25 Mac, 2012

Amah : ada bini jadi Ular Sawa Kenyang

Isu berkaitan Amah dari Indonesia masih bermain di dada media kita serta orang Malaysia. Hairan juga aku tentang butir-butir yang diperkatakan terutama tentang 1 bidang satu gaji dan gaji minima bagi Amah ni RM 700 sebulan.Bila aku baca temuramah yang disiarkan dalam akhbar Sinar Harian hari ini,aku rasa jelas apa yang diperkatakan oleh Menteri Penasihat Kedutaan Indonesia tu. Antaranya dijelaskan seperti berikut ;

Dalam kandungan perjanjian nampaknya menekankan satu pembantu rumah satu tugas. Boleh jelaskan?

SURYANA: Sebetulnya begitu. Pada awalnya, kadar gaji ditetapkan antara RM600 hingga RM800 (sebulan) untuk satu pengkhususan kerja, tetapi daripada angka itu kita dapat RM700 dan pembantu rumah Indonesia perlu melalui latihan 200 jam. Latihan merangkumi empat jenis iaitu pembantu rumah, pengasuh, penjaga orang tua dan memasak di mana majikan Malaysia hanya boleh pilih satu bidang tugas. Masalahnya, saya tidak pasti di mana kekurangan maklumat dan mungkin Pasukan Petugas Bersama (di pihak) Malaysia tidak memaklumkan kepada menteri atau perdana menteri.

Oleh sebab itu, saya redakan berita itu. Okeylah, anda boleh minta pembantu rumah kerja lebih, boleh minta pembantu rumah buat dua atau tiga kerja lain, tetapi harus sepakat dulu. Jika majikan perlukan pembantu rumah membuat tugas tambahan, mereka perlu membuat perjanjian dan bersetuju bayaran tambahan yang dipersetujui bersama (oleh majikan dan pembantu rumah). Misalnya, jika pembantu rumah diambil untuk membuat kerja rumah dan majikan perlu bantuannya untuk menjaga anak, ini kerja tambahan, jadi bagilah dia bayaran tambahan. Jika majikan cakap pembantu rumah buat anak cedera, perjanjian menyatakan pembantu rumah hanya membuat kerja rumah dan majikan perlu bertanggungjawab sendiri, kalau terjadi apa-apa, majikan tidak boleh saman.

Temubual lanjut sila IKUTI DISINI 

Kesimpulannya orang kita ni memang tak faham pun tentang bahasa sendiri termasuk tok-tok menteri dan yang keduanya orang kita ni kalau boleh nak borong semua kerja yang ada kat rumah untuk diserahkan kepada Amah kerana semakin pemalas atau setengah tu nak berlagak. Bagi setengah para isteri yang mengaku beragama Islam pun turut buta juga tentang kerja rumahtangga ni. Ramai para isteri terutama yang kaya raya,bila berada dirumah kira nak melentang dan bersantai je.Hampir semua kerja rumah diuruskan oleh amah hinggakan dalam soal memberi minuman kepada suami sendiri pun amah juga yang ambil dan suakan kecuali layan suami atas katil je. Bagi keluarga Islam,jika para isteri melakukan kerja rumah untuk keluarganya pasti mendapat PAHALA kerana telah membantu suaminya. Jadi janganlah jadi macam "ular sawa kenyang" dalam rumah sendiri dan untuk keluarga atau suami sendiri.Tak mau PAHALA ke ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...