14 September, 2015

Demi Maruah Melayu ???



Kenyataan Media (19)
Apa Motif Himpunan Merah 16 hb September?.
Kalau Himpunan Bersih 1, 2, 3, 4 motifnya untuk menuntut pilihanraya yang adil dan demokrasi yang telus. Himpunan membantah PPSMI supaya kerajaan membatalkan matapelajaran Metematik dan Sains diajar di dalam Bahasa Inggeris. Himpunan supaya memansuhkan ISA. Himpunan membantah penyenaraian Felda Global Venture. Himpunan membantah GST. Semua himpunan ini jelas dari segi matlamat dan tujuan. Persoalannya himpunan merah 16 September ini, apa pula tujuannya?.
Apakah himpunan ini sebagai reaksi himpunan Bersih 4 baru-baru ini. Atau hanya untuk menutup dan mengalih isu yang melanda di negara ini terutama 1MDB dan wang RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Tun Razak. Yang paling kita bimbang himpunan ini kalau bertujuan untuk meniupkan semangat perkauman.
Sebenarnya himpunan merah tidak perlu dibuat kalau hanya hendak mengeluh kegagalan orang-orang Melayu yang ketinggalan dalam segala sudut. Kerana sebahagian besar pengajur ialah mereka yang menyokong parti yang terpalit dengan isu 1MDB. Mereka boleh belasah perkara ini di dalam Persidangan Umno, kenapa orang Melayu tertinggal sebab pemimpin Umno gagal melaksanakan amanah rakyat. Jangan salahkan kaum lain dan orang lain. Tidak perlu menuding jari kepada orang lain untuk menutup kelemahan yang berpunca daripada dari sendiri. Dunia akan ketawa, kenapa perlu merungut, sedangkan kamu perlu bertindak dan mengarahkan kerana mempunyai kuasa.
Himpunan ini tidak perlu kalau hendak tunjuk kekuatan orang Melayu sehingga menimbul keresahan orang lain. Lebih-lebih lagi di dalam keadaan ekonomi yang mengucup dan nilai ringgit yang menjunam. Kita bimbang tanggapan buruk di kalangan pelabur semakin buruk, maka impaknya kepada semua rakyat. Di dalam dunia masa kini, politik yang menanamkan sentimen kaum sudah tidak relevan. Pas sudah membuat ketetapan tidak terlibat di dalam himpunan merah 16 September 2015.

Apa Motif Himpunan Merah 16 hb September?.
Ustaz Hj Idris Hj Ahmad
Naib Presiden Pas
14/9/15
Nampak gayanya maruah melayu sudah bercerai berai entah kemana sehinggakan perlu dihimpun semula. Maruah yang bagaimanakah yang mereka idamkan sebenarnya ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang risiko terhadap komen anda..tanggungjawab anda