30 Oktober, 2012

Syria : menang menjadi arang kalah menjadi abu


Syria...kehancurannya angkara tangan-tangan manusia sendiri...antara tangan yang gila kekuasaan dengan tangan yang mahukan keadilan. Antara tangan pemerintah dengan rakyat yang diperintah.. Pemerintah pasti mempertahankan apa yang dikehendakinya...dan rakyat yang ramai pasti berkehendakkan juga perubahan dalam sistem pemerintahan yang mereka ikuti.
Tentera Syria sedang menggempur FSA

Adakah pemimpin yang gila atau rakyat jelata yang berjuta jumlahnya yang gila..pabila terjadi penentang begini ?..Apapun dalam kehidupan ini...Tiada perjuangan tanpa pengorbanan..dan harganya juga pasti amat mahal untuk dijual beli..

Tentera Syria dgn gambar kebanggaan mereka 
Pertempuran berdarah pasti berlanjutan sehingga samada pemimpin yang kecundang atau rakyat jelata yang dikandangkan,dan kemusnahan serta pembunuhan terus terjadi. Itulah sunnah perjuangan..samada dibunuh musuh atau membunuh musuh.

Bahananya pasti dirasai oleh semua..Kini Syria yang menjadi antara bumi para anbiya makin menjadi bumi yang panas terdedah kepada bahang angkara keruntuhan iman dan bangunan.
Bazar Aleppo yang berusia ratusan tahun pernah menjadi tumpuan manusia dan kebanggaan Syria
Bazar Aleppo musnah terbakat
Kini bazar yang menjadi lambang ketenangan kehidupan dalam kekangan musnah akibat pertempuran antara tentera yang setia dengan pemerintah Assad dengan tentera yang mahu membebaskan Syria dari cengkaman rejim Assad.


Sudah pastinya harga untuk sesuatu perjuangan itu mahal
Bangunan yang dibom oleh tentera

Tentera FSA sedang menggempur tentera Assad

Membujur lalu melintang patah..perjuangan ini mesti diteruskan..usia bukan penghalang,keadilan mesti ditegakkan

Kami budak baru belajar..orang tua silap kami ajar ?

Akan terbelahkah Syria umpama Palestin ?
Apakah kemungkinan kesudahannya ?..Akan terjadikah seperti Iraq ? Libya ? atau Afghanistan ?. Yang menang menjadi arang yang kalah menjadi abu ? Sesungguhnya Allah tidak zalim terhadap hamba-hambaNya...manusia yang beriman tidak akan bertindak zalim terhadap sesama makhluk..Manusia yang beriman pasti akan memperolehi ganjarannya dari Allah dan manusia yang zalim dan kufur pasti akan menerima akibatnya jua..
Mengikut sejarah kehidupan manusia,acap kali terjadi situasi begini, maka pemimpinlah yang pastinya kecundang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...