22 November, 2012

negaraku semakin aman

Ramai lagi rakyat kita yang dok kira negara kita ni aman..makmur..Gulungan yang berpendapat kata aman ni dok ukur dari sudut tiada peperangan atau rusuhan atau persengketaan...hang jumpa aku..aku taboh hang..hang bunuh puak aku..aku bunuh puak hang pula...tiada letupan bom atau tembakan senjata api bertalu-talu meranapkan rumah atau bangunan. Maka itulah yang ditafsirkan aman oleh gulungan macam ni.. Apa pun hari ni,aku nak paparkan kesinambungan peristiwa dlm negara mengikut laporan dari satu surat khabar harian saja tentang keamanan kita..
peristiwa dipetang hari
peristiwa di awal pagi
tudia..sampai 20 org sekali..
keamanan di kawasan laut.
tak kira sapa aihhh..
taktik menjadi juga..jam 3 petang bebb..
bukan guna pistol air atau senapang bemban ni.
 Jadi hangpa pakat guna akal yang ada la..kenapa masih berlaku..walaupun ada undang-undang yang semakin ketat dan penguatkuasa yang semakin ramai. Puak-puak penyamun atau penyangak ni kalau dikira tak seramai mana pun..Apakah kita yang bersalah atau sistem kita yang tidak berkesan ?
Sudah tentu ia mempunyai pertalian diantara kedua-duanya..Maka rakyat...akan berkata kita ada kerajaan dan pemimpin yang kena fikir untuk jaga kita..Jika pemimpin pula berkata "kami sudah berusaha yang terbaik untuk rakyat dan negara, tetapi masih berlaku juga...maka bukan salah kami la...salah puak penyangak la."..maka tak akan selesai la masalah ni hingga bila-bila.

Apa salahnya pula,jika kita sebagai hambaNya menyerahkan urusan keamanan begini kepada pencipta kita ?

Pakat TEBAS otak dan tanya sama sendiri la..macamana nak serahkan kepada Yang Maha Pencipta yang menciptakan kita semua ni..Bagi aku mudah je...kalau tak tau bagi kat orang yang tau..habis cerita.TEBAS jangan tak TEBAS.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...