13 Januari, 2014

Iraq Kini 2 : dalam kedamaian yang rapuh

Pembangunan semula Anbar, yang merupakan sebuah wilayah Sunni, menjadi lambat, disebabkan parut tragedi dan sebahagiannya oleh sebab tiga faktor. Beberapa pakar Amerika yang telah dikaji dan beroperasi di Iraq percaya perbalahan suku puak mutakhir ini di Anbar telah menyebabkan garis pemisahan yang tidak  dapat diatasi dalam sistem politik Iraq; yang lainnya adalah optimis bahawa pertelingkahan ini boleh
solat jenazah korban pengeboman oleh tentera Iraq keatas Fallujjah pada 8 jan 2014
memberi laluan kepada beberapa kestabilan dimasa hadapan. Hampir semua bersetuju bahawa keganasan terkini merupakan episod kekecewaan bagi wilayah di mana ramai tentera Amerika dan Iraq berjuang dan mati, tempat di mana mereka mengalami kehilangan besar dari keuntungan rapuh yang semakin lenyap pada hari ini berada dalam situasi yang membimbangkan.
Selepas berkhidmat melalui dua pertempuran di mana beliau berjuang seumpama di hujung tombak semasa pencerobohan 2003 dan 2004 dan pertempuran di Najaf sebagai komander Platun laut, individu asal dari Massachusetts, Seth Moulton terus tinggal di negara ini untuk bekerja dengan David Petraeus, yang kemudiannya bertanggungjawab membina semula tentera Iraq. Selepas perkhidmatan siri ketiga beliau, Moulton kembali untuk memulakan pengajian siswazah beliau, tetapi apabila Petraeus kembali ke Iraq untuk memerintah semua Pasukan Tentera Amerika Syarikat semasa pendudukan semula, Moulton pergi bersamanya. Pada tahun 2007 dan 2008, Moulton dan sekumpulan kecil tentera marin yang mengembara sekitar kawasan selatan Baghdad, dan bersekutu dengan Syeikh dan pemimpin-pemimpin tempatan menentang para pemberontak tersebut.
Tidak lama selepas tiba semula di dalam negara, Moulton dan pasukan beliau memasuki Anbar dan untuk mengkaji gerakan kebangkitan yang semakin meningkat, di mana pemimpin-pemimpin Sunni telah bekerjasama dengan tentera AS untuk menggulingkan al-Qaeda. Pasukan ini kemudian kemudian terbang ke Diwaniyah, sebuah bandar di Selatan Baghdad, untuk membentuk pakatan dalam kawasan itu. "Kami tidak datang dengan pelan ini grand atau strategi Amerika Syarikat ini," kata Moulton. "Kami datang dengan beberapa prinsip, dan kami mendapat persetujuan orang-orang Iraq bersetuju untuk mencapai matlamat, maka sebahagian besarnya membiarkan mereka menunjukkan kepada kami bagaimana kami boleh mencapai kejayaan dan bekerja bersama-sama."
Seperti ramai veteran, Moulton berasa sedih atas berulangnya keganasan di Iraq. "Memang berasa sedih bagi orang-orang seumpama kami yang pernah berada di sana bertahun-tahun dan kehilangan rakan-rakan dan sebahagian daripada kehidupan kami di Iraq," katanya. "Adalah sukar untuk melihat Iraq, ramai daripada mereka yang masih menjadi kawan-kawan saya dan yang mempunyai rasa sebenar kebebasan dan peluang untuk hidup lebih baik hidup, dan kini terpaksa melihat keruapan dihadapan mata mereka."
tentera amerika sedang meronda di Bandar Haqlaniyah,Wilayah Anbar

New Yorker Zach Iscol yang mengetuai gabungan besar Platun tentera Marin Amerika Syarikat dan tentera Iraq pada tahun 2004. Beliau dan tenteranya berjuang dalam beberapa pertempuran paling sengit sejak Vietnam di Fallujah dan beroperasi sepanjang Anbar. Selepas meninggalkan pasukan Marin, Iscol kembali ke Anbar sebagai penerbit filem pada tahun 2008 dan 2009 dan menerokai keamanan rapuh yang dibangunkan hasil dari kebangkitan Gerakan dalam filem, The Western Front". Kami telah dapat melihat betapa kuatnya ikatan antara tentera Amerika dan puak-puak ini," kata Iscol. "Inilah rasa sebenar persaudaraan dan pengorbanan yang dikongsi. Terdapat banyak yang diperkatakan tentang bagaimana ia tidak akan kembali kepada penguasaan al-Qaeda."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda