16 Disember, 2009

Biar busuk umnooo tu mereput..

Tertarik juga membaca artikel yang diutuskan oleh Sdr Idris Samad dalam Blog Kedah Lanie berkaitan Kemelut umno Kedah.

Heran pun ada..setelah lebih 50 tahun umno ni wujud kemelut kepimpinan sering menjadi fokus utama parti Melayu ni. dari satu kes ke satu kes..dari sorang Ketua ke sorang ketua yang lain...tak habeh habeh..Dari satu sudut baguih le kepada parti lawan...lantak pi la umno nak jadi apa pun...makin lama biar makin busuk macam TD kata tuu..Apa pun aku seronok melihat kebusukan tu...biar sampai reput mudah untuk dilenyapkan.

TD ni pula lagi satu hal..kata oghang dia dah jadi nyanyok juga macam yang diminta oleh Almarhum mantan Presiden PAS dulu..nyayok dia nyanyok politik..

Apa pun yang terjadi kepada umno dan kuncu-kuncunya dalam be endd perlulah diambil iktibar oleh PAS secara kelompok dan juga individu. harap-harap PAS tak jadi macam tuu..moga-moga pimpinan dan ahli PAS tak terikut budaya busuk membusuk umno tu..Pemimpin PAS perlulah menjadi pimpinan masyarakat bukan pimpinan parti atau negeri saja baru boleh menjadi parti pilihan untuk menggantikan umno menerajui negara tercinta ini...kena pikiaq lee dan bertindak segera macamana nak jadi pemimpin masyarakat tu. Ada berbagai kaedah dan pendekatan sesuai dengan Islam ini.

Kata oghang...hati mau baik..mulut mau manis.Jangan berpura-pura..bercakap biar terus terang..ikhlas..berpendirian teguh. Berjanji mesti ditepati. InsyaAllah akan dapat jadi pemimpin masyarakat yang disegani..

Apa pun biar umno terjun dengan harta warisan depa...biarkan...biarkan..Bagi oghang Melayu yang dok dalam umno tu sedaq-sedaq...pikiaq-pikiaq lah..Kalau rasa panas ditengah terik mentari cari lah tempat yang boleh berteduh, tempat yang boleh memberi kedinginan agar otak jadi segar...badan jadi sihat..

Nii petikan dari apa yang diutuskan oleh sdr Idris Samad...syabas..Harap boleh tulis juga bab PAS.

ADA 15 kawasan Parlimen di Kedah. Ada 15 ketua bahagian Umno di Kedah. Ada 15 ragam dan mereka ini, berpuak-puak – yang nyata, ada orang Perdana Menteri, ada orang bekas Perdana Menteri dan ada orang – makan keliling!Tentunya rencana ini mengejutkan. Tetapi dalam Umno Kedah, ramai pemain wayang kulit. Masing-masing mahu menjadi tok dalang. Keikhlasan, mereka letak di bawah tapak kasut.
Di Pejabat Umno negeri, masing-masing membina kubu mempertahankan kepentingan. Masing-masing mengampu boss, untuk mencari makan dengan Umno. Malangnya, apabila melihat pokok sudah hamper tumbang, masing-masing melompat ke pohon yang dilihat lebih kukuh dan rending.

Inilah budaya mereka dalam Umno Kedah! Bercakap banyak, memberi alasan memang kegemaran mereka, bekerja malas dan akhirnya bila kalah pilihan raya masing-masing salah menyalah antara satu sama lain.

Ketika Tan Sri Osman Aroff menjadi Menteri Besar, mereka bernaung di bawah ketiak Osman. Bila mereka dengar Osman hampir jatuh, mereka berbondong-bondong meninggalkan Osman dengan mencari tempat naungan baru.

"Pelik apa dengan Osman jika akhirnya Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mahu bertanding sebagai perwakilan G7 ke Kuala Lumpur dicantas?,” kata seorang pemerhati politik dari UUM.

Dr. Mahathir meninggalkan kepimpinan Umno bahagian Kubang Pasu selepas 22 tahun mengetuainya. Sebelum Dr. Mahathir, bahagian ini diketuai Osman. Osman pun orang Kubang Pasu ketepikan, sama seperti mereka menyingkirkan Dr. Mahathir.

Yang menyingkirkan Dr. Mahathir bukan musuh dari luar tetapi adalah bekas Setiausaha Politiknya, yang diamanahkan menjadi ketua bahagian selepasnya. Begitu sekali politik Umno Kedah, hanya kerana Dr. Mahathir sudah hilang kuasa dan ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Presiden Umno.

Suatu ketika, apabila ada berita mengatakan Tan Sri Sanusi Junid mahu dilantik menjadi MB Kedah, orang Umno Langkawi menumpaskan Sanusi sebagai ketua bahagian itu. Mereka tidak mahu mendengar nasihat Dr. Mahathir padahal ketika itu, Dr. Mahathir adalah Perdana Menteri dan Presiden Umno.

Bagi mempertahankan egonya, Dr. Mahathir tetap melantik Sanusi menjadi Menteri Besar walaupun Sanusi bukan di kalangan ketua-ketua bahagian di Kedah. Malahan, Sanusi turut dilantik menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah.

Maka jadilah Sanusi ketua kepada ketua-ketua bahagian walaupun Sanusi bukan dari kalangan ketua bahagian.

Siapa yang Sanusi lantik menjadi Setiausaha Badan Perhubungan? Sanusi lantik Setiausaha Politiknya, Dato' Rozai Shafian. Padahal, kebiasaannya, penjawat jawatan setiausaha perhubungan adalah dari kalangan ketua bahagian. Namun, Sanusi merubahnya!

http://kedahlanie.blogspot.com/2009/12/kemelut-umno-kedah-dalam-mencari-ketua.html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...