akan tumbuh dan berubi juga.

01 April, 2012

50 % orang muda tak minat mengundi ?

PETALING JAYA: At least half of the number of young people eligible to register as voters are not interested in doing so, according to a poll conducted by opinion research firm Merdeka Center and the National Institute of Electoral Integrity (NIEI).

The study, carried out last year, found that many people aged between 21 and 30 were disinterested because they felt that it was not important or urgent, said Merdeka Centre director Ibrahim Suffian.
The poll was conducted on 2,400 people aged 21 and above randomly selected from across 240 polling districts in 60 parliamentary constituencies nationwide.
The respondents also showed a strong feeling that registering as voters, or even voting, did not make any difference, he said at the launch of the National Voter Registration Audit Report 2011, here.
Ibrahim said that though one million new voters had registered over the year, the number of young people who were not aware of their right to vote was still high.
The study showed that the number of unregistered citizens was high among Muslim Bumiputeras and non-Muslim Bumiputeras in Sabah and Sarawak, and among people aged 21 to 30 living in urban areas, he said.
On another matter, NIEI acting chairman K. Shan said a report on the findings and recommendations was presented to the Parliamentary Select Committee on Electoral Reform in January. Bernama
Lain Berita baca SINI

Bila dicari dalam Akhbar online yang berbahasa Melayu tak jumpa pula.Mungkin dah disiarkan sebelum ni..Apa pun..Betul ke kajian ni..Jika betul maka gulungan ni mungkin termasuk dalam gulungan Dunia Ini Ana Yang punya..jangan mareehh.

Puteri Umno : Beruk ? Betul ke kata TGNA ?

Ketua Puteri Umno mahu Nik Aziz minta maaf

Wartawan Sinar Harian
1 April 2012

Rosnah: Nik Aziz perlu minta maaf
KOTA BHARU - Pergerakan Puteri Umno meminta Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya meminta maaf di atas kenyataan menggores hati Puteri Umno Kelantan.

Bagaimanapun, tidak memaksa permohonan maaf itu dilakukan kerana yakin tindakan tersebut dibuat disebabkan pembangkang berasa terancam dengan gerak kerja dilakukan pergerakan berkenaan.

Ketuanya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, pihaknya melihat insiden berkenaan sebagai bukti keberkesanan program dijalankan suatu yang membimbangkan Pas.

“Sebagai pemimpin yang memegang gelaran ‘tok guru’, tindakan tersebut adalah keterlaluan apabila beliau sanggup melakukan sesuatu hingga menghina rakan seagama.

“Apabila perkataan itu keluar, kita melihat senario ini sebagai kebimba­ngan beliau dengan aktiviti yang dijalankan Puteri. Kalau tidak, kita tidak dapat gelaran ‘beruk’ itu,” katanya ketika menghadiri majlis ramah mesra bersama Pergerakan Puteri Umno Kelantan dan menyempurnakan gimik penyerahan komputer riba kepada Ketua Puteri bahagian di Pejabat Umno Negeri di sini,
Lagi Kat SINI

Betul ke TGNA kata kat depa Beruk ?.Mungkin juga perumpamaan bagi gulungan yang berperangai macam beruk..Menghina rakan seagama ?..Terasa ke ?.Pakat TEBAS minda sendiri dan nilaikan dengan beberapa gambar ni..






Jika perlakuan seperti gambar-gambar diatas..nak minta maaf pada siapa dan menghina siapa pula ?

CUN !!! jangan tunggu lama-lama...yg tua bisa saja.

Sandra ingin kahwin tapi tiada calon

JAKARTA: Tidak dinafikan pada usianya sekarang Sandra Dewi ingin segera memiliki pasangan hidup. Namun, hingga saat ini belum ada jejaka yang berjaya menambat hatinya.
“Saya ingin sekali berkahwin tetapi belum ada calonnya.

“Mungkin kerana saya agak memilih dan susah untuk menyukai seseorang,” katanya. Sandra, 29, yang ditemui di Studio Indosiar semalam menafikan jadualnya yang padat menyebabkan dia sukar bertemu dengan jejaka sesuai kerana tidak punya masa untuk bergaul.
“Sejak dulu lagi saya memang komited dengan pekerjaan, justeru tiada masa untuk berhibur bersama teman. Sandra berkata, keluarga tidak pernah mendesaknya untuk segera berkahwin kerana kebanyakan anggota keluarganya lambat berumah tangga.

Sebelum ini Sandra mengakui pernah menetapkan umur tertentu untuk menikah, tetapi jodohnya belum sampai.

“Dulu saya pernah menetapkan usia tertentu untuk menikah tetapi belum ada rezeki dari Tuhan,” katanya. - KL

PhD tipu pula..projek tipu tak ada kee ?

Pengerusi Dong Zong, Dr Yap Didakwa Miliki PhD Palsu
Yap Sin Tian
PETALING JAYA: Pengerusi Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah China (Dong Zong), Dr Yap Sin Tian didakwa membeli ijazah kedoktoran (PhD) palsu di Internet.
Penulis blog ‘Stop The Lies’ mendakwa dia mempunyai cukup bukti bahawa Yap membeli ijazah tersebut dan beliau telah memperdaya ramai pihak terutamanya dalam isu melibatkan pendidikan Cina di negara ini.
"Dalam tempoh beberapa tahun beliau (Yap) telah memperdaya orang ramai termasuk beberapa ahli kumpulan pendidikan Cina berhubung kelayakannya yang palsu.
"Beliau dengan bangga telah mempamerkan resumenya di laman web, Oriental Strategy Research Centre yang di mana beliau juga merupakan pengarah di sana,” kata penulis blog tersebut dalam entri terbarunya, pada Sabtu.
Mengulas lanjut, penulis tersebut berkata Yap didakwa mendapat Ijazah Kedoktoran dalam bidang Pengurusan Perniagaan daripada Universiti Southern Cross, Australia pada 1999.
Baca lanjut kat SINI

Mai kok tu pulak...ijazah tipu...Manusia ni bermacam ragam.Mana yang betulnya ?  Kita tunggu je jawapan atau siasatan oleh pihak berkenaan. Dulu Boon Siew tak pandai menulis pun, dapat jadi konglomengrat motorsikal terbesar di negara kita. Kalau tak silap aku,dulu pernah dengar ada juga pak menteri yang dapat kelulusan dari Universiti tapi tak pernah hadir ngaji kat situ pun... Pakat-pakat TEBAS minda sendiri le.

29 Mac, 2012

kemelut Syria : negara makin gawat rakyat makin parah

Mengikut berita dari berbagai sumber menyatakan bahawa suasana di negara Timur Tengah ini semakin parah. Semalam pihak tentera Syria telah melancarkan serangan bertalu-talu keatas kedudukan pihak tentera pembangkang atau penentang, sementara itu Bos PBB Ban Ki-moon telah mendesak Presiden Bashar Assad untuk melaksanakan segera 6 perkara Plan damai yang disyorkan oleh PBB.
serpihan bom dibandar Homs
Beberapa negara besar juga turut mendesak supaya Bashar Assad mengambil langkah menghentikan pertelingkahan bersenjata yang kini telah menyebabkan ribuan rakyat Syria terbunuh.

Walaubagaimanapun mengikut sumber berita lain pula menyatakan bahawa Bashar masih engkar kepada plan Damai yang disyorkan dan menolak sebarang usaha yang dilakukan oleh pihak Liga Arab mengikut kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar Syria. Sementara itu juga, Bashar Assad terus berusaha mendapatkan sokongan dari kalangan rakyat dengan membuat lawatan kebeberapa kawasan penyokong beliau.
Bashar sedang bertemu dengan tenteranya
Bashar terus menyalahkan pihak penentang yang dituduhnya mendapat bantuan militan asing untuk menentang beliau dan mendakwa pihak penentang telah membunuh seramai 3,000 orang tentera Syria.

 Sementara itu, pertempuran terus merebak hingga ke Lubnan dimana pihak tentera Syria terus mengejar para penentang yang didakwa mereka telah memasuki Lubnan sebagai pelarian. Penduduk tempatan disempadan Syria-Lubnan mendakwa pihak tentera Syria telah menduduki antara 200-500 meter didalam wilayah Lubnan.

 Bilakah kemelut ini akan berakhir ? Negara menjadi semakin gawat dan rakyat menjadi semakin parah. Kenapa ia harus terjadi ? Semuanya kerana mungkin ada pemimpin yang merasakan bahawa negara yang diperintahnya itu miliknya...Hanya aku seorang saja yang mampu memerintahnya..hanya aku seorang saja yang pandai.Fahaman aku saja yang mesti diikuti dan dipatuhi oleh rakyat. Atau mungkin kerana sebab lain ? Bagi sesetengah orang akan berkata inilah yang dipanggilkan orang GILA KUASA. Jadi TEBAS lah minda sendiri,dengar dari banyak pihak,lihat dari banyak sudut dan ambillah keputusan yang terbaik.

politik orang...politik kita.

Itali Sita AS$1.5 Bilion Aset Keluarga Muammar Gaddafi 
 
ROM: Jabatan kewangan polis Itali mengumumkan penyitaan aset bernilai lebih daripada 1.1 bilion euro (AS$1.5 bilion milik keluarga bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi, pada Khamis.
Aset itu disita susulan permohonan yang dilakukan Mahkamah Jenayah Antarabangsa di The Hague, yang mana ketika ini sedang menunggu proses ekstradisi anak Gaddafi, Seif al-Islam daripada kerajaan Libya.
Antara aset yang disita termasuk saham kumpulan perbankan terbesar Itali, UniCredit; syarikat minyak, ENI; pengeluar kereta, Fiat; kelab bola sepak, Juventus; bangunan di Rom; 60.7 hektar tanah di Pulau Pantelleria dan dua kereta. - AFP 
  
Polis sokong penunjuk perasaan

MEDAN: Beratus-ratus anggota polis yang mengawal Pejabat Gabenor Sumatera Utara di Jalan Imam Bonjol, turut bersorak dan bertepuk tangan ketika berdepan dengan penunjuk perasaan yang membantah kenaikan harga minyak, semalam.
Ia menjadikan suasana yang sepatutnya tegang, gamat.

Kejadian itu berlaku ketika mereka cuba menenangkan kira-kira 50 penunjuk perasaan yang menamakan diri mereka Perpaduan Mahasiswa dan Penduduk Sumatera Utara Menolak Kenaikan Harga Minyak.
Anggota polis turut menyanyi lagu Indonesia Raya bersama penunjuk perasaan sambil bertepuk tangan.

“Pemerintah tidak peduli dengan nasib rakyat biasa, betul tak kawan-kawan?” teriak seorang penunjuk perasaan.

“Betul!” jawab penunjuk perasaan lain serta 200 anggota polis terbabit. - Agensi

Bekas MD IMF didakwa terlibat sindiket pelacuran
Dominique Strauss-Kahn
PARIS - Bekas Pengarah Urusan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn berhadapan dengan tuduhan terlibat dalam rangkaian pelacuran sebahagian daripada skandal yang dikenali sebagai "Carlton Affair" di Perancis.
Strauss-Kahn, yang meletakkan jawatan sebagai Pengarah Urusan IMF pertengahan tahun lalu ekoran dakwaan serangan seksual ke atas seorang pekerja hotel di New York, Amerika Syarikat, kini diletakkan di bawah siasatan secara formal di Lille.
Tuduhan serangan seksual yang  dikenakan tahun lalu kemudian digugurkan. Pekerja hotel itu kini memfailkan kes sivil ke atas Strauss-Kahn.
Laporan media dipetik BBC menyebut beliau ada mengakui pernah menghadiri majlis keramaian, yang menurut pihak berkuasa pelacur-pelacur dibekalkan oleh sindiket dan kumpulan tertentu.
Bagaimanapun Strauss-Kahn menafikan tahu-menahu yang wanita-wanita berkenaan sebagai pelacur.
Jika tuduhan terbaru ini disabitkan, Strauss-Kahn boleh dipenjara sehingga 20 tahun.
Beliau dibebaskan dengan diikat jamin AS$135,000.
Pihak pendakwa raya berkata Strauss-Kahn tidak boleh berhubung dengan defendan, plaintif, saksi atau media berhubung kes ini.
Seramai lapan orang telah pun ditahan berhubung skandal "Carlton Affair".
Pihak berkuasa sedang menyiasat sama ada Strauss-Kahn terlibat dalam rangkaian pelacuran dan penyalahgunaan dana korporat. sINAR

Khalid: Cadangan pembangkang mansuhkan PTPTN tidak relevan

28 Mac 2012
KUALA LUMPUR - Cadangan pakatan pembangkang hendak menghapuskan pembiayaan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika ia berkuasa adalah tidak relevan buat masa ini, kata Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Beliau berkata penghapusan pembiayaan PTPTN hanya akan mengurangkan semangat daya saing di kalangan pelajar di samping membebankan kerajaan kerana terpaksa mendirikan lebih banyak institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk memberi pendidikan secara percuma kepada masyarakat.
Malah, kata beliau, tindakan itu juga akan mengurangkan permintaan terhadap institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dalam negara, seterusnya menyebabkan ia terus ditutup.
"Kalau kita hapuskan (PTPTN) maknanya universiti awam dalam negara mesti beri secara percuma, takkan kerajaan nak bayar IPTS, siapa nak bayar IPTS?

Maknanya IPTS akan tutup dan semua orang akan minta belajar dalam IPTA," katanya kepada pemberita  selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Kebangsaan IPTS Bumiputera Malaysia (PKIBM) di sini, hari ini. Lagi IKUT SINI
 
Saja siarkan berita-berita gini..agar dapat TEBAS minda masing-masing..buat perbandingan mana yang baik dan mana yang kurang baik. Kecerdikan dan kepandaian manusia semuanya dianugerahkan oleh Allah,tak kira bangsa...bagi yang bijak menggunakannya pasti dapat menilai sesuatu yang dilihat atau didengarnya.

Ragam bermacam ragam..




Mangkuk tandas meletup

KUALA LUMPUR - Seorang pemuda cedera di beberapa bahagian badan selepas mangkuk tandas di stesen transit aliran ringan (LRT) Sri Rampai di Wangsa Maju di sini meletup semalam.
Dalam kejadian pada pukul 1.20 petang, Muhd. Sakereen Basri, 22, seorang penganggur, baru duduk atas mangkuk tandas itu.
Akibat letupan yang menyebabkan sebahagian kecil mangkuk tandas itu pecah, mangsa mengalami calar di kedua-dua belah paha dan luka di belakang badan akibat terkena serpihan mangkuk tandas yang pecah. Mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur.Lagi IKUT SINI

Pelancong sewa kereta kebal

CHRISTCHURCH, New Zealand - Sebuah syarikat di sini, menawarkan kemudahan untuk pelancong asing menyewa kereta kebal dan memusnahkan kereta.

Antara kereta kebal yang ditawarkan untuk disewa itu ialah Centurion buatan Britain yang seberat 52 tan dan menggunakan enjin Rolls-Royce V-12.
Kereta kebal itu digunakan di Vietnam pada awal tahun 1970-an.
"Saya berpendapat, ia akan melegakan tekanan dengan menggunakan kereta kebal untuk memusnahkan sesuatu," kata pemilik kereta kebal berkenaan, Jonathan Lahy-Neary.


Terdapat juga kereta kebal semasa Kesatuan Soviet, T-55 yang turut ditawarkan kepada para pelancong.
Lagi mau baca SINI 

Tukang urut dakwa tidak dibayar gaji cuba terjun jejantas

BALIK PULAU 28 Mac - Sudahlah dipaksa bekerja 364 hari setahun, kecuali diberi kelepasan pada Tahun Baru Cina, seorang wanita warga China yang bekerja di sebuah pusat refleksologi tertekan apabila tidak dibayar gaji kira-kira RM10,000 oleh majikannya.
Berikutan tekanan itu, Wang Li Mei, 38, bertindak nekad untuk terjun dari sebuah jejantas di Jalan Aziz Ibrahim di sini hari ini.
Bagaimanapun, dalam kejadian kira-kira pukul 3 petang semalam, wanita tersebut berjaya diselamatkan oleh orang ramai yang melalui kawasan berkenaan.
Ketika ditemui di Pejabat Daerah Barat Daya di sini, Li Mei yang berasal dari Shandong, China mendakwa, dia bersama tiga rakan senegaranya berusia antara 23 hingga 38 tahun datang ke negara ini untuk bekerja di pusat refleksologi itu yang terletak di Queensbay, Bayan Baru.

Tahan sakit perkosa janda

Oleh D J Dolasoh
am@hmetro.com.my

KUALA KANGSAR: Walaupun kakinya berdarah akibat luka terkena objek tajam ketika memanjat bumbung bagi memecah masuk rumah seorang janda di di Taman Wai Thong, di sini, ia tidak menghalang seorang lelaki merogol wanita berkenaan, kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, suspek yang cedera memecah masuk rumah mangsa melalui siling dan mengejutkan wanita berkenaan yang tidur di dalam bilik sebelum merogolnya.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Superintendan Abdul Gaffar Mohamad berkata, mangsa tersedar selepas terdengar suara lelaki mengarahkan dia membuka selimut sambil mengacukan pisau.

“Wanita itu yang tidak berapa sedar kerana terbangun dari tidur enggan mengikut arahan lelaki bertopeng itu, tetapi kerana terlalu takut dengan ugutan, dia akur membuka selimut dan menanggalkan pakaiannya.


“Mangsa juga terdengar lelaki terbabit seperti kesakitan kerana terdapat luka pada tubuhnya, tetapi merogol mangsa tanpa menghiraukan kesakitan dan rayuan mangsa,” katanya di sini, semalam.

Ragam manusia yang pelik...mungkin juga GILA..Ikut yang baik..Cegah yang tidak baik.

28 Mac, 2012

haiyatunya..ini olang lagi teluk dali lia punya sifu loo

Hutang negara RM456.1b, melonjak 100%

Anis Nazri, 28 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 28 Mac: Ketika kerajaan menanggung beban hutang sebanyak RM456.1 bilion, kerajaan juga begitu bermurah hati melupuskan hutang Tan Sri Tajudin Ramli berjumlah RM589 juta.

Dengan beban hutang yang meningkat hampir 100 peratus itu juga, kerajaan tidak teragak-agak menambah beban dengan lebihan perbelanjaan sebanyak RM3.4 bilion ketika membatalkan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Begitu juga apabila kerajaan bertindak melepaskan Maju Holdings Sdn Bhd dengan keuntungan RM976.2 juta setelah menjual konsesi Lebuhraya Kuala Lumpur-Putrajaya kepada EP Manufacturing Berhad yang dilaporkan bernilai RM1.7 juta, sementara geran sebanyak RM976.2 juta tidak dituntut kembali Kementerian Kewangan.

Berdasarkan situasi-situasi tersebut, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr. Dzulkefly Ahmad (gambar) mempersoalkan apakah rakyat melihat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak masih layak dan mampu mengurus kewangan dan khazanah negara.

"Bagaimana Najib cuba meyakinkan rakyat yang membayar cukai tentang kebijaksanaannya menguruskan ekonomi negara, sedangkan beliau lebih dilihat mengutamakan kroni dan hanya membebankan rakyat?" soal beliau ketika sidang media, di lobi parlimen, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas jawapan bagi soalan lisan beliau yang diberikan Kementerian Kewangan berhubung jumlah hutang Kerajaan Persekutuan.

Dzulkefly menambah, hutang kerajaan telah melonjak dari RM146 bilion pada 2002, RM242 bilion (2006), dan RM456.1 bilion pada penghujung 2011, yang dilihat melonjak hampir 100 peratus.

"Paling merunsingkan pelbagai pihak adalah perbelanjaan di luar peruntukan belanjawan atau off-balance sheet spending. Seandainya hutang ini gagal dibayar badan-badan berkanun dan syarikat berkaitan kerajaan yang dijamin kerajaan pusat, maka semua ini akan menjadi hutang kerajaan pusat," tegas beliau lagi.

Ini kerana, katanya sejak tahun-tahun kebelakangan, kerajaan pusat menerbitkan pelbagai Bil Perbendaharaan, Terbitan Pelaburan (bon simpanan) dan Sekuriti Kerajaan.

Tambah Dzulkefly, pinjaman itulah yang dimaksudkan dengan pinjaman yang tidak termasuk dalam hutang  hutang kerajaan RM456.1 bilion.

Terdahulu, Kementerian Kewangan mengatakan hutang kerajaan sebanyak RM456.1 bilion atau 53.5 peratus nisbah KDNK, dengan hutang dalam negeri berjumlah RM438 bilion, manakala baki RM18.1 juta merupakan hutang luar negeri.

Itu olang jual keputusan nombor ekor tepi jalan ala cakap " haiya..ini olang lagi teluk dali lia punya sifu loo" Haiyatunya punya nombor satu..talak ong maa.,kasi semua tulun dali itu kelusi maa..aku main lua digit sama itu 4 digit saja maa..lia ala main semua lombor loo..ini macam punya hutang boleh mampuih semua olang maa. Ini PRU lagi mau latang maa..kali 13 ooo...ini nombor...haiya manyak cilakak ooo..Selalu sebelum ini lia ala ong...ini kali kasi lia 
Be End teluih.

SPR : waduh..aku pun boleh jadi pengundi pos juga

Proses bicara pengundi pos di Ketereh tercemar?

Harakahdaily, 28 Mac 2012
KETEREH, 28 Mac: Perbicaraan bantahan pengundi pos di Pejabat Majlis Daerah Ketereh Perbandaran Islam semalam mencetus tidak puas hati pembantah apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan borang A yang difotostep (salinan).
Pada perbicaraan hari pertama (kelmarin) pembantah mengesan tandatangan pemohon pengundi pos tidak sama dengan borang yang ada pada SPR.
Keadaan itu menyebabkan pengadil yang terdiri daripada Pengarah SPR Kelantan, Mohamad Mahmood dan dua lagi pegawai kanan SPR menerima bantahan dibuat.

“Bagaimanapun disebabkan tandatangan borang A yang ada pada pemohon tidak sama dengan borang dimiliki SPR menyebabkan taktik baru pula dikesan dengan menampilkan borang A yang difotostep semalam.
“Saya hairan bagaimana pengadil boleh menerima pakai borang yang hanya difotostep. Kemungkinannya taktik itu dibuat bagi mengelak pembantah dapat mengesan tandatangan yang berbeza.
 “Malah semalam juga perbicaraan empat isteri anggota tentera yang tidak membawa borang asal ditunda seketika, tetapi tidak lama kemudian tiba-tiba SPR memberitahu bantahan ditolak,” kata Penyelia Dun Kok Lanas, Nik Mahadi Nik Mahmood (gambar).

Menurutnya ditemui juga ada anggota tentera yang dikesan sudah bersara turut disenarai sebagai pengundi pos di Dun Kok Lanas.

Kata beliau 10 bekas tentera tersebut selepas disemak di kem tempat bertugas didapati sudah menamatkan perkhidmatan, namun muncul pula sebagai pengundi pos baru.
Pada perbicaraan semalam juga 10 isteri anggota tentera hanya memiliki borang A yang difotostep. Ekoran itu menyebabkan perbicaraan kes berkenaan ditunda.
Turut ditemui pembantah ada isteri anggota tentera yang bertugas di negeri lain termasuk Johor, Melaka dan Negeri Sembilan juga disenarai sebagai pengundi pos di Kem Desa Pahlawan.

Ada juga kes ditemui anggota tentera yang mengaku berpindah ke negeri lain disenarai sebagai pengundi pos baru.
Malah lebih meragukan apabila ditemui seorang pengundi bernama Rosli Abdul Rashid didapati mempunyai tempat mengundi di dua lokasi berlainan iaitu di Kem Desa Pahlawan dan Pangkal Kalong.
Nik Mahadi berkata, pada perbicaraan tiga hari itu ditemui 17 bekas anggota tentera yang sudah bersara disenarai sebagai pengundi pos baru.
 “Saya amat berharap SPR menyelidik terlebih dahulu permohonan pengundi pos kerana sudah terbukti ada tentera yang sudah bersara disenarai semula sebagai pengundi pos.
 “Begitu juga pengundi pos di kalangan isteri anggota tentera hendaklah dibuat secara telus kerana banyak kes mereka tidak pernah memohon mengundi pos.
 “Persoalannya siapa yang memohon bagi pihaknya kalau bukan sindiket yang ada kaitan dengan parti pemerintah,” katanya.

Bas TUDM

Isteri anggota tentera yang hadir pada perbicaraan hari ini dilihat datang dengan bas milik Tentera Udara Malaysia yang berpangkalan di Gong Kedak, Jertih.
 Malah ramai suami (anggota tentera) mengasuh anak kecil ketika isteri memasuki bilik perbicaraan.
 Difahamkan ada pihak yang membiayai kedatangan mereka biar pun tidak kelihatan wakil Umno berada di perkarangan Pejabat Majlis Daerah Ketereh Perbandaran Islam.
 Perbicaraan senarai pengundi pos bagi suku keempat itu membabitkan seramai 129 pemilih termasuk tiga pengundi awam.

mampuih kita !!! depa ajak kita turut pening juga.

Jangan Politikkan GST - Idris Jala 
 
KUALA LUMPUR: Pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tidak wajar dipolitikkan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, pada Selasa.
Idris Jala yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan pelaksanaan (Pemandu), berkata GST akan menjadikan Malaysia lebih kompetitif.
Pelaksanaan GST akan mewujudkan ruang untuk negara menurunkan cukai korporat dan individu, katanya kepada pemberita selepas memberi syarahan pada Ulang Tahun ke-53 Institut Akauntan Berkanun Bertauliah di sini.
Beliau bagaimanapun berkata GST tidak akan dilaksanakan tahun ini memandangkan ia mengambil masa sekurang-kurangnya setahun dari tarikh pengumuman pelaksanaan sebenar.
GST sebelum ini dijadual dilaksana oleh kerajaan pada tahun lepas bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan, namun ditangguhkan.
Beliau berkata pelaksanaan GST atau turut dikenali sebagai cukai bernilai tambah (VAT), merupakan alat berkesan dalam mengurangkan atau menangani defisit negara.

Defisit fiskal Malaysia pada 2011 susut kepada 5.0 peratus berbanding 5.6 peratus pada 2010. Ia menyasarkan sasaran defisit sebanyak 4.7 peratus tahun ini.

GST dilaksanakan di 143 negara termasuk Kanada, Australia, Singapura, Hong Kong dan New Zealand.
"Ini membuktikan perakuan global mengenai perlunya cukai berasas luas dan jika mereka boleh, kita juga boleh lakukan," katanya.Idris juga berkata hanya 1.7 juta penduduk membayar cukai, dan memikul beban 28 juta penduduk.
"Apabila ada cukai penggunaan iaitu GST, kita melebarkan beban secara menyeluruh dan ia memberi peluang kepada kita untuk mengurangkan cukai korporat, syarikat kita akan menjadi lebih kompetitif, membantu mengurangkan cukai pendapatan individu, dan kesemuanya akan menyumbang kepada peningkatan perolehan negara.
"Oleh itu orang ramai perlu diyakini supaya menerima GTS memandangkan ia penting, selain menangani kebimbangan terhadap impak GST ke atas inflasi dan makanan asasi. "Banyak negara yang melaksanakan GST tidak mengenakan cukai itu ke atas makanan asasi seperti beras," katanya.
Dalam perkembangan lain, Idris berkata pendapatan perkapita semasa kini sebanyak US$9,400. Kerajaan yakin dapat menaikkan pendapatan perkapita kepada US$15,000 menjelang 2020. -BERNAMA

Hah..!!!! GST boleh turunkan cukai Korporat dan Individu ? Korporat ramai faham oii...tapi individu tu macamana ? Individu yg dok kerja menoreh..kuli..penjaja tepi jalan ke yg akan turun kadar cukainya ? Bebudak yg dok guna telefon macamana pula ? 
Lagi, mau semua rakyat kena bayar cukai ke ? Kalau macam ni punya akai,nak ikut apa semua negara lain buat,lebih baik hangpa tak payah mengaji tinggi-tinggi la. Rakyat majoriti bagi hangpa kuasa untuk memerintah supaya dapat memberi kesenangan atau kelapangan kepada rakyat,bukan dok kira nak pekena rakyat dengan cara bodoh ni. Pakat TEBAS otak sendiri le..hangpa nak pemimpin macamana ? Kalau nak pemimpin yang dok kira nak bantai kita je..silakan la,tapi jika nak pemimpin yang boleh mencari kaedah yang memudah dan menyenangkan rakyat, elok pilih dari PR biar BN Be End.

HOT DEAL : lembumnoo punya pasal

Kerajaan Buka Tender Ambil Alih Projek Fidlot Nasional 
 
KUALA LUMPUR: Kerajaan akan membuka tender kepada mana-mana syarikat yang berminat untuk mengambil alih projek ternakan lembu daging Perbadanan Fidlot Nasional (NFC), kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar.
Beliau berkata kementerian itu serius untuk memastikan projek tersebut dapat diteruskan dan berjalan lancar seperti yang dicadangkan sebelum ini.
Menurutnya, cadangan mempelawa syarikat lain meneruskan projek itu telah diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini dengan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin diminta diminta memastikan projek itu diteruskan.
"Kita telah melantik juruaudit bebas kerana kita serius (untuk teruskan projek ini).
"Kita juga dalam proses kedua iaitu membuka tender projek untuk diteruskan oleh mana-mana syarikat yang berminat," katanya ketika menggulung usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong bagi kementeriannya di Dewan Rakyat pada Selasa.
Isu NFC berbangkit apabila didakwa telah menyalah guna peruntukan kerajaan sebanyak RM250 juta untuk projek pengeluaran daging. -BERNAMA

Sebelum ni bukan main heboh depa mempertahankan isu NFC ni. Begitu begini le..macam-macam dijawab tok-tok menteri. Nah sekarang apa dah jadi ? Baru nak tunjuk serius, sebelum ni kira main-main le.Nasib baik terheboh seantero dunia bab Lembu NFC ni. Tindakan sekarang ni aku kira macam nak tutup isu bagi menghadapi serangan masa PRU 13 nanti. Duit yang dulu dah dikebas,sekarang depa mau TEBAS otak rakyat supaya jadi macam lembu kena cucuk hidung ke ? Haiya cilakak punya bahasa..bukan cucuk hidung dengan tali tapi cucuh otak dengan BR1M. Lagi mau undi depa kaa ? Sendiri punya otak mau TEBAS maa.

melayu ohhh melayu..

Apa ada dengan bangsa
Mohd Zailani Abd Rahman
28 Mac 2012
Nik Abdul Aziz Nik Mat
KOTA BHARU-Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kecewa dengan sikap segelintir masyarakat yang masih mengagungkan bangsa, tanpa mengutamakan kepentingan Islam.

Beliau menyifatkan tindakan masyarakat mengagungkan-agungkan bangsa seolah-olah terikut-ikut dengan pendekatan bangsa Yahudi yang mahukan masyarakatnya dihormati dengan mengetepikan hak orang lain.

“Seolah-olah pendekatan ini telah masuk menyerap dalam masyarakat orang Islam, setiap bangsa mengejarkan kehormatan masing-masing dan menyebabkan orang lupa tentang Palestin, “katanya kepada pemberita selepas menyambut kunjungan konvoi Superbike Pantai Timur di kediamannya di Pulau Melaka, kelmarin.
Lagi mau baca TEBAS SINI

27 Mac, 2012

nah..tak dak orang lain dah kaa.

KJ Dilantik Pengerusi PUNB Berkuatkuasa 1 April

KUALA LUMPUR: Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB)pada Selasa mengumumkan pelantikan Khairy Jamaluddin sebagai pengerusinya yang baru berkuat kuasa 1 April.
Pelantikan itu dibuat oleh Yayasan Pelaburan Bumiputera dalam mesyuarat Lembaga Pemegang Amanah yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 8 Mac tahun ini, kata PUNB dalam satu kenyataan di sini, Selasa.
Khairy, yang juga Ahli Parlimen Rembau, mempunyai pengalaman dalam sektor perbankan pelaburan dan sektor perkhidmatan awam.
Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia dan Pengerusi Pemuda Barisan Nasional itu mempunyai kelulusan Ijazah Sarjana Muda Falsafah, Politik dan Ekonomi dari University of Oxford pada 1997 dan memperolehi Ijazah Sarjana Perundangan dan Teori Politik dari University College London pada 1998.
Khairy akan menggantikan Tan Sri Abu Bakar Mohd Noor yang menamatkan perkhidmatannya pada 29 Februari tahun ini setelah berkhidmat sebagai Pengerusi di PUNB sejak 1998.
PUNB turut merakamkan setinggi penghargaan kepada Abu Bakar di atas segala jasa dan khidmat beliau semasa menerajui PUNB. -BERNAMA

Nah...macam takdak orang lain dah..tapi rasanya ni cubaan tutup mulut KP Umno(Baru) daripada dok TEBAS merata yang dilihat tidak menguntung umno BE END.

HOT di Sarawak pula..sapa yg nak bagi Be End

Orang kuat Taib Mahmud hendak sertai PAS

http://msomelayu.blogspot.com, 25 Mac 2012
Orang kuat Taib Mahmud baru sekejap tadi memberi tahu perkembangan politik di Sarawak cukup membimbangkan. Katanya harapan untuk Pakatan Rakyat meraih lapan hingga 10 kerusi parlimen di negeri Bumi Kenyalang itu bukan menjadi angan kosong lagi.

Perubahan suasana politik di Sarawak menurutnya begitu ketara lagi. Taib Mahmud yang tidak berapa selesa dengan Najib Razak kerana Najib pernah meminta Ketua Menteri itu bersara selepas pilihan raya negeri lalu, ada tanda-tanda akan bertukar selera politik.

Menurutnya BN masih menguasai di Serawak tetapi tidak semestinya ia menyokong BN Kuala Lumpur. Kerja-kerja untuk menjalinkan persahabatan dengan PR sedang dilakukan oleh pihak tertentu sebagai mewakili Ketua Menteri.

Dalam pada itu satu persefahaman telah dibuat di antara Taib Mahmud dengan seorang tokoh Umno di Semenanjung menjelang pilihan raya akan datang. Persefahaman ini khabarnya sudah sampai ke peringkat konkrit.

Kata bekas orang bertanggungjawab membawa Taib pulang ke Sarawak tahun 1981, BN yang diungguli Parti Pesaka Bumiputera Sarawa (PBB) akan bersama Pakatan Rakyat. Selepas ini katanya PBB Sarawak khususnya akan mengucapkan selamat tinggal kepada BN.

Menurut beliau yang juga bekas pegawai kepada timbalan menteri antara faktor atau tarikan besar PBB untuk bersama Pakatan Rakyat ialah janji yang termaktub dalam Buku Jingga untuk memberi 20 peratus royali minyak yang mana ia tidak akan terlaksanakan oleh BN.

Beberapa janji lain misalnya masalah tanah adat, pembangunan di Sarawak juga menjadi faktor.

Sehubungan itu katanya beliau sendiri akan bertukar parti meninggalkan PBB dan menyertai Pas. Beliau berhajat untuk berjumpa Tok Guru Nik Aziz dalam masa terdekat. "Kalau boleh enta tolong ana untuk berjumpa Tok Guru," mintanya sambil berkata apa yang perlu saya bawa untuk jumpa Tok Guru.

Jawab saya bawa iman dan keyakinan sahaja, lain-lain tidak ada apa-apa pekeras, balas saya bergurau. InysaAllah akan saya aturkan untuk memenuhi permintaannya itu. [wm.kl.12:10 t/hari 24/03/12]

Nak jadi fenomena macam gempa dan ribut taufan juga. Musim-musim yang ada sudah tidak menentu. "Fenomena alam"  kata orang sekarang. Tapi bab berubah angin politik berlaku sebilangmasa...dengan ertikata lain sekarang ialah lompat melompat bagi yang menjadi wakil rakyat. Kalau berterusan begini,alamat Umno BN akan semakin BE End le.Jika berlaku di Sarawak bermakna laluan PAS disana semakin cerah di TEBAS dari masa kesemasa. 
Mudah-mudahan PRU 13 nanti lahirlah juga anak sulung PAS di Pulau Borneo.

Lim Kit Siang : mana bukti tuduh aku nii.

Tragedi 13 Mei: Hakikat yang sebenar – Oleh Lim Kit Siang
 22 March 2012
 
Kebelakangan ini, wujudnya petanda-petanda yang merunsingkan bahawa oleh sebab takut kehilangan kuasa buat pertama kalinya dalam tempoh 55 tahun dalam sejarah negara ini, PRU ke-13 ini akan menjadi PRU yang paling kotor, tidak adil, dan tidak demokratik di negara kita ini.
Saya mencabar Najib Razak supaya memberikan petanda jelas bahawa sebagai Perdana Menteri ke-6 negara ini, beliau akan memastikan Malaysia akan bertindak seperti sebuah negara demokratik yang biasa di mana sekiranya Pakatan Rakyat berjaya memenangi kerusi majoriti di Parlimen dalam PRU ke-13 menerusi peti undi, maka Barisan Nasional akan menyerahkan kuasa pemerintahan di Putrajaya secara aman.
Ini bermakna UMNO-BN tidak akan membuat sebarang ugutan Mei 13, laungan perang “walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa”, dan sebaliknya menjadikan PRU ke-13 “paling bersih, bebas dan adil” setara dengan sebuah “demokrasi paling baik di dunia”.

13 Mei – Fitnah keji terhadap saya
Baru-baru ini, politik di Malaysia menjadi semakin kasar dan kesat, termasuk di dalam Dewan Rakyat yang mulia ini, di mana dusta dan fitnah disebarkan tanpa sebarang sekatan atau rasa sesal.
Dalam mesyuarat Parlimen ini dan yang lepas, fitnah yang paling keji dan tidak bertanggungjawab  telah dilontarkan terhadap saya,  menuduh saya sebagai menghasut dan mencetuskan rusuhan Mei 13 43 tahun yang lepas pada 1969.
Selama empat dekad ini, pihak polis, pasukan keselamatan dan kerajaan tidak dapat menentukan siapa sebenarnya yang mencetuskan rusuhan Mei 13 dalam tahun 1969, tetapi tiba-tiba saja, ada orang tahu siapa yang mencetuskan rusuhan Mei 13 – dan saya telah didusta di Dewan ini sebagai orang yang menghasut dan mencetus Mei 13, menerusi slogan-slogan paling rasis di jalan-jalan di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13hb Mei 1969.
Hasilnya, semua dusta dan fitnah bahawa saya telah menghasut dan mencetuskan rusuhan Mei 13, khasnya di jalan-jalan di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13hb Mei 1969, telah disiarkan secara berleluasa di blog-blog kumpulan cybertroopers UMNO.

Saya berada di luar Kuala Lumpur pada 11 hingga 13 Mei 1969
Pada hakikatnya, saya tidak berada di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13hb Mei 1969. Saya masa itu bertanding di Bandar Melaka, dan berada di pusat pengiraan undi di Melaka sehingga awal pagi 11hb Mei 1969 kerana menunggu keputusan, hanya kembali kepada keluarga saya di Petaling Jaya pada 11hb Mei (hari Ahad).
Pada hari Isnin seterusnya, iaitu 12hb Mei 1969, saya pulang ke Bandar Melaka untuk mengucapkan terima kasih kepada para pengundi di perarakan berterima-kasih-kepada-pengundi pada petang dan menghadiri satu rapat umum berterima-kasih-kepada-pengundi pada malam. Kedua-dua acara itu telah berlangsung secara aman.
Saya mungkin merupakan satu-satunya wakil rakyat dalam tahun 1969 yang sempat mengadakan  perarakan dan  rapat umum berterima-kasih-kepada-pengundi selepas pilihan raya kerana saya telah menempah tiket untuk terbang ke Sabah pada awal pagi hari Selasa, 13hb Mei 1969 untuk membantu dalam kempen pilihanraya calon-calon bebas di situ, kerana pada masa itu, hari mengundi Sabah dan Sarawak adalah diadakan seminggu selepas keputusan pilihan raya diumumkan di Semenanjung.
Semasa saya berucap di rapat umum di Kota Kinabalu pada malam 13 Mei, barulah saya terima berita bahawa huru hara Mei 13 telah berlaku di Kuala Lumpur.

Saya menjadi mangsa tahanan tanpa bicara ISA
Menuduh saya sebagai menghasut rusuhan 13 Mei menerusi ungkapan-ungkapan perkauman dan kesat di jalan-jalan di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13 Mei adalah fitnah yang paling tidak bertanggungjawab dan keji sekali.
Dalam ucapan pertama saya di Parlimen pada 23 Februari 1971 setelah saya dibebaskan daripada tahana ISA pertama saya, serta selepas Parlimen dipulihkan, semasa membahas Rang Undang-Undang Pindaan Perlembagaan 1971, saya telah menyeru supaya satu Suruhanjaya Parlimen ditubuhkan.
Saya meminta suruhanjaya ini yang keahliannya termasuk wakil-wakil bukan Ahli Parlimen yang dihormati dalam bidang mereka masing-masing, untuk antara lain, “mengenal pasti punca rusuhan Mei 13” dan “membuat cadangan bagaimana untuk mencegah berulangnya rusuhan kaum Mei 13 di masa depan, dan menghentikan masalah polarisai kaum di Malaysia.”
Berikut adalah apa yang telah saya katakan dalam bulan Julai 1969 semasa membalas penahanan saya di bawah ISA, dan saya pasti rekod ini masih disimpan dalam arkib Kementerian Dalam Negeri:
My every public statement and stand was motivated by my sense of Malaysian nationalism and patriotism. I was born in Malaysia and I shall die in Malaysia. I have no other land as my home. I have children who are growing up in Malaysia and who are going to live in Malaysia. I fell it is my duty to do my part to build a multi-racial and harmonious Malaysia for, without such a society, all Malaysians will suffer.
“I believe that the policy followed by the Alliance is not producing or generating a sense of Malaysian consciousness and identity transcending all racial language and cultural differences. I believe that the only formula to build a Malaysian nation is to give every Malaysian regardless of his race, language or culture, a stake in the political economic social and cultural development of the country, where no group feels that ti is being discriminated against on racial, cultural, language or religious grounds. It is this philosophy which guided all my public actions and utterances.
“I also believe that the Malaysian nation is going through a trauma with the tragic May, 13th disturbances and that a special effort must be made to end the great damage inflicted by the disturbances. Although the wounds of May, 13th may close, it may not heal. If this the case then May 13th disturbances is only a prelude to worse disturbances.
“In this task of reconciliation of the races it will be a great mistake if the ruling part shoulders singly, or only with superficial co-operation with opposition leaders and parties who have won the confidence of the people.”
Saya adalah patriot Malaysia
Ini merupakan kenyataan sayang, setia, komitmen, nasionalisme dan patriotisme saya semasa saya masih berusia 28 tahun. Saya bangga berkata bahawa saya berpegang teguh kepada kenyataan ini, khasnya perisytiharan saya:
My every public statement and stand was motivated by my sense of Malaysian nationalism and patriotism. I was born in Malaysia and I shall die in Malaysia. I have no other land as my home. I have children who are growing up in Malaysia and who are going to live in Malaysia. I fell it is my duty to do my part to build a multi-racial and harmonious Malaysia for, without such a society, all Malaysians will suffer.”
Anak-anak saya semuanya berada di Malaysia, menyumbang kepada pembangunan sebuah Malaysia yang moden, progresif, berdaya saing, demokratik dan adil.
Pilihan raya umum yang seterusnya akan merupakan satu ujian yang terbesar buat Malaysia, menguji samasa kita berdaya menjadi sebuah negara demokratik yang biasa, di mana semua rakyat Malaysia menikmati hak dan kuasa untuk melaksanakan peralihan kuasa dan kerajaan menerusi peti undi.
Saya menjemput Perdana Metneri serta semua pemimpin Barisan Nasional supaya menyertai usaha Pakatan Rakyat untuk membuktikan bahawa kita semuanya nasionalis dan patriot Malaysia yang berupaya bekerjasama dengan menubuhkan sebuah Suruhajaya Bersama untuk memastikan bahwa PRU ke-13 ini akan merupakan pilihanraya yang paling bersih, bebas dan adil di sejarah negara ini, sementara membuktikan kepada masyarakat sedunia serta diri kita sendiri bahawa kita telah muncul sebagai sebuah negara demokratik biasa. – Roketkini.com
Sedutan ucapan Ketua Parlimen DAP merangkap Ahli Parlimen kawasan Ipoh Timur Lim Kit Siang sewaktu membahaskan Usul Menjunjung Kasih Titah Yang di-Pertuan Agong pada 22 Mac 2012.

LEBAM !!! Tim. Menteri kena tumbuk ?

Hari ini aku tertarik kepada satu berita yang disiarkan melalui Sinarharian.com.my dengan tajuk;
Kecewa tindakan Dong Zong

NORSHAHZURA MAT ZUKI
27 Mac 2012
SHAH ALAM – Persatuan Jawatan­kuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia (Dong Zong) perlu bertanggungjawab terhadap Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong ditumbuk dalam perhimpunan pendidikan Cina di Kajang, kelmarin.

Presiden Gagasan Anti Pe­nyelewengan Selangor (Gaps), Hamidzun Khairuddin berkata, tindakan sedemikian bukan contoh yang baik dalam negara ini.


Menurutnya, hasrat Dong Zong menjadi pertubuhan pendidikan ekstrem cina di negara ini, tidak mencapai apa-apa matlamat, kecuali menjadikan bangsa Melayu dan India lebih berwaspada dengan corak politik pendidikan pertubuhan itu.


“Rentak perang dimainkan oleh mereka membawa maksud pelbagai dan tidak menguntungkan Cina keseluruhannya.


“Pertubuhan itu dilihat mahu mendekatkan sistem pendidikan negara ini menghampiri sistem aparteid yang dibuat dan ditolak oleh semua bangsa di dunia ini,” katanya dalam kenyataan, semalam.


Tegasnya, jurang besar pendidikan tidak menyumbang kepada negara aman, stabil dan makmur.


“Kaum Cina wajar mencari pendekatan lebih baik dan selamatkan dunia pendidikan negara ini daripada Dong Zong,” katanya.


Sementara itu, Timbalan Pengerusi Biro Publisiti MCA, Loh Seng Kok berkata, tindakan peserta perhimpunan terhadap Wee mengecewakan dan menunjukkan tanda-tanda kesopanan rakyat di negara ini dirosakkan.


Menurutnya, tindakan sedemikian bertujuan melepaskan perasaan tidak berpuas hati mereka mengenai kekurangan guru sekolah Cina di di Sekolah Rendah Cina.


  Tebasan lanjut
IKUT SINI


Aku kurang setuju dengan tindakan segelintir peserta himpunan tersebut terhadap seorang  Timbalan Menteri pada hari berkenaan,tetapi pada masa yang sama aku kagum terhadap mereka apabila melihat kes ini dari sudut yang lain. Mereka berani menentang bagi mempertahankan prinsip mereka apabila ada dikalangan mereka terutama peringkat pimpinan negara gagal membawa perubahan kepada bangsa mereka sendiri.
Setiap bangsa pasti ada kaedah atau dasar pendidikan dengan mengikut kepercayaan mereka sendiri selagimana pendekatan mereka itu tidak membawa kemusnahan kepada bangsa mereka mengikut suasana didalam negara.
Mereka mungkin kecewa dengan harapan yang diletakkan sebelum ini bagi menyelesaikan masalah pendidikan mereka setelah menunggu selama lebih 54 tahun.Mereka yakin dengan budaya pembelajaran mereka,tidak perlu meniru dari bangsa lain asalkan anak bangsa mereka boleh menjadi rakyat yang baik didalam negara ini. Mereka melihat bangsa Melayu sudah kecundang dalam sistem pendidikan angkara Umno. Bahasa jiwa bangsa yang didendangkan oleh pemimpin melayumno hanya tinggal sebagai slogan. Sistem pendidikan bangsa melayu yang berteraskan kepada Islam sebelum ini semakin pupus ditelan zaman disebabkan sistem dan dasar pendidikan yang dikekalkan oleh pemimpin sendiri. Mungkin itu yang membuat mereka gusar terhadap sistem pendidikan mereka.
Bagi yang Melayu seperti Presiden GAPS ni mungkin sudah lupa atau tidak tahu tentang sistem pendidikan bangsa sendiri setelah sekian lama berada dibawah sistem pendidikan penjajah atau bangsa lain.
Kena TEBAS minda lagi rasanya,bukan sekadar melihat dari sudut kena tumbuk je. Banyak kes pemuda Melayumno menggasak kumpulan lain dan yang mengganggu majlis pihak lain kerana berlainan fahaman politik.Apakah ini juga hasil dari sistem pendidikan yang diagung-agungkan sekarang ?
Ikuti apa yg pembaca lain kata dibawah melalui maklumbalas di Malaysianinsider

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...