WISH

WISH

01 Januari, 2010

Tahun 2010 sudah naik...Gila..Gula..



Mai pula tahun baru Masihi...nak jadi apalah kita..


Gambar sambutan tahun baru atau barua ?

Ekonomi Negara Akan Lebih Kukuh Pada 2010 – Najib


KUALA LUMPUR: Malaysia akan mencatat pertumbuhan lebih kukuh dan positif pada tahun 2010 dengan inisiatif jangka panjang dan jangka pendek yang akan diperkenalkan oleh kerajaan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Pastikah niiiiii...yang rakyat tau sejak merdeka...duit negara dok lesap je..yang senang lenang pemimpin jee...betoi kaaaa..
 
Khamis Disember 31, 2009


Mahkamah Putuskan Majalah Katolik Herald Boleh Guna Perkataan 'Allah'

KUALA LUMPUR: Majalah mingguan Katolik, Herald, boleh menggunakan perkataan "Allah" dalam penerbitannya,Mahkamah Tinggi di sini memutuskan hari ini.
Mahkamah itu membuat keputusan bahawa setiap orang mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan perkataan "Allah".
Dalam keputusannya, Hakim Datuk Lau Bee Lan menegaskan bahawa Kementerian Dalam Negeri telah bertindak secara salah ketika mengenakan larangan penggunaan perkataan "Allah" dalam penerbitan mingguan itu.
Selepas keputusan itu, Peguam Kanan Persekutuan Datuk Kamaluddin Md Said, yang mewakili menteri dan kerajaan, meminta penjelasan mahkamah sama ada keputusan itu akan menjejaskan penerbitan Herald bagi tempoh 1 Jan hingga 31 Disember 2010.


Ni lagi bertambah haru......kata nak jaga keharmonian kaum..kalau berlaku macam ni akan tambah bercelaru leeeeee..


Harga Gula Naik 20sen


PUTRAJAYA: Mulai pukul 12 tengah malam ini, harga runcit gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram iaitu RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak, demikian pengumuman Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Mohd Zain Mohd Dom.

http://www.mstar.com.my/

Pengumuman Selamat untuk Rakyat Malaysia...Rakyat didahulukan...untuk bayarrrrrrrr..


Rakyat puas hati cara Najib jalankan tugas sebagai PM


KUALA LUMPUR 31 Dis. - Lebih separuh daripada 1,027 responden yang terlibat dalam kaji selidik Merdeka Center berpuas hati dengan cara Datuk Seri Najib Tun Razak menjalankan tugas sebagai Perdana Menteri.
Golongan India dan Melayu mencatatkan peratus responden berpuas hati yang paling tinggi iaitu 68 peratus responden India sementara 64 peratus responden Melayu berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri.
Sementara bagi responden Cina pula, 36 peratus bersetuju dengan cara Perdana Menteri berbanding 25 peratus tidak bersetuju dan 38 peratus lagi tidak memberikan sebarang respons.
Ini merupakan kaji selidik Merdeka Center bagi suku ketiga 2009 untuk mendapatkan pandangan umum di kalangan pengundi berdaftar yang ditemu bual melalui telefon.
Kaji selidik yang disiarkan dalam laman web Merdeka Center www.merdeka.org itu dijalankan pada 4 September 2009 sehingga 14 September 2009.
http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0101&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

Seramai 1,027 responden yang terlibat dipilih secara rawak dan ia melibatkan 620 responden Melayu, 310 responden Cina dan 97 reponden India.

Nahhh...tengok...lepas ni PM kita tentu tersengih...mampus lee....oghang sokong aku beb...siap la hangpa..tahun 2010 ni jadi tahun baru kee.atau tahun barua..

Tahun baru dengan keadaan ekonomi baru...entah naik entah lagi merosot...yang pasti...harga gula dah naik..lepas ni..berbagai lagi akan naik....

Bila rakyat nak naik angin atau naik minyak...mengamuk le sekali secara total seluruh negara...mengamuk atas kertas undi jee...bukan payah manapun..


Fenomena gerhana bulan separa tarik 1,500 pengunjung


KUALA LUMPUR: Keunikan gerhana bulan separa yang berlaku awal pagi ini menarik perhatian kira-kira 1,500 orang untuk bersama-sama berkumpul melihat kejadian itu di pekarangan Masjid Negara di sini.
Bagaimanapun, pemandangan fenomena itu sedikit terjejas ekoran keadaan bulan yang dilitupi awan.

Ni pun berlaku pada malam tahun baru..fenomena alam ciptaan tuhan...apapun pakat fikir lee.
 



Jangan biarkan hidup kita jadi gerhana juga..kalau dok ikut pemimpin begitu je tanpa memikirkan untung baik dan rugi untuk hidup didunia dan akhirat.
Ada orang kata...jangan bagi Bulan PAS tuu  jadi gerhana juga.

Moga tahun baru Hijrah 1431 akan diberkati Allah.






31 Disember, 2009

Jangan jadi haru.....


  Rakyat Resolution 2010': 
Learn to appreciate freindship between 
PAS 

DAP
  
By Li Fook Gao   

We have no worry about writing allegations if it involves Pakatan’s politicians, don’t we?

We feel that we are the boss when we are complaining about Pakatan, don’t we?

We forgot about the word I.S.A and sedition laws when we were writing or saying bad things about Pakatan, don’t we?

We somehow believe that whatever we complained about Pakatan, Pakatan will at least listen to us, don’t we?

We find we have bigger balls when we are facing Pakatan’s politicians compare to Barisan’s politicians, don’t we?

We find most of Pakatan’s politicians are easier to access because most of them don’t have bodyguards like Barisan Nasional’s politicians, don’t we?

Those are some of the privileges we are enjoying when it comes to have Pakatan Rakyat as our servant. But many of us are abusing these privileges instead of appreciating the good side Pakatan is offering.

Subconsciously all of us seem to have the perception that it is absolutely safe to criticize Pakatan because they won’t bite us back in any way. But, we have always afraid to say the same things towards Barisan Nasional because subconsciously we find them very intimidating as the police and MACC may just come for us after ridiculing their masters.

We can already see the difference in terms of freedom of speech when it comes to choose between Barisan and Pakatan. Pakatan is trying to help us to heal this tumor call Barisan Nasional. No amount of chemotherapy and radiation can make a difference now. We need a major surgery for complete removal of this tumor scheduled as soon as the next general election comes. We must acknowledge this fact, and start to appreciate Pakatan Rakyat more for what it has to offer when it comes to power.

DAP and PAS: Bitter enemy becomes friend for sake of the nation.

PAS and DAP has come a long way to finally able to sit together for the sake of this country. Some of us argued that they ONLY do that for the sake of power. Well, if they don’t want power, why they join politics then? If they don’t want power, why should they listen to us then? PAS and DAP is no saint – if they don’t have power, how can they defeat Barisan Nasional? And the only one who can give them power is us, the rakyat.

PAS and DAP can choose to remain separated, and let us being ruled by Barisan Nasional for decades to come. But they did not; they decided to find a way to work together so that we no longer need to sit under Barisan Nasional. We have to appreciate that very fact. We can criticize hard at them, but we should refrain ourselves from condemning them to the point of breakup.

PAS, DAP and rakyat has to accept the fact that PAS and DAP comes from opposing side of the spectrum. For over 50 years, to maintain support, PAS has been telling his members that they are fighting for Islam as a faith and syariah and make it as a guide in politics and nation; and to introduce Islamic values** in an effort to establish justice and progress in all areas including governance and administration, social, economic studies and education.

**What it means by Islamic values? Read here: http://www.uga.edu/islam/norms_values.html


Over the years, DAP, too, has been telling their members that they will fight to establish a peaceful and prosperous social democracy that can unite its disparate races and diverse religions and cultures based on a Malaysian Malaysia concept by forging Malaysian race with universal moral values, offering equal access and opportunity; democratic governance and rule of law; creating wealth and distributing wealth equitably; and fighting against corruption.

Both parties are fighting for the day when fairness and democratic governance will be widely adopted in Malaysia. Both parties actually have more similarity in the mission than their differences.

To sit together and work together with PAS, DAP must not be too skeptical about Islam. They should keep an open heart and open ear to learn a thing or two from PAS Kelantan about keeping the people united, happy and satisfied with the state government through Islamic governance.

PAS, too, has to understand that skeptism towards Islam does not form in a day. Judging from the comments I got when I wrote my previous article, “Perhaps we should give Islamic governance a try… http://bit.ly/8FmbYe” – People are generally ok with the idea, but they only trust Islamic governance if they are being lead by Muslims with unquestionable integrity like Tok Guru Nik Aziz and Datuk Nizar Jamaluddin.

So, PAS, I hope you can understand that the problem about implementing Islamic governance is not the system itself, but with the leaders who is going to implement it. The sad part is currently PAS is seriously lacking of leaders with unquestionable integrity like Tok Guru Nik Aziz and the well-liked Nizar.  Perhaps PAS should address this issue first or else these leaders will smear the good name of Islamic governance when it has the chance to be implemented in the future.

Apart from that, PAS, too, should take the opportunity to appreciate and to learn a thing or two from DAP on its consistencies in addressing national issues and its capability in debating policies on national budget and economy; a capability which is severely lacking from PAS leaders.

We, the rakyat, should continue to feel good about this friendship and encourage them to stay together for many years to come. We will lose everything we fight for if PAS and DAP chooses to break-up. Remember, we were the catalyst that pushed them into this marriage of inconvenience.

Yes, you read it right; it is a marriage of inconvenience. This is not a marriage of convenience as alleged by Barisan Nasional because it is a total inconvenience for PAS and DAP to put down their decades of hostility and differences to sit together – yet they put in effort to do it, they did it for us, they did it for the nation and they did it for our future generation – And this is what we should learn to appreciate them for.

Special note to PKR


Although I did not mention much about PKR above, I am not at all belittling PKR’s importance, effort or whatsoever towards the nation and Pakatan Rakyat. Without PKR, there never will be effort to bring PAS and DAP together – without PKR, there will never be Pakatan Rakyat, hence there will never be hope for Malaysian for a new dawn to come -- and with that, thank you.

--------------------------------------

Li Fook Gao @ TohkongMosjid@gmail.com This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it observes that something is very ill in our society when someone tries so hard to change his race after converted to Islam. Perhaps he is trying to give us an example of the term “Ultra Kia-Su” through his writings…..

30 Disember, 2009

Kota Siputeh...PAS Gelabah vs Umnooo Kalut

Kes PRK Kota Siputeh masih dok tergantung lagi...mahkamah pun dah pening nak pusing macamana lagi. SPR pula dok sibuk dengan cadangan pindaan beberapa peraturan berkaitan pilihan raya..tu pun nak dibawa dalam sidang Dewan tahun depan. pindaan yang nak dibuat tu berkaitan pertembungan penyokong-penyokong dan je. bukan berkaitan nak mantopkan kaedah untuk rakyat yang layak boleh mengundi terus tanpa kena daftar sebagai pemilih dengan SPR atau macamana cara nak jadikan penyokong-penyokong parti atau rakyat menjadi lebih sopan dan tertib..


Kes Kota Siputeh ni juga telah menjadi macam perlawanan tarik tali pula. PAS dan rakan-rakan kata kita kena ikut undang-undang.umno pun ngaku juga.Bila ditanya kepada setengah pemimpin PAS, depa kata PRK kali ni akan bertambah sengit..PAS bercita-cita nak rampas kerusi DUN ini dan sekaligus akan membuktikan bahawa dasar yang diperkenalkan dalam pemerintahan kerajaan di Kedah telah diterima oleh rakyat. Umno pula sudah tentu nak pertahankan kerusi DUN ni..nak buktikan bahawa gagasan One Malaysia diterima oleh rakyat.
Apa pun bagi kedua-dua pihak...keputusan dalam PRK ini akan menggambarkan kesinambungan penerimaan rakyat terhadap mana-mana parti yang sekaligus akan mewarnai gelombang sokongan semasa PRU ke 13 nanti.
Baru-baru ni aku dengar umno semakin menggasak DUN ni dengan berbagai kaedah. Orang disana kata depa mai dah..depa mula dah. Anak TDM yang jadi wakil peringkat parlimen dok turun selalu dengan berbagai program memancing undi. Minggu lepas ada syarikat yang telah bergerak di DUN tersebut dalam memberi bantuan pakaian sekolah kepada kanak-kanak..Depa bergerak dari rumah kerumah pula..siap bawa pakaian sekolah..pi ke rumah-rumah pengundi sasaran depa...ukur dibadan budak-budak tu..lepas tu bagi terus...


Bila nak balik wakil depa kata jangan lupa undi umno masa PRK nanti...hebat serangan depa.yang tu baru satu..PAS pasti akan buat serangan balas..tak tau la macamana pula.Apa pun oghang zaman la bukan macam zaman dulu lagi kot...dah pandai menilai la harap-harapnya.



Apa yang menarik PRK kali ini (kalau jadi) pemimpin umno kata Kota Siputeh ni jajahan depa,apa nak heran pada PAS..PAS pasti kecut tapi depa sendiri kata umno lagi takut..sama-sama lee kita tunggu.



 Tapi penantian itu satu siksaan...

Rakyat sudah mau mengundi..apa tunggu lagi...





Yang terbaru..Depa mula dah...perebutan pemimpin umno untuk menjadi calon dalam PRK ini. Dalam keadaan takut-takut depa,macam biasa juga le parti melayu nii..kalau tak dak perebutan kira tak sah.. Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Kedah sudah tentu mau orangnya yang menjadi calon. Semalam aku diberitahu sorang kontraktor yang duduk dalam kawasan Parlimen Alor Setar telah dianggap bakal calon TPP Umno ni..maka dok sibuk le atur orang-orangnya 20-30 orang untuk membelit di Kota Siputeh tu..

Lagi satu kroni pula..dengarnya calon yang dok di KL tu..yang ni pun dah lama dok idam nak bertanding. Maka bermulalah babak biasa umno di Kota Siputeh..Hang cantas aku...aku cantas hang..jadi pengundi pun balas hak hangpa berdua..biasa la..kan..Lagi tak sampai tarikh umum sapa calonnya,akan berterusan begitu..
Bagi pihak PAS pula,jangan rasa selesa dengan keadaan yang ada. Zaman la ni orang kata duit bukan segala-galanya..tetapi nak buat apa pun guna duit juga yang banyak.

Akhirnya PAS gelabah..umnoooo kalut.
Hai...nasib la kita rakyat Malaysia..nak pilihan raya pun...macam tunggu buah tak jatuh.

29 Disember, 2009

rakyat jadi besi buruk.....

                                            

   Jet ohhhh jet....nasib engkau ke nasib rakyat....




 MIG 29  di Hungary

Ni sebahagian dari kata-kata TDM tentang nak melupuskan jet pejuang MIG 29.


Beliau mengulas keputusan kerajaan yang diumumkan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ketika menghadiri sidang Dewan Rakyat baru-baru ini yang berkata perkhidmatan MiG-29 akan diberhentikan pada tahun depan.
Ahmad Zahid memberitahu, penamatan perkhidmatan pesawat selama 10 tahun itu kerana peningkatan ketara kos penyelenggaraan dan operasi jet-jet MiG-29N sebanyak 16 pesawat itu.
Antara pesawat yang menjadi pertimbangan untuk menggantikan skuadron itu ialah SU-35, FA-18 E/F Super Hornet, JAS Gripen, Eurofighter Typhoon, Dassault Aviation Rafael, F-16 C/D Block 52 dan mungkin juga F-15 Eagle.
Dr. Mahathir berkata, kerajaan sepatutnya membaik pulih pesawat-pesawat berkenaan dengan menggunakan kepakaran Rusia dan India yang turut menggunakan pesawat pejuang yang sama jika tentera Udara Diaraja Malaysia (TUDM) tidak mempunyai kepakaran.
"Tak bolehkah kita baik pulih MiG-29 ini? Kalau kita tak boleh, orang Rusia mungkin boleh. Mungkin India juga boleh. Jika pesawat pejuang yang berharga ratusan juta hanya tahan 20 tahun, lebih baik kita tidak ada pesawat pejuang," tegasnya.
Kata beliau, banyak yang telah dibelanjakan untuk membeli dan menyelenggara jet-jet berkenaan, malah perbelanjaan akan bertambah jika kerajaan berhasrat membeli pesawat baru.


http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/12/29/mstar_berita/20091228181908&sec=mstar_berita

Aku sokong kenyataan TDM ni, kerana zaman dia lah MIG 29 ni dibeli. Heran juga ye..dalam keadaan ekonomi negara dok kena suntik masuk rangsangan..nak lupus pula jet pemintas ni..kemudian nak beli baru pula...aku rasa bila nak beli yang baru ni tentu jenis F18 Super Hornet dari USA tu.Semua orang tahu pasai apa nak beli Hornet tu...

F 18 E/F Super Hornet

Jika dilihat dari sejarah pertahanan negara kita, dulu TUDM guna jet Tebuan terpakai peninggalan penjajah sampai berpuluh tahun. Tak dak pun yang dikondem begitu saja. Kemudian ditukarkan kepada F5E selepas berlakunya perubahan teknologi. F 5E tu antara yang tercanggih juga dalam kelasnya walaupun tak sepenuhnya menggunakan sistem eletronik. Singapura pun pernah guna jet tu kemudian digunakan pula Sky Hawk..Malaysia pun beli juga Sky Hawk yang dok tersadai di padang pasir Arizona. Bawa balik ke Malaysia ni beberapa buah je...kondem lagi...nak jual tak boleh..US tak bagi...alahai jadi besi buruk lee.. Singapura upgradekan Sky Hawk tu jadi Super Sky Hawk...hak Malaysia dikondemkan dan yang dok di Arizona berlambak lagi...Lepas pada tu baru mai pula MIG ni...hebat..gah seantero benua..nak kena kondem lagi..Di India depa guna MIG juga..tak dengar pun depa  nak kondemkan jet tu..yang kita tau depa dok "upgrade" supaya boleh digunakan selaras dengan kemajuan teknologi yang ada. Dulu ada juga pegawai-pegawai tentera yang dihantar berkursus di India..depa habaq kereta kebal di India tu kalau kita lihat dari luar macam besi buruk...tapi bila masuk kedalam..fulamak...teramat canggih teknologinya..lebih dari asalnya.Kalau macam tu baru le boleh kita kata kreatif dan berenovasi..Ni kita kat one Malaysia ni kira beli lain jee...bila le nak maju...dok kira guna hak oghang saja...tu pun yang dah ketinggalan entah beberapa tahun.

Tanks T-72 India
http://www.brahmand.com/news/storydetails.php?newsheadid=25&nid=2539


F 5 E
Masih canggih kan...

Awat tak reti sangat ke para tentera kita tuu...yang aku tau bukan para pegawai dan anggota tentera kita yang tak reti tapi para tok menteri yang bengap atau ada agenda tersendiri.. Pasai apa aku kata macam tu..ada kah bila beli peralatan atau sebarang kenderaan, jet pejuang atau kelengkapan lain kita tak buat perjanjian yang menguntungkan kita juga...pakai dok ikut apa yang depa nak saja ke...atau ikut poket sendiri...atau lantak pi la bukan duit mak bapak sendiri.

Enjin jet yang hilang dulu kot...?

Dari pengamatan aku dan dikalangan bekas-bekas tentera, ramai dikalangan pegawai dan anggota tentera yang mampu dan berkebolehan untuk mengubahsuai sebarang senjata atau kelengkapan tentera yang ada...tapi tak diberi peluang oleh kerajaan saja.. depa bukan saja mampu ubahsuai malah kalau nak bina yang lebih canggih pun boleh. Malangnya kerajaan Malaysia ni dari dulu hingga kini (selagi berada dibawah umno be endd) aku percaya tak akan wujudkan skim insentif atau peruntukan untuk membangunkan industri pertahanan untuk keperluan sendiri...beli lebih senang dan untungggggggggg...

Alahai Malaysia ku....amat parah le kalau terus begini. Ada kekayaan pemimpin dok putar belitkan..ada keupayaan pemimpin dok sekatkan..Alamat akan jadi besi buruk juga rakyat negara ni..

28 Disember, 2009

saja-saja jee

Hari ni aku nak share beberapa keping gambar yg penuh bermakna..



 

Indahnya ciptaan Allah

26 Disember, 2009

Umno masih begitu...1

Hari ni nak dipamerkan sekeping dua gambar. Bukan nak ku ulaskan tetapi untuk tatapan mereka yang berakal..Berfikir dan memberi jawapan berpandukan fakta dan Perlembagaan....Sudah lama kita merdeka dan rakyat perlu berfikiran merdeka..Apakah umno masih begitu ? Dengan kisah berbagai cerita... Renung-renungkan gambar yang ada...milik siapakah bangunan ini..yang pasti ia bukan milik atau harta benda yang dibina menggunakan duit umno..


Gambar 1


Hak milik umno keee ?


Guna duit umno keee...

Sayang..zaman sudah berubah...dunia sudah maju...tetapi orang kata...umno masih begitu..

23 Disember, 2009

Enjin hilang...PM atau TPM yang kena.


Nampak gayanya minggu ni adalah minggu berdengung dan berdesing umpama bunyi enjin Jet pejuang je. Apa tak nye..heboh rakyat jelata dan pimpinan bercakap bab enjin jet pejuang negara lesap berdesupppppp...tu pun dah lesap sejak 2 tahun yang lalu.

Ada yang dakwa kehilangan enjin tersebut tak dinyatakan dalam laporan audit negara yang terbaru ni. Teruk betoi kalau macam tu.

Ada yang tanya..enjin besaq duit dua kupang kee...lawak juga soalan tu tapi sinis bebbb..

Ada yang heran...enjin besaq macam tu pun boleh hilang gitu jee..

Maka tok menteri pun pakat jawab juga...PM kata dia yg suruh lapor kat polis bila tau tentang kehilangan tu..Zahid kata "Kerajaan akan ambil tindakan terhadap pengkhianat tuuu.." Seronok ooooooo...pakat dok jawab dan dok cakap.

Alahai apa nak jadi negara kita nii..udah le berbillion lesap entah kemana...ni enjin pula yang lesap..mahal pula tuu..RM 50 juta satu biji. Lawak..lawak.

Apa pun aku tabik kat oghang yang jual tu kalau depa tak terlibat dengan tok menteri dan pembesar..pandai ambil kesempatan...tau nilai enjin tu mahal...pasaran gelap kot.
Kalaulah dipasaran gelap nilainya RM 50 juta...dipasaran terbuka ni berapa lah pula nilainya.

Puak yang jual enjin ni tentu hebat...link antarabangsa..bukan calang-calang orang ni.Kena ambil tindakan segera.Malu aku ngaku rakyat negara tercinta ni.

Dari kes ni..aku nampak pak menteri macam orang bodoh pula, tak tau nak kurangkan defisit negara.Bercakap bab ekonomi dunia dan negara, enjin terpakai pun tak tau nak jadikan duit untuk negara semula.Banyak lagi kapal terbang jet pejuang yang dok tersadai tuuuuu...ikhtiar le jual..Kalau puak yang jual enjin ni boleh buat cara gelap tak kan la cara terang tak boleh...tentu ada caranya..

Rasanya lee.....kes ni keluar pun bukan pasai bab hilang tuu...tapi pasai lain..

Pasai HANG CANTAS AKU, AKU NAK CANTAS HANG..nasib kau lee..sapa nak kena kita tunggu dan lihat jee...entah-entah jadi macam kes TUYA tuu..

Perubahan Minda


Tanggal 22 Disember 2009, satu majlis dialog penduduk telah diadakan bersama ADUN Alor Mengkudu YB Dr.Ismail Salleh dengan beberapa Jabatan dan Agensi Kerajaan yang berkait langsung dengan permasalahan penduduk. Majlis yang telah diadakan di Taman Putra Jaya, jalan Tanjung Bendahara telah dihadiri oleh MKK serta wakil-wakil penduduk Taman perumahan yang ada di Kawasan tersebut.

Para penduduk telah diberi peluang meluahkan keresahan tentang perkhidmatan agensi-agensi kerajaan yang sepatutnya mereka perolehi dengan sebaik mungkin.Jabatan dan Agensi yang terlibat adalah PDRM,JPS,JKM,JKR dan sudah tentu sekali wakil dari MBAS.

Kesimpulan yang dapat diambil...rata-rata penduduk meluahkan rasa tidak puas hati terhadap perkhidmatan MBAS terhadap mereka sebagai pembayar cukai. Ia bukanlah masalah baru yang dibangkitkan tetapi merupakan masalah yang diwarisi dari Kerajaan Kedah yang dibawah kepimpinan yang lalu. Apa pun yang dibangkitkan kini merupakan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan terus oleh para kakitangan kerajaan atau agensi berkaitan biarpun kepimpinan kerajaan telah bertukar, kerana itu adalah tanggungjawab mereka.

Pemimpin negeri adalah orang politik dan mereka hanya pembuat dasar kepada negeri tersebut. Dasar yang dibuat sudah tentulah berpandukan Dasar perjuangan parti masing-masing. Pelaksana atau penguatkuasaan kepada Dasar yang dibuat adalah Kakitangan Kerajaan itu sendiri.Inilah perkara yang perlu diketahui oleh semua rakyat. Kakitangan kerajaan mestilah bertindak secara profesional selaras dengan profesion mereka. Mereka tidak boleh bertindak mengikut dasar yang berbeza dari Dasar Kerajaan yang sediada, kerana mereka hanya pelaksana.

Dari apa yang ku amati semasa dialog tersebut, didapati para pegawai kerajaan kelihatan mula memahami dasar kerajaan sekarang,walaupun terdapat sedikit sikap lama dalam memberi jawapan kepada penduduk. Sungguhpun demikian diucapkan syabas kepada pihak Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Alor Mengkudu serta wakil-wakil Jabatan/Agensi Kerajaan yang turut serta bagi mengetahui keluhan penduduk serta menyampaikan sedikit maklumat tentang Jabatan/agensi masing-masing.


Rakyat/penduduk janganlah meletakkan pengharapan yang terlalu tinggi kepada Kerajaan dibawah pimpinan sekarang untuk menyelesaikan segala masalah dalam masa yang singkat. Pimpinan kerajaan kini mewarisi masalah negeri yang terkumpul sejak 50 tahun yang lalu.Sudah tentulah ia akan mengambil masa untuk menyelesaikan sebaik mungkin untuk Kesejahteraan rakyat Kedah mengikut keutamaan.

Apa yang aku lihat, keutamaan Kerajaan Negeri Kedah sekarang adalah untuk merubah struktur pemikiran Kakitangan Kerajaan itu sendiri, bagi menjadikan mereka seorang insan yang bertanggungjawab terhadap negerinya dan bukan terhadap parti yang disokongnya, kerana mereka dibayar upah atau gaji dalam menjalankan tugas mereka.Upah atau gaji yang mereka perolehi adalah bersumberkan dari hasil mahsul dan cukai dari negeri serta penduduknya dan bukanlah dari parti-parti politik yang ada.


Fasa kedua Kerajaan Negeri Kedah ini pula,dilihat sebagai usaha merubah arus pemikiran penduduk Kedah kearah pemikiran yang konstruktif dan merdeka. Pemimpin yang ada bukan mengajak menyokong parti mereka secara totok tanpa memikirkan buruk dan baik. Mereka mengajak rakyat membuat perbandingan terlebih dahulu sebelum rakyat diajak memberi keputusan didalam Pilihan raya. Minda yang hidup dengan hati yang tulus pasti akan menzahirkan keputusan yang positif.Biarpun terdapat gulungan yang memikirkan tentang keuntungan dan perut sendiri.

SEMUANYA TERLETAK DI HATI DAN PERASAAN MASING-MASING.

17 Disember, 2009

umno kata legaaaa....rakyat kata bodohhhhh...

Dalam situasi yang genting kepada umno dan bn, nasib masih menyebelahi mereka.Umno dan bn masih boleh bertahan lagi untuk seketika atau mungkin untuk masa yang lebih panjang.Bermula dari One Malaysia dan beberapa pendekatan mereka menyebabkan rakyat negara ini merasa terlepas dari beberapa kekusutan minda politik mereka.

Dalam masa yang sama PR yang mendapat semakin mendapat sokongan rakyat melalui PRU ke 12 yang lalu cuba memberi tekanan terhadap survival politik umno dan bn, dengan harapan umno dan bn akan tumbang segera selepas Mac 2008. Bermula dengan ancaman 16 September DSAI yang kelihatan mengancam umno bn. Tetapi langkah mengelak yang diambil oleh umno dan bn telah menyebabkan terjahan DSAI tersasar. Maka berbagai telahan telah dilemparkan keminda pengundi/rakyat yang tertunggu-tunggu saat rebahnya kolonial tanahair ini.

Umno dan bn kemudiannya mengambil langkah serangan yang bertubi-tubi terhadap PR. Akhirnya kecundang juga PR di Perak angkara langkah sumbang yang diambil oleh pimpinan dan wakil rakyat PR di Perak. Semangat umno dan bn meningkat semula walaupun berjaya dengan langkah haram di Perak.

Kemudian berlakulah pula gelombang baru Pilihan raya Kecil. Dari satu negeri ke satu negeri yang memperlihatkan kecendorongan minda rakyat terhadap pembaharuan politik Malaysia.Keputusan PRK telah menggambarkan apa yang diidamkan oleh PR bakal berlaku segera walaupun terlepas peluang di PRK Batang Ai dan Bagan Pinang.

Kini umno dan bn semakin menggasak minda rakyat dengan berbagai pendekatan bagi mendapatkan semula sokongan majoriti yang lebih dari rakyat dengan harapan mereka akan kembali berkuasa dalam keadaan seperti sebelum PRU 12.

Kerajaan negeri dibawah PR terus diasak melalui berbagai sudut sehinggakan kelihatan sesak nafas dibuatnya. Dalam keadaan sesak ini PR kelihatan masih utuh dan mampu mengkucar kacirkan umno dan bn yang berada dalam kekalutan. Umno dan bn terpaksa bergelut menstabilkan diri angkara kekalutan dalaman parti masing-masing.

Dua hari yang lalu merupakan satu lagi peluang keemasan yang ada buat PR bagi mengaibkan umno dan bn. Malangnya peluang tersebut telah gagal direbut baik oleh MP PR. Peluang dalam undi terhadap "Budget" negara yang telah dibentangkan oleh PM sebelum itu. Berbagai telahan dibuat oleh pengundi samada yang menyokong PR ataupun bn. Jawapan dari MP juga telah diberi terutama dari PR terhadap kegagalan mereka menggunakan peluang yang ada. Umno dan bn boleh tersenyum lebar walaupun mereka sebenarnya rasa tersekat nafas...alahai nasib baik..

Kesinambungan itu, rakyat mula melihat kedua-dua pihak untuk menilai. PR kah yang patut terus disokong atau bn ?..Ahli Parlimen kedua-dua pihak dilihat mempunyai kebodohan atau keangkuhan masing-masing. Kepada puak bn sudah tentulah diperkatakan mereka memang angkuh dan tidak mengetahui keutamaan rakyat sejak dulu lagi. Kepada pihak PR pula bagaimana hendak diperkatakan. Hilang sudahkah sifat keperihatinan dan tidak tahu meletakkan keutamaan apabila melihat kepada pernyataan yang dibuat. Mengeluh lah para pengundi yang menaruh harapan yang tinggi terhadap komitmen AP yang mereka pilih...JANGAN ULANGI kesilapan ini lagi..Ambillah pendekatan Asak dan terus mengasak terhadap lawan sekiranya mau berlawan..jangan diberi peluang untuk lawan mengambil angin walaupun kita juga keletihan kerana itu sebahagian dari prinsip dalam perjuangan ini.

Jangan biarkan diri tuan puan Yang Berhormat tidak dihormati oleh pengundi. Apatah lagi dikalangan para petugas parti yang bertungkus lumus bagi memenangkan parti dengan tuan puan sebagai wakilnya.Jangan biarkan diri Yang Berhormat disibukkan oleh godaan keperluan diri. Ingatlah kadangkala SATU KEBAIKAN BOLEH MENUTUP SEPULUH KEBURUKAN dan ada ketikanya SATU KEBURUKAN BOLEH MENIMBUS SERIBU KEBAIKAN.

Jadikan insiden ini sebagai yang terakhir dalam kehidupan anda sebagai Yang Berhormat. Kalau boleh tidur di Markas kenapa tak boleh tunggu di Parlimen untuk kepentingan rakyat ?

16 Disember, 2009

Biar busuk umnooo tu mereput..

Tertarik juga membaca artikel yang diutuskan oleh Sdr Idris Samad dalam Blog Kedah Lanie berkaitan Kemelut umno Kedah.

Heran pun ada..setelah lebih 50 tahun umno ni wujud kemelut kepimpinan sering menjadi fokus utama parti Melayu ni. dari satu kes ke satu kes..dari sorang Ketua ke sorang ketua yang lain...tak habeh habeh..Dari satu sudut baguih le kepada parti lawan...lantak pi la umno nak jadi apa pun...makin lama biar makin busuk macam TD kata tuu..Apa pun aku seronok melihat kebusukan tu...biar sampai reput mudah untuk dilenyapkan.

TD ni pula lagi satu hal..kata oghang dia dah jadi nyanyok juga macam yang diminta oleh Almarhum mantan Presiden PAS dulu..nyayok dia nyanyok politik..

Apa pun yang terjadi kepada umno dan kuncu-kuncunya dalam be endd perlulah diambil iktibar oleh PAS secara kelompok dan juga individu. harap-harap PAS tak jadi macam tuu..moga-moga pimpinan dan ahli PAS tak terikut budaya busuk membusuk umno tu..Pemimpin PAS perlulah menjadi pimpinan masyarakat bukan pimpinan parti atau negeri saja baru boleh menjadi parti pilihan untuk menggantikan umno menerajui negara tercinta ini...kena pikiaq lee dan bertindak segera macamana nak jadi pemimpin masyarakat tu. Ada berbagai kaedah dan pendekatan sesuai dengan Islam ini.

Kata oghang...hati mau baik..mulut mau manis.Jangan berpura-pura..bercakap biar terus terang..ikhlas..berpendirian teguh. Berjanji mesti ditepati. InsyaAllah akan dapat jadi pemimpin masyarakat yang disegani..

Apa pun biar umno terjun dengan harta warisan depa...biarkan...biarkan..Bagi oghang Melayu yang dok dalam umno tu sedaq-sedaq...pikiaq-pikiaq lah..Kalau rasa panas ditengah terik mentari cari lah tempat yang boleh berteduh, tempat yang boleh memberi kedinginan agar otak jadi segar...badan jadi sihat..

Nii petikan dari apa yang diutuskan oleh sdr Idris Samad...syabas..Harap boleh tulis juga bab PAS.

ADA 15 kawasan Parlimen di Kedah. Ada 15 ketua bahagian Umno di Kedah. Ada 15 ragam dan mereka ini, berpuak-puak – yang nyata, ada orang Perdana Menteri, ada orang bekas Perdana Menteri dan ada orang – makan keliling!Tentunya rencana ini mengejutkan. Tetapi dalam Umno Kedah, ramai pemain wayang kulit. Masing-masing mahu menjadi tok dalang. Keikhlasan, mereka letak di bawah tapak kasut.
Di Pejabat Umno negeri, masing-masing membina kubu mempertahankan kepentingan. Masing-masing mengampu boss, untuk mencari makan dengan Umno. Malangnya, apabila melihat pokok sudah hamper tumbang, masing-masing melompat ke pohon yang dilihat lebih kukuh dan rending.

Inilah budaya mereka dalam Umno Kedah! Bercakap banyak, memberi alasan memang kegemaran mereka, bekerja malas dan akhirnya bila kalah pilihan raya masing-masing salah menyalah antara satu sama lain.

Ketika Tan Sri Osman Aroff menjadi Menteri Besar, mereka bernaung di bawah ketiak Osman. Bila mereka dengar Osman hampir jatuh, mereka berbondong-bondong meninggalkan Osman dengan mencari tempat naungan baru.

"Pelik apa dengan Osman jika akhirnya Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mahu bertanding sebagai perwakilan G7 ke Kuala Lumpur dicantas?,” kata seorang pemerhati politik dari UUM.

Dr. Mahathir meninggalkan kepimpinan Umno bahagian Kubang Pasu selepas 22 tahun mengetuainya. Sebelum Dr. Mahathir, bahagian ini diketuai Osman. Osman pun orang Kubang Pasu ketepikan, sama seperti mereka menyingkirkan Dr. Mahathir.

Yang menyingkirkan Dr. Mahathir bukan musuh dari luar tetapi adalah bekas Setiausaha Politiknya, yang diamanahkan menjadi ketua bahagian selepasnya. Begitu sekali politik Umno Kedah, hanya kerana Dr. Mahathir sudah hilang kuasa dan ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Presiden Umno.

Suatu ketika, apabila ada berita mengatakan Tan Sri Sanusi Junid mahu dilantik menjadi MB Kedah, orang Umno Langkawi menumpaskan Sanusi sebagai ketua bahagian itu. Mereka tidak mahu mendengar nasihat Dr. Mahathir padahal ketika itu, Dr. Mahathir adalah Perdana Menteri dan Presiden Umno.

Bagi mempertahankan egonya, Dr. Mahathir tetap melantik Sanusi menjadi Menteri Besar walaupun Sanusi bukan di kalangan ketua-ketua bahagian di Kedah. Malahan, Sanusi turut dilantik menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah.

Maka jadilah Sanusi ketua kepada ketua-ketua bahagian walaupun Sanusi bukan dari kalangan ketua bahagian.

Siapa yang Sanusi lantik menjadi Setiausaha Badan Perhubungan? Sanusi lantik Setiausaha Politiknya, Dato' Rozai Shafian. Padahal, kebiasaannya, penjawat jawatan setiausaha perhubungan adalah dari kalangan ketua bahagian. Namun, Sanusi merubahnya!

http://kedahlanie.blogspot.com/2009/12/kemelut-umno-kedah-dalam-mencari-ketua.html

14 Disember, 2009

Zaman Tonggek dah berlaluuuu..

ahana orang politik naik angin

Orang sekarang memang mudah naik angin. Tidak terkecuali arena politik tanah air yang orang-orangnya turut disampuk virus mudah naik angin.

Sidang Dewan Negeri Pulau Pinang minggu lalu 'panas' apabila Ketua Pembangkang, Datuk Azhar Ibrahim dituduh 'tonggek' punggung kepada barisan orang kerajaan.

Kata Azhar, dia 'tonggek' punggung bukan kerana ada mala fide atau berniat jahat, sekadar mahu mengambil beg di bawah meja.

Akan tetapi apabila orang politik dijangkiti virus mudah naik angin, hal yang sekecil itu boleh jadi pembakar suasana. Macam puntung rokok yang tunggu masa nak terpadam, dicampak masuk ke dalam limpahan petrol.

Namun apa yang berlaku di Alor Setar beberapa minggu sebelum itu, lebih mudah buat orang tertawa.

Rakan sejawatan Azhar di Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid, bekas Menteri Besar, naik angin apabila keluar arahan daripada Speaker DUN supaya semua wakil rakyat tanda tangan buku kehadiran setiap kali datang sesi sidang.

Ketika bercakap kepada wartawan, Mahdzir melepas rasa kurang senang dengan kata-kata yang dilaporkan: "Kami bukan budak sekolah!"

`Saya fikir, dengan kewibawaan, pengalaman, sikap diplomatik dan kebijaksanaan yang sedia ada pada diri Mahdzir sebagai bekas Menteri Besar, dia tidak akan berkata begitu jika bukan kerana naik angin.

Ini kerana, apa yang timbul itu adalah perkara yang sangat kecil, sangat remeh, sekadar disuruh tanda tangan buku kehadiran sidang Dewan Negeri.

http://kedahlanie.blogspot.com/2009/12/ulang-tayang-ddun-penang-dengan-mee.html

mee tonggek pun mee tonggek lah....kalau dulu sepiring dua kupang jee...budak sekolah yg ramai dok pekena mee tonggek tuu..kat depan cathay di Aloq setaq...la nii depa tak main dah harga tuu...tonggek depa la kat Penang tu...juta-juta..dah lesap tanah oghang melayu...mungkin punca dia kerana budak sekolah yg jaga hak melayu tuuu...alahai nasib le oghang melayu kalau masih dok lagu tuuu...mai laa pakat-pakat berubah...iklan kat tv tuu ada kata "dunia sudah maju zaman sudah berubah"..tak kan laa nak ubah sokongan pun susah..

Polis...Jangan Ikut Suka Aku

Misteri kehilangan Jafrin terjawab

KUALA KEDAH – Akhirnya misteri kehilangan seorang lelaki menghidap penyakit mental yang pernah dilaporkan Sinar Harian siaran 3 Disember lalu terjawab apabila lelaki itu, Jafrin Che Amat, 41, yang hilang hampir 14 hari dikatakan ditahan polis kerana disyaki penagih dadah.

Abang iparnya, Arshad Osman berkata, mereka dimaklumkan mengenai kemunculan Jafrin di tempat kerjanya oleh kawan-kawan yang bekerja berdekatan tempat kutipan duit parkir yang disewa mereka di Alor Setar kelmarin.

Menurutnya, setelah menerima panggilan dari kenalan terdekat mereka itu, dia sekeluarga bergegas pergi ke tempat kerja Jafrin dan mendapati adik iparnya itu kembali namun, dalam keadaan tidak terurus dan fizikalnya yang semakin kurus.

“Semasa kami semua bertemu kembali Jafrin, dia hanya memakai seluar pendek dan kemeja merah yang dipakainya pada hari terakhir sebelum kehilangannya.

“Jafrin memaklumkan sepanjang 12 hari kehilangannya sejak Aidiladha ketiga itu, dia ditahan polis untuk dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Setar ketika berada di tempat kerjanya,” katanya ketika ditemui di kediaman mereka di Kampung Padang, di sini.

Arshad berkata, mereka gembira apabila pencarian mereka selama 12 hari itu berakhir namun, ia menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap tindakan polis yang dikatakan menahan Jafrin tanpa memaklumkan kepada mereka.

Menurutnya, mereka semua menghabiskan masa dan wang serta tenaga mencari Jafrin di serata tempat sehingga ke Perlis tanpa mengetahui bahawa adik iparnya rupanya berada dalam lokap dalam tempoh itu.

“Sejak laporan polis dibuat di Balai Polis Kuala Kedah pada 30 November lalu, pihak mereka tidak memaklumkan sebarang perkembangan kehilangan Jafrin, apatah lagi mengenai tangkapan ini.

http://kedahlanie.blogspot.com/2009/12/isu-jafrin-bukan-hilang-tapi-masuk.html

Pada aku kes ini perlu menjadi kayu pengukur kepada PDRM khususnya dan Kementerian Dalam Negeri amnya dalam menangani masalah rakyat. PDRM yang dipertanggungjawabkan menjaga keselamatan dan keharmonian penduduk seluruhnya perlu bertindak dengan lebih profesional. Siapa pun yang ditahan atas apa pun sebabnya perlulah dilihat pada tatacara kerja yang ditetapkan. Dari kes ini, ia memperlihatkan keangkuhan pihak PDRM sendiri, seolah-olah PDRM menjalankan tugas Ikut Suka Aku (ISA). Ini tidak patut. Apatah lagi dengan keadaan seseorang yang ditahan itu.

Persoalannya tidak berpengalamankah pihak PDRM dalam menguruskan hal demikian. Tidak tahu menilaikah pihak PDRM terhadap seseorang yang ditahan?. Kita perlu ingat bahawa setiap rakyat berhak mendapat perkhidmatan yang terbaik dan sewajarnya dari setiap agensi kerajaan biarpun parti mana yang memerintah atau siapapun mereka itu.

Ayuh jadikan negara dan negeri kita sebuah tempat yang selamat dan sejahtera.

10 Disember, 2009

Prihatin seorang YB..

Gambar YB Dr. Ismail ( berbaju kotak) bersama MKK Batu 5 serta keluarga simati di Taman Desa Damai.


YB Dr. ismail bersama MKK Batu 5 dan keluarga simati di Batu 6, Jln Spg Empat.


Tanggal 8 Disember 2009, aku bersama YB Dr.Ismail Salleh ADUN Alor Mengkudu yg juga EXCO Kerajaan negeri Kedah telah menziarahi keluarga kaum Tionghua dlm DUN beliau yg kematian bapanya. Kami telah berada dirumah tersebut bersama ahli keluarga yang terbabit mulai selama lebih kurang satu jam setengah.

Sebelum itu beberapa bulan yg lalu, kami juga telah menziarahi satu keluarga Tionghua yg kematian ibu bapa mereka di Taman Desa Damai. Pasangan warga emas itu dikatakan pasangan dua sejoli sehidup dan semati..Alkisah mereka itu, si suami telah mengalami kemalangan jalanraya ketika sedang menunggang motosikalnya, kemudian telah dimasukkan ke hospital. Si isteri pula telah menunggu suaminya dihospital selama beberapa hari. Ajal maut ditangan tuhan, siisteri yg masih sihat telah menghembuskan nafasnya yg terakhir dahulu..selang dua hari kemudian sisuami pula yg meninggal. Mereka kemudiannya telah disemadikan bersama oleh kaum keluarga mereka.

Sapa kata PAS tidak menghormati kaum lain ?..Bukti PAS For All.

02 Disember, 2009

Pertahanan Negara...Rahsia kesemua ?

Pakatan mahu Kementerian Pertahanan beri taklimat dasar kementerian
Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 2 Dis: Jawatankuasa memantau hal ehwal Kementerian Pertahanan di bawah Pakatan Rakyat meminta kementerian berkenaan mengadakan satu taklimat mengenai dasar-dasar pertahanan kepada semua ahli parlimen khususnya jawatankuasa berkenaan.

Ahli Parlimen Machang dari PKR, Saifuddin Nasution Ismail berkata, taklimat itu penting kerana isu pertahanan merupakan tanggungjawab seluruh rakyat Malaysia serta membuka ruang kerjasama yang sihat di antara Pakatan dan kementerian.

Sehubungan itu, jawatankuasa itu akan menghantar satu surat rasmi kepada Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi secepat mungkin berhubung perkara itu.

"Sekembali Menteri Pertahanan dari Langkawi, kami akan menghantar surat rasmi kepada beliau dengan segera dan ini bukan permintaan baru. Sewaktu saya bertugas di Kementerian Pertahanan dahulu, kementerian ini pernah mengadakan taklimat kepada Pemuda Umno Malaysia," katanya dalam satu sidang media di lobi parlimen semalam.

Menurutnya juga, taklimat berkenaan tidak bermaksud kementerian berkenaan perlu mendedahkan semua rahsia sulit mengenai kementerian yang sangat penting kepada negara itu tetapi ada perkara yang wajar diketahui oleh rakyat.

"Kita tahu dasar pertahanan terbahagi kepada dua iaitu dasar pertahanan yang sulit untuk kementerian dan pegawai tentera dan dasar pertahanan terbuka yang boleh dikongsi bersama oleh rakyat," tegasnya.

Sebelum itu, Saifuddin membidas kenyataan Zahid dalam sebuah akhbar yang mendakwa isu-isu kementeriannya yang dibangkitkan wakil rakyat Pakatan semasa perbahasan di peringkat parlimen adalah bersumberkan maklumat yang separa benar yang diperoleh daripada internet.

"Saya akui internet menjadi senjata yang lumayan dengan maklumat.Contohnya mengenai ucapan menteri pada bulan sembilan lalu yang dimuatkan dalam laman portal rasmi Kementerian Pertahanan.

"Beliau (Zahid) menyebut sebanyak 16 unit pesawat MIG29 tersadai.Fungsi MIG29 untuk lakukan kerja pemintasan.Tapi kos untuk membiayai operasai MIG walaupun tiada musim perang sekarang ini ialah sebanyak 260 juta setahun.Tersadainya MIG29 akan menjimatkan 260 juta.

"Itu pengumuman rasmi menteri dalam laman portal kementerian pertahanan.Jadi untuk menjimatkan kos tidak perlu menjalankan operasi penerbangan.Bayangkan kalau peperangan berlaku MIG tidak berada dalam siap sedia,"

"Ini sumber sahih yang kami dapat.Adakah sumber dari laman portal itu juga separa benar?"soalnya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Bukit Gantang dari PAS Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin yang juga ahli jawatankuasa itu mahu nasib bekas perajurit negara dibela kementerian itu.

"Sepanjang sepuluh bulan setengah menjadi Menteri Besar saya didatangi bekas perajurit yang tiada tanah untuk membuat rumah, hanya dapat pencen 300 sebulan dan anak-anak masih bersekolah.

"Kami nak nyatakan bahawa hal ehwal bekas tentera merupakan tanggungjawab kepada kementerian itu sendiri," tegasnya.

Beliau juga berkata, kementerian berkenaan seolah-olah mengabaikan kebajikan bekas pejuang negara.

"Jika diambil perhatian pula, hanyalah kepada pegawai kanan sahaja.Mereka yang dapat manfaat daripada tabungan-tabungan,apa sahaja program yang diadakan. Kakitangan bawahan menanggung penderitaan yang amat dasyat," katanya.

Seorang lagi ahli jawatankuasa berkenaan ialah Ahli Parlimen Bukit Bendera dari DAP, Liew Chin Tong.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...