14 Disember, 2009

Zaman Tonggek dah berlaluuuu..

ahana orang politik naik angin

Orang sekarang memang mudah naik angin. Tidak terkecuali arena politik tanah air yang orang-orangnya turut disampuk virus mudah naik angin.

Sidang Dewan Negeri Pulau Pinang minggu lalu 'panas' apabila Ketua Pembangkang, Datuk Azhar Ibrahim dituduh 'tonggek' punggung kepada barisan orang kerajaan.

Kata Azhar, dia 'tonggek' punggung bukan kerana ada mala fide atau berniat jahat, sekadar mahu mengambil beg di bawah meja.

Akan tetapi apabila orang politik dijangkiti virus mudah naik angin, hal yang sekecil itu boleh jadi pembakar suasana. Macam puntung rokok yang tunggu masa nak terpadam, dicampak masuk ke dalam limpahan petrol.

Namun apa yang berlaku di Alor Setar beberapa minggu sebelum itu, lebih mudah buat orang tertawa.

Rakan sejawatan Azhar di Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid, bekas Menteri Besar, naik angin apabila keluar arahan daripada Speaker DUN supaya semua wakil rakyat tanda tangan buku kehadiran setiap kali datang sesi sidang.

Ketika bercakap kepada wartawan, Mahdzir melepas rasa kurang senang dengan kata-kata yang dilaporkan: "Kami bukan budak sekolah!"

`Saya fikir, dengan kewibawaan, pengalaman, sikap diplomatik dan kebijaksanaan yang sedia ada pada diri Mahdzir sebagai bekas Menteri Besar, dia tidak akan berkata begitu jika bukan kerana naik angin.

Ini kerana, apa yang timbul itu adalah perkara yang sangat kecil, sangat remeh, sekadar disuruh tanda tangan buku kehadiran sidang Dewan Negeri.

http://kedahlanie.blogspot.com/2009/12/ulang-tayang-ddun-penang-dengan-mee.html

mee tonggek pun mee tonggek lah....kalau dulu sepiring dua kupang jee...budak sekolah yg ramai dok pekena mee tonggek tuu..kat depan cathay di Aloq setaq...la nii depa tak main dah harga tuu...tonggek depa la kat Penang tu...juta-juta..dah lesap tanah oghang melayu...mungkin punca dia kerana budak sekolah yg jaga hak melayu tuuu...alahai nasib le oghang melayu kalau masih dok lagu tuuu...mai laa pakat-pakat berubah...iklan kat tv tuu ada kata "dunia sudah maju zaman sudah berubah"..tak kan laa nak ubah sokongan pun susah..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...