07 Mei, 2012

tujuan konsert hiburan baikkkkkkkk


Fatwa: Haram sertai perhimpunan langgar undang-undang

6 Mei 2012
Profesor Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin
Abdul Shukor Husin

SEPANG - Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia hari ini memutuskan haram untuk umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru hara dan kekacauan dalam negara.
Pengerusinya Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata jawatankuasa memandang serius isu itu di mana sebahagian umat Islam telah bertindak sebagai perusuh jalanan dalam banyak perhimpunan atau demonstrasi termasuk seperti yang berlaku pada perhimpunan di ibu negara 28 April lepas.
"Tindakan merusuh, membawa kacau bilau dan merosakkan harta benda awam adalah suatu perbuatan yang ditegah Islam. Malah niat untuk menjatuhkan negara yang sah di sisi undang-undang melalui penganjuran demonstrasi seumpama itu juga haram di sisi agama.
"Sesiapa juga tidak boleh buat, tidak (boleh) bersetuju ke arah (usaha) mendatangkan kemudaratan, keresahan, menjadikan rusuhan sesama kita hingga berpecah, apatah lagi kalau berlaku pertumpahan darah," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan muzakarah ke-99 jawatankuasa itu di sini.
Sehubungan itu, katanya umat Islam yang menyertai demonstrasi itu perlu insaf kerana tindakan itu bukan daripada ajaran Islam kerana Islam tidak pernah menyuruh umatnya bertindak sedemikian sehingga mengancam nyawa sesama manusia demi mencapai sesuatu agenda.
Abdul Shukor berkata sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi, banyak saluran perbincangan yang lebih bermanfaat boleh dilaksanakan tanpa menggadaikan keamanan negara.LAGI KAT SINI
Nak ajak TEBAS minda bab ni..
1. Saluran yang tertinggi adalah melalui Sidang Dewan Negara dan Dewan Rakyat...Dah berpuluh tahun disuarakan tentang sesuatu yang melibatkan ketelusan,keadilan,rasuah,perundangan dan berbagai lagi laa...Tetapi masih tidak dilaksanakan dengan sebaiknya dengan berbagai alasan yang tidak munasabah. Apabila ada rakyat yang melihat terdapat ketempangan dalam hal yang boleh diperbetulkan oleh pihak yang bertanggungjawab tetapi tidak berlaku,maka rakyat secara beramai-ramai nak suarakan ketidakpuasan hati dan menuntut hak mereka,nak salah siapa ?
2. Rusuhan dan Mencederakan : Punca terjadinya rusuhan dalam perhimpunan TIDAK HARAMKAH ?
3. Peserta Demontrasi perlu insaf : Adakah Pemimpin dan pegawai kerajaan yang bertindak hingga mengancam nyawa rakyat lain demi mencapai sesuatu agenda mereka TIDAK PERLU INSAF DAN BERTAUBAT ?
4. Menjatuhkan Negara : Bab ni aku nasihatkan depa supaya belajar dari orang yang dikira bodoh oleh depa laa.
5. Haram menyertai Himpunan yang melanggar undang-undang : Undang-undang siapa dan undang-undang macamana ? 
     5.1 Undang-Undang Allah tak dilaksanakan bagaimana pula ? 
     5.2 Menyokong gulungan yang tak mau melaksanakan undang-undang Allah pula bagaimana ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda