28 Januari, 2012

Dengar Bunyi pun dah kecut...ni nak mai yang seketoi pula.

Asteroid saiz bas hampir jatuh ke bumi
2012/01/28

WASHINGTON: Asteroid bersaiz sebuah bas hampir jatuh ke bumi hari ini di mana pakar bidang itu menyifatkan perkembangan terbabit tidak menimbulkan sebarang kebimbangan.

Pengarah bersekutu Pusat Planet Kecil yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), Gareth Williams, berkata asteroid yang dinamakan 2012 BX34 itu berukuran pada diameter enam dan 19 meter. - AFP

Nah aihh...nak hentam kat mana pula..walaupun tidak membimbangkan tapi kalau jatuh atas KLCC atau Sri Perdana..lebur..

Any asteroid falling from the sky would have a tremendous amount of energy. Here's a typical example. In 2028, the asteroid 1997XF11 will come extremely close to Earth but will miss the planet. If something were to change and it did hit Earth, what you would have is a mile-wide asteroid striking the planet's surface at about 30,000 mph. An asteroid that big traveling at that speed has the energy roughly equal to a 1 million megaton bomb. It's very likely that an asteroid like this would wipe out most of the life on the planet.

A rendering of an asteroid colliding with Earth.
Photodisc/Getty Images
It's difficult to imagine 1 million megatons, so let's try some smaller sizes. Let's say that an asteroid the size of a house crashed on Earth at 30,000 mph. It would have an amount of energy roughly equal to the bomb that fell on Hiroshima -- perhaps 20 kilotons. An asteroid like this would flatten reinforced concrete buildings up to half a mile from ground zero, and flatten wooden structures perhaps a mile and a half from ground zero. It would, in other words, do extensive damage to any city.

Maka renung-renungkanlah.bahawa kehidupan dunia kita kini sudah semakin hampir keakhirnya.

وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ
 Dan tatkala bintang-bintang bertebaran.
(Al-Infithar : 2)

Beginilah yang terjadi sebagai akibat dari ayat pertama. Intatsarat artinya 'bertaburan secara serampangan'. Kawâkib adalah 'planet-planet'. Menurut pendapat kita, ketika lelangit retak, planet-planet yang terdekat kepada kita akan bertaburan. Kekuatan yang dengan kuat menjaganya agar tetap dalam orbit akan hancur dengan sendirinya.
Kawkaba, akar kata yang merupakan asal kata kawâkib, artinya 'bersinar cemerlang', terutama digunakan untuk menggambarkan kilau besi yang mengkilat. Jika suatu 'hari' digambarkan sebagai kawkabi, berarti hari tersebut memiliki arti penting atau kesulitan tertentu. Dalam hal ini, menurut pendapat kita, kata tersebut menunjuk kepada berbagai unsur di alam raya yang keberadaannya menonjol dalam sistem tata surya, dan mereka bersinar dengan kecemerlangan yang lebih besar dibanding sinar benda langit lainnya.
Intatsara yang berarti 'bertaburan atau berhamburan, bertebaran', menunjukkan bahwa pertaburan ini terjadi secara serampangan meskipun mengikuti pola tertentu. Gerakannya acak, namun tidak tanpa makna, dan bersifat abstrak. Kata intatsarat menimbulkan kesan menaburkan benih di atas tanah. Dari sudut pandang si penabur, si pelaku, maka penaburan ini mengikuti pola tertentu, yakni pola yang ditentukan oleh beberapa faktor seperti ukuran tangan dan gerakan serta iramanya yang normal, meskipun dari sudut pandang pengamat atau peneliti penaburan tersebut nampak serampangan. Tindakan menebar itu sendiri adalah menaburkan, namun ia mengikuti pola tertentu yang sudah ditetapkan.
Nasihat untuk diriku dan semua..insaf-insaf dari segala kedurjanaan,kemaksiatan dan kerosakan diatas mukabmi yang sedang kita lakukan.TEBAS lah minda dan hati kita dari lalang dan semak dunia agar  kesyumulan Islam yang dianugerahkan kepada kita dapat tumbuh didalam diri dan kehidupan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda