19 September, 2013

hidup mana mau pergi..mati mana mau lari..



Ulat dalam batu pun boleh hidup...kata orang tua-tua dulu...memang betul kerana Allah Maha Perkasa, Maha Pencipta. Begitu juga dengan ajal seseorang,jika sampai pada waktu yang telah ditetapkanNya maka amatilah firman Allah ini;

A078
Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)? 
( An-Nisa' : 78)
Bagi wanita ini pula, waktu ajalnya belum tiba walaupun

Ingatlah..bahawa Allah itu adalah tuhan yang mempunyai segala kemuliaan dan kekuasaan dengan Asma Al HusnaNya.
Sesungguhnya kehidupan kita ini hanyalah sementara dan penuh dengan mainan;
A064
Firman-Nya lagi yang bermaksud : "Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui.
(Surah Al-Ankabut ayat 64)
Maka sedarkanlah diri kita dari mainan kehidupan dunia ini kerana:
A074
Oleh itu, orang-orang (yang beriman) yang mengutamakan kebahagiaan akhirat daripada (kesenangan) kehidupan dunia, hendaklah mereka berperang pada jalan Allah (untuk membela Islam). Dan sesiapa yang berperang pada jalan Allah lalu ia mati (gugur Syahid) atau beroleh kemenangan, maka Kami akan memberi kepadanya pahala yang besar. (An-Nisa' : 74)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...