16 Mei, 2012

Inilah barisan pungkoq..yang ikhlas berjuang

Aku tertarik juga dalam nak mengulas tentang "Tarian Pungkoq" beberapa orang bekas tentera dari PVTM dihadapan rumah Ambiga tempohari. Sekarang ni heboh berita seluruh dunia...hahhaha..nak tergelak juga. Dulu semasa didalam latihan kadet, sudah menjadi lumrah para kadet ditendang atau disepak punggung oleh jurulatih serta senior..biasa le.Bagi kami itu juga suatu jenis latihan mental dan jasmani...kalau musuh tawan tentu lebih teruk dari disepak atau ditendang oleh jurulatih.
Kini mungkin semua itu tidak lagi menjadi perkara lumrah..Dizaman yang semakin canggih dan maju ni perkara yang berkaitan dengan "Pungkoq" dah bertukar menjadi bahan politik terutama oleh pihak UMNO sejak berbelas tahun lalu dan terkini lahirlah "Tarian Pungkoq" oleh segelintir bekas tentera.
Sungguh memalukan apabila segelintir ahli PVTM ini melakukan aksi senaman yang bermotif politik begini.Mungkin juga gulungan ini terlalu TAAT kepada parti yang disokong hingga menjadi taat MEMBABI BUTA tanpa menilai kesannya. Bukan maruah orang yang dimarahi akan jatuh tetapi MARUAH DIRI sendiri dan rakan-rakan bekas tentera juga akan turut tercemar. Samada mereka sedar atau tidak bahawa mereka telah dipergunakan oleh pihak berkepentingan politik bukan menjadi persoalan aku kini.


Tetapi perbuatan ini jelas menunjukkan bahawa inilah kejayaan UMNO yang mendakwa sudah berusia 66 tahun dan telah berjaya mendidik bangsa Melayu menjadi bangsa kelas dunia. Memang kelas dunia la kalau gini...kerana orang lain yang mengaku bertamadun dan mengaku memperjuangkan Islam tidak melakukan demikian. Pemimpin umno pasti tersenyum..keluarga mereka pula pasti MALU.
Apa nak herannya pula..memang ramai pemimpin serta ahli umno yang tiada perasaan malu. Jika mereka mempunyai perasaan malu tentu banyak perkara yang melibatkan maruah diri,harta awam/negara dan berbagai lagi tidak disalahgunakan untuk kepentingan mereka.
Kepala umno dengan kapal selamnya..ibu umno dengan lembunya...semuanya bernilai berjuta-juta RM..Puak ni dengan pungkoqnya..entah berapa duit daa.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...