31 Januari, 2012

naga hijau lawan naga biru

 Haiya...tahun baru Cina baru saja lepas...berdentum dentam bunyi mercun..Sekarang,masing-masing dah kerja semula. Bagi kaum Cina..mereka bercuti untuk menyambut perayaan tahun baru mereka. Bagi yang bukan Cina..cuti sakan juga...relax..ada yang buat kenduri kahwin. Tahun ni mengikut kalendar cina Tahun Naga..wah depa percaya akan bertambah makmur. Itu kepercayaan mereka.
Selepas ni ada lagi satu perayaan bagi kaum cina iaitu Chap Goh Meh.Ia disambut pada 15 haribulan pertama setiap tahun.Perayaan pada tarikh ini juga menandakan berakhirnya perayaan Tahun Baru Cina.http://ms.wikipedia.org/wiki/Hari_Chap_Goh_Mei.

Aku bukan nak komen bab kaum Cina ni. tapi pasai orang Melayu Islam sendiri. Bila sampai je perayaan apa pun pakat kalut juga walaupun bukan perayaan yang ada dalam Islam. Berdentun dentam juga di kawasan penempatan orang Melayu dengan bunyi mercun. Sama naik dgn kaum Cina. Mungkin yang ni merupakan kemuncak asuhan umnoo selama lebih 50 tahun memperjuangkan bangsa Melayu. 1 Malaysia le..bangganya..hahahha lingkup.
Mana jatidiri Melayu dalam menjaga budaya sendiri. Menghormati dan meraikan perayaan kaum lain pun berpada-pada le. Kena ada sempadannya juga. Kita ada budaya kita dan kita ada pegangan kita "Addin" yang mencakupi semua aspek kehidupan.

TEBAS dalam telinga tu supaya boleh dengar..TEBAS semak dalam hati supaya jadi lebih bersih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda