WISH

WISH

26 Februari, 2012

Kedah : otak lalat dan langau

Sekonyong-konyong tersebarlah berita tentang negeri Kedah.Dalam sehari dua ni berdentam dentum didada akhbar samada sebagai berita utama atau sisipan. Wah hebat juga isu ciptaan kepimpinan negeri Kedah yang telah menghangatkan semula topik perbahasan politik terutama di Negeri Kedah. Samada benar atau tidak berita tersebut,semuanya turut dibahaskan dimerata tempat dengan berbagai persepsi.
Syabas rakyat Kedah..syabas rakyat Malaysia...syabas pencetus isu,....
Sebagai manusia yang dianugerahkan otak dan juga akal oleh Allah SWT..Ada otak kanan ada otak kiri..pasti ada fungsi masing-masing. Seharusnya kita menggunakannya dengan sebaik mungkin.Kerja TEBAS minda manusia ni kadangkala mengambil masa yang panjang.
Manusia yang cerdik akan melihat dari berbagai sudut sebelum mengambil sesuatu ketetapan terhadap sesuatu perkara yang diketengahkan. Nak menjadi hakim kepada sesuatu kes perlu dilihat dan didengar dari berbagai pihak yang berkaitan dengan kes. Jangan kita dok dengar sebelah pihak atau mengutip berita ditepi jalan dan terus memberi keputusan terhadap sesuatu kes itu.Allah menganugerahkan kita sepasang mata..kanan dan kiri...untuk melihat dari kudua-dua sudut atau lebih luas.Sepasang telinga ..kanan dan kiri..untuk mendengar dari kedua-dua pihak atau lebih..Sepasang hati yang nampak bentuknya dan nurani yang dapat berkata-kata...serta otak yang dianugerahkanNya AKAL untuk berfikir.

Untuk memberi keputusan perlulah mempunyai hujjah dan fakta sebagaimana Allah mencipta laut yang dilihat airnya bertemu tetapi mempunyai sempadannya tersendiri. bagi membuktikan hujjah ini maka para saintis telah membuat kajian mereka...
 Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu; (Ar-Rahman :19)

 Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;(Ar-Rahman : 20)


Maka terbuktilah hujjah yang nyatakan oleh Allah itu benar apabila mendapati kandungan garam bagi sesuatu laut /lautan itu berbeza yang sekaligus menyebabkan air yang mempunyai kandungan garam yang tinggi menjadi berat lantas bergerak disebalah bawah air yang kurang kandungan garamnya.


Kesinambungan dari berita-berita yang ditimbulkan tentang kepimpinan negeri Kedah ini,perlulah juga kita mengkajinya dengan sebaik-baiknya...kerana para lalat dan langau pasti akan mengerumuni sesuatu samada ia berupakan makanan atau bangkai.

Lalat-lalat dan langau ini bukan hanya mengerumuni malah akan bertelur diatas makanan atau bangkai tersebut.Maka akan tinggallah telur-telur tersebut menunggu masa untuk menetas.
Telur yang menetas ni pun ada yang menjadi lalat dimasa yang sama menyebarkan pula kuman atau parasit seandainya ia hinggap atau bertelur dibekas-bekas luka...maka akan bertambah parah luka tersebut.Maka masa yang diambil untuk mengubatinya pun bertambah panjang dari luka yang biasa.

Ingatlah,hidangan yang lazat sekalipun jika dibiarkan dihurungi lalat dan langau pasti akan menjadi busuk dan tak berfaedah.Setelah habis hidangan tersebut tiada bersisa atau menjadi kering maka berterbangan pula lalat dan langau mencari hidangan yang baru. Begitulah riwayat kehidupan lalat dan langau yang tidak akan habis dengan yang menjijikkan.  Apatah lagi jika ia hidangan bangkai yang sudah pastinya busuk dan menjijikkan.Pasti ianya akan cepat ditimbus atau dilupuskan agar tidak terus mencemar kualiti udara dan bau serta untuk menghindarkan dari merebaknya penyakit yang mungkin terhasil dari bangkai tersebut.

Nak TEBAS otak mana ? Kanan atau kiri ?

ada can le..jejaka malaysia

Nurul Ekasari suka lelaki Malaysia


NURUL EKASARI tiba-tiba sahaja mencuri perhatian bukan sahaja di Indonesia bahkan di Malaysia apabila muncul membawakan watak Chantek dalam filem arahan Pierre Andre.


DENGAN rencah tiga dalam satu, Nurul Ekasari berkelana ke Malaysia. Dari Jakarta, Indonesia dia membawa paras, bakat serta pelajaran untuk santapan hiburan orang di sini.
Pemilik nama penuh Nurul Ekasari Rosihan Anwar itu sendiri tidak pernah menyangka bahawa kembaranya ke Malaysia membuka peluang besar.
Di Indonesia nama Nurul Ekasari masih terlalu kabur. Gadis berusia 24 tahun itu masih mentah dalam permainan dunia hiburan.
Tidak ramai yang mengenali nama Nurul Eksari kerana dia sekadar menjadi model iklan komersial.
Saat selesai mendapat segulung ijazah dalam bidang pengajian media daripada Universitas Persada Indonesia, produksi Malaysia datang menyuntingnya.
Tidak banyak berfikir, gadis yang berketinggian 165 sentimeter itu menghadiri uji bakat untuk mencari pelakon filem Chantek arahan Pierre Andre.
"Apabila tahu Pierre Andre sedang membuka peluang uji bakat dalam filem Chantek saya segera menghadirinya. Ketika itu saya baru sahaja tamat belajar.
"Tidak sangka pula saya yang terpilih sedangkan saya tidak pernah berlakon dalam mana-mana sinetron mahupun filem sebelum ini. Calon lain bukan calang-calang," ujarnya ketika sesi fotografi bersama Sensasi Bintang di Studio Kosmo! baru-baru ini.
Menerusi Chantek yang baru ditayangkan di pawagam, Nurul Ekasari menggalas watak sebagai seorang pembantu rumah yang bernama Chantek Ratnadewi.
Kebolehan Nurul Ekasari diuji apabila dia terpaksa merubah penampilan menjadi pembantu rumah tetapi dengan perwatakan lelaki untuk menjaga majikannya, Ad Adi, lakonan Pierre Andre.
Selepas dia mengisi portfolionya dengan projek besar itu, sahamnya naik. Nama Nurul Ekasari mula mendapat perhatian penerbit filem di tanah airnya sendiri.
Kebolehannya mula menonjol dan disunting untuk berlakon dalam beberapa telemovie serta filem di Indonesia.
"Saya menggunakan klip trailer filem Chantek untuk ditunjukkan kepada penerbit di Indonesia. Setelah mereka menontonnya, ternyata ramai yang suka lakonan saya.
"Selepas itu, saya menerima banyak tawaran berlakon filem mahupun telemovie. Nampaknya tuah saya dalam bidang ini (lakonan) bermula di Malaysia," ujar gadis yang menggemari gajet BlackBerry dan iPod Touch itu.
Antara filem lakonan Nurul Ekasari termasuklah Bait Cinta dan Soul Quest. Selain itu dia pernah membintangi empat buah telemovie seperti Ku Gapai Cinta Di Bali, Cintaku Di TKO, Cewekku Preman Cintaq dan Bitter Sweetheart.
Bercerita soal jodoh, gadis yang berbintang Sagittarius itu tidak menolak jika jodohnya daripada kalangan orang Malaysia.
Mengakui bahawa jejaka Malaysia dan cowok Indonesia tidak banyak bezanya, Nurul Ekasari banyak mengenali sifat lelaki di negara ini sepanjang berada di sini untuk mempromosikan filem Chantek.
"Kalau jodoh saya dengan cowok Malaysia, saya tidak menolak. Mereka pun baik-baik seperti cowok di negara saya.
"Mereka baik hati, bertanggungjawab dan menghormati wanita," ujarnya yang gemar menikmati tom yam dan nasi lemak sepanjang berada di Malaysia..KOSMO
 
Apapun TEBAS juga minda tu kalau sudah mau berumahtangga..ikutlah apa yang disarankan oleh Islam..bukan sekadar akad nikah je ikut Islam

23 Februari, 2012

Jirat Cina..sampai ke mampuih pun umno dok kira perkauman

Kes perkuburan cina atau lebih dikenali dengan panggilan Jirat Cina mula bergema kembali di Kedah.
Baru-baru ini terdapat segelintir penduduk melayu telah mengadakan perhimpunan haram bagi membantah tindakan kerajaan Kedah yang kononnya telah meluluskan satu kawasan untuk dijadikan Jirat Cina ini di kawasan Kampung Sungai Kob, Kulim.
Tanah seluas 190 ekar telah diluluskan untuk tujuan tersebut..DILULUSKAN PADA 2007 semasa kerajaan Kedah dibawah pemerintahan umno(Baru) Be End. Menteri Besar semasa tu ialah Dato; Seri Mahadzir Khalid (Umno(Baru)). Apabila telah diluluskan pada tahun tersebut,penduduk telah membuat bantahan terhadap kerajaan Kedah.Puak-puak pejuang Melayumno rasanya senyap je masa tu. Kemudian PRU 12 pada Mac 2008 dan umno(Baru) Be End pun kecundang.
Maka beban ditanggung pula oleh kerajaan dibawah pimpinan PR...lantas timbul le semula kes ni dengan puak-puak pejuang melayu yang senyap dulu mula berperanan aktif dengan isu perkauman yang dicipta sendiri.

Projek yang diluluskan pada tahun 2007 itu adalah tanah milik persendirian. Asalnya tanah milik orang Melayu tapi bukan berstatus Tanah Simpanan Melayu seperti yang ditohmahkan oleh pembangkang kerana tanah Simpanan Melayu tidak boleh dijual kepada bukan Melayu. Orang Melayu berpusu-pusu menjual tanah kepada pihak lain tidak pernah memikirkan bahawa hak mereka akan hilang selepas itu kerana yang penting bagi mereka ketika itu ialah wang tunai. Apabila tanah sudah berpindahmilik, terpulanglah kepada tuan tanah tersebut untuk melakukan apa-apa projek di atas tanahnya. Bekas pemilik tanah tidak berhak mengajar apa yang boleh dan boleh mereka lakukan di atas bekas tanahnya. ‘Kehilangan’ tanah orang Melayu itu berlaku di zaman kerajaan negeri diperintah oleh Umno yang mengaku menjadi pembela orang Melayu.

Langkah pertama yang dilakukan oleh kerajaan negeri dalam mencari penyelesaian ialah Majlis Perbandaran Kulim menganjurkan dailog melibatkan pemaju dan penduduk. Rumusan terbaik dari dailog tersebut ialah perlu ada zon penampan (buffer zone) lebih lebar di antara tempat perkuburan dan perkampungan yang terdekat.

Jika di zaman BN zon penampan cuma melibatkan tanah seluas 20 ekar, tetapi hasil perbincangan semua bersetuju zon penampan dilebarkan sehingga melibatkan keluasan 80 ekar. Cadangan terbaru itu diluluskan oleh kerajaan negeri. Zon penampan mempunyai tembok dan ditanam pokok-pokok besar. Jaraknya hampir satu kilometer. Kira-kira tidak sampai 10 keluarga yang tinggal berhampiran sempadan zon penampan tidak akan nampak tapak perkuburan tersebut.

Puak-puak pejuang melayumno mendakwa kerajaan PAS lebih lunak dengan pemaju apabila menambahkan lagi keluasan tapak jirat Cina. Memang betul keluasan projek ditambah dengan tujuan melebarkan lagi zon penampan bukan menambah keluasan tapak perkuburan.

Puak-puak pejuang melayumno ni memang celakoi...la dok sibuk bab Jirat Cina ni...bab tanah perkuburan Islam pun masih ada yang tak dapat diselesaikan oleh umno(Baru) selama memerintah Kedah sebelum ni. Dulu,masa merdeka atau baru merdeka Umno juga yang menerima kaum Cina dan India sebagai rakyat Malaysia...La depa juga yang dok guna isu perkauman ni..Ada akal tak di TBEAS elok-elok..tu le jadinya. Masa kenyang hangpa tidur lena bagai nak mampuih..masa lapar hangpa nak khekah tak kira apa..last-last jari sendiri juga yang kena gigit.

kenyataan Presiden PAS

55 tahun Islam dimartabatkan cara Umno

PAS menyahut cabaran Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak, meminta umat Islam memilih kerajaan yang mampu menjamin, memelihara serta memartabatkan kesucian agama Islam pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang ketika menyampaikan ucaptama Himpunan Ulama, Cendekiawan Islam dan Penulis Maya Kebangsaan 2012. Wajib diketahui bahawa Islam adalah daripada Allah untuk seluruh alam termasuk manusia seluruhnya. Islam bukan ciptaan manusia samada manusia itu ahli PAS atau ahli UMNO atau bukan ahli mana-mana parti, termasuk manusia itu bertaraf ulama di sepanjang zaman dan mereka tidak diizinkan mencipta ajaran Islam sendiri. Mencipta ajaran sendiri yang dianggap setanding atau setaraf ajaran Islam daripada Allah adalah perkara syirik dosa besar. Firman Allah :
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (21) الشورى.
21. Apakah mereka mempunyai sekutu-sekutu selain Allah yang mensyariatkan untuk mereka ajaran agama yang tidak diizinkan Allah? sekiranya tidak ada ketetapan yang menentukan (dari Allah) tentulah mereka telah dibinasakan. dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan memperoleh azab yang amat pedih.
Allah telah melantik Nabi Muhammad s.a.w rasul akhir zaman supaya membawa Islam ciptaan Allah serta menyampaikan Islam itu dan menafsirkan cara pelaksanaannya secara amali yang dijamin istiqamahnya dengan sifat kerasulan yang wajib terpelihara. Walaupun Allah mewafatkan Rasulullah s.a.w, namun petunjuk Islam yang sempurna tetap dipelihara Allah dalam kitabNya dan difahami oleh kumpulan yang mendokongnya. Pelaksanaannya adalah mengikut acuan daripada Allah, maka acuan yang dicipta selain daripadanya adalah palsu dan bohong.
Sejarah Islam membuktikan, hanya bangsa dan umat yang dibentuk peribadi, keluarga, masyarakat dan negaranya mengikut Islam sahaja, iaitu acuan Allah bukan acuan ciptaan manusia dan cara pelaksanaannya berpandukan Rasulullah s.a.w dan generasi awal yang mengikut jejak langkahnya, mancapai martabat yang mulia dan memperkasakan umat yang beramal dengannya di sepanjang zaman sehingga mampu mengambil alih memimpin dunia yang dirosakkan oleh tamadun sesat. Pemimpin negara yang berpegang dan beramal dengan Islam yang sempurna itu menjadi kuasa besar yang memimpin dunia.

22 Februari, 2012

bab zakar noo..bukan zakat


SALURAN darah atau arteri pada zakar mempunyai kaitan rapat dengan tahap ereksi. Perunding Urologi, Pusat Perubatan Universiti Malaya, Profesor Dr. Ong Teng Aik memberitahu, ereksi atau ketegangan pada zakar berlaku jika darah memasuki ruang zakar dengan mencukupi.
“Darah akan memenuhi ruang zakar tanpa gangguan serta memberi kekuatan ereksi andainya saluran darah tidak terganggu atau tersumbat,” kata Teng Aik.
Zakar akan membesar dan menegang apabila sepasang tisu korpus kavernosum pada alat kelamin itu terisi dengan darah.
Jelas Teng Aik, pembentukan plak dan lemak akibat pertambahan kolesterol di dalam badan mampu menyekat saluran darah.
Oleh kerana saluran darah zakar lebih kecil berbanding pada bahagian lain tubuh, tanda awal kepada masalah kesihatan kardiovaskular ditunjukkan oleh tahap ereksi.
“Penyakit kardiovaskular menyebabkan sekatan kepada aliran darah ke bahagian zakar dan menyebabkan masalah mati pucuk.
Tahap
“Sebenarnya dalam tempoh tiga tahun selepas masalah mati pucuk dikesan, pesakit berisiko mendapat penyakit kardiovaskular seperti sakit jantung selain diabetes dan obesiti.
“Merokok dan amalan sedentari atau gaya hidup tidak aktif turut memberi kesan kepada kemerosotan kekuatan ereksi zakar.
“Apa yang ramai orang tidak sedar adalah kualiti ereksi rendah merupakan petanda awal kepada penyakit jantung,” kata Teng Aik.
Terdapat empat tahap ereksi iaitu mati pucuk teruk, mati pucuk sederhana, ereksi separa optima dan ereksi optima.


Bagaimanapun, tahap tiga dan empat iaitu ereksi separa optima dan ereksi optima sahaja yang mampu untuk melakukan penetrasi dan menjayakan hubungan seksual.
Menurut Teng Aik, biarpun kedua-dua tahap itu mampu menyumbang kepada kejayaan aktiviti seksual, namun kesannya menunjukkan perbezaan yang ketara.
“Jelas sekali bahawa ereksi separa optimum boleh membawa kekecewaan dalam kepuasan seksual buat seorang lelaki. Zakar tidak menegang sepenuhnya walaupun ia berkeupayaan untuk melakukan penetrasi.
“Risiko untuk mendapat penyakit jantung iskemik bagi mereka yang menghadapi masalah ereksi tahap tiga adalah lebih tinggi berbanding mereka di tahap empat kerana faktor ketidakpuasan,” katanya lagi.
Dalam pada itu, Pensyarah Psikologi, Fakulti Perubatan, Universiti Malaya, Profesor Dr. Low Wah Yun berkata, tahap ereksi yang rendah mampu menjejaskan emosi dan psikologi kedua-dua pasangan.
Seorang lelaki akan berasa lebih yakin kerana keperluan emosi dan psikologinya dicapai melalui hubungan seksual.
“Sekiranya memenuhi keperluan seksual, pasangan mereka akan rasa lebih disayangi. Sebanyak 93 peratus lelaki dan 83 peratus wanita memilih kekuatan dan ketegangan zakar sebagai faktor yang memberi kepuasan seksual,” ujar Wah Yun.
Wah Yun menjelaskan, usia tidak mempunyai kaitan dengan tahap ereksi zakar.
Gangguan kepada keupayaan tersebut yang dialami oleh mereka yang berusia emas adalah dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular yang dihidapi.
“Tidak kisah tua atau muda, kesemua mereka masih boleh berereksi sekiranya tiada gangguan pada zakar,” kata Wah Yun.
SUMBER KOSMO
Lalang-lalang yang ada keliling tu kena TEBAS juga..
nanti panjang sampai ke kaki pula.  

habeh le PAS..roboh surau lagi.

PAS Melaka kesal surau diroboh

MELAKA, 21 Feb:Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari melahirkan rasa kesal dan kecewa kerana sebuah surau Ujong Pasir dirobohkan oleh pihak berkuasa baru-baru ini.

"Umno gagal menjaga Islam, surau dirobohkan adalah bukti kegagalan Umno.

"Menurut penduduk setempat di Ujong Pasir, tapak surau itu telah puluhan tahun diwakafkan," ujar Adly kepada Harakahdaily.

Beliau mempersoalkan mengapa tanah-tanah wakaf sebegitu tidak diselenggara dengan betul dan diwartakan oleh Majlis Agama Islam Negeri Melaka (MAIM) yang dipengerusikan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

"Kegagalan kerajaan negeri mewartakan tanah wakaf ini menyebabkan tanah tersebut terjual kepada pihak ketiga.

"Akhirnya surau yang didirikan oleh penduduk kampung di Ujong Pasir itu dirobohkan, atas alasan Pembangunan oleh pemaju," katanya.

Menurutnya, Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK), penghulu, wakil rakyat dan ketua menteri sendiri tidak dapat menyelamatkan sebuah surau yang menjadi tempat ibadat dan aktiviti lain di kawasan tersebut.

"MAIM dan Ketua Menteri harus bertanggungjawab terhadap perobohan surau ini," tambah Adly.

Surau yang dikenali sebagai Surau Pak Man itu dibina di atas sekeping tanah wakaf tetapi difahamkan ia telah dijual oleh individu yang mendakwa tanah tersebut miliknya kepada pihak ketiga.

Adly dan Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Melaka, Harun Mohammed telah membuat lawatan ke surau tersebut baru-baru ini.

Dalam lawatan itu mereka mendapati masih terdapat banyak sejadah dan tikar yang dibiarkan begitu sahaja bersama timbunan batu dan pasir kesan perobohan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Mereka tidak mengalihkan sejadah yang digunakan ketika operasi merobohkan surau tersebut. Tidak ada langsung rasa hormat kepada rumah Allah.

"Umno sering melaung-laungkan pembela Islam dan agama tetapi mereka sanggup membiarkan surau ini dirobohkan sedangkan mereka adalah parti yang berkuasa," ujar Harun yang juga Penyelia Dun Telok Mas.

Harun berkata Ketua Menteri Melaka, yang juga Pengerusi MAIM; Exco Kerajaan Negeri dan Adun Telok Mas iaitu Datuk Latif Thamby Chik mesti dipertanggungjawabkan kerana gagal menjaga kedaulatan institusi Islam.

"Wakil Rakyat Dun Telok Mas ini langsung tidak bertanggungjawab dan tidak menghalang surau ini tidak dirobohkan.

"Mereka menghentam Kedah kerana merobohkan surau, tetapi di Kedah surau yang dirobohkan diganti dengan surau lebih besar, tetapi di sini surau dirobohkan atas tanah wakaf, ini merupakan suatu penghinaan kepada tanah wakaf orang Islam," tambah Harun.

Mana puak Perkasa dan Umporno ni...lekas pi buat demo..dan bawa kes ke mahkamah macam kat Kedah tu..ataupun puak JATI yang baru tumbuh tu.Lekas..lekas...peluang baik ni untuk survival umporno..

pilihan raya presiden Yemen..

Ringkasan berita ringkas mengenai Yamen..media massa arus perdana negara kita cuma menghebahkan berita-berita seolah-olah untuk menakutkan rakyat sahaja tentang perkembangan politik di rantau Timur Tengah dengan berbagai spekulasi yang diketengahkan oleh para pemikir yang kebanyakannya berfikiran sekular atau berpandangan politik ala umporno.
Selasa lalu..negara Yamen telah mengadakan pilihan raya presiden mereka dengan lapuran yang menunjukkan peratus keluar mengundi yang tinggi walaupun terdapat tindakan boikot dari pihak pembangkang dan tragedi keganasan dibahagian selatan. Pihak suruhanjaya pilihan raya Yamen menyatakan peratus keluar mengundi mencecah hingga 80 peratus kecuali dibahagian selatan.
Yamen yang mempunyai jumlah penduduk seramai 24.7 juta dan mempunyai seramai 10 juta pemilih berdaftar.Pengundi telah diwajibkan mencelup ibu jari mereka kedalam botol DAKWAT dan menandakan dengan cop jari mereka  keatas kertas undi selari dengan gambar calon kesukaan mereka iaitu Abd-Rabbou Mansour Hadi.
Keputusan awal menunjukkan bahawa Abd-Rabbou Mansour Hadi yang merupakan bekas Timbalan Presiden telah memenangi pilihanraya tersebut dan sekaligus mengakhiri kekuasaan Ali Abdullah Saleh selama 33 tahun.Ali Abdullah Saleh merupakan sekutu kuat kepada US telah melepaskan jawatan sebelum ini sebagai pertukaran kepada imuniti dari dikenakan pendakwaan terhadap beliau.
Tahniah kepada rakyat Yamen yang berani menukar kepimpinan mereka.
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2012/02/201222117511739757.html
Kat Yamen rakyatnya berani berusaha hingga dapat membawa pemimpin mereka  kependakwaan...walaupun ditekan dengan berbagai cara serta negara mereka yang kaya raya.Mereka berani juga menuntut supaya pembaharuan dilakukan terhadap dasar pemerintahan negara mereka. 
Kat negara kita ada juga pembaharuan...yang dikenali sebagai TRANFORMASI...entah apa yang di tranformkan entah le....yang rakyat nampak kes RM 250 juta ada unsur salahguna atau salahurus...yang rakyat nampak RM 500, baucer RM 200 dan berbagai sogokan lagi...Mungkin yang ni kot tranformasi yang dibuat oleh pemimpin kita..almaklum le dah 54 tahun rakyat dok kena bayar jee...hingga guna jalanraya dalam negara sendiri pun kena TOL.
Lepas ni nak di TEBAS apalagi entahlah...
Janji ABU je


Minda 1 Malaysia

PARIS - Bekas ketua Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn disoal polis Perancis, semalam, dalam siasatan berhubung sindiket pelacuran di hotel.
Polis negara itu sedang menyiasat satu sindiket pelacuran di Perancis dan Belgium yang dikaitkan dengan anggota polis dan pegawai kerajaan lain.
 
Menurut laporan, polis telah menyoal siasat beberapa pelacur yang mengakui pernah mengadakan hubungan seks dengan Strauss-Kahn sepanjang 2010 dan tahun lalu di beberapa lokasi, termasuk hotel mewah dan restoran di Paris, serta di Washington.
 
Strauss-Kahn menetap di ibu negara Amerika Syarikat itu semasa mengetuai IMF sebelum meletak jawatan, Mei lalu, selepas dituduh cuba merogol seorang pembantu hotel di New York.
 
Dalam siasatan terbaru ini, dua lelaki yang mempunyai kaitan dengan Strauss-Kahn turut disiasat dan didakwa menguruskan sindiket pelacuran dan salah guna wang.- SINAR

KABUL - Pasukan tentera Amerika Syarikat (AS) dan Nato mengambil tindakan segera untuk memohon maaf atas tindakan mereka membuang dan membakar beberapa naskhah al-Quran sementara beratus-ratus rakyat Afghanistan berhimpun di pekarangan pangkalan tentera udara Bagram dekat sini, hari ini-SINAR
 
Kat negara kita nan 1 ni...tak pernah dengar lagi pemimpin negara minta maaf atas sebarang permasalahan yang timbul atau masuk mahkamah beri keterangan tentang kes-kes yang dikaitkan dengan mereka serta melibatkan kepentingan umum atau negara termasuk yang terbaru Kes NFC...ni mai pula kisah Kapal Dagang Israel berlabuh di pelabuhan negara kita.Ada depa kisah ?atau..janji ada habuan kot .? Mau TEBAS apa lagi ni..kalau begini pun tak mau fikir.

21 Februari, 2012

tentera depa...negara kita.

Rasa teruja juga bila baca berita gini. Dalam masa yang sama rasa sedih juga kerana masalah dinegara kita. Banyak karenahnya jika nak buat gini.

KAMRA, Pakistan – Di dalam sebuah kompleks tentera udara kawalan ketat yang membina jet-jet pejuang dan sistem senjata api, tentera Pakistan kini mempunyai empayar komersial tambahan, iaitu komputer tablet iPad versi tempatan.
Pengeluran komputer itu melibatkan kerjasama jurutera-jurutera Pakistan dan perkakasan komputer.
Jurutera-jurutera penerbangan memasang komputer tablet iPad versi tempatan itu, PACPAD 1 di sebuah pangkalan tentera udara di Kamra, utara Pakistan.
“Asalnya iPad, salinannya ialah PACPAD 1,” kata Mohammad Imran yang meletakkan produk itu di kedai kecil komputer dan telefon bimbitnya di sebuah pusat beli-belah di Rawalpindi tidak jauh dari sini. Komputer itu menggunakan satu sistem yang dihasilkan Google, Android 2.3 secara percuma.
Pada harga AS$200 (RM607.79), PACPAD 1 murah lebih separuh harga daripada komputer Apple atau Samsung dan komputer tablet keluaran China di pasaran.
Nama singkatan PAC adalah merujuk kepada Kompleks Aeronautikal Pakistan.
Hanya beberapa ratus produk itu telah dibuat setakat ini walaupun kumpulan baharu komputer tersebut akan disiapkan dalam tempoh tiga bulan lagi.
“Industri pertahanan cuba untuk menunjukkan kehadirannya dengan melakukan lebih daripada hanya untuk mengeluarkan senjata,” kata penulis kajian penglibatan tentera dalam perniagaan, Ayesha Siddiqa. – AP

Kat negara luar tentera depa boleh bantu hasilkan berbagai peralatan untuk kegunaan dlm negara..kat negara kita hehehehe...beli berbagai peralatan luar utk kegunaan kita...Lepas ni..silap-silap akan beli pula peralatan macam ni...mana tau kan...ataupun dibeli lebih canggih lagi dgn harga yang lebih mahal kerana "spec"nya yang tiada dinegara lain...Hahahha..macam kapal selam atau jet pejuang.

mak pak juga yang salah..


Perkara itu yang didedahkan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim turut menunjukkan seramai 152,182 bayi tidak sah taraf telah didaftar di JPN pada 2008 hingga 2010.