07 Februari, 2010

Sempurnakah Semporna..?

 Juaraa.......ya beda beduuuuuumnooo...juara...juara apa ?

         Tanggal 5 dan 6 Feb 2010, ramai para menteri dan pemimpin umno mai ke Kedah. Maka diaturkanlah oleh Ketua Penerangan umno Kedah ni iaitu menteri yg jaga agama Islam akan mereka itu agar melakukan propaganda disetiap penjuru Kedah. dengan program kemuncaknya pelancaran "Juara Rakyat" didalam DUN Kota Siputeh oleh Timbalan Presiden umno pada 6 Feb 2010 dengan menggunakan Sekolah Men. Kebangsaan Sanglang.
        Maka hebohlah seluruh negara tentang program tersebut yg kononnya mendapat sambutan hingga 100 ribu org hadir..wow ramainya tentu sesak pekan Kerpan tu..Dari maklumat yg aku dapat tak la setara mana pun.. Program sebelah malam 5 Feb tu ada forum agama tapi tak ramai pun..Program sebelah petang 5 Feb pula anjuran pemuda umno....maka pakat kemerah la para pemuda termasuk yg belum cukup umur pakai baju merah free tu...Apa yang herankan kalau ramai pun...biasa la umno...semua orang tau cara buat depa..sampai polis pun naik pening tengok gelagat putera ke pemuda ke yg dok press motor kapcai depa hadir program tu..
 Dua tiga hari sebelum tu....pakat dok sibuk dgn bendera parti umno nak sambut TPM mai...Pemuda PAS pun sibuk juga pasang bendera nak sambut Timbalan Perdana Menteri Malaysia mai ke kawasan depa...tapi pemuda PAS sibuk pasang bendera PAS laa..tak kan nak pasang bendera umno pula..heboh juga puak pemuda umno  ni...minta diturunkan bendera PAS...haru sungguh otak umno ni...tak sedaq diri atau tak tau erti demokrasi kot atau tak tau ke yg mai tu TPM bukan atas nama Timbalan Presiden umno...atau pun depa sendiri tak iktiraf jawatan TPM tu kat dia. Kalau atas nama Timbalan Presiden dan atas nama program umno (parti) tentu depa tak buat program tu di Sekolah.....kerena depa tau mana satu hak depa mana satu hak semua rakyat...maklum le dah merentah lebih 50 tahun..tentu dah hapai semuanya dah tentang hak ni...Kalau tak tau tentang tu memang umno ni jenis ISA..atau ikut cara komunis...Aku boleh guna org lain tak boleh.
    Nak bercakap tentang anak Sabah yg jadi Pengerusi Perhubungan Umno Kedah plak...kerana org Kedah tak dak yg layak jadi Pengerusi...Tok shafie ni kata :

 ...sejak pakatan pembangkang memerintah negeri ini, tidak ada kemajuan yang dibawa, sebaliknya pelbagai masalah timbul seperti gangguan bekalan air dan masalah peluang pekerjaan.

Beliau yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, berkata, dalam usaha membangunkan negara, rakyat perlu bekerjasama dengan BN kerana kerajaan tidak pernah mengabaikan setiap golongan terutama penduduk di luar bandar.

“Sistem pentadbiran juga sudah jauh berubah dan lebih mengutamakan rakyat... bersatulah di bawah naungan Malaysia, perlu ada semangat kekitaan untuk memainkan peranan bangunkan negara,” katanya. 

Kenyataan tok menteri ni pun haru dan dia lupa kot;

1. Masalah air bukan setakat di Kedah je berlaku..nun di Semporna pun berlaku juga....tak caya tanya orang Semporna, Sabah. Penduduk perkampungan air di Semporna tu dok mengadu air ngak cukup bah..macam org kencing je kadang-kadang.

2. Masalah tak dak kemajuan di Kedah...pelik juga..kata tak dak...nun di kawasan Semporna sendiri Jambatan ke Pulau BUm BUm mana dia ?....rakyat dok hingaq tu...umno perintah sejak merdeka lagi hingga la ni...kata peruntukan dah ada...mana hilang ? atau tunggu PRU 13 baru pecah tanah kot.
 Setidak-tidaknya di Kedah ada juga jambatan ke Pulau yg tak dak orang tu angkara kebodohan pemimpin terdahulu..

Jaswinder Kaur
New Straits Times
09-01-2006
Boom time for Bum Bum with new bridge
Byline: Jaswinder Kaur
Edition: Main/Lifestyle
Section: Main Section

SEMPORNA: They have never had to pay road tax, insurance or quit rent.

This may sound like paradise to many people but for the villagers on Pulau Bum Bum, they can't wait for it all to change.
After decades of living the simple life, they are now looking forward to an economic boom with the building of a RM100 million bridge connecting the island to the mainland.

The bridge, one of 880 projects that will be implemented under the Ninth Malaysia Plan, is set to change the way of life on the island and villagers are eager to embrace the benefits ...
http://www.highbeam.com/doc/1P1-128187764.html

Ni ada lakaran jambatan ke Pulau Bum Bum jeee tahun 2006

3. Tak dak pekerjaan...nun di Semporna tu...dulu ada industri mutiara di Pulau Bohey Dulang..la ni dengaq kata dah tak dak..hilang pekerjaan rakyat Semporna atau memang rakyat Semporna tak berpeluang bekerja disana.?

4. Masalah letrik nun di Semporna tu...bila nak selesai..rumah air tu perlu bahhh..rakyat Sabah bah...atau pendatang yg ramai disana tu...sebab tu dibiarkan begitu.

oooo banyak lagi bah....kalau nak cerita..bab kemiskinan lagi banyak di Semporna tuu...

Alahai org Kedah..kalau hangpa dok ikut sedap dengaq cerita tok-tok menteri gini..maka macam lee..tak guna mata untuk melihat...tak guna telinga untuk dengaq...tak guna kemudahan untuk cari maklumat....sama le macam tak guna akai utk pikiaq...ada POWER tak tau guna..Depa yg jadi menteri ada POWER dan pandai salahguna POWER memperbodohkan rakyat dengan hujjah jeee...lepas tu pakat ikuttt...berbaris-baris.Gunakan POWER hati Kecil yang ada tuu untuk buat keputusan nak ikut org mcmana pun..Jangan jadi Bodoh tapi tak dengar cakap orang lain yang untuk kebaikan semua...bukan sekadar untuk kebaikan diri sendiri..
hehehe..... carilah nikmat untuk semua..





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...