WISH

WISH

30 Julai, 2012

Syria :Medan tempur Aleppo.


Tentera Pembebasan Syria sedang berehat..

Kereta kebal tentera Syria yg dibedil
Aleppo.dengan kepadatan 2.5 juta orang penduduk kini menjadi medan tempur utama di Syria..Tentera Pembebasan Syria didakwa telah menguasai bandar kedua terbesar di Syria ini..Berita lain juga menyatakan bahawa Bashar bakal kecundang.  Tentera rejim sedang berusaha untuk menawan semula bandar ini dengan rancangan serangan balas yang dasyat dimana terdapat lebih kurang 200 ribu penduduk bandar ini mula meninggalkannya dan masih ramai penduduk awam yang terperangkap didalam pertempuran bandar tersebut.  


Perjuangan perlu diteruskan demi untuk pembebasan dari cengkaman rejim Bashar. Kemaraan tentera rejim telah dihalang dan diundurkan kesempadan Hamdaniyeh,demikian dilaporkan oleh kolonel  Abdel Jabbar al-Oqaidi dari Tentera Pembebasan Syria semalam.
Tentera rejim juga didakwa sedang melakukan pembunuhan terhadap penduduk Aleppo. Bashar mesti dipertanggungjawabkan.demikian kata Pengerusi Majlis Kebangsaan Syria Abdel Basset Sayda. 
Patah sayap,bertongkatkan paruh namum terbang..ku terbang jua. 
Hidup mesti bermaruah dan berprinsip.

Sukan Olompat :Lagenda dah ada oii..

Sukan olimpik sedang berlangsung...pingat-pingat menjadi rebutan..Kita sedang mencari lagenda..itu untuk sukan diperingkat antarabangsa...Ni dlm poltik pun berlumba,bertanding juga bukan bermusim tapi memanjang..sapa yang kuat pasti boleh bertahan dan tak akan semput ditengah jalan.
Acara marathon baru bermula
Setelah mengambil kira semua faktor, saya dengan ini mengumumkan keluar BN,"
TUARAN - Timbalan Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko), Datuk Seri Wilfred Bumburing hari ini mengumumkan keluar parti itu, yang merupakan satu daripada parti komponen Barisan Nasional (BN) Sabah.

Semalam, Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Lajim Ukin mengumumkan peletakan jawatan sebagai Anggota Majlis Tertinggi Umno, Ketua Umno Bahagian Beaufort dan pengerusi BN Beaufort berkuatkuasa serta merta. 

Dengan sukacitanya mereka menubuhkan
 Pakatan Perubahan Sabah.

Sebelum ni..dah ada beberapa orang MP yang telah melompat..tapi dari dok dalam kumpulan yang baik-baik dan koloni yang besar dah membentuk koloni kecil masing-masing. Udah le kecik..dok hentam memekik merata terutama kepada bekas koloni yang bagi tempat utk depa bertanding..mcm anjing dilepas dari tersepit.
Beberapa pingat Emas untuk acara tertentu dah ada penyandangnya..Acara lompat..acara lawan belit..hangpa jgn dok cuba..dah ada penerimanya.

Woii..kami Perkasa la.

Sekarang acara maraton PRU 13 dah semakin hampir kepenghujung.. jaraknya pun dah makin dekat..Juara kali ni tak tau lagi.tapi ramai rakyat Malaysia dok doa supaya Najib semput ditengah jalan dan umno BE END sebelum sampai kegarisan penamat.

29 Julai, 2012

tentu dia ni ada Phd.

Bila tok menteri baca atau para kakitangan awam yang berkaitan baca tentu digarunya kepala. Kemudahan ada dengan nilai berjuta-juta..depa pi mengaji bertahun-tahun hingga dipanggil profesor atau berbagai gelaran..akhirnya PETANI yang dok dalam keleboq ni hasilkan benih baru..setelah menunggu sekian lama benih jenis baru untuk diusahakan. Kali ni berita macam ni kalau tak jadi cabaran kat depa,aku tak tau la..memang depa tu bengap atau sombong..

Aku tabik la kat petani yang bernama Ishak Mahmud ni...dia bukan jenis yang dok ada..yang selalu dok cakap "nak apa lagi..semua dah ada" dok susah-susah apa..beli dan tanam aje la benih-benih yang kerajaan keluarkan tu..rasanya gitu le sikap beliau jika dilihat dari sudut usaha yang dilakukannya tu..Tercabar habeh..Tahniah..tahniah..tahniah.

Jangan ada puak yang dok TEBAS benih ni pula..tu bukan nak menjadikannya lebih baik tapi nak melingkup...Dah 55 tahun merdeka oiii.. Aku ajak hangpa TEBAS pemimpin dan parti yang dok ajaq rakyat "Nak apa lagi..semua kerajaan dah buat".

woi MB..tarik le lesen tu,takkan hang tak tau

Ni lah bahananya..dah masuk 55 tahun masih belum berubah menjadi lebih baik..Janji ditepati le..merdeka..merdeka..merdeka..Bila berlaku dinegeri-negeri yang dikuasai oleh PR maka gegak gempita media mereka menembak akan hasil peninggalan mereka sendiri..Para gerombolan otak senget sebelah sinum pun mendesak le suruh ambil tindakan drastik terhadap sesuatu yang tidak disengajakan berlaku. Nii..hangpa baca le berita ni..dari Pahangkutu.

Umat Islam Berjudi Di Bulan Ramadhan

BANDAR TEMERLOH - Ketika umat Islam sibuk merebut pahala berganda ketika ini, masih ada segelintir umat Islam mencemar kesucian Ramadan tanpa rasa malu apabila membeli nombor ekor.

Aktivis masyarakat, Zainor Rashid Abdullah, 52, berkata, dia kesal dengan perbuatan segelintir umat Islam itu yang sengaja menunjukkan sikap kurang baik pada mereka yang bukan beragama Islam.

Menurutnya, apa yang lebih menyedihkan ada bapa yang membawa anak kecil membeli nombor ekor dan sudah pasti perbuatan buruknya itu akan menjadi contoh serta ikutan kepada anaknya.

“Kita sedih melihat umat akhir zaman ini yang sengaja melakukan perbuatan berdosa tanpa ada perasaan bersalah atau malu pada masyarakat umum.

“Perkara ini umpama menconteng arang di muka umat Islam dan seharusnya ia tidak berlaku. Kita dapat lihat ada segelintir umat Islam membeli nombor ekor di kedai-kedai sekitar Temerloh dan Mentakab,” katanya kepada Sinar Harian.

Zainor Rashid berkata, selain itu daripada sumber yang diperoleh terdapat juga kakitangan kerajaan terlibat dalam aktiviti kurang sihat itu, termasuk warga emas yang sepatutnya menjadi contoh dan tauladan kepada generasi muda.

“Perkara ini perlu dibendung segera kerana kita tidak mahu lebih ramai umat Islam terjebak dalam perkara tidak bermoral ini yang mana akhirnya mendatangkan kesan buruk kepada diri sendiri, keluarga dan masa depan," katanya.

Dalam pada itu, dia juga meminta pihak berkuasa memantau perang mercun di taman perumahan kerana ia mengganggu ketenteraman orang ramai terutama kanak-kanak dan warga emas.

“Kita kecewa kerana bekalan mercun mudah didapati dan boleh dibeli oleh kanak-kanak bawah umur,” katanya.

24 Julai, 2012

Syria : Bashar kecundang ?

Syria sedang menuju kehancuran samada barisan kepimpinannya atau negara itu sendiri berundur atau diundurkan oleh rakyat. Arab Spring yang melanda Syria mulai 15 Mac 2011 dan diikuti dengan gelombang himpunan bantahan rakyat yang benci kepada pemerintahan Bashar Al-Assad pada 26 Mac 2011 kini sudah bertukar menjadi medan peperangan.



Pertembungan di Syria bukan lagi sekadar pertempuran kefahaman minda tetapi sudah meningkat menjadi pertempuran bersenjata. Kini pemerintah Syria bukan lagi mahu membunuh tumbesaran kefahaman rakyat dalam menolak pemerintahan kuku besi Assad tetapi sudah membunuh nyawa rakyat negaranya sendiri..
kenapa ?


Medan pertempuran bersenjata sudah wujud dihampir seluruh Syria..Peperangan saudara Syria kini makin memuncak. Rakyat menjadi sasaran tentera sendiri...rakyat yang menentang corak pemerintahan Bashar kini dianggap pemberontak..sudah lebih kurang 19,000 nyawa melayang dalam tempoh itu. Siapa yang akan menang ? Jika Bashar menang,maka Menang Bashar menjadi arang, dan kalahnya Bashar menjadi abu dan Syria pula akan menjadi seperti Libya..

Terkini,pihak pejuang kebebasan rakyat yg dikenali sebagai SNC telah mendakwa bahawa mereka semakin menghampiri kejayaan dalam menumbangkan Rejim Bashar serta sedia membawa Syria ke era baharu.
Sudah tentulah tiada perjuangan tanpa pengorbanan. Perjuangan perlu diteruskan demi impian dan harapan rakyat yang mahu bebas dari penindasan pemerintah sendiri.

04 Julai, 2012

HUDUD: puak umno makin mengong..mengong..mengong ?

Hari ni hujan masih berlarutan...semlam hujan turun macam bas henti-henti..hingga sampai kedistinasinya baru berhenti...maka selesailah tugas pemandunya seketika.Hujan pun gitu juga le...dari dulu hingga kesuatu saat yang ditentukan Allah,maka akan berhentilah ia dari dicurahkan oleh malaikat keatas bumi ini.Sungguhpun banyak tempat dicurahkan hujan,masih terdapat bumi yang gersang tanpa air dan tumbuhan..tetapi masih terdapat hidupan lain yang mendiaminya. Itulah kekuasaan Allah yang dipamerkan kepada hamba-hambaNya yang mahu berfikir. Semuanya telah dijelaskan melalui kitab suci Al-Quran buat panduan manusia serta jin yang mahu beriman dan ditambah lagi dengan penjelasan oleh penghulu segala manusia yakni Nabi Muhammad SAW melalui hadis-hadis baginda.
Hari ni nak tempekkan kenyataan beberapa orang pemimpin umno be end tentang HUDUD yang kembali menjengah pemikiran rakyat Malaysia..pakat-pakat nilai sendiri le..setakat mana pemahaman puak tu ni...yang bukan baru dalam Islam...dan bukan baru setahun dua memerintah Malaysia ni.

dah 54 tahun umat Islam Malaysia dok menunggu..
bukti kegagalan umno memberi pemahaman kpd bukan Islam melalui dasar pemerintahan negara
lagi bukti kegagalan umno melahirkan ulamak seperti yang diharapkan

hukuman pun kena bagi selesa ? dan bila nak beri kefahaman ?
54 tahun dah ni.dah bercucu pun rakyat yg lahir pada tahun 1957
haiya...dah 54 tahun tidur sebantal dgn umno selama ni talak faham looo..
umno talak celita sama kami maa..lia ala cakap potong sama itu lan*** saja maa.
waaaa....standard budak tadika kemas je...belum belajar bab perlembagaan negara kot. Cabar org kafir jee...umno yg dok merintah Malaysia macamana ?
otak depa letak kat pungkoq kot ?
Semuanya ada dalam satu naskah surat habaq tu...belek-belek le sendiri..selak pi la Al-Quran tu cari yg berkaitan..kemudian fikir-fikir le sorang-sorang..tak faham...tanya le orang lain sama...tapi jangan tanya orang yang sama standard ilmu agama dan pemahamannya dengan lu orang sudah le.Jangan jadi macam orang bodoh tak dengar cakap dan cerdik tak boleh tumpang sudah le..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...