29 Jun, 2020

COVID 19- Malaysia Toward New Normal Politic

Corona Virus (Covid 19) mula menyerang dunia diakhir tahun 2019. Hampir semua negara terkesan dengan Covid 19 ini yang dikatakan bermula dari negara China dan Malaysia tidak terkecuali dari senarai negara yang dilanda virus ini.

Diawal tahun 2020 Malaysia masih terpinga-pinga dengan virus ini.Kepimpinan negara tampil dengan berbagai kata bagi menyedapkan rakyat negara ini walaupun di negara China dan beberapa negara lain semakin merebak. Dalam masa yang sama kestabilan politik Malaysia semakin meruncing terutama yang melibatkan pakatan parti politik didalam Pakatan Harapan yang sedag menerajui negara ini. Ketidaksepakatan mereka semakin longgar angkara satu perjawatan yang menjadi idaman iaitu Perdana Menteri.

Ketika suasana dunia semakin cemas angkara Covid 19,politik di Malaysia menjadi lemas seketika dengan kemuncaknya Perdana Menteri Malaysia yang ketujuh iaitu Tun Dr Mahathir Mohamed telah meletakkan jawatannya pada 24 Februari 2020 dan menjadi sejarah baru apabila seorang yang menjadi Perdana Menteri bagi kali kedua negara ini untuk tempuh selama 2 tahun 14 hari. Sebelum ini beliau telah menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri yang keempat selama 22 tahun (1981-2003).

Pada hari yang sama juga beliau kemudiannya telah melepaskan jawatannya sebagai
Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan bercemperalah seketika suasana politik negara ini. Untuk beberapa hari kemudian Malaysia seolah-olah menjadi seperti anak ayam kehilangan ibu. Akhirnya atas kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong sebagaimana yang dibenarkan melalui Perlembagaan negara ini telah membuat keputusan melantik YB Tan Sri Muhyiddin menjadi Perdana Menteri Malaysia ke 8 pada 29 Februari 2020. Maka berlakulah proses rombakan kabinet Malaysia yang baharu.

Kini, Malaysia mula bergerak semula dengan kepimpinan negara yang baharu dengan situasi politik telah berubah dimana PPBM kemudiannya telah keluar dari PH dan membentuk satu pakatan baharu dengan PAS,UMNO dan beberapa parti lain dan dikenali sebagai Perikatan Nasional (PN) dengan Tun Dr Mahathir (TDM) serta 4 orang wakil rakyatnya lagi dipecat keahlian mereka dari PPBM.

Maka Pakatan Harapan telah bertukar menjadi pembangkang dengan komposisi parti mereka yang terdiri dari DAP,PKR dan AMANAH serta sekelompok dari kumpulan TDM. 

Bermula dari tarikh tersebut maka Malaysia bangun semula bagi menghadapi cabaran semasa terutama dalam keadaan dunia yang semakin teruk dilanda Covid19.

Kini Malaysia sedang memulakan kehidupan dalam keadaan New Normal. Walau apa pun suasana politik negara,kita sebagai rakyat negara tercinta ini perlu melangkah dengan penuh peradaban yang tinggi sambil mengekalkan keharmonian yang cuba dikucar-kacirkan oleh gulungan yang ingin mengambil kesempatan.

TEBAS minda gerakkan usaha untuk mengharungi New Normal Politic.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda