24 Julai, 2012

Syria : Bashar kecundang ?

Syria sedang menuju kehancuran samada barisan kepimpinannya atau negara itu sendiri berundur atau diundurkan oleh rakyat. Arab Spring yang melanda Syria mulai 15 Mac 2011 dan diikuti dengan gelombang himpunan bantahan rakyat yang benci kepada pemerintahan Bashar Al-Assad pada 26 Mac 2011 kini sudah bertukar menjadi medan peperangan.



Pertembungan di Syria bukan lagi sekadar pertempuran kefahaman minda tetapi sudah meningkat menjadi pertempuran bersenjata. Kini pemerintah Syria bukan lagi mahu membunuh tumbesaran kefahaman rakyat dalam menolak pemerintahan kuku besi Assad tetapi sudah membunuh nyawa rakyat negaranya sendiri..
kenapa ?


Medan pertempuran bersenjata sudah wujud dihampir seluruh Syria..Peperangan saudara Syria kini makin memuncak. Rakyat menjadi sasaran tentera sendiri...rakyat yang menentang corak pemerintahan Bashar kini dianggap pemberontak..sudah lebih kurang 19,000 nyawa melayang dalam tempoh itu. Siapa yang akan menang ? Jika Bashar menang,maka Menang Bashar menjadi arang, dan kalahnya Bashar menjadi abu dan Syria pula akan menjadi seperti Libya..

Terkini,pihak pejuang kebebasan rakyat yg dikenali sebagai SNC telah mendakwa bahawa mereka semakin menghampiri kejayaan dalam menumbangkan Rejim Bashar serta sedia membawa Syria ke era baharu.
Sudah tentulah tiada perjuangan tanpa pengorbanan. Perjuangan perlu diteruskan demi impian dan harapan rakyat yang mahu bebas dari penindasan pemerintah sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda