WISH

WISH

10 April, 2012

Panas..panas ! TS Kadiaq mula dahh.


Kadir Sheikh Fadzir jumpa pimpinan PAS
(Kunjungan khas...TS Kadir bertemu dengan Abdul Hadi dan lain-lain pimpinan kanan PAS di Pejabat Agung malam tadi)

KUALA LUMPUR, 10 April: Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir yang mengumumkan keluar dari Umno Mac lalu, mengadakan pertemuan dengan pimpinan PAS termasuk Presiden Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang malam tadi.

Bekas ahli majlis tertinggi Umno itu dilihat tiba bersorangan di Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut kira-kira jam 8 malam.

Beliau disambut Timbalan Presiden Mohamad Sabu serta Naib-naib Presiden Datuk Mahfuz Omar dan Salahudin Ayub.

Turut serta AJK PAS Pusat Datuk Kamarudin Jaffar, Asmuni Awi, Ketua Dewan Pemuda Nasruddin Hassan serta Setiausaha Politik Presiden Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

Perbincangan antara kesemua mereka bermula kira-kira jam 8.15 malam sejurus Tuan Guru Presiden tiba.

Pelbagai topik dibincangkan khususnya isu politik tanah air berkaitan kepincangan pilihan raya.

Perbincangan itu berakhir kira-kira jam 10 malam.

Sebelum ini, Abdul Kadir menggemparkan politik negara apabila beliau yang lebih 50 tahun menyumbang keringat dalam Umno, mengumumkan keluar dari parti itu.

Beliau yang pernah menjawat jawatan menteri penerangan itu mendakwa bertindak demikian selepas hilang kepercayaan kepada pemimpin Umno BN pada masa ini.

Sebelum keluar Umno, beliau ada mendakwa perjuangan Umno BN hari ini sudah terpesong jauh dari matlamat asal penubuhannya.

Beliau juga mendakwa Umno menggunakan taktik menabur wang sama ada untuk membeli undi pilihan raya dan sewaktu pemilihan parti.

Kritikan dan kelantangan beliau itu kemudiannya mengundang kecaman hebat dari pemimpin Umno sehingga beliau bertindak keluar parti.

Terdahulu, beliau turut dibawa meninjau bilik mesyuarat serta pejabat pimpinan PAS di tingkat 5 sebelum mengadakan pertemuan di luar pejabat Presiden di tingkat 4.
Menariknya, Abdul Kadir yang kini sebagai Timbalan Presiden NGO Amanah Merdeka (Amanah), buat kali pertama akan muncul berceramah di pentas PAS pada satu program besar di negeri Kedah 15 April ini.

Ceramah tersebut akan diadakan di Kupang sempena lawatan rasmi Presiden PAS ke Kedah.

Beliau akan berceramah sepentas dengan Abdul Hadi, Menteri Besar, Datuk Seri Ustaz Azizan Razak serta Mahfuz.

pompuan rupanya.awat laki dia sangsi ?


KUALA LUMPUR – Teka-teki berhubung jantina pengusaha produk kecantikan, Sri Wani Choo Abdullah, akhirnya terungkai dengan pengesahan bahawa dia adalah seorang perempuan.
Pengesahan itu dibuat secara eksklusif kepadaSinar Harian oleh ibu saudara Sri Wani, Connie Chee, 45, seorang kerani di sebuah syarikat swasta, di sini, semalam.
Connie memberitahu, Sri Wani diserahkan kepada ibu bapanya (Connie) sejak lahir dan anak saudaranya itu membesar sebagai seorang perempuan.
“Sampai bila-bila pun dia tetap perempuan kerana itu adalah dia. Saya ada bukti kukuh. Saya dan adik-beradik lain membesar bersamanya, malah saya yang mandikan dia.
“Dari kecil sampai sekarang, Sri Wani tidak rahsiakan apa-apa dengan saya. (Oleh itu) hentikanlah fitnah. Kasihankan dia,” katanya dalam nada sedih mengenangkan nasib Sri Wani.

09 April, 2012

pilihan raya Mesir; calon ikhwan mungkin tersingkir


16 orang sahkan bertanding rebut jawatan Presiden Mesir

KAHERAH: Pendaftaran bagi pencalonan pilihan raya pertama presiden selepas kebangkitan di Mesir ditutup semalam, selepas dilanda pelbagai krisis yang mengubah senario politik negara itu pada saat akhir. 

Seramai 16 orang berdaftar setakat ini, berharap untuk mengetuai negara dengan paling ramai penduduk di dunia Arab itu, berikutan kebangkitan yang menumbangkan presiden Hosni Mubarak tahun lalu.

Calon berkenaan termasuk bekas ketua Liga Arab, Amr Mussa; pendakwah ultra konservatif, Hazem Abu Ismail; calon Ikhwan Muslimin, Khairat El-Shater dan perdana menteri terakhir Mubarak, Ahmed Shafiq.Bekas ketua perisik, Omar Suleiman, wakil dari rejim Mubarak dan dilihat sebagai hampir dengan pemerintah tentera juga mendaftar walaupun lewat. Proses pendaftaran sendiri dipenuhi pelbagai isu. 

Abu Ismail, dikenali sebagai tokoh anti Amerika Syarikat didapati mempunyai seorang ibu yang memegang pasport Amerika Syarikat, menyebabkan beliau tidak layak dalam pertandingan itu. 

Undang-undang pilihan raya presiden menyebut bahawa semua calon perlu dilahirkan ibu bapa dari Mesir yang tidak pernah memegang mana-mana kerakyatan negara lain. 
Ikhwan Muslimin yang berulang kali berikrar untuk tidak menghantar calon menguba pendirian dengan meletakkan Shater tetapi akhirnya mendapati beliau juga mungkin disingkirkan. – AFP

mak aii..dasyat juga ni


Kantung zakar koyak disambar, dipicit bekas teman wanita


INDIANA: Kerana marahkan tindakan kekasihnya memutuskan hubungan, seorang wanita bertindak ganas hingga menyebabkan kantung zakar bekas teman lelakinya koyak.
Christina Reber, 43, bergegas ke kediaman bekas teman lelakinya Jumaat lalu sebelum menyambar dan memicit organ sulit kekasihnya itu sekuat tenaga. Mangsa, 57, ditinggalkan dalam kesakitan apabila kantung zakar itu terkoyak akibat serangan yang berlaku di rumah mangsa di Muncie, Indiana. Lelaki itu mengakhiri hubungan lapan bulan mereka beberapa hari sebelum itu menyebabkan wanita terbabit menyerangnya. Christina ditahan kerana disyaki melakukan serangan itu dan dibebaskan dari penjara semalam selepas membayar ikat jamin AS$10,000 (RM30,000). - DM

Saintis bapa 600 bayi


LONDON: Perintis saintis Britain mungkin menjadi bapa kepada 600 bayi dilahirkan di klinik kesuburan di bandar raya ini yang dibuka bersama isterinya pada 1940-an. Bertold Wiesner dipercayai seorang daripada penyumbang utama Klinik Barton yang membantu wanita melahirkan kira-kira 1,500 bayi antara awal 1940-an dan pertengahan 1960-an.
Dakwaan mengejutkan itu dibuat dua lelaki yang dilahirkan di klinik berkenaan yang mendapati Wiesner adalah bapa kandung mereka. Penerbit filem dokumentari dari Kanada, Barry Stevens dan peguam berpangkalan di London, David Gollancz menjejaki 18 lagi orang yang dilahirkan di klinik itu dan mendapati 12 daripadanya atau dua pertiga yang menjalani ujian berbapakan Wiesner. - DM



Auta Zahid Fakta ?


Pakatan tiada modal tangkis fakta, kata Zahid

8 April 2012
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
BAGAN DATOH - Pakatan Rakyat (PR) akan terus perangkap pemimpin Umno dengan membangkitkan isu sensitif kerana mereka telah ketandusan modal untuk menangkis segala fakta yang dibangkitkan pemimpin parti teras Barisan Nasional (BN) itu, kata Naib Presidennya  Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Oleh itu, beliau berkata, pemimpin Umno di peringkat cawangan dan bahagian harus bersiap siaga dengan tindakan pihak pembangkang itu yang menjerat rakyat agar tidak menyokong kerajaan BN pada Pilihan Raya Umum ke-13.
"Untuk menangkis tohmahan pembangkang, Umno harus mencari fakta dan bahan-bahan untuk menjawab segala tuduhan tidak berasas dari pembangkang yang sengaja mencari isu-isu baru," kata beliau dipetik Bernama.
Dibawah ni nak dipanggil auta kaa..

Bab Tanah Rezab Melayu

·                     Rizab Melayu berjumlah 3 juta hektar pada tahun 1957 kini berkurangan kepada 1.7 juta hektar (1995)
·                     22,000 ekar tanah kerajaan digadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung
·                     200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong. Kesemuanya tanah rizab Melayu di Padang Rengas
·                     9 Ribu hektar Rizab Melayu di Selangor ditukar status kepada Bukan Rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja iaitu 3 ribu hektar sahaja diganti
·                     Pada tahun 1990 seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort
·                     Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah rizab Melayu Kampung Mambau, Negeri Sembilan diambil alih untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal di situ
·                     26,000 hektar tanah rizab Melayu di Tanjung Langat, Tanjung Piai, Johor diambil untuk New Town Ship
·                     300 ekar tanah rizab Melayu di Pulau Redang Terengganu diserah kepada Vincent Tan untuk projek pelancongan
·                     1993, sebanyak 1,000 ekar tanah rizab Melayu di Kerpan, Kedah (tapak sawah) diambil untuk projek kolam udang
·                     Kampung Chu Badak, Sentul, Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi diambil alih dan kira-kira 160 keluarga dihalau keluar
·                     217 hektar tanah Keretapi Tanah Melayu di Singapura diserah kepada Singapura
·                     Menghalau 290 keluarga di Kampung Plentong Tengah, Pasir Gudang, Johor. Mereka sudah tinggal di situ hampir 30 tahun
Ni.bab di Kedah selepas PR menerajuinya apabila Umno(Baru) Be End kalah PRU 12 yang lalu.

1. Bantuan kafalah RM500
2. Penurunan cukai tanah hingga ke 75%
3. Bantuan sekolah agama rakyat dan sekolah-sekolah cina
4. Peruntukan untuk kaum bukan melayu untuk aktiviti kebudayaan mereka
5. Pengurangan elaun lembaga pengarah GLC dari RM7 juta setahun ke RM2 juta setahun
6. GLC menyumbang sehingga RM100 juta kepada kerajaan negeri
7. Bantuan kepada pelajar IPT dari RM200 hingga RM400
8. KENAIKAN HASIL BALAK DARI RM8 JUTA SETAHUN PADA TAHUN 2007 SEHINGGA
    RM80 SETAHUN PADA TAHUN 2011. 
9. Peningkatan pelaburan di KHTP dari purata RM1.6 billion setahun ( masa zaman UMNO )  hingga
    RM2.57  billion setahun  dan peningkatan sehingga RM6 billion pada penghujung tahun 2011.
10. Ladang rakyat....hasil produk pertanian orang kampung dikormesialkan.

Gambar ni dikira bukan fakta kot

depa ni dok belajar cara solat kot ?
Aku amat setuju dengan Zahid kali ni...elok le para juak-juak umno(Baru) dok sediakan fakta untuk berdebat dengan kami supaya rakyat jelata dapat menilainya....ni dok kira dengan fakta kes seks yang tak ketahuan punca dan tak terbukti pun. Bila dah ada fakta baru la orang boleh TEBAS otak nak buat perbandingan kemudian nak buat pilihan masa mengundi nanti. Aku tetap PAS / PR je..Asalkan Bukan Umno Be End aku pangkah je.

Dia ni pun pening juga..

Aku rasa dia ni pun pening juga..mungkin baru lepas bertapa kot atau pun sebelum ni dok fikir bab lain atau pun memang dia ni ketinggalan berpuluh tahun dari orang PAS bila bercakap


Jati mahu Islam jadi subjek wajib lulus

8 April 2012
BUTTERWORTH - Jalur Tiga (Jati) akan menyerahkan satu memorandum kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi meminta mata pelajaran Pendidikan Islam menjadi salah satu subjek wajib lulus dalam peperiksaan sebagaimana subjek wajib lulus yang lain.

Presidennya, Datuk Dr Hasan Ali berkata, permintaan itu dibuat atas rasa tanggungjawab terhadap Islam dan bukan kerana bersikap perkauman atau cauvinis semata-mata.

"Jati juga mahu mata pelajaran Pendidikan Islam dijadikan subjek wajib lulus kepada pelajar Islam dalam peperiksaan utama seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), PMR (Penilaian Menengah Rendah) dan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia).  

"Bagaimanapun memorandum itu akan diserahkan selepas Jati berjaya mengumpulkan seramai 500,000 ahlinya dan kita yakin mampu memperoleh jumlah berkenaan menjelang enam bulan akan datang," katanya semasa menyampaikan ceramah Selamatkan Akidah anjuran Gabungan Bela Hak Insan (Gabungan) Pulau Pinang di Bukit Jelutong, Permatang Pasir dekat sini, malam tadi
.BACA SINI LAA APA YG DIA DOK MERAPU LAGI
Buat la Tok San oii...manatau kot-kot kerajaan Malaysia bawah Umno(Baru) Be End ni terima desakan tu. Cuma nak habaq juga la..yang PAS dok desak bab ni dah berpuluh tahun lalu lagi,tapi otak pemimpin kerajaan kita ni masih otak umporno dan hingga saat ini depa hanya dok sibuk bab lain je yang lebih. Sebab tu juga le PAS dan rakan-rakan dalam PR mesti kena tawan Putrajaya bagi membolehkan banyak perkara asas kehidupan kita dapat diperbetulkan termasuk bab Islam ni.

otak kita

Yang ni keratan berita dalam negara kita untuk TEBASAN minda bagi yang mau berfikir.
desakan pula tu...sebelum tu macam orang baru kawin ke ? kentut pun wangi
walau dibantah oleh sebahagian rakyat..
otak menteri glokal..sendiri fikir laa
bila berlaku di negeri bawah Be End..bunyi media macam org buang hingus jee. 

otak depa

Hari ni aku masukkan beberapa keratan berita luar negara untuk TEBASAN minda bagi gulungan yang mau berfikir.

Universiti di Itali
negara kita ada kilang sejak berpuluh tahun lalu
di negara kita dituduh dgn berbagai isu pun masih dok gitu je.
fahaman sekular pula tak ancam Islam ke ?

08 April, 2012

Najib dan tok menteri pun kena letak jawatan

Semakin dekat dengan PRU 13 semakin rancak desakan terhadap pemimpin. Minggu lepas DSAI didesak atas berbagai perkara. Azmin Ali pula disedak meletakkan jawatan dalam PKR. Kini TGNA pula didesak meletak jawatan atas alasan gagal menyelesaikan masalah air di Kelantan.



MTRK desak Nik Aziz letak jawatan

7 April 2012
BACHOK - Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) mendesak Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meletak jawatan berikutan kegagalan kerajaan negeri menyediakan bekalan air bersih kepada rakyat negeri itu.BACA SINI
Bagaimana pula dengan perkara-perkara dibawah ?
1. Masalah PATI dan pendatang asing hingga kini tidak selesai.
2. Masalah Pendidikan negara masih berserabut.
3. Masalah Air disemua negeri terutama di Sabah dan Sarawak.
4. Masalah jalanraya disemua negeri terutama di Sabah dan Sarawak.
5. Masalah buang anak dan zina makin bertambah.
6. Masalah pengangguran masih belum ada jalan penyelesaian.
7. Masalah perumahan rakyat makin bertambah.
8. Masalah boros dalam perbelanjaan negara masih berterusan dan diumumkan setiap hari.
9. Masalah Kad Pengenalan Rakyat sendiri pun masih tiada penamat.
10. Masalah kemiskinan yang diperangi sejak mula merdeka belum berkesudahan.
Ahhhh...banyak lagi laa masalah yang dihadapi oleh kita ni. Masalah yang ada ni kebanyakannya terletak kepada bidang kuasa diperingkat kerajaan Pusat.
Jika demikian Najib dan semua menteri kena letak jawatan.

suami ohhh suami


Bekas suami tak faham maksud taklik


KUALA LUMPUR: Suami ‘hilang’ lebih empat tahun tanpa nafkah zahir dan batin, dipukul serta suami ada wanita lain antara dugaan dihadapi penyanyi dan pelakon, Leina Hangat, 39, ketika berkahwin dengan mualaf warga Perancis, Muhammad Jamal Delaloy Abdullah.
Leina atau nama sebenarnya, Norazlina Abdul Rahman ketika dihubungi berkata, dia dihalau bekas suaminya yang ketika itu bekerja sebagai chef di Singapura pada 2003 dari hotel yang menjadi kediaman mereka di negara berkenaan dan mendakwa lelaki itu menjalin hubungan sulit dengan wanita warga Vietnam.

“Saya tahu dia menjalin hubungan dengan wanita itu apabila dia memberitahu ketika saya menghubunginya selepas dihalau dari hotel itu. Saya juga dapat bercakap dengan wanita itu,” katanya ketika dihubungi di sini.


Leina yang pernah membintangi filem Awas dan Satay, melangsungkan perkahwinan dengan lelaki itu pada 21 Ogos 2002 dan bercerai pada Ogos 2008.

Leina turut mendakwa bekas suaminya suka keluar malam dan pemabuk. Dia juga kerap dimarahi dan dipukul jika tidak membenarkan bekas suaminya mengambil minuman keras.


Katanya, selepas lelaki itu menghilangkan diri, dia pernah cuba menghubunginya dan menunggu bekas suami mencarinya tetapi gagal.



Namun, selepas bertemu kembali pada 2007 dan mengemukakan permohonan fasakh, bekas suaminya memperlekeh dan mentertawakan peguam Leina yang menghubunginya ketika itu.

“Dalam kes kami, saya tidak meletakkan 100 peratus kesalahan kepada bekas suami kerana berasa saya turut menjadi penyumbang. Saya akui ketika itu ilmu agama tidak cukup kuat, menyebabkan saya gagal menangani masalah rumah tangga.


“Sepatutnya saya menggalakkannya mendalami agama Islam, sebaliknya saya pula terikut-ikut gaya hidupnya. Dia pula baran dan saya pula melawan, tidak hairan dia kerap ‘naik tangan’,” katanya.

Leina berkata, bekas suaminya tidak faham tuntutan agama Islam dan memeluk Islam semata-mata untuk berkahwin dengannya.


“Ketika bernikah, dia hanya membaca taklik tetapi tidak memahaminya langsung,” katanya.


Menurutnya, sepanjang perkahwinan, dia juga tidak pernah bertemu keluarga bekas suaminya.


Leina kini bahagia dengan perkahwinan keduanya bersama Mohd Zaipul Bahri Ghazali, 40, pada 2009.


“Saya lebih banyak belajar dalam perkahwinan kedua. Saya perlu menjaga hati suami dan buang sikap negatif seperti sikap dulu seperti suka menjawab apabila bertengkar dengan suami,” katanya.


demontrasi tak boleh..himpunan boleh lee


Penuntut perlu elak terlibat sebarang demonstrasi
WARTAWAN SINAR HARIAN
8 April 2012
KOTA BHARU- Badan bukan kerajaan (NGO), Pertubuhan Penggerak Generasi Muda Malaysia (PGMK) Kelantan menggesa penuntut institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/IPTS) di negeri ini tidak terlibat dengan mana-mana demonstrasi atau bantahan.
Presiden PGMK Kelantan, Ik Ku Man Mat Zain berkata, demonstrasi atau bantahan berkenaan bukan sahaja merugikan penuntut itu sendiri, malahan boleh menjejaskan pengajian mereka.
Penuntut universiti awam dan swasta di Kelantan dinasihatkan tidak terlibat dengan mana-mana bantahan atau demonstrasi yang dilakukan oleh mahasiswa itu sendiri atau pertubuhan lain.
“Mereka perlu memberi tumpuan terhadap pembelajaran dan tidak pula terlibat dengan kegiatan tidak bermoral termasuk mengadakan demonstrasi apabila tidak berpuas hati dengan mana-mana pihak,” katanya kepada Sinar Harian selepas Program PGMK
Himpunan Aman Kampus Memperkasakan Generasi Muda di Universiti Malaysia Kelantan (UMK), di sini.
Himpunan 1,000 generasi muda terdiri daripada penuntut IPTA/IPTS di seluruh Kelantan dan belia terpilih berkenaan dilakukan bagi mengajak penuntut di negeri ini konteks kepimpinan melalui jelajah di seluruh negeri.
Ik Ku Man berkata, sebenarnya, dalam soal terlibat dengan demonstrasi atau bantahan, ia hanya dilakukan segelintir penuntut itu sahaja, namun tindakan mereka boleh memburukkan semua nama penuntut dan pengajian.
Menurutnya, himpunan tersebut memberi pendedahan kepada penuntut supaya mereka boleh menjadi pemimpin berkualiti di bawah Generasi Muda 1Kelantan 1Malaysia seiring dengan peranan mereka sebagai ejen perubahan sosial, agama dan bangsa.
“Program seperti ini memberi kesedaran kepada peserta mengenai semangat 1Malaysia dengan membolehkan mereka lebih memahami peranan, tugas dan tanggung jawab sebagai seorang pemimpin berkaliber kelas pertama.
“Himpunan ini juga turut menjemput ahli di seluruh sekolah bagi tujuan pendedahan awal kepada pelajar dan bagi jelajah aman kampus pula, ia dilakukan dengan 10 kereta dan dua kereta, malahan Kelantan menjadi negeri kelima jelajah aman kampus ini,” katanya.
Hahahaha..aku tak faham bahasa yang digunakan oleh puak ni..aku yang kena TEBAS minda bahasa aku atau puak macam tu yang patut kena TEBAS habis ? Mungkin itu le bahasa melayumnoo glokal setelah lebih 50 tahun dok perjuangkan hak bangsa.

07 April, 2012

Syria di persimpangan jalan


Syria menghadapi arus perubahan musim bunga politik yang sedang berlaku di dunia Arab secara khusus. Tidak boleh dinafikan sedikitpun, kebangkitan yang menggolakkan arus perubahan itu disebabkan oleh tempoh pemerintahan yang lama tanpa kebebasan rakyat, kerana pemerintahan bersifat diktator bertopeng demokrasi, yang menekan rakyat dengan lesen yang diberi oleh kuasa-kuasa besar dunia diatas nama rakan strategik bagi keselamatan Israel yang dilindungi dengan cara paling istemewa, akhirnya tidak mampu membatalkan musim yang bertiup.
Syria mempunyai kedudukkan yang agak berbeza dengan negara arab yang lain, kerana tidak mengiktiraf Israel dan tidak mengadakan hubungan diplomatik dengannya. Syria juga menjadi pintu keluar bagi negara Iran yang dikepung, dalam masa yang sama mengizinkan buminya menjadi pangkalan bagi gerakan Islam Hamas dan Jihad Islami, serta pangkalan bantuan bagi Hizbullah yang berada di Selatan Lubnan. Hamas dan Jihad Islami bermazhab Sunni, tidak sama dengan Bashar Assad yang menganut mazhab Alawi. Begitu juga Republik Islam Iran dan Hizbullah yang bermazhab Syiah Imamiyyah yang bertentangan juga dengan mazhab yang dianut oleh Bashar dan keluarganya. Diambil kira juga parti Baath yang menganut ideologi sosialis yang keras sehingga hampir sama dengan negara komunis dan juga berfahaman nasionalis fanatik yang keras terhadap Israel. Menunjukkan bahawa masing-masing lebih menjadikan rakan strategik bagi menghadapi musuh yang sama iaitu Israel.
Dalam masa yang sama, negara kuasa besar khususnya Amerika yang menjadi rakan strategik Israel akan melindungi negara haram tersebut daripada sebarang gerakan yang dianggap ancaman kepada keselamatan Israel khususnya dalam berdepan dengan Islam. Kumpulan Hamas, Jihad dan Hizbullah adalah ancaman paling bahaya terhadap Israel dengan bantuan Iran secara terbuka juga diumumkan oleh pemimpin utamanya Imam Ali Khamanaei dalam khutbah jumaatnya yang terakhir, diikuti oleh lawatan rasmi ke Iran oleh Ismail Haniyyah, Perdana Menteri Palestin yang tidak diiktiraf oleh Barat dan sekutunya walaupun dipilih secara pilihanraya yang dipantau oleh pertubuhan antarabangsa. Maka kesemuanya adalah ancaman besar terhadap negara Zionis itu.
Sebelum daripada perkembangan ini, tercetus perang di Selatan Lubnan dan selepasnya serangan terhadap Ghazzah. Kedua peristiwa percubaan Israel ini yang menyerang bagi menghapuskan ancaman terhadap negara haram itu menemui kegagalan yang memalukan. Percubaannya gagal walaupun dengan bantuan negara-negara rakan Israel dan sokongan terbuka dan tersembunyi oleh negara-negara Arab yang bersahabat dengan Israel. Kesemua negara Arab dan negara Islam itu menerima konsep Road Map tajaan kuasa besar yang bertanggungjawab menubuhkan Israel.
Ia juga ekoran dicetuskan isu ancaman teknologi nuklear Iran, walaupun di atas tujuan perbekalan tenaga, bukannya persenjataan kerana diharamkan oleh agama Islam seperti dinyatakan oleh para pemimpinnya. Sebaliknya Israel pula telah memiliki senjata nuklear sejak tahun enam puluhan lagi, dengan tidak menandatangani apa-apa perjanjian antarabangsa yang mencegahnya daripada melakukan sesuatu yang mengancam keamanan dan keselamatan dunia. Sebarang tindakannya yang dikira menceroboh dan mengganas dengan nyata diselamatkan dengan kuasa veto oleh kuasa besar pelindungnya jika ada sebarang keputusan yang tidak berpihak kepadanya. Inilah dia undang-undang rimba yang diamalkan di peringkat antarabangsa iaitu siapa yang kuat dia selamat.
PAS bersama dengan parti Islam di seluruh dunia mengutuk segala kekejaman yang berlaku di Syria terhadap rakyatnya. PAS dan gerakan Islam bersetuju supaya kerajaan Syria menghentikan kekejaman terhadap rakyat. Kami juga bersetuju supaya Syria didesak dan dipaksa membuat perubahan kepada demokrasi yang sebenar. Namun kami tidak bersetuju jika perubahan yang berlaku kerana hendak menyelamatkan negara haram Israel dan masuk ke dalam agenda Israel dan sekutunya. Tujuannya bukan menyelamatkan Syria tetapi lebih daripada itu untuk menekan, melemah dan menghapuskan Hamas, Jihad Islami (daripada Sunni) dan Hizbullah serta Iran (daripada Syiah).
Pihak yang melawan kerajaan Syria pula melibatkan kumpulan Islam dan bukan Islam. Mereka dibekal dengan bermacam bantuan termasuk senjata dan ada yang diberi di atas nama Islam dengan agenda menegakkan kerajaan baru yang menyelamatkan Israel melalui gabungan kerjasama kumpulan Islam yang tidak kuat dengan kumpulan sekular yang berpangkalan di negara Barat yang lebih diperkuatkan supaya menguasai gerakan perubahan.
Media Israel melaporkan kenyataan pemimpin kerajaan dan tentera Israel bahawa mereka mahukan perubahan yang bukan berteraskan Islam yang lebih menyelamatkan Israel. Jika tidak maka Bashar Assad perlu diteruskan berkuasa pada tempatnya. Ini kerana perubahan yang memberi kemenangan kepada kumpulan Islam seperti di Mesir, Tunisia dan Libya lebih menjadi ancaman kepada keselamatan Israel.
Usaha mereka bukan sahaja menyekat ancaman terhadap Israel daripada utara dan selatannya, tetapi juga dilakukan bagi menghapuskan kekuatan Iran dan kemajuan teknologinya. Beberapa bulan yang lalu media Barat mendedahkan perselisihan pendapat di kalangan Zionis Yahudi berhubung keperluan melancarkan serangan ke atas Iran seperti yang pernah dilakukan ke atas janakuasa tenaga nuklear Iraq di tahun 70-an di masa Saddam Husain. Usaha juga dilakukan dengan menggunakan Iraq di zaman Saddam bagi menyerang Iran yang baru berjaya dalam Revolusi Islam menjatuhkan regim Shah yang pro Barat. Ada di kalangan mereka yang bersetuju supaya Iran diserang habis-habisan. Mereka ialah kalangan pelampau Zionis yang berada dalam negara haram Israel. Ada juga yang tidak bersetuju Iran diserang. Mereka ialah kumpulan Zionis yang berada di Amerika dan Eropah. Mereka bimbang tindakan itu akan menyuburkan gerakan anti Zeonis dikalangan masyarakat barat apabila berlakunya krisis sampingan selepas serangan itu.
Bagi melaksanakan agenda yang nyata dan tersembunyi ini, maka sudah tentu Amerika dan sekutunya menjadi penyumbang besar bagi menjayakan cita-cita keselamatan negara haram Israel. Kepada mereka yang dapat membaca medan politik secara sepak terajangnya, bukan secara akademik sahaja, perlu difahami bahawa politik perlu dibaca dengan dua aspek iaitu akademik yang bersurat dan sepak terajang yang tersirat. Betapa agenda melagakan umat Islam yang pernah menjatuhkan kerajaan Othmaniyah di awal abad yang lalu sedang diulangi senarionya.
Pertama, umat Islam dilagakan dengan semangat kebangsaan masing-masing sehingga membantu musuh bagi menjatuhkan kerajaan Othmaniyyah di abad yang lalu tanpa menafikan adanya kezaliman dan kesilapan kerajaan Othmaniyyah terhadap wilayahnya. Semangat nasionalisme digunakan bagi menimbulkan kebencian Arab terhadap bangsa Turki yang menguasai kerajaan Islam dimasa itu. Di atas semangat kebangsaan dengan bantuan yang melibatkan manusia seperti Lorans dan rakan-rakannya Arab dibantu untuk menentang Turki Otmaniyyah. Akhirnya Kerajaan Othmaniyyah dijatuhkan dan diberi tempat kepada Kamal Ataturk mendirikan kerajaan sekular menggantikan kerajaan Islam di atas nama memajukan Turki tetapi berakhir dengan bangsat.
Di kalangan bangsa Arab pula diupah dengan bahagian masing-masing mengikut road map Sykes Picot dengan membahagikan di kalangan negara Barat untuk menjaganya dengan upah mengangkut hasil bumi yang kaya. Manakala Arab pula dibayar dengan wang yang banyak supaya kaya-raya tanpa teknologi yang dapat menguatkannya sehingga dapat berdikari dan meninggalkan sifat Islamnya supaya tidak berakhlak, tetapi terus berlindung dengan negara-negara Barat tersebut. Negara-negara Arab yang mendapat bahagian ini masih lagi menjadikan hari mendapat bahagian tersebut sebagai hari kebangsaan masing-masing yang disambut dengan meriahnya secara tahunan.
Yang kedua, melagakan umat dengan mazhab yang ramai pengikut. Pengikut Mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah yang merupakan majoriti umat Islam dan menjadi mazhab kerajaan Othmaniyyah yang bermazhab Hanafi, dilagakan dengan mazhab Syiah Imamiyyah yang ramai penganutnya di Iran, Iraq dan Selatan Lubnan dan menjadi mazhab Shah Iran di masa itu. Mazhab Zaidiyyah yang sebahagian besar pengikutnya di Yaman dan juga menjadi mazhab raja yang bergelar Imam yang memerintah Yaman. Ada pun Oman pula bermazhab Khawarij Ibadiyyah. Syah Iran dan Imam Yaman berperang dengan kerajaan Othmaniyyah. Oman pula menjadi pengkalan kuasa barat.
Malangnya dalam pergolakan yang berlaku di Syria dan perang yang masih dingin di antara Iran dan negara Barat dan sekutunya, isu nasionalisme dan mazhab dihidupkan semula. Dihidupkan semula galakan semangat nasionalisme di kalangan umat Islam sehingga meletakkan ajaran Islam yang boleh menyatukan umat dan akhlaknya yang mulia dilupakan. Masalah khilafiyyah di kalangan mazhab Islam yang satu dihidupkan semula. Sepatutnya menjadi perbincangan di kalangan para ulama yang mendalami ilmunya sahaja, tetapi dihidupkan bukan sahaja diantara Sunni dan Syiah bahkan di antara Sunni dan Sunni. Ia disebarkan saperti salafi (wahabi) dan Asya’irah dan Maturidiyyah di kalangan Ahli Sunnah. Masalah cabang ajaran agama yang berbeza dikalangan empat mazhab dan lain-lain dikalangan ahli sunnah dihidupkan kalangan masyarakat awam yang cetek pengatahuan agamanya. Syiah Imam Khomeini dan Khaminaei yang membuat perubahan politik daripada syiah tradisi di kalangan Syiah, diantara syiah Arab dan syiah Parsi di Iraq. Di samping menyebarkan mazhab-mazhab ini di kalangan umat Islam yang masih jahil agama, bukannya menyebarkan dan menambahkan penyebaran Islam di kalangan bukan Islam. Semua ini adalah agenda laga dan perintah atau penjajahan semula yang sepatutnya difahami oleh umat Islam.
Dalam kemelut yang begitu celaru, umat Islam perlu kembali ke pangkal jalan, mengenali kawan dan lawan serta mengambil iktibar daripada kesalahan yang lalu. Para ulama dan pemimpin di zaman keemasan umat Islam bersatu dalam perkara rukun dan berbeza pendapat dalam masalah cabang sehingga tidak memisahkan hubungan persaudaraan agama dan kemanusiaan berbagai agama dan kaum dalam negara Islam yang luas dan besar. Pandangan semua ulama dicatit menjadi kajian, termasuk pendapat paling lemah kerana keadaan situasi dan realiti yang boleh berubah. Kesilapan dalam perkara rukun diperbetulkan dengan kebijaksanaan. Maka paling menariknya berlaku perkembangan Islam secara damai lebih pesat daripada ketika berperang.
Allah mengajar penganut Islam di zaman Rasulullah S.A.W. supaya umat Islam bersatu di atas dasar dan konsep Islam serta menggunakan pendekatan damai dan strategik dengan masyarakat bukan Islam. Walaupun Rasulullah S.A.W. sudah wafat dan para sahabat generasi awal Islam berbeza pendapat siapakah pengganti Rasulullah S.A.W. selepas wafatnya sehingga melahirkan mazhab Sunni, Syiah dan Khawarij. Namun mereka bersatu bersama para Khulafa Rasyidin R.A. dalam menghadapi cabaran dan menyebarkan Islam sehingga berjaya selama beberapa abad. Mereka yang jahil dan melampau disingkirkan daripada masyarakat umat yang besar. Imam Abu Hanifah dan Imam Malik berguru dan bersatu dengan Imam Jaafar al-Sodiq pelopor Syiah Imamiyyah yang beribukan salah seorang daripada zuriyat Abu Bakar Al Siddiq R.A. Semua para ulama yang berwibawa itu menentang kezaliman di zaman Umawiyyah dan Abbasiyyah dan mendokong sesiapa yang adil, seterusnya dakwah dan jihad diteruskan. Adapun pertelingkahan yang tajam selepasnya, berlaku di kalangan para jahil daripada semua pihak.
Langkah penubuhan Majma’ Fiqh di bawah OIC yang melibatkan para ulama daripada semua mazhab itu adalah sangat positif bagi umat Islam. Begitu juga kenyataan dan fatwa pemimpin utama Iran Imam Ali Khaminaei supaya para pengikutnya berhenti daripada mencaci dan menghina para Ummahatul Mukminin (para isteri Rasulullah S.A.W.) yang bertaraf ibu kepada seluruh orang-orang yang beriman dengan perintah Al Quran secara nas dan berhenti menghina para sahabat R.A. malah para ulama besarnya memaklumkan bahawa lebih daripada sembilan ribu hadith yang ada dalam kitab al-Kulaini yang menimbulkan masalah hendaklah ditolak.
Adapun langkah membiarkan kuasa asing yang dijemput menyelesaikan masalah hanya mengulangi sejarah lama yang wajib dilipat dan dikebumikan. Kalau mahu menghidupkan semula dalam pergolakan di Syria terkini akan terlaksana sejarah lama yang mengundang singa dan buaya. Natijahnya kalau selamat daripada mulut harimau akan masuk ke dalam mulut buaya.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...