WISH

WISH

15 Julai, 2010

English Nasheed 2010

Tenggelam..Timbul..Tenggelam..Timbul..

Dalam dok sesat...tiba-tiba timbul lagi bab kerjasama umnoooooo PAS.Tu dlm PAS sesat..kata anak Semporna....



Kata Presiden umnooo pula..:


PUTRAJAYA 14 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak menolak sebarang dakwaan bahawa UMNO kini berada dalam keadaan terlalu lemah sehingga terpaksa mencari rakan baru termasuk menjalinkan kerjasama dengan Pas.
Perdana Menteri berkata, UMNO mempunyai kekuatan tersendiri dan tiada sesiapa yang harus meragui bahawa parti itu juga memperjuangkan Islam sebagai salah satu teras perjuangannya selama ini.
Dalam hal ini, beliau yang juga Presiden UMNO mahu melihat perkembangan selanjutnya berhubung saranan pelbagai pihak agar parti itu menjalin kerjasama dengan Pas dalam pelbagai bidang termasuk mengukuhkan Islam dan kedudukan orang Melayu di negara ini.
''Kita hendak juga Pas menghormati UMNO sebagai parti yang ada kekuatan dan sebagai parti yang juga memperjuangkan Islam sebagai salah satu teras perjuangannya selama ini dan tidak ada sesiapa yang harus meragui akan perjuangan kita.''Sama ada ia (kerjasama dengan Pas) menjadi kenyataan atau sebaliknya bergantung kepada perkembangan selanjutnya," kata beliau.....



Hishamuddin punya kata..

PUTRAJAYA 14 Julai - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, usaha UMNO untuk menjalin kerjasama dengan Pas tidak akan menjadi kenyataan selagi kedua-dua pihak tidak duduk semeja untuk membincangkannya secara serius.
Menurutnya, Pas perlu mengetepikan kepentingan politik jika mahu duduk berbincang dengan UMNO dalam pelbagai bidang termasuk usaha untuk memperkukuhkan Islam serta kedudukan orang Melayu di negara ini.''Kalau tak duduk semeja, hanya memikirkan politik, hanya memikirkan diri sendiri, hanya memikirkan bagaimana ia dapat mengeruhkan keadaan, hanya memikirkan bagaimana untuk menambah kebencian dan hanya untuk melaga-lagakan kita sesama kita selagi itulah tidak akan jadi kenyataan....

Nampak gaya pemimpin umno ni dok gitu juga...dulu dok sibuk nak bersatu..lepas tu nak perpaduan...la nak kerjasama pula. Mana satu laa...dah 52 tahun lebih dok gitu jee..
Tenggelam..timbul..tenggelam timbul macam kapal selam kaa...
kalau otak jenis auta..tu auta juga kata orang.
Apa pun kena hati-hati..ingat The Most Powerful.

07 Julai, 2010

Kalau sungguh bagai dikata...siasatttttttt..

DAP kemuka usul 'Deepak, Rosmah taja Bala'


Ahli parlimen Bakri, Er Teck Hwa hari ini memfailkan usul berhubung kenyataan peguam Americk Sidhu bahawa penyiasat persendirian, P Balasubramaniam mendakwa segala kos sara hidupnya di kota London dibayar oleh seorang usahawan permaidani, Deepak Jaikishan atas suruhan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Usul itu dibuat di bawah peraturan 18 mesyuarat Dewan Rakyat.

“P Balasubramaniam sebagai seorang saksi dalam kes pembicaraan pembunuhan Altantuya telah lari ke London dengan sebab-sebab yang tidak diketahui dan masih dikehendaki oleh SPRM untuk soal-siasat.

“Manakala Raja Petra Kamaruddin yang didakwa melanggar Akta Hasutan 1948 selepas mendedahkan artikel 'Lets send the Altantuya murders to hell' turut lari ke sana juga.
"Artikel tersebut telah menghuraikan hubungan YAB Perdana Menteri dengan Altantuya Shaariibuu sehingga kes pembunuhan tersebut berlaku yang kononnya Altantuya tahu sangat kes-kes skandal yang melibatkan YAB Perdana Menteri,” katanya.

Menurut Er, kes pembunuhan Altantuya adalah satu isu yang hangat dibincangkan dan kini menjadi bahan gurauan di media antarabangsa sehingga menjejaskan imej negara.
“Sungguhpun kes ini telah selesai dibicarakan di mahkamah, tetapi susulannya ialah kerajaan Mongolia telah menawarkan tajaan sepenuhnya kepada bapa Altantuya, Setev Shaariibuu supaya mengemukakan dakwaan ke atas kerajaan Malaysia yang dikatakan bertangguhjawab atas kematian anaknya.

“Lebih-lebih lagi dilaporkan bahawa pihak media luar negara seperti TVB, Hong Kong telah merancang dan akan menyiarkan satu cerita bersiri berkaitan kes pembunuhan Altantunya ini di seluruh saluran TV dunia yang turut memalukan kita,” kata Er.

Menurut wakil DAP itu, nama isteri perdana menteri yang didakwa sebagai “dalang dalam kes pelarian Balasubramaniam yang bersangkutan dengan kes Altantuya diungkitkan dalam kenyataan Malaysia Today ini akan dibaca melalui laman web seluruh dunia yang akan memberikan sesuatu impak yang negatif kepada imej negara.”

“Saya minta dewan membahaskan isu ini untuk menjelaskan kesahihan kenyataan tersebut yang bertujuan untuk mengembalikan kewibawaan negara kita,” katanya. 

Kalau kerajaan kita ni betul-betul nak hilangkan keraguan rakyat dlm kes ni..elok le dibuat siasatan menyeluruh...Tak payah berdengung degang saban hari..kes tak selasai juga...nak tunggu semua yg terlibat dah masuk lubung kubur...pun gerenti tak kesudahan dan tiada jawapan..hoii rakyat bayar cukai juga..nak tau lee..nak caya sapa niiiii.

16 Jun, 2010

Sabung Pak Pandir

Dalam kesibukan masalah ekonomi negara yang semakin teruk, kini kerajaan Malaysia dibawah kepimpinan DSNR telah melancar RMK 10. Negara dikatakan oleh Timbalan Menteri Kewangan akan menjadi MUFLIS pada tahun 2019 iaitu setahun sebelum Malaysia menjadi Negara Maju seperti yang diletakkan oleh mantan PM yang teramat lama TDM.
Negara dijangka muflis kerana terlalu banyak SUBSIDI untuk rakyat..jadi subsidi ni perlu dipotong..Kata menteri dan para penyokong be end..Betul atau tidak kenyataan ini ? Hanya rakyat yang berfikir dapat memberi jawapannya.

Apapun dalam keadaan sekarang ada beberapa cadangan kerajaan yang melibatkan pertahanan negara.
1. Pembelian jet pejuang baru untuk kegunaan TUDM.
2. Pembelian Kereta Perisai Pengangkut Personel untuk kegunaan TDM.
3. Penjualan lapangan terbang Sungai Besi untuk tujuan pembangunan.

Perkara ini telah menarik minat rakyat yang peka untuk mengkaji dan memberi pendapat terhadap kerajaan. Aku pun rasa terpanggil juga nak komen bab ni.

1. Bab Jet Pejuang..dah dikomen sebelum ni.
2. Bab nak beli APC baru.
                         Kata menteri Pertahanan nilainya RM8b untuk sebanyak 267 buah APC, tapi kerajaan masih mengkaji nak beli kat mana atau kat sapa.Syok juga ni..Dulu seingat aku Malaysia sudah mempunyai APC yang besar saiznya dikenali sebagai SIBMAS.
Kenderaan APC Sibmas ni tak lama mana pun digunakan oleh TDM kerana banyak masalahnya. Bila bergerak atas jalanraya kekawasan operasi alamat kenderaan lain kena ketepi la sebab Sibmas telah memenuhi 3/4 saiz jalanraya. Nak guna dalam kawasan hutan atau belukar pun susah..Apalagi nak turun dalam sungai di Malaysia alamat tenggelam disitu lee..sebab sungai kita berselut.
Sekarang kerajaan cadang nak beli lagi APC beroda 8..alahai lagi besar dari SIBMAS tu..

Ni MOWAG








Ni PARS.



Yang ni pula PATRIA




Banyak dah kerajaan Malaysia ni beli kelengkapan pertahanan.Antaranya;
* APC Kondor; nasib macam Sibmas juga.
* Skyhawk : entah dimana selebihnya.
* Senjata Styyer : Jadi senjata untuk kawad jee.
* Kapal Selam : dah tak boleh selam.
 
 Dari satu sudut bagus juga untuk pertahanan negara...tapi dari banyak sudut aku rasa tak sesuai juga APC begini digunakan dlm negara.Lebih digunakan kenderaan kombat yang lebih kecil dan mudah untuk bergerak sesuai dengan bentuk mukabumi Malaysia. TAK BESAR tetapi BANYAK. Boleh digunakan secara HIT n RUN.

Nasib le rakyat Malaysia..ada pemimpin kira dok jadi macam meriam buluh jee.. Bila nak berubah ??????
Dalam hal pertahanan semua negara mahukan senjata dan kelengkapan yang POWER..Dalam Islam tiada guna segala senjata dan kelengkapan yang power sekiranya kekuatan itu tidak bersandarkan kepada The Most Powerful One...Allah The Almighty.

Katak sudah menurun...hujan sudah turun.

Penggal ini rakyat Malaysia menyaksikan satu fenomena baru dalam landskap politik negara. Bermula dari perubahan minda dan sokongan rakyat kepada parti-parti politik semasa PRU 12 hinggalah saat ini dengan peristiwa lompat melompat oleh beberapa orang wakil rakyat yang telah dipilih oleh pengundi.
 
Sebermula dari di Perak hingga tersungkurnya kepimpinan PR kepada bn,kita menyaksikan rentetan peristiwa satu persatu dengan berbagai alasan. Al-kisah sikatak yg melompat, ada yang berkata..kami mahu jadi spesis yang lebih baik dari spesis sekarang yang hidup berkubang penuh dengan selut dan lumpur. Maka dilompatnya menyertai spesis satu lagi yang dikatakan bersih sedangkan spesis itu juga telah lama hidup dikubang dan lopak. Ada sikatak yang kata kehidupannya kini didalam kelompok ini membuatnya menjadi kepanasan dek kekeringan,maka dilompatnya menyertai spesis yang hidup didalam kawasan berair yang basah dan banyak agar sejuk tubuh badannya.
               Ada juga sikatak yang melompat ini berkata, spesis yang aku sertai ini asyik berbunyi menunjuk hebat untuk menyaingi kelompok lain. Maka ku lompat menyertai spesis yang satu lagi yang memang asyik berbunyi sejak berkurun dulu untuk menunjukkan gahnya dengan berbagai warna badannya.
             Ada juga sikatak yang berkata...aku sudah tidak percaya kepada kelompok ini kerana ketuanya tidak boleh dipercayai dan disertainya spesis yang dikatakan ketuanya boleh dipercayai sedangkan lumrahnya spesis tersebut memang mempunyai sejarah ketua yang lebih dasyat kelentongnya.
            Alahai...dunia katak..umpama kehidupan yang tiada prinsipnya.Tiada kata " Membujur lalu melintang patah" dugaan dan cabaran hidup samada susah atau senang pasti kuharungi.Tiada lagi kata " Patah sayap bertongkatkan paruh,namum terbang ku terbang jua". Akhirnya pengundi menjadi kecewa,maka akan hilanglah keprcayaan mereka terhadap gulungan sikatak. Manalah maruah dan harga diri mereka yang bergelar YB yang menjadi katak.Apakah bodohnya mereka untuk menilai sesuatu sebelum menerima sesuatu atau memang gulungan ini gila jawatan dengan mengharapkan habuan jika bergelar Yang Berhormat atau memang mereka ini bodoh walaupun berkelulusan tinggi.
             Sebagai manusia yang berakal,tidak semestinya yang berkelulusan tinggi itu cerdik dan tidak semestinya yang berkelulusan rendah itu bodoh. Cerdik adalah anugerah tuhan Yang Maha POWER, bodoh juga anugerahNya. Justeru itu, dalam menyusuri kehidupan, kita perlu pandai menggunakan akal tanpa meninggalkan pedoman anugerah Illahi..Ingatlah bahawa Islam telah mengajar penganutnya agar " Tinggalkan orang-orang yang bodoh." kerana orang yang bodoh jika diajar bagaimana sekalipun tetap akan kekal bodoh,tidak dapat memahami atau mengerti tentang sesuatu yang memerlukan penelitian yang lebih jauh.
Hai katak pisang..katak puru...katak bukit...
Hidup engkau melompat-lompat. 
Lompatlah engkau kemarata tempat
Hingga sampai kesuatu tempat

Nak lompat kemana ni haaaaaaaahhhh....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...