13 Mac, 2012

Parlimen : najib mengelat

Parlimen Kecoh Pembangkang Tidak Puas Hati Jawapan Najib



Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

KUALA LUMPUR: Hari pertama sesi perbahasan persidangan Dewan Rakyat bagi penggal kelima kecoh apabila beberapa wakil rakyat pembangkang menyatakan kemarahan kerana tidak berpuas hati dengan jawapan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.
Kekecohan berterusan apabila beberapa wakil rakyat Barisan Nasional (BN) turut bertikam lidah dengan wakil pembangkang bagi mempertahankan Najib.
Ketegangan mula dicetuskan Datuk Mahfuz Omar (PAS), kerana Najib tidak menjawab soalan tambahan ketiga yang menyentuh mengenai status 36 orang penjawat awam yang sudah menandatangani skim saraan Sistem Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang sudahpun dimansuhkan.
Kerajaan pada 8 Mac lalu mengumumkan pemansuhan SBPA dan skim saraan kembali kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang ditambahbaik.
"Saya hairan mengapa diperingkat awal Kabinet tidak mengkaji tentang ketidakadilan SBPA. Bagi saya ini menunjukkan kelemahan Kabinetsehinggga tidak dapat menangani daripada awal hingga menimbulkan keadaan yang memalukan.
"Kerajaan perlu nyatakan berapa ganjaran pencen yang telah diberikan kepada mereka dan berapa jumlah gaji yang telah diterima oleh golongan premier ini," soal Mahfuz.
Bagaimanapun Najib tidak menjawab soalan berkenaan namun hanya menyifatkan soalan Mahfuz itu mempunyai motif tertentu.
"Nampaknya ahli yang berhormat berkenaan nak jadi juara kepada 36 orang ini. Tapi kerajaan kita (Barisana Nasional) nak jadi juara kepada 1.4 juta penjawat awam," katanya.
Jawapan ringkas Najib mengundang kemarahan beberapa wakil rakyat pembangkang.
Beberapa ahli parlimen BN termasuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dilihat mencelah mempertahankan tindakan Najib.
"Sakit otak...sakit otak...sakit otak," kata Mohamed Nazri berulangkali kepada wakil rakyat pembangkang.
Ketegangan berkenaan akhirnya memaksa Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengarahkan semua ahli parlimen pembangkang dankerajaan duduk.
Malah Pandikan Amin turut mengingatkan kepada semua wakil rakyat agar tidak mengemukakan soalan tambahan yang lebih menjurus kepada kepentingan politik berbanding rakyat secara keseluruhannya.
"Ini sudah penggal kelima, berapa kali saya mahu ulang bahawa soalan-soalan ahli yang berhormat tidak boleh untuk kepentinganpolitik sesuatu pihak," katanya.
(mStar Online)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda