25 Jun, 2020

Tebas Minda Tanam Anggur

Lebih setahun tak mencatat apa-apa kat sini..dok sibuk dalam FB saja,sedangkan maklumat perlu berlegar dari berbagai medium yg ada..
Hari ni nak habaq kata aku tanam pokok anggur kat tepi rumah aku..Kali ni masuk kali ketiga aku tanam sejak tahun 1993. Kali pertama aku tanam dua pokok tetapi kena jenis yang masam..syok tengok saja laa..Selepas beberapa tahun aku korek dan bawa balik tanam dibelakang rumah orang tua aku tetapi tak dijaga dan akhirnya mereput.
Kali kedua tahun 2013 aku tanam pula dua pokok dan biarkan utk beberapa tahun utk jamu mata saja kerana jenis masam juga. Selepas tu aku korek buang kerana tak berbaloi dok jaga dia. Hujung tahun lepas aku minta isteriku order benih anggur dari seorang penanam anggur dari Perak dan aku tanam laa tepi rumah..
Semasa mula-mula negara kita diserang Corona Virus 19 dan kena PKP pokok tu...
Ni pada 21 Mac 2020
Lepas seminggu...oooo
28 Mac 2020
Selepas dua bulan...dalam bulan Mei 2020...huhuhu



Dalam bulan ni,sekitar 15 Jun 2020 aku nampak pokok anggur mula mengeluarkan putik...hati riang tak terhingga kerana hanya sekitar 5 ke 6 bulan ia boleh mengeluarkan buah..

Sekarang baru berputik sekitar 6 tangkai saja..sifu pesan ..untuk permulaan ni jangan bagi dia berbuah banyak...jadi tunggu jee laa...sambil dok membelai kasih sayang...hahhaha...Kali ni aku tanam jenis ISABELLA MADU...kena tunggu antara 90 hari - 120 hari untuk merasa buah yang masak...emmmm...penantian itu satu siksaan hahahaha..

Tindakan selanjutnya...aku nak cari jenis lain pula untuk tanam dalam pasu pula....Hangpa pun boleh cuba tanam dirumah masing-masing...ramai sudah yang tanam...ada yang buat ladang oooo...aku teringin juga tapi tanah tepi rumah lebar sedepa panjang 15 depa dengan macam2 jenis pokok kecil..

Saudara-saudara kita di negara jiran Indonesia dan Thailand sudah jadikan tanaman anggur ini sebagai perniagaan..ada yang satu kampung pakat tanam didepan atau tepi atau belakang rumah dan menjadi daya tarikan pula kepada orang lain untuk melihat dan merasa buah anggur hasil tanaman dalam negara sendiri...Jadi AGROTOURISM ooo...Jom pakat tanam yang ni pula..Orang lain boleh kenapa kita tak boleh ?
DIMANA ADA KEMAHUAN DISITU ADA JALAN...USAHA TANGGA KEJAYAAN.
Allah jadikan tumbuh-tumbuhan pada hari Isnin.
Ayuh TEBAS minda dan ayuh berusaha...nanti aku updatekan tentang ni yaa.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda