29 Disember, 2009

rakyat jadi besi buruk.....

                                            

   Jet ohhhh jet....nasib engkau ke nasib rakyat....




 MIG 29  di Hungary

Ni sebahagian dari kata-kata TDM tentang nak melupuskan jet pejuang MIG 29.


Beliau mengulas keputusan kerajaan yang diumumkan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ketika menghadiri sidang Dewan Rakyat baru-baru ini yang berkata perkhidmatan MiG-29 akan diberhentikan pada tahun depan.
Ahmad Zahid memberitahu, penamatan perkhidmatan pesawat selama 10 tahun itu kerana peningkatan ketara kos penyelenggaraan dan operasi jet-jet MiG-29N sebanyak 16 pesawat itu.
Antara pesawat yang menjadi pertimbangan untuk menggantikan skuadron itu ialah SU-35, FA-18 E/F Super Hornet, JAS Gripen, Eurofighter Typhoon, Dassault Aviation Rafael, F-16 C/D Block 52 dan mungkin juga F-15 Eagle.
Dr. Mahathir berkata, kerajaan sepatutnya membaik pulih pesawat-pesawat berkenaan dengan menggunakan kepakaran Rusia dan India yang turut menggunakan pesawat pejuang yang sama jika tentera Udara Diaraja Malaysia (TUDM) tidak mempunyai kepakaran.
"Tak bolehkah kita baik pulih MiG-29 ini? Kalau kita tak boleh, orang Rusia mungkin boleh. Mungkin India juga boleh. Jika pesawat pejuang yang berharga ratusan juta hanya tahan 20 tahun, lebih baik kita tidak ada pesawat pejuang," tegasnya.
Kata beliau, banyak yang telah dibelanjakan untuk membeli dan menyelenggara jet-jet berkenaan, malah perbelanjaan akan bertambah jika kerajaan berhasrat membeli pesawat baru.


http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/12/29/mstar_berita/20091228181908&sec=mstar_berita

Aku sokong kenyataan TDM ni, kerana zaman dia lah MIG 29 ni dibeli. Heran juga ye..dalam keadaan ekonomi negara dok kena suntik masuk rangsangan..nak lupus pula jet pemintas ni..kemudian nak beli baru pula...aku rasa bila nak beli yang baru ni tentu jenis F18 Super Hornet dari USA tu.Semua orang tahu pasai apa nak beli Hornet tu...

F 18 E/F Super Hornet

Jika dilihat dari sejarah pertahanan negara kita, dulu TUDM guna jet Tebuan terpakai peninggalan penjajah sampai berpuluh tahun. Tak dak pun yang dikondem begitu saja. Kemudian ditukarkan kepada F5E selepas berlakunya perubahan teknologi. F 5E tu antara yang tercanggih juga dalam kelasnya walaupun tak sepenuhnya menggunakan sistem eletronik. Singapura pun pernah guna jet tu kemudian digunakan pula Sky Hawk..Malaysia pun beli juga Sky Hawk yang dok tersadai di padang pasir Arizona. Bawa balik ke Malaysia ni beberapa buah je...kondem lagi...nak jual tak boleh..US tak bagi...alahai jadi besi buruk lee.. Singapura upgradekan Sky Hawk tu jadi Super Sky Hawk...hak Malaysia dikondemkan dan yang dok di Arizona berlambak lagi...Lepas pada tu baru mai pula MIG ni...hebat..gah seantero benua..nak kena kondem lagi..Di India depa guna MIG juga..tak dengar pun depa  nak kondemkan jet tu..yang kita tau depa dok "upgrade" supaya boleh digunakan selaras dengan kemajuan teknologi yang ada. Dulu ada juga pegawai-pegawai tentera yang dihantar berkursus di India..depa habaq kereta kebal di India tu kalau kita lihat dari luar macam besi buruk...tapi bila masuk kedalam..fulamak...teramat canggih teknologinya..lebih dari asalnya.Kalau macam tu baru le boleh kita kata kreatif dan berenovasi..Ni kita kat one Malaysia ni kira beli lain jee...bila le nak maju...dok kira guna hak oghang saja...tu pun yang dah ketinggalan entah beberapa tahun.

Tanks T-72 India
http://www.brahmand.com/news/storydetails.php?newsheadid=25&nid=2539


F 5 E
Masih canggih kan...

Awat tak reti sangat ke para tentera kita tuu...yang aku tau bukan para pegawai dan anggota tentera kita yang tak reti tapi para tok menteri yang bengap atau ada agenda tersendiri.. Pasai apa aku kata macam tu..ada kah bila beli peralatan atau sebarang kenderaan, jet pejuang atau kelengkapan lain kita tak buat perjanjian yang menguntungkan kita juga...pakai dok ikut apa yang depa nak saja ke...atau ikut poket sendiri...atau lantak pi la bukan duit mak bapak sendiri.

Enjin jet yang hilang dulu kot...?

Dari pengamatan aku dan dikalangan bekas-bekas tentera, ramai dikalangan pegawai dan anggota tentera yang mampu dan berkebolehan untuk mengubahsuai sebarang senjata atau kelengkapan tentera yang ada...tapi tak diberi peluang oleh kerajaan saja.. depa bukan saja mampu ubahsuai malah kalau nak bina yang lebih canggih pun boleh. Malangnya kerajaan Malaysia ni dari dulu hingga kini (selagi berada dibawah umno be endd) aku percaya tak akan wujudkan skim insentif atau peruntukan untuk membangunkan industri pertahanan untuk keperluan sendiri...beli lebih senang dan untungggggggggg...

Alahai Malaysia ku....amat parah le kalau terus begini. Ada kekayaan pemimpin dok putar belitkan..ada keupayaan pemimpin dok sekatkan..Alamat akan jadi besi buruk juga rakyat negara ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...