WISH

WISH

08 Oktober, 2012

Kes SUK Kedah..pucuk dicita ulam mendatang.

Kini berdentum pula 1 kes yg berfolio tinggi di Kedah..melibatkan SUK negeri Kedah Dato' Wira Hj Rasli Basir. Kes simple je..tukar DO yg juga YDP Majlis Daerah.

Ramai rakyat yang cerdik mula membuka mata dan minda.

Maka terlakarlah pula 1 lagi sejarah dalam pemerintahan PR di Kedah selepas kes 2 Exco dahulu.

Kes kali ini melibatkan seorang pegawai tertinggi KCS dengan Ahli Majlis Kubang Pasu juga..yang dulunya telah menghentam DO yang juga YDP Kubang Pasu hingga terpelantingnya Dato' Barni tu ke KUIN.Rupa-rupanya kes sebelum ini tak diambil iktibar oleh KCS ni.Jangan ingat AM dari PR ni pak turut macam AM umno be end dulu.
Aku tak nak ulas le apa yang dah diulas oleh penulis yang lain...cuma nak habaq kata..bahawa para pemikir bagi meneruskan kuasa pemerintahan PR di Kedah amat bersyukur kepada Allah SWT kerana menganugerahkan kes ini lebih awal dari yang dirancang dalam hal menangani kakitangan kerajaan negeri Kedah yang setengahnya merasakan mereka adalah kebal dan mendakwa berada dibawah naungan Tuanku Sultan Kedah..Tapi yang betul..betul la..yg salah tetap salah.

Apa pun inilah anugerah Allah yang tentunya mempunyai hikmah disebaliknya.
Ada orang salahkan MB dan EXCO kerana tidak mencengkam para KCS sebelum ni  macam dilakukan oleh puak umno be end..hinggakan banyak dasar-dasar dalam pentadbiran dan pemerintahan tak dapat dilaksanakan angkara kebejatan SUK ni serta beberapa orang KCS yang lain...hanya mereka yang berada dalam saf perancang saja yang mengetahui apa strategi politik yang hendak diambil sebelum ini...popular atau tidak strategi yang diambil itu lain kira..tetapi cuma nak habaq je..depa pun ada strategi..tak kan nak habaq kat semua orang strategi yang dirancang...Apa pun ingatlah akan firman Allah SWT.
 3:54
Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi Isa), dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya. 
(Ali-Imran : 54 )

Kes ini umpama Pucuk dicita Ulam mendatang dan Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal.
TEBAS mana yang patut di TEBAS. Tak boleh TEBAS semua, TEBAS satu persatu. Kalau tak mau kena TEBAS, tumbuh le sebagai pepohon yang boleh memberi manfaat kepada ramai.

Skim baru pembelian rumah..hutang kerajaan bayar..untungnya

Penduduk perumahan PKNS dok sibuk minta kerajaan Selangor tolong bayar hutang rumah depa. Tok menteri umno pun sibuk juga melalak dok desak kerajaan Selangor tolong penduduk tu..Dulu depa yang laksanakan skim perumahan tu dan tentulah bersama dengan perjanjian pembayaran balik yang dipersetujui oleh para pembeli. Bila pimpinan kerajaan bertukar tangan,maka pemimpin umno be end pun mula melaungkan pula kebajikan untuk rakyat yang perlu dilaksanakan oleh kerajaan..
La ni kita pakat hutang banyak-banyak..beli rumah..lepas tu kita pakat minta kerajaan bayar hutang kita..kan kerajaan la kerajaan kebajikan..Rakyat yang bina rumah melalui Skim Rumah Mesra Rakyat pun boleh buat demo juga minta kerajaan bawah umno be end lupuskan hutang hangpa tu..

Dah la tanah kena cagar..kalau tak boleh bayar lepas tu tentu hilang le tanah tu kat BSN..ramai yg bina rumah ni gulungan yang ada harta setakat tu je..setengah-setengah tu kereta pun tiada untuk kegunaan sendiri.Ni syarat pinjaman untuk rumah tu.

SYARAT-SYARAT KELAYAKAN PROGRAM RMR1M
-Warganegara Malaysia.
-Pemohon mestilah berumur di antara 18 hingga 65 tahun. (Pemohon umur melebihi 35 tahun perlu menyediakan penama kedua umur kurang daripada 35 tahun)
-Berkahwin atau Ibu/bapa tunggal yang mempunyai tanggungan.
-Pendapatan kasar seisi rumah tidak melebihi RM3,000 sebulan.
-Tidak mempunyai rumah sendiri atau mempunyai rumah yang usang / tidak sempurna.
-Mempunyai tanah / tapak yang bersesuaian dan tiada sekatan / cagaran ke atasnya. Jika tanah bukan kepunyaan pemohon, Surat Akuan / Kebenaran Berkanun dari tuan tanah diperlukan untuk membina dan menggadai tanah tersebut kepada BSN.


Ada ramai juga bekas tentera yang dulunya dok TEBAS hutan merata gunung dan sempadan,bila dah balik kampung..rumah tiada tanah pun tiada. Nak dok atas pokok macam gambar P. Ramlee pun tak boleh dah la ni.Kesiannn.

26 September, 2012

tembak air..sapa cerdik

Ni peristiwa pecah minda..bagus juga dilakukan begini..dari dok berlaku tembak menembak dengan peluru dan letupan bom..tapi lama-lama mungkin tak boleh tahan dah kalau masih dok ketedaq juga..berita 40 buah bot nelayan dan 12 buah bot peronda Taiwan dok lawan main aci dengan Kapal peronda pantai Jepun di Laut Timur China.
Kapal peronda Jepun dok tembak air kearah kapal nelayan Taiwan
Kejadian berlaku diawal pagi di perairan pantai sekitar Kepulauan Senkaku. Kerajaan Jepun telah membeli sebahagian dari pulau-pulau yang membentuk kepulauan itu dari orang persendirian sebelum ini.
Lepas Jepun beli..baru le China dan Taiwan pakat dok berebut menuntut hak keatas pulau tu.
Tapi kejadian di perairan Malaysia berlainan pula ye...tak payah beli tak payah berebut...akhirnya orang lain dapat hak pulau yg dok dekat dengan kita...hahhaha..cerdik..cerdik..sapa yang cerdik dan sapa yang bodoh ?
Pakat-pakat TEBAS minda sendiri le.Aku tetap kata aku cerdik..sebab tu aku nak pemimpin yang cerdik.

24 September, 2012

Alahai zina dgn bapa sendiri..


Nasib anak kahwin bapa sendiri tanpa sedar

OHIO - Gempar! Ujian DNA yang dijalankan ke atas sebatang berus gigi akhirnya mendedahkan satu rahsia ‘gelap’ hubungan anak dan bapa.

Pendedahan itu hampir meragut nyawa, memusnahkan hubungan institusi kekeluargaan dan meruntuhkan iman.

Kisah benar ini terbongkar selepas kematian suaminya yang merungkai siapa sebenarnya suami ataupun bapa kepada seorang wanita, Valerie Spruill.

Bagi Spruill, apa yang berlaku adalah tidak masuk akal dan tidak menyangka dia telah mengahwini ‘bapanya’ yang tidak pernah dikenali seumur hidupnya.

“Perkara ini sangat buruk dan boleh memusnahkan hidup seseorang. Malah ia hampir musnah,” katanya ketika dihubungi wartawan CNN, Khamis lalu.

Kisah peribadi Spruill, 60, wanita yang berasal dari Doylestown, Ohio mula diterbitkan bulan ini dalam Akron Beacon Journal dengan tujuan dapat membantu orang lain yang menghadapi masalah sama dan diambil iktibar.

Ia adalah sebuah kisah yang menimbulkan persoalan tentang bagaimana perkara itu berlaku dan mampu menarik perhatian orang jauh termasuk di India dan Australia.

Persoalan yang sama terbit di hati Spruill sendiri sehingga dia terpaksa bergelut dengan kebenaran semenjak dia mengetahui kebenarannya pada 2004 iaitu enam tahun selepas suaminya, Percy Spruill meninggal dunia.
“Saya tidak tahu sama ada dia tahu atau tidak kerana perbincangan mengenai perkara itu tidak pernah timbul.Pi TEBAS kat sini
Sebab itulah Islam mengharamkan ZINA dan memerintahkan umatnya menjaga nasab.Mengikut undang-undang Islam,Pesalah zina boleh dihukum sebat atau rejam. Nak tegakkan hukum ni kat Malaysia sejak merdeka sampai sekarang pun masih bermasalah..jadi nak kena bagi kat pemimpin dan parti yang mau nak tegakkan hukum ni la...bukan macam yg dok ada..dok bagi alasan begitu begini..akhirnya mereka yg dilahirkan semasa merdeka dah jadi atok dan nenek dah sekarang ni..Jadi bila lagi ? TEBAS minda sendiri le..kemudian TEBAS la pula gulungan hipokrat atau munafiq dari menjadi pemerintah.

18 September, 2012

Himpunan Bukan Budaya Kita....?


Hari ni aku himpun lagi berita bab ni.
Pusat khidmat Gerakan dibaling telur, air kopi

Pusat khidmat Gerakan dibaling telur, air kopi


Kesan percikan air kopi dan telur pada pintu depan 
pusat khidmat Gerakan di Pulau Tikus.
GEORGETOWN - Selepas tiga pusat khidmat DAP termasuk Wisma DAP yang terletak di Jalan Rangoon disimbah cat merah lima hari lalu, kini pusat khidmat parti Gerakan di Pulau Tikus pula menjadi sasaran.

Namun pusat khidmat berkenaan itu bukan disimbah dengan cat sebaliknya dibaling dengan telur dan air kopi.
Pengerusi Gerakan negeri, Datuk Dr Teng Hock Nan berkata, kejadian seumpama itu kini  telah menjadi trend keganasan politik dan beliau percaya apa yang berlaku terhadap pusat khidmatnya awal pagi semalam bermotifkan politik.
Dr Teng berkata, tindakan nakal pihak tidak bertanggungjawab ini perlu dihentikan segera kerana ia akan mengundang rasa tidak tenteram dalam kalangan rakyat..
YDP Pas jadi mangsa khianat

PEKAN - Kejadian pecah cermin kereta selama dua hari berturut-turut di rumah Yang Dipertua Pas Kawasan Pekan menyebabkan beliau mengalami kerugian hampir RM2,000.
YDP Pas jadi mangsa khianatMangsa, Abu Kassim Manaf berkata, kejadian pertama melibatkan kereta Proton Persona milik anak saudaranya yang dibaling tukul pada malam Jumaat lalu sebelum diikuti kejadian baling batu yang berlaku awal pagi kelmarin.

Menurutnya, kejadian pertama hanya disedari selepas mereka sekeluarga bangun pada pagi Sabtu dan melihat sebilah tukul berada dalam kereta disyaki dibaling suspek ketika dia sekeluarga sedang nyenyak tidur...
“Laporan polis dibuat pada Sabtu dan saya tidak menyangka kejadian sama berulang apabila cermin belakang kereta Kia Spectra milik saya pula menjadi mangsa.

“Kejadian berlaku pada awal pagi Sabtu iaitu kira-kira jam 1.10 pagi di mana saya dan lapan ahli keluarga lain sedang tidur namun dikejutkan bunyi kuat di bahagian dinding hadapan rumah,” katanya kepada Sinar Harian.

Abu Kassim berkata, berikutan bunyi kuat itu dia dan anaknya bergegas keluar rumah sebelum melihat kelibat seorang lelaki melarikan diri dengan menunggang sebuah motosikal dalam gelap....

17 September, 2012

Terkini..saham ni naik lagi..

Berita dari Tehran, Iran telah melaporkan bahawa sebuah yayasan telah meningkatkan tawaran hadiah untuk membunuh pengarang warga Britain, Salam Rushdie.


Tawaran hadiah terkini RM 9.9 juta woow. sebelum ni RM 8.4 juta saja. 

Saham makin naik ni. 

Ia adalah sebagai tindak balas terhadap penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW yang semakin menjadi-jadi dengan terbitnya filem penghinaan yang terbaru di Amerika Syarikat. 

Bagi gulungan muda sekarang mungkin tidak mengenali atau mengetahui tentang Salam Rushdie ni yang merupakan seorang penulis atau pengarang buku yang bertajuk "The Satanic Verses" atau "Surah Syaitan" satu ketika dulu.

Kalau gulungan muda tak kenal pun malaon ni....nak heran apa pula yaa...kerana kehidupan sekarang bagi sesetengah gulungan dilihat seolah-olah mengikut langkah-langkah syaitan.Tapi syaitan pun tak buang anak woii.. Ibu binatang pun tak buang atau bunuh anak dia.

Baik Tok Mun lagi dari Shahrizat dan Mashitah nii


PRU 12 dulu gempaq dengan tindakan Maimun Yusuf, 93, atau Tok Mun yang masuk bertanding bagi merebut kerusi Parlimen Kawsan Kuala Terengganu.
Kini berhasrat nak bertanding lagi dalam PRU 13 nanti.
La ni,dia dok kalut nak cari sapa yang sudi nak jadi pencadang dan penyokong beliau disamping dana untuk beliau masuk bertanding kali ni.
Wah...gempaq sempoi ni..boleh dimasukkan dalam catatan buku rekod yg ada dalam negara ni.
Masa PRU 12 yang lalu, Tok Mun bertanding di kerusi Parlimen Kuala Terengganu menentang calon Barisan Nasional (BN), Allahyarham Datuk Razali Ismail dan calon Pas, Mohamad Sabu tetapi mendapat undi sebanyak 685 sahaja.
Tok Mun kata..
“Tiada orang mahu menjadi penyokong dan pencadang sebab ramai yang sokong dacing (Barisan Nasional) sekarang ini,”
“Tok kalau masuk tanding mungkin akan hutang dengan sesiapa sahaja.  Hutang dengan orang ini sikit, orang itu sikit,” 
Pasai apa Tok Mun nak bertanding ni.. beliau menjawab kerana amanah untuk mempertahankan tanah air dan Islam. 
Aku cadangkan kat Tok Mun ni..kalau nak bertanding kali ni,elok pi bertanding di Kawasan Parlimen Pekan tu,rasanya kali ni pasti boleh dapat undi lebih lagi.
Tahniah la Tok Mun atas semangat dan niat tu...tapi kalau boleh menyusahkan diri lebih baik sokong PAS sudah la.
Apa pun..aku rasa semangat Tok Mun ni boleh menjadi satu tamparan bagi sesetengah gulungan yang menganggap pilih mana-mana parti pun sama saja..Baik Tok Mun pula yang mempunyai aspirasi sendiri. Naik basikal dengan naik kereta tentu berlainan,walaupun kedua-duanya dikategorikan sebagai kenderaan.
TEBAS le minda..fikir-fikirkan dan berilah keputusan yang terbaik untuk Islam.
Bagi aku..ABU je aku akan sokong masa 
PRU 13 nanti.

16 September, 2012

umno kata...bukan budaya kita


Sekumpulan Pelajar Adakan Protes Tuntut Pilihan Raya Kampus Adil

KUALA LUMPUR: Sekumpulan pelajar mengadakan protes secara aman berhampiran Dataran Merdeka di sini pada Ahad bagi menuntut reformasi pilihan raya kampus, yang didakwa kurang telus.
Dalam kawalan anggota polis yang ramai, para pelajar berarak ke Sogo di Jalan Tunku Abdul Rahman sambil menjerit slogan “hidup mahasiswa” dan “tolak konspirasi”.
Mereka kemudiannya kembali ke Dataran Merdeka bagi menggariskan enam tuntutan.
Demonstrasi secara aman itu dianjurkan oleh gabungan kumpulan pelajar, termasuk Pro-Mahasiswa Nasional, Solidariti Mahasiswa Malaysiswa dan Pergerakan Demokratik Pelajar.
Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional, Edikoup Lakip Sediyanto mendakwa bahawa pilihan raya kampus telah “dicemari oleh manipuasi unsur-unsur politik luar”.
“Kami telah membuat tuntutan kepada beberapa pentadbiran universiti dan Kementerian Pengajian Tinggi. Kami tidak berada di sini untuk menyebabkan masalah.
“Apa yang kami adalah supaya pihak berkuasa memastikan pilihan raya kampus dijalankan secara telus,” katanya kepada pemberita selepas menggariskan enam tuntutan pelajar.
Enam tuntutan itu ialah satu tarikh tetap untuk pilihan raya kampus dalam kalendar akademik, penglibatan pelajar dalam jawatankuasa pilihan raya kampus, sebuah badan bebas untuk memantau pilihan raya kampus, sistem mengundi lebih telus, kebebasan untuk berkempen dan pengagihan dana yang sama kepada semua calon.
Edikoup Lakip menambah bahawa para pelajar akan mengemukakan tuntutan mereka kepada Suhakam pada minggu depan.
Kumpulan itu bersurai secara aman selepas mengadakan protes selama tiga jam...sumber mStar Online
Lepas ni,macam selalu kot..akan ada le kenyataan " Bukan budaya kita "..mungkin tipu dan berat sebelah tu budaya mereka. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...